Kirjoittaja Aihe: akkujen lataus ajaessakin  (Luettu 6572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Funk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen lataus ajaessakin
« Vastaus #30 : 09.03.10 - klo: 14.27 »
Niin sä HOKE ehdit kirjoittaa oman vastauksesi tohon väliin... Tekinillä pyöriteltiin joo hiilimoottoreita, enkä itse ainakaan nuorena kossina osannut sanoa eroa edes akun kestossa. Ainoana erona ennen Tekiniä olleeseen nopariin huomasin, että Tekin oli useammin hajalla.  :laugh:

Syötetäänkö harjattomaan koneeseen tavallaan kolmea vaihetta? Niinkuin taajuusmuuttaja syöttää 3-vaihemoottoriin? Tai oikeastaan taajuusmuuttajahan syöttää tasavirtaa nopeina pulsseina, jolloin se saadaan näyttämään vaihtovirralta. Jos näin on, niin vastaavaa tekniikkaa käyttäen saisi noparin syöttämään jarrutuksen energiaa takaisin akulle.

Mutta mitään todellista hyötyä siitä ei varmasti ole. Jos jarrutusenergian talteenotolla saadaan 1 sekunti lisää ajoaikaa, siitä ei kannata maksaa maltaita.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: akkujen lataus ajaessakin
« Vastaus #31 : 09.03.10 - klo: 16.52 »
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.
Noinhan se taitaa mennä harjallisessa moottorissa, mutta eikös harjattomassa (kolmivaihe) syötetä virtaa aina yhteen vaiheeseen kerrallaan jolloin kaksi niistä tuottaa virtaa jarrutettaessa.
Ja tämän takaisin tulleen virran nopari joko hukkaa lämpönä tai fiksummin yrittää tunkea sitä takaisin akkuihin. Todellisuudessa akut ei pysty ottamaan kaikkea vastaan kun virta on hyvin korkea ja lyhyt eli piikki, jolloin osa menee kuitenkin lämpönä ilmaan, tästä syystä ne kondensaattorit auttavat/parantavat jossain nopareissa jarruja.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen lataus ajaessakin
« Vastaus #32 : 09.03.10 - klo: 21.02 »
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.

Autoa voidaan myös jarruttaa lataamalla, mitä enemmän koneesta otetaan latausvirtaa sitä enenmmän sen pyörittämiseen vaaditaan voimaa = jarruttaa.  Ei se sähköteho siellä generaattorissakaan tyhjästä synny.

Harjattomasta koneesta per aatteessa saadaan sinijännitettä esim a-b napojen väliltä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Funk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen lataus ajaessakin
« Vastaus #33 : 09.03.10 - klo: 21.25 »
Juuri näitä Jaben ja MirosHiman juttuja yritin selittää myös tuolla nosturivertauksella.

Taakkaa laskettaessa pudotusta hidastetaan moottorilla jarruttamalla, jolloin moottorista tuleekin generaattori. Syntynyt energia pukataan jarruvastukseen tai fiksummat invertterit syöttää takaisin verkkoon.

Vapaalla rullaavaa autoa jarrutetaan moottorilla, josta tulee tässä tapauksessa myös generaattori. Syntynyt energia hukataan lämmöksi.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen lataus ajaessakin
« Vastaus #34 : 09.03.10 - klo: 21.27 »
Vaihtovirtageneraattorilla saadaan sähköä=kolmivaihe oikosulkumoottori ja semmosiahan nämä on. Valmiita lataussäätimiä(muuntajalla) on netti pullollaan. Joku mekaaninen kytkin tarvitaan kytkemään jarru, vaikka servo.
tlr 22 - db10rr - cr