Kirjoittaja Aihe: GT2.0 Pro Brushless ESC + Speed Passion Competition 3.0 - 6.5R |- tehot hävisi  (Luettu 3486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kamakaze

  • Tulokas
    • Profiili
Jotain kummallista kävi täysin uudella moottorilla ja säätimellä. Ilmeisesti säädin lämpesi hieman edellisellä kevyellä ajokerralla, mutta ei mielestäni mitenkään vaarallisesti.

Nyt kuitenkin moottori ottaa kierroksia ihan nätisti kädessä irrallaan, mutta heti kun sille pistää vastusta niin kone ei liiku mihinkään. Sensori kaapelissa on ilmeisesti myös joku häiriö, sillä silloin kone pätkii jatkuvasti, mutta ilman sensoria moottori pyörii hyvin kädessä. Aluksi purin mekaaniikan kun luulin driffin hajonneen tai jotain, mutta kun varmistuin, että mekaniikka pyörii ihan kevyesti huomasin, että moottoria ei jaksa vääntää yhtään.

Onko yllä oleva ongelma enemmin noparista vai moottorista kiinni? Voiko moottori hajota osittain niin, että se pyörii, mutta tehot häviää. Purin moottorin jo ja katsoin, että siinä ei näy mitään päällisin puolin. Sisällä haisee lievästi lämmenneelle, mutta mikään osa tosiaan ei ole pahasti lämmennyt. Nopari hieman. Tämä viittaisin nopariin, mutta onko jotain mahdollisuutta varmistua missä vika (minulla ei ole toista mottia/noparia millä testata).

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Nyt kuitenkin moottori ottaa kierroksia ihan nätisti kädessä irrallaan, mutta heti kun sille pistää vastusta niin kone ei liiku mihinkään. Sensori kaapelissa on ilmeisesti myös joku häiriö, sillä silloin kone pätkii jatkuvasti, mutta ilman sensoria moottori pyörii hyvin kädessä.

Jaksaako auto kulkea, jos ilman sensorikaapelia työnnät auton liikkeelle ja sitten vasta kaasuttelet?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
ton noparin pitäs osata pyörittää tuota konetta ilman sensoriakin, jos sensorin kanssa pätkii ja rotää niin kaapeli, sensoriyksikkö tai nopari voi olla hajonnut.

Purappas se kone vielä uudestaa ja nappaa roottori kiinni vaikka ruuvimeisseliin, jos lähtee helposti irti niin magneetti on vainaa.  vaikuttas tuo väännöttömyys hieman tuolle.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa kamakaze

  • Tulokas
    • Profiili
Kiitos vastaukseista. Tässä tarkennuksia.

Kone jaksaa jopa ihan hiljaiseen lähteä liikeelle pitäen kovaa mekkalaa. Välillä se ei edes liikahda. Jos työntää liikeelle niin se jaksaa paremmin kyllä, mutta tosiaan vaiuhti ei kiihdy. Koneesta kuuluu vielä kummaa mekkalaa. Ääntä ei kuulu kun pyörittää tyhjänä moottoria ilman vastusta ja samoilla kierroksilla ei kuulu mitään jos käsin pyörittää itse autoa. Auto ei pyöri nopeammin ajamalla kun käsin pyörittämällä. Ääni tuntuu tulevan siitä kun moottori pyrkii pyörähtämään toisen magneetin kohdalle ja sitten se palaa takaisin ja taas pyrkii pyörähtämään. Luulin siksi aluksi rattaat olevan rikki. Kuitenkin kone jaksaa kulkea niin hiljaa, että jaksan rattaasta pyörittää sitä samaa tahtia eikä kone pidä tällöin mitään erityistä ääntä.

Jaksoin vetää käsin tuon motin navan sieltä pois - eli onko tämä oikeasti varma merkki siitä, että kone on rikki? Eli tosiaan siihen ei tarvita kun paljon sormi voimaa niin se lähtee sieltä, mutta ei se toki 'hulahtamalla' lähde. Käsin sen kuitenkin sieltä pois sain.




Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitos vastaukseista. Tässä tarkennuksia.

Kone jaksaa jopa ihan hiljaiseen lähteä liikeelle pitäen kovaa mekkalaa. Välillä se ei edes liikahda. Jos työntää liikeelle niin se jaksaa paremmin kyllä, mutta tosiaan vaiuhti ei kiihdy. Koneesta kuuluu vielä kummaa mekkalaa. Ääntä ei kuulu kun pyörittää tyhjänä moottoria ilman vastusta ja samoilla kierroksilla ei kuulu mitään jos käsin pyörittää itse autoa. Auto ei pyöri nopeammin ajamalla kun käsin pyörittämällä. Ääni tuntuu tulevan siitä kun moottori pyrkii pyörähtämään toisen magneetin kohdalle ja sitten se palaa takaisin ja taas pyrkii pyörähtämään. Luulin siksi aluksi rattaat olevan rikki. Kuitenkin kone jaksaa kulkea niin hiljaa, että jaksan rattaasta pyörittää sitä samaa tahtia eikä kone pidä tällöin mitään erityistä ääntä.

Jaksoin vetää käsin tuon motin navan sieltä pois - eli onko tämä oikeasti varma merkki siitä, että kone on rikki? Eli tosiaan siihen ei tarvita kun paljon sormi voimaa niin se lähtee sieltä, mutta ei se toki 'hulahtamalla' lähde. Käsin sen kuitenkin sieltä pois sain.



onko tuo mekkala rutinaa vai vinkumista? toimiiko paremmin ilman sensorinkaapelia? Katoppas kaikki johtojen liitännät vielä, voi olla että 1 vaihe puuttuu noparista. yleensä auheuttaa koneen pysähtymisen ja tärinän samaankohtaan, eli ei lähe pyörimään ilman avustusta tirtystä kohtaa.

jos magneetti on "kuollut" niin kone ei pidä sen enempää meteliä, ei vaan jaksa pyöriä kunnolla ja kuumenee.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa kamakaze

  • Tulokas
    • Profiili
Toimii paremmin ilman sensori kaapelia (yllä oleva toiminta ilman sensoria - sensorilla toimii samoin, mutta välillä ei ota kaasua ollenkaan).

ääni on rutinaa ei vinkunaa.

Miten vaiheen puuttumisen voi testata? Ongelma viittaa kovasti siihen, että vaihe puuttuu, mutta onko vika noparissa vai mottorissa - miten tämän voisi selvittää?

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Voi myös johtua sun akuista! Tästä samasta aiheesta on julmetun pitkä threadi rctech.net foorumilla. Eli voipi olla että sun akut ei anna riittävästi virtaa. Yks mikä vois ehkäpä auttaa on pudottaa se "punch" säätimen asetuksista pienemmäksi.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa kamakaze

  • Tulokas
    • Profiili
Kiitos arvauksista taas, mutta ei voi mielestäni olla akusta kiinni. Akku on jotain 40C ulos antava akku joita on kaksi ja molemmissa 80-90% kapasiteettia jäljellä testien aikana. Täysin uusia akkuja jotka toimivat 5min ennen ongelmaa ja molemmat lakkaisi samaan aikaan - en oikein usko siis akku teoriaan. Vielä kun siihen liitettään se, että ilman sensoria (jolloin säätämien estuksia ei käytetä) myös sama ongelma.

Tuo vaihde ongelma on siis tuntuu hyvin uskottavalla oireisiin nähden - onko tämän testaamiseen jotain ideaa?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitos arvauksista taas, mutta ei voi mielestäni olla akusta kiinni. Akku on jotain 40C ulos antava akku joita on kaksi ja molemmissa 80-90% kapasiteettia jäljellä testien aikana. Täysin uusia akkuja jotka toimivat 5min ennen ongelmaa ja molemmat lakkaisi samaan aikaan - en oikein usko siis akku teoriaan. Vielä kun siihen liitettään se, että ilman sensoria (jolloin säätämien estuksia ei käytetä) myös sama ongelma.

Tuo vaihde ongelma on siis tuntuu hyvin uskottavalla oireisiin nähden - onko tämän testaamiseen jotain ideaa?

Toisella koneella/noparilla pystyy ainoastaan sanoon varmasti
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Mulla oli CS stanukoneen kanssa ihan samanlainen ongelma kuin mitä olet tuossa ylempänä kuvaillut. Koneen sensori oli kärvähtänyt, tämä oli minun oma vikani koska autoni joutui ajomaton alle ja laiskana miehenä en jaksanut sitä käydä sieltä nostamassa. Yritin vaan kaasua painamalla saada auton pois ja siinä se kone sitten hajosikin. Uusi samanlainen stanukone ja kaikki toimi normaalisti. Meinasin kuitenkin että vaihdan jossainvaiheessa sensorin tuohon vanhaankin koneeseen.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jos puhdittomuus on ilman sensorijohtoakin niin sillon kuulostais siltä kuin säätimestä olisi yksi vaihe ainakin osittain pimeenä.

Tarkista myös että yksikään moottorin johdoista ei pääse pienellä karvallakaan koskettamaan koneen runkoa.
Tarkista kaikki joutokset että ovat varmasti kunnossa.