Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Puhuttiin liikutettavista mollista ennen erää... mutta ehkä sellasia ei edes ole.

On niitä, jokaisessa SC erässä on 6-10 liikkuvaa isokokoista mollaa joiden yli ajetaan ja väistellään parhaan mukaan, mollien paikatkin vaihtelee jatkuvasti ja kuskit nostaa ne pois erän loputtua... :mrgreen:

Joo jätetään ne irtonaiset objektit pois radalta.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Kauhea hyökkäys kun joku ehdottaa jotain simppeliä keinoa millä saataisiin vauhteja ales ja rataa enemmän SC tyyliseksi kuin crossi tyyliseksi. Idea torpataan heti ennenkuin sitä on edes ajateltu.

Ei tässä ketään ole puhunut, että nyt heti sinne kilo kaupalla rautaa ja muovia. Kottikärryllä multaa viskomaan pisin rataa. Ehdotettu, että tolla tyylillä saisi sc henkiseksi radan. Mutta ei vaahto lentää suusta ja näppis jauhaa kuinka p*ska idea se on.

Mulle on henk. koht aivan sama millasia ne radat on. Aina vaan parempi jos vastaa esikuviaan. Jos ei ole toteutettavissa niin sitten ei ole. Se vaan pistää vituttamaan kun heti alkaa se vaahtoaminen...

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Ajatuksena vielä että pitäiskö tuo minimikorkeus tasapuolisuuden vuoksi mitata niin että auton alle laitetaan tietynpaksuinen palikka (vaikka 50mm) ja sitten mitataan korkeus, tällöin ei jää jalasijaa spekuloinnille.

Tälle pitää oikeasti kirjoittaa katsastusohje mikäli tuo minimikorkeus nyt jää lopullisiin sääntöihin.

Tuon ROAR säännön mukaan '8.10.12.7 Height: Minimum Overall Height is measured with vehicle at Static Stance in ready to race condition' auton alle ei aseteta mitään palikoita, eikä auton jousitusta ensin paineta pohjaan. Eli Jenkit eivät tehneet tästä turhan vaikeata. 
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Pitäisi mitata kaikista autoista vakiovermeillä korkeus kun tukivarret, tai vetarit, ovat suorassa, tätä kohtaa voinee pitää "perusasentona"
Old fart

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Se nyt ei ole mitenkään selvä etteikö SC kisoja järkättäisi omina kisoinaan kesälläkin. Vai onko jollain jotain sitä vastaan?

Mm. muutamaa SC multi-surface kisaa on ajateltu tapahtumien yhteyteen ympäri Suomenniemen. Vai onko jollain jotain sitä vastaan?

SC yhdistäminen esim. Bensakrossareiden kisoihin voisi toimia koska molemmat radat on röykkyisiä ja ilman big-air hyndiä. Vai onko jollain jotai sitä vastaan?

Myöskin mun mielipiteet on omiani enkä missään tapauksessa ole yksin päättämässä mistään säännöistä. Nokian kisassa olen tuomarin ominaisuudessa pakotettu blokkaamaan törkeät ylilyönnit ajamaan Truggy-Open luokassa SC:n sijasta. Eli jos autosi täyttää sääntöjen vaatimukset ilman selkeitä rajan ylityksiä, tervetuloa ajamaan SC kisassa. Muut truggyt ajavat sitten Truggy-Open -luokassa.

Toivoisin että jotenkin ehtisin tekeen jonkinlaisen kaavakkeen johon kukin SC-kuski voisi merkitä esim. miten toivoisi sääntöjä vielä muokattavan ja miten esim. oma auto toimii nykyisillä säännöillä sekä miten sääntöjen toivotut muutokset vaikuttaisivat luokan mukavuuteen yms. Kerättyä materiaalia olisi helppo käyttää sääntöjen muokkaamiseksi harrastajia miellyttävään suuntaan.

Myös jonkinlainen setup-lista kisan autoista verrattuna kisan sijoituksiin näyttäisi autojen selkeät rajoituskohteet. Olisko jollain aikaa?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
OV, tarkoitus ei ole lytätä ehdotuksia vaan tuoda julman realistinen, ehkä toisinaan hieman ylikorostettu näkemys asioihin. Tässä kun on vuosien mittaan nähty aktiiviharrastajien innostuksen talkootyöhön niin täällä ei juurikaan tule lottovoittaja fiiliksiä siitä että ratoja muokataan SC:lle sopiviksi.

Ei sillä ettenkö olisi itse mukana mutta harrastajien keskuudessa talkoomotivaatio näiden asioiden mahdollistamiksi on verrattavissa kaupungin laiposankareihin, kahdeksan nojaa ja katsoo muualle kun yksi yrittää urakoida lapiollaan homman valmiiksi ennen duunipäivän päättymistä :wink:

Kylätason RC-kuski.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Meillä täällä Nääshvillessä kaikki on niin paljon paremmin.  :tongue:

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Esimerkiksi moottorisääntö on erittäin epäselvä..

Nimittäin 540-kokoinen moottori on n. 56 mm pitkä, ja kaikki nuo L/XL koneet siis täten laittomia.

Myös esim. Novakin HV-koneet, jotka kuitenkin monelta jo löytyvät ovat laittomia koska ovat 550-sarjaisia eli pidempiä kuin tuon 56mm.

Koska tuntuu olevan herralla vähän hakusessa niin laitetaanpa faktaa...

540XL = ~36mm halk. x ~75mm pituus
540L = ~36mm halk. x  ~60mm pituus
540 = ~36mm halk. x ~56mm pituus

Novak:n HV koneet ovat 35.8mm halk. x 72,1mm pituus.

Se on ihan sama mitä valmistaja ilmoittaa "sarjaksi", mitat menee noin.

...että jotkut jaksaa...


Jos siellä SÄÄNÖISSÄ lukee
 Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
 harjaton 540/L/XL-kokoluokan moottori
Niin siellä on oltava se 540/L/XL moottori oli ne mitat mitkä tahansa.
550 ei ole 540 vaikka sen mitat olisivat kuinka passelit ja kuin voissa paistettu.
Eipä tuo sääntö jätä minkäänlaista tulkinnanavaraa.
Yleensäkkin säännöt on tehtävä siten että tulkinnoille ei jää varaa vaan niillä mennään mitä on kirjoitettu pykäliin ja paragaafeihin.

Verrattavissa rengas sääntöihin esim. Jos on määrätty että ajetaan yks tyyppi renkailla
merkkiä XXX niin turha sinne on mennä selittämään et hei, nää on ihan saman kokoisia, pyöreitä ja menee speksien sisään. 

...että jotkut jaksaa...

Lupasin olla hiljaa mutta ei vaan pysty..

Luitko ollenkaan tuota tekstiä mitä lainasit?

Tajusitko lukemastasi mitään?

Tuossahan HVoltage nimenomaan kertoi - epäsuorasti tosin - että Novakitkin ovat sallittuja.

Ovatten kuitenkin mitoiltaan pienempiä kuin nuo "540XL" koneet.. Novak vaan ilmoittaa koneidensa koon oikein, eikä keksi mitään uusia kirjainyhdistelmiä. Ja niinkuin moni on kirjoittanut, niin erittäin hyvin lämmöt kurissa ja riittävästi potkua, eli olisihan järjenvastaista että olisivat kiellettyjä.

...että jotkut jaksaa...

Haloo...

Jos sääntöihin on kirjoitettu/spesifioitu tarkkaan "Vapaakäämityksinen harjallinen tai
 harjaton 540/L/XL-kokoluokan moottori" niin se siitä.

Se ei tarkoita sitä, että jos joku toisen tyyppinen kone on samankokoinen
fyysisiltä mitoiltaan että se olisi 540 varsinkin jos tehtaalla tyypitetty/nimetty 550 koneeksi.
Se on vähän silleen että jos numeroita, tarkkoja mittoja, tyypejä määritetään
ja kirjataan noinkin tarkkaan niin niistä olisi syytä pitää kirjaimellisesti kiinni.
Jos jo tässä vaiheessa aletaan soveltamaan niin missä se soveltamisen raja loppuu?
Täällä foorumilla heitetty, "epäsuorasti tosin", kommentti ei voi ajaa kirjoitettujen
sääntöjen yli.
Mistä tulevat harrastajat voivat tietää mitä on sovellettu ja mikä on sitten se oikea käytäntö.
He lukevat vain sääntöjä joissa lukee tuo "540/L/XL-kokoluokan moottori" menevät ehkä kauppaan ja ostavat sen säänöissä spesifioidun koneen.
Mihinkäänhän ei ole kirjattu että 550 koneet myös käyvät.
Koko kone sääntö on muutenkin ihan piip. Miksi moinen edes laitetiin sääntöihin vasten
harrastajakunnan (suurimman osan) vastustuksesta huolimatta.
Yleinen mielipidehän on vapaat koneet.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Mika R

  • Vieras
OV, tarkoitus ei ole lytätä ehdotuksia vaan tuoda julman realistinen, ehkä toisinaan hieman ylikorostettu näkemys asioihin. Tässä kun on vuosien mittaan nähty aktiiviharrastajien innostuksen talkootyöhön niin täällä ei juurikaan tule lottovoittaja fiiliksiä siitä että ratoja muokataan SC:lle sopiviksi.

Miksi toistelet tätä samaa asiaa kun radan muokkauksesta ei edes ollut puhe. Vaan sellaisista liikuteltavista mollista (ei tarvitse olla ympyrän mallinen) joita vois laittaa radalle esteeksi SC eriin niin että radasta tulee haasteellisempi ja hitaampi ajaa.

Käytä hieman mielikuvitusta niin asiat voisi hieman edetäkin.

Tuntuu että ukkoja on paljon hommissa erilaisilla pajoilla ym. jossa on monenlaista värkkiä joilla tuontyyppisiä "mollia" voisi saada helpostikin aikaan... vain idea.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Nyt riittää tämä keskustelu moottorisäännöstä tämän sääntöversion osalta, kuten aiemmin on todettu viimeiseen versioon tämäkin kohta on muutettu selkeämmäksi ja yksiselitteiseksi - joten näpit irti näppiksistä ja odottakaa  :police:
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vaan sellaisista liikuteltavista mollista (ei tarvitse olla ympyrän mallinen) joita vois laittaa radalle esteeksi SC eriin niin että radasta tulee haasteellisempi ja hitaampi ajaa.

Haasteellisemmaksi? Siinä vaiheessa kun ajat jokaisen läpin sekunnin sisään niin voidaan alkaa keskustelemaan radan haasteellisuuden lisäämisestä.

Mitä sitten jos mollia laitetaan ja tuloslista näyttää edelleen samalta? Mitä sen jälkeen yritetään keksiä että saataisiin erot pienemmiksi? Sehän tässä on käsittääkseni mollien lisäämisen ajatus? Auttaako mielikuvituksen käyttö näihin tosiasioihin? :wink:

Hitaammaksi? Moottoreiksi 17.5-21.5T harjattomat ja yksityyppirenkaat. Silloin pelit kulkee hitaammin ja pysyy melko varmaan kaikilla lapasessa ja jokaisella on paremmat mahdollisuudet kovempiin sijoituksiin.

Ehkä tämä on mahdollista siinä vaiheessa kun SC kisaajia alkaa olla todella paljon, silloin voi miettiä tällaista vakioluokkaa jos sille riittää kysyntää. Ratojen muokkaamisella ei taistelu tule tasoittumaan eritasoisten kuljettajien välillä.

Pitävä rata on edelleen nopea, oli siinä mollia tai ei. Jos mollia halutaan käyttää kisoissa niin ensin ne pitää testata ja hyväksyttää kisajärjestäjillä sekä organisoida mollien laitto/poisto. Lisäksi ratojen pitää pysyä mahdollisimman muuttumattomina kisapäivän aikana joten niitä mollia ei voi sijoitella mielivaltaisesti eri paikkoihin erien välissä.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Ei mistään kuskien välisten erojen tasoittamisesta ollut kysymys vaan SC-tyyppisen radan tekemisestä. Nopea on nopea ja hidas on hidas vaikka rata olis millanen. Autojen eroja se voi sen sijaan tasoittaa ehkä jonkin verran eli slässilläkin vois pärjätä - voi kyl olla toiveajattelua.

Niin ja sitten mollat vois hieman tasoittaa eroja niiden välillä jotka ajaa joka ilta samalla radalla ja niiden jotka tulee vaan kisoihin. Eli mollat laitettas vaan kisoihin paikalleen.

No aivan sama, mä olen nopea joka tapauksessa haha  :grin:
« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo: 09.13 kirjoittanut Mika R »

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
 :cry: Asso JConceptin korilla on jotain luokkaa 185-190mm korkee vaikka olisi kori koritolpissa ylimmässä ja jäykimmät jouset.
Voi olla että monilta jää SC ajamatta tuon takia.
Pitää varmaan ottaa vanha repaleinen asson vakiokori messiin kisoihin että pääsee ajamaan.

Mielestäni pitäisi tuota korkeutta hiukan laskea joku 180mm vois olla sellanen että kaikki saa autonsa siihen korkeuteen tehdastekoisella SC-korilla, ilman mitään kikkailuja.
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tässä se taas nähdään.

Eihän siitä paljoakaan ollut vääntöä ja meikäläisen "avautumista" että unohtaa noi korkeus säännötkin suosiolla.

No se oli pakko saada sekin sääntö.

Noh... assolaiset joutuu nyt sitten tyytymään asson koppaan...
Mitähän seuraavaks  :tongue:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Jonkinlainen korisääntö kuitenkin hyvä olla ettei korit mene vastaaviksi:

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
:cry: Asso JConceptin korilla on jotain luokkaa 185-190mm korkee vaikka olisi kori koritolpissa ylimmässä ja jäykimmät jouset.
Voi olla että monilta jää SC ajamatta tuon takia.
Pitää varmaan ottaa vanha repaleinen asson vakiokori messiin kisoihin että pääsee ajamaan.

Mielestäni pitäisi tuota korkeutta hiukan laskea joku 180mm vois olla sellanen että kaikki saa autonsa siihen korkeuteen tehdastekoisella SC-korilla, ilman mitään kikkailuja.

Mutta eihän sitä auton korkeutta säädetä jousien jäykkyydellä? Vai onko korkeudensäätökin ollut maksimiasennossa?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jonkinlainen korisääntö kuitenkin hyvä olla ettei korit mene vastaaviksi:

No sääntönähän on jo SC kori.

Ei sillon tule mitäsattuu koreja, ellei sitten jotku tehtaat keksi ruveta sellaisia vääntämään.

Mutta tuskin, kun katselee roar sääntöjä jne.

Isoimman porukan mukaanhan noita korejakin valmistajat vääntelevät.

Mika R

  • Vieras
Tänään oli kyllä mukavaa vääntöä RADALLA ilman "molliakin" ja jopa aika tasaista, tosin paikalliset huiput puuttuivat.

Muokataanpa edellistä kun mittasin nykyisen ajokorkeuden oikein vatupassin kanssa niin eihän se ollu kuin reilut 180mm. 199mm tuntuu aika korkeelta..uh

Painoa oli reilu 2000gr joten minimipaino täyttyi.
« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo: 23.28 kirjoittanut Mika R »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mittasitko korkeuden ajokorkeudessa vai laskemalla "hellästi" alas?
Auto, jossa on ulosjoustojakin uppoaa syvälle jos mitataan ajokorkeus... Omassa Slash/Slice sekasikiössä on enemmän ulos- kuin sisäänjoustoa.

Mika R

  • Vieras
Laittamalla pöydälle niinku jenkkisäännöissä ja edellä oli puhe

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Korkeuden tosiaan voisi pudottaa hieman alemmaksi, eikös Slashin kanssa ollut myös ongelmia tarvikekorin kanssa? Ilmeisesti nykyiseen minimikorkeuteen ei pääse juurikaan muu kuin Asso vakiokorilla? 

Turha tosta korkeusasiasta on tehdä mitään suurta huutomerkkiä, minimikorkeus matalammaksi vaikkapa 185mm, siihen pitäisi yltää millä kombinaatiolla tahansa. Tai sitten auto vaikkapa 30mm lankun päälle pohjastaan ja korin korkeus mitataan "vakiomaavaralla", onnistuuko Slashissa ja Losissa? Tai sitten mennään tässä vaiheessa ilman korkeussääntöä ja jos kauden jälkeen näyttää siltä että korkeussääntöä kaivataan niin pohditaan asia uudestaan?

Ei voi millään vaatia 199mm minimikorkeutta jos nykyisillä koreilla ja vakio koritolpilla tätä ei pysty saavuttamaan. Toki auton saa korkeaksi kun säädetään jousitus korkeaksi niin että ulosjoustot puuttuu lähes kokonaan, yritä sellaisella keppikengurulla sitten ajaa...

Ei nyt tehdä säännöistä liian monimutkaisia ja tulkinnanvaraisia. Työryhmä on tehnyt hyvää duunia sääntöjen osalta ja kiitos siitä. Olisiko mahdollista tehdä muutamiin asioihin väljennyksiä ettei lajiin mukaantulo tunnu liian hankalalta ja ettei porukalle tule vaikutelmaa " sääntöjen osalta orjallisesta luokasta"? Tiukennetaan niitä sitten jos tarvitaan, tärkeintä tällä hetkellä on että säännöt on yhteneväiset joka kisassa, vaikka olisikin yksinkertaisemmat ja väljemmät.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Ryhmän puolesta:

Sääntöjen 1. versioon on jo tulossa muutama selkeämpi tulkinta ja lisäksi mietintämyssyssä on vielä pari asiaa, joihin saatanee selvyys vielä ennen Nokian katsastusta.
___________________________________________________________ __________________________________

Omasta puolesta, oma mielipide:

Minimikorkeus on tällä hetkellä hiukan kyseenalainen sääntö, koska jo korit itsessään pitää huolen, että luokka pysyy SC-henkisenä. Koria ei voi, tai ei kannata, laskea määrättömän alas, koska renkaat alkavat ottamaan kiinni koriin. Jopa Espoon tappopitoradalla autoja ei säädetä turistimaisiksi, vaan maavarat on normaalit/ korkeat - ulkona maavarat kasvavat varmasti lisää. Erittäin monet 3. osapuolen korit ovat liki kaikissa autoissa liian matalia, eikä säätövarat riitä minimikorkeuden saavuttamiseen. Toistaiseksi minun mielestä pärjättäisiin ilman sääntöä, mutta kun sitten ilmaantuu Heulin postaaman kaltainen lowrider-kori niin silloin mennään jo lehtoon. Näissä tapauksissa voitaisiin toki tehdä joko sallittujen tai kiellettyjen korien lista, kumpi nyt sitten olisi helpompaa.

Eli onko minimikorkeus nyt vain katsastusta hidastava turha sääntö, mikä siinä ohessa sulkee pois liki kaikki "tarvikekorit"?
Old fart

Mika R

  • Vieras
+1

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Täältä ääni Mikon omalle mielipiteelle, korikorkeus vapaaksi niin katsastuksessakin on helpompi hengittää ja kuskien ei tarvii tehdä autoihin vitosen virityksiä korkeuden aikaansaamiseksi.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vaikka se aikaasitten käyty vääntö olikin porukan mielestä jälleenkerran täysin turha jne jne...

Niin sanonpahan nyt silti...

MITÄS MÄ SANOIN!!
 :mrgreen:

Alkuun kunnon väännöt ja niiden pohjalta asiat pöydälle niin ei tartte olla yhtäkkiä huomaamassa että hitsiläinen... pitää sittenkin muokata niitä "valmiita" sääntöjä.

Yksinkertanen on kaunista...
SC kori jo itsessään pakottaa autojen olemaan aika korkeita vaikka minkä tekisit.

Toi Heulin postaama kuva voidaan oikeesti unohtaa kokonaan.
Ei mitään lowrider koreja alta tehtailta puskemaan niin kauan kun jenkkilässä pojat ajelee sääntöjen kanssa.
Trukkikoreissakin kesti muokkautuminen tuohon sentään usemman vuoden.
Ja sekin lähinnä siksi että noita pulkkia ajellaan kuitenkin selvästi suuremmassa mittapuussa kuin Correja.
Ei pienintäkään pelkoa että mitään tuollaista lättykoria olis SC luokkaan tulossa tämän vuoden puolella.
Se vaatii ensin sen että isot markkinat antais tollasille koreille mahdollisuuden.
Niin pitkään kun ROAR säännöissä on pykälä mikä pistää lätyn mahdottomaks... ei tehtaat rupee tommosia myöskään tekemään.

Niin pitkään aikaan ei täällä härmässä ole mitään tolkkua ruveta näin pienellä harrastajakunnalla ihmettelemään tuollaista.
Ja kun kerta säännöt halutaan kuitenkin luoda niin että tämä luokka starttais heti kunnolla niin sen saa aikasiks nimenomaan tarpeeksi väljillä ja varsinkin erittäin yksinkertaisesti ymmärrettävillä säännöillä.
Kuten olette itsekin huomanneet.

Romukoppaan nyt tollanen millinviilaaminen.

Sit jos käy se ihme että joku tehdas tekee muotit ja alkaa puskea muutamaa tuhatta koria tehtaalta, vaikka isot markkinat ei edes semmosia hyväksy...
Ehkä sitten jossain vaiheessa hyväksyvätkin...
No siinä vaiheessa täällä härmässä voidaan myös rukata sääntöjä sen mukaan kun halutaan luokka pitää.
Se ei todellakaan tapahdu tämän kesän aikana.

Aikasintaan just joulun alle... Mut sillon onkin totuttu foorumivääntöihin, joten sou vat.
Sit väännetään taas...
Ja muokataan sääntöjä jos on muokattavaa.

Eniveis... oli mikä tahansa miten hyvin tahansa niin vääntöähän me keksitään vaikka rautakangesta...

Mut tämmönen auton korkeuden mittailu millitarkasti... Ei jestas sentään.
Ei tällaisessa luokassa joka vasta nostaa päätään.
« Viimeksi muokattu: 05.03.10 - klo: 16.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
*HOKE*: Otinkin tuon truggyn kuvan vain varottavaksi esimerkiksi mitä tapahtuu jos korisäännöt ovat liian vapaat. Touringissakin alkoi näkymään hirveän näköisiä "lava-autoja" (ohjaamo todella edessä ja matalalla sekä takana hyvin tilaa siiven edessä), mutta onneksi nykyään on global body spec, missä on määritelty korimitat että ne muistuttaisivat esikuviaan. SC:n viehätyksestä varmasti katoaa osa jos aletaan ajamaan tuollaisilla bensakanisterin näköisillä koreilla mitkä valmistaja kuitenkin nimeää SC:ksi :grin:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
*HOKE*: Otinkin tuon truggyn kuvan vain varottavaksi esimerkiksi mitä tapahtuu jos korisäännöt ovat liian vapaat. Touringissakin alkoi näkymään hirveän näköisiä "lava-autoja" (ohjaamo todella edessä ja matalalla sekä takana hyvin tilaa siiven edessä), mutta onneksi nykyään on global body spec, missä on määritelty korimitat että ne muistuttaisivat esikuviaan. SC:n viehätyksestä varmasti katoaa osa jos aletaan ajamaan tuollaisilla bensakanisterin näköisillä koreilla mitkä valmistaja kuitenkin nimeää SC:ksi :grin:

Kyllä kyllä...
Kyllähän minä sen ymmärsin.

Taroitinkin lähinnä tuon että voi unohtaa koko kuvan, koska tämä luokka on vasta alkanut.
Turha vielä on maalailla piruja seinälle jne.
Ja kun trukeissakin tuo kori tuli vain sen takia että säännöt sen sallivat alusta alkaen kaikissa suurissa maissa...
No jos nyt esim ROAR pitää minimikorkeus sääntöä niin eihän tuollaiset korit vaan ole tulossa markkinoille tähän luokkaan.
Ainakaan siks että tommonen yli jyrätty lahna on jossain pikkumaissa sallittu.

Ja joo... onhan se mahdollista että tollasia jossain vaiheessa tuliskin...
No mutta ei ny herranjee vielä tälle vuodelle kun kerta ne ROAR säännötkin jo ovat... Eikä ne nyt ihan noinvaan yhtäkkiä sääntöjä muuta niin radikaalisti kesken kautta.

Joo... valmistaja nimeää SC:ksi...
No mutta meinaatko ihan tosissaan että joku proolaini esim tekis muotit jne että läsäyttäis markkinoille minkälie lahnalätyn SC merkinnällä ja toivois että siitä sais vielä omansa pois...
Sit tekevät varmasti jos jenkkilän säännöt muuttuu niin että kyseiset olis sallittuja.


Pointti edelleen oli juuri se että elekeehän nyt ekalle kaudelle tehkö mitään sääntöjä joka vaan vaikeuttaa hommaa, tai tekee säännöistä millään tapaa tiukan oloiset.
Korkeus sääntö pois...
Ja jos tosissaan niin uskomattomasti tapahtuu että joku ihmeen tehdas päättää ruveta tekemään SC koreja joita ei suuret markkinat kuitenkaan ota niiden sopimattomuuden takia niin...
Sit muokataan sääntöjä karvan verran, tai ajakoot sitten porukka sellaisilla tämän vuoden vikat kisat jos niikseen on.
Ensvuodelle sitten kireempää sääntöä mikäli se nähdään tarpeelliseks.

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Säännöt ovat vielä osaltaan kesken ja käsittääkseni muutamasta asiasta koko ryhmä ollutkin samaa mieltä. Kuten Mikko tuolla jo mainitsikin mietintä myssyistä.

Tähän kuitenkin totean nyt suureen ääneen!!
Nämä kuitenkin ovat kerhokilpailutasolle tarkoitettuja sääntöjä.
Näistä voi kerho omien tarpeidensa mukaan muovata ryhmälleen sopivat säädökset.
Näitä ei ole pakko noudattaa tietenkään, jollei kerho halua.

Pyrkimyshän on vain se, kun järjestetään "avoimet" kilpailut, on monelle tullut tutuksi yhteinen sävel, jota kannattaa edes kerran taikka kaksi treenata omalla kotiradalla.

Nyt jo kahdessa viestiketjussa on tullut ihmeellistä huutelua ja niitä kamoja on jo myytykin käsittääkseni.
Se ei varmasti ole sääntö väännön vika.
Kerhon omalle radalle varmasti pääsee ajamaan ilman "kisalaillista" autoa ja jos tuo on radallasi ongelma, kannattaa ottaa yhteys kerhotoiminnan vetäjiin.
Yhtään kilpailua ei ole vedetty tarkoilla säännöillä, joten purnaaminen aivan turhaa.
Tässä en voi olla nyt väärässä!


Lopuksi tähän hassun hauska kevennys, jos tiukkoja sääntöjä noudatettaisiin tilanne voisi olla aamulla Nokialla seuraavanlainen :grin: (Käsittääkseni Tonillakin on huumori puoli vielä kunnossa :wink:)

Kaikki yksitoista SC autoilijaa lähtivät Espoosta Nokialle ja nousivat portaita ylös, minne ToniP oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he moikkasivat häntä, joskin muutamat epäilivät. ToniP tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu katsastusmiehen valta näissä kilpailuissa. Menkää siis ja tehkää kaikki SC säännöt autoonne ja opettakaa muitakin noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän katsastusmiehenne koko kilpailupäivän loppuun asti. :lol: :lol:

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noista uusista roar säänöistä
8.10.12.4 No tire tread cutting, bald tires or custom cut tires allowed.

Mitkä/mitä tarkoitetaan  "custom cut tires" renkailla.
Ja pls, kielinerot, saisko tuosta koko lauseesta tarkan käänöksen.

Nostetaampa kysymys uudestaan esille. 

Lähinnä kysymys: Mitkä/mitä tarkoitetaan  "custom cut tires" renkailla?
Olisiko joku ystävällinen ja kertoisi mitä termillä oiken tarkoitetaan.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Lähinnä kysymys: Mitkä/mitä tarkoitetaan  "custom cut tires" renkailla?
Olisiko joku ystävällinen ja kertoisi mitä termillä oiken tarkoitetaan.
Eli leikattuja renkaita ei sallita. Ilmeisesti säännöllä haetaan sitä ettei lamelleja tai nappuloita leikellä tai renkaasta tehdä leikkaa liimaa palapeliä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC