Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #360 : 21.10.10 - klo: 10.44 »
Eilen sain autoon kiinni 0-ennakkosäätimen ja 10,5T koneen. Alkukauden 17,5T + Dyn.ennako-säätimellä ajaneena voin vakuuttaa, että tuolla ensin mainitulla yhdistelmällä mennään lujempaa. Ero ei tosin ole kovin iso, mutta se korostuu radoilla, joissa on paljon nopeita kiidytyksiä.

Säätimenä oli LRP SXX Stock Speck ja koneena yhtälailla LRP 10,5T.

Itse en taas myyrin radalla ole vielä törmännyt autoon 0ennakko+10.5t jossa olisi enempi tehoa kuin 17.5t+tekin comboon. Säädöillä pysty ajamaan hyvin 15mins ja lämmöt 60 asteen luokkaa. Itse vaihdoin juuri tämän takia 17.5t pois kun ei ollut järkeä ajaa eri tehoisella autolla

0ennakoiset jäivät mutkissa, kiihdytyksissä sekä suoralla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #361 : 21.10.10 - klo: 10.50 »
Itse en taas myyrin radalla ole vielä törmännyt autoon 0ennakko+10.5t jossa olisi enempi tehoa kuin 17.5t+tekin comboon.

LRP X12 10.5 on aika selkeesti nopeempi kone touringissa vs nuo FTT-lailliset. Eron huomaan potkussa varsinkin.

Ero tehossa on ihan selvä, sopivilla väleillä auton saa myös kulkemaan, ilman että potku häviää. Kuten Tuukka mulle tiistaina sanoi: kun laitat ton kymppipuolikkaan autoos kiinni, et tuu kaipaamaan sitä 17,5:sta kuminauhaa. Ja näin kävi.

Omalta osaltani haluan tehdä selväksi sen, että tässä ei ole kyseessä merkkikeskustelu, laitoin viestiin tiedot käyttämistäni laitteista sen vuoksi, että vertailupohja olisi oikea.
Flying Calacucco

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #362 : 21.10.10 - klo: 11.01 »
Ero tehossa on ihan selvä, sopivilla väleillä auton saa myös kulkemaan, ilman että potku häviää. Kuten Tuukka mulle tiistaina sanoi: kun laitat ton kymppipuolikkaan autoos kiinni, et tuu kaipaamaan sitä 17,5:sta kuminauhaa. Ja näin kävi.

Väärin säädetty.

Sinänsä tämä on turha keskustelu sääntöjen puolesta, jotka ovat jo päätetty, mutta mukavahan näillä on spekuloida.  :lol:
---

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #363 : 21.10.10 - klo: 11.20 »
No turhaahan se on, tosin lisätieto ei koskaan ole pahasta.

Mitä tohon säätämiseen tulee, niin maahantuojan setupeilla on menty, liekkö sitten oikeet vai väärät, tiedä häntä. Joka tapauksessa minulle lopputulos on selvä, jokainen voi osaltaan jatkaa testaamista radalla ja ottaa käyttöön sen yhdistelmän joka parhaalta/nopeimmalta tuntuu ja menee spekseihin.
Flying Calacucco

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #364 : 21.10.10 - klo: 12.38 »
Ero tehossa on ihan selvä, sopivilla väleillä auton saa myös kulkemaan, ilman että potku häviää. Kuten Tuukka mulle tiistaina sanoi: kun laitat ton kymppipuolikkaan autoos kiinni, et tuu kaipaamaan sitä 17,5:sta kuminauhaa. Ja näin kävi.

Väärin säädetty.

Sinänsä tämä on turha keskustelu sääntöjen puolesta, jotka ovat jo päätetty, mutta mukavahan näillä on spekuloida.  :lol:
Koskahan nämä julkistetaan ??

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #365 : 21.10.10 - klo: 12.40 »
No turhaahan se on, tosin lisätieto ei koskaan ole pahasta.

Mitä tohon säätämiseen tulee, niin maahantuojan setupeilla on menty, liekkö sitten oikeet vai väärät, tiedä häntä. Joka tapauksessa minulle lopputulos on selvä, jokainen voi osaltaan jatkaa testaamista radalla ja ottaa käyttöön sen yhdistelmän joka parhaalta/nopeimmalta tuntuu ja menee spekseihin.
OT: säätöjä on aika monenlaista millä otetaan erilailla eri määriä tehoja ulos. Uusi softa on myös mahdollistanut enemmän tehoja kun lämmöt pysyy paremmin kurissa. Jos haluaa tästä enemmän tietoa minulta voi kysellä radalla tai eri topicissa.

Mutta asiaan. Mun mielestä on hienoa että ollaan päädytty sääntöihin ja tuo 0ennakko ja 10.5t on vauhdiltaan ihan passeli ainakin vanhoilla FTT moottoreilla.

0ennakko ja 17.5t vaikuttaisi myös olevan ihan maltillisen nopeuksinen vaikka pitkien  välitysten laittaminen autoihin on vähän hankalaa.

Nyt jännätään mimmoiset moottorit saadaan ensikaudelle käyttöön, ei ehkä tarvitse olla kiintee päätyinen?

Vähän jännittää miten tuo ROAR lista tuosta kehittyy ja paljonko noita säätimiä lisätään ja poistetaan jatkossa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #366 : 21.10.10 - klo: 13.52 »
Koskahan nämä julkistetaan ??

Sori, tarkoitin tuota 0-ennakkoa vs. dynaaminen. Itsellä ei ole ainakaan mitään tietoa valittavista koneista. Enkä ole muutenkaan koko valintaprosessisa mukana, kuin sivusta seuraavana äänessä.
---

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #367 : 27.10.10 - klo: 23.03 »
Näistä keskusteluista tuli tämä juttu eteen  :lol:

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO%2BKUVAT/SEKALAISET%2BRC-AUTO%2BKUVAT/IMG_8434.JPG

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #368 : 28.10.10 - klo: 00.40 »
Saiskos tuon linkin siten että se vie sinne minne halutaan, eikä vain ilmoita että osoitetta ei löytynyt.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #369 : 28.10.10 - klo: 01.00 »
Saiskos tuon linkin siten että se vie sinne minne halutaan, eikä vain ilmoita että osoitetta ei löytynyt.

No kokeillaan tällä sitten.
Katsojiakin on ollut jo reilusti tuolle linkille mutta en tiedä mikä mättää nyt.

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO+KUVAT/SEKALAISET+RC-AUTO+KUVAT/IMG_8434.JPG

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #370 : 28.10.10 - klo: 01.11 »
Mikälie häiriö, kun nyt kuitenkin toimii ihan normaalisti.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #371 : 06.12.10 - klo: 14.37 »
Nyt on sitten testattu autoa 17.5 + 0-ennakko säätimellä.Tosin koneena minulla oli vielä CS.  Letkeää ajoa se on kun verrataan viime kauden softahäsmäkkään. Omasta mielestä vauhti tuntuu juurikin mukavalta ja vääntöä tulee muiden tasaväkisten ajajien kanssa. Kokonaisvälitys oli 3.83. Samoilla välityksillä LRP-kone liikuttaa autoa hieman nopeampaa kuin CS, tämä tuli huomattua BCR-kisassa. Nyt jokainen voi harrastaa TSS-luokkaa siten, että säädin ei tarvitse olla mallia 200e, tämä ainakin junnuille on varmasti hyvä asia. Siitä onko tuo 0-ennakko sääntö porossa hyvä, en osaa sanoa. Mutta Stanussa 0-ennakko mielestäni on kiva juttu.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #372 : 06.12.10 - klo: 17.03 »
Omat vakioluokka-ajelut (=ajo-opettelut) olen tehnyt tänä syksynä C-12 stokkimattiksella.

Aloitin oman ajoharjoittelun siinä vaiheessa, kun perheen varsinainen kuski ei enää tarvinnut mekkaamiseensa iskän apuja muuten kuin harrastuspaikalle pääsemisessä.

Ensimmäiset kurvailut tein juniorilta siivuun jäänneellä 1/12 mattiksella, johon laitoin halpissähköt ja jonkun 3000kv moottorin. Homma tuntui aika nopeasti helpolta ja hauskalta, vaikka aina välillä tulikin käännettyä vielä rattia vahingossa väärään suuntaan. Hauskuuden ja helppouden kannalta tärkeää oli foumirenkaan antama hyvä pito ja auton maltillinen vauhti heikkotehoisella moottorilla. Muutaman kerran ehdin ajella matolla ennen kesäkauden alkua.

Syksyllä päätin kokeilla juniorilta perimääni turistia TSS-sähköillä. En oikein päässyt turistiajelun makuun. Auton osaan kyllä säätää aloittelijalle sopivan rauhalliseksi, mutta turistilla ajaminen normaalirenkailla Torpan matoilla, joilla oli hyvin voimakas pitolinja, oli selvästi hankalampaa kuin pitoa runsaasti linjan ulkopuolellakin tarjoavilla foumirenkailla.

Seuraavaksi kokeilu ja opetteleminen jatkui 1/10 kokoisella mattiksella eli WGT:llä. Sen leveä foumirengas tarjoaa loputtomasti pitoa stanuvauhdeissa ja auto on mukavan yksinkertainen ylläpitää.

Kun WGT-mattis foumirenkailla antoi viime talvena mukavat ajokokemukset, niin lähdin mukaan 2010 loppukeväästä keskusteluun (ja agitointiinkin) 1/12 mattisten stanuluokan puolesta. Omien kokemusten pohjalta uskoin, että C-12 stock (olisikohan se CS-12) tarjoaa paremman sisääntuloluokan uusille kuskeille kuin TSS-10, jonka vauhdit olivat säädinsekoilujen seurauksena nousseet aloitteleville kuskeille liian koviksi.

Nyt on syksyn aikana kertynyt Isomyyrin radalla FTT-katsastuslaillisesta CS-12 autosta kokemusta runsaan 20 akun edestä. Ajaminen on tosi hauskaa, kun autoon on löytynyt säädöt, joilla ajaminen on erittäin helppoa. Peräkkäisten ehjien kierrosten määrä kasvaa mukavasti treenin myötä ja omat best lap-ajat paranevat jatkuvasti. Mahtavaa!!!

Virimattista kuulee välillä moitittavan korkeista rengaskuluista. CS-12 kuskin ei rengaskuluja tarvitse miettiä. Olen itse ajanut 4 viimeistä ajokertaa samalla rengastuksella irroittamatta kertaakaan yhtään rengasta. Nyt ne menevät kyllä vaihtoon, mutta helppoa ja taloudellista on ollut.

Autosta sen verran vielä, että uusi 1/12 mattis maksaa tällä hetkellä 179,-. Vastaavan tasoinen kisaturisti maksaa yli 400,-. Sähköt maksavat akkua lukuunottamatta suunnilleen saman verran.

Toivottavasti Kuusankosken FTT-kisaan tulee CS-kuskeja sen verran, että saadaan oma erä ihan stokkikuskeille.

Vauhdista vielä. Ei CS-12 ajaminen mitään hiipimistä ole vaikka vauhtia kiittelenkin maltilliseksi. Eilen Korian Casinolla oma best lap oli kahden akun pikasessiossa 13,3s. Meidän Matias ajoi 11,1s stokkimattiksella ja TSM-10 autollaan 10,66 eli CS-12 kunnolla kuskattuna ei ole per kierros kuin 0,5 sek viritouringia hitaampaa. Tilanne ei varmaan ole sama joka radalla, mutta Casinon radan viikon vanha nykyprofiili sopii nopeine mutkineen  poikkeuksellisen hyvin foumirenkaille.

Jos olet miettinyt stanumattiksella ajamista, niin täältä ainakin tulee sille voimakas suositus.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #373 : 06.12.10 - klo: 20.18 »
Nyt jokainen voi harrastaa TSS-luokkaa siten, että säädin ei tarvitse olla mallia 200e, tämä ainakin junnuille on varmasti hyvä asia.
Ikävä kyllä ei ole ihan näin ole.

http://www.roarracing.com/?page_id=737

Listalla ei ole esim LRP zeroa tai SP cirtixiä, yhtään hobbywingin säädintä ei myöskään löydy. Speedpassionin puolella on vain 2.0 lailisia kun 2.1 on uusin versio. Vaikka lista on pitkä oikeasti vaihtoehtoja jos haluaa Suomesta ostaa kaupasta ei ole montaa. Pari niistä on halvempia ja loput sit hiukan kalliimpia.

Onko kellään tietoa koska tuo ROAR lista päivittyy seuraavan kerran? Silloin varmasti saadaan uudemmat säätimet mukaan listalla ja veikkaisin myös että hobbywingit saadaan listoille nyt kun he saivat vihdoinkin jakelijan USA:han.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #374 : 06.12.10 - klo: 20.32 »
Roar:illa ei taida olla atm ketään, kuka testaisi vehkeitä http://www.rctech.net/forum/8287162-post1789.html
Liikaa Kyoshoja

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #375 : 06.12.10 - klo: 21.50 »
Goos. Luulisi ainakin että nuo Cirtix yms säätimet olisi hyväksyttyjä, ainakin tuntuisi siltä että miksikäs nuita ei hyväksyttäisiin.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #376 : 06.12.10 - klo: 22.11 »
Goos. Luulisi ainakin että nuo Cirtix yms säätimet olisi hyväksyttyjä, ainakin tuntuisi siltä että miksikäs nuita ei hyväksyttäisiin.

Siksi että ne poistettiin listalta kun eivät näköjään olleet 0-ennakko säätimiä. Tuota listaa siivottiin tuossa reilu kuukausi sitten ja moni säädin poistu listalta.

Lista on se millä näköjään ajetaan tammikuussa Suomessa, jos ei sääntöjä tarkenneta tai listaa päivitetä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #377 : 06.12.10 - klo: 22.33 »
Goos. Luulisi ainakin että nuo Cirtix yms säätimet olisi hyväksyttyjä, ainakin tuntuisi siltä että miksikäs nuita ei hyväksyttäisiin.

Siksi että ne poistettiin listalta kun eivät näköjään olleet 0-ennakko säätimiä. Tuota listaa siivottiin tuossa reilu kuukausi sitten ja moni säädin poistu listalta.

Lista on se millä näköjään ajetaan tammikuussa Suomessa, jos ei sääntöjä tarkenneta tai listaa päivitetä.
Ok täytyypä vilaista läpi nuo listat
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #378 : 15.01.11 - klo: 18.34 »
Tänään tuli ajettua ekat akulliset stanua vuoden tauon jälkeen, sähköinä FTT sääntöjen mukainen kone ja 0-ennakko. Täältä nousee peukut ylös Nosram/LRP koneelle ja 0-ennako säätimelle, oli oikein mukava palata TSS:än puikkoihin kun tehot/vauhdit oli järkevällä tasolla :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #379 : 17.01.11 - klo: 14.37 »
No niin, nyt on testattu stanuautoa sitten virallisilla laiteilla. Täältä kanssa peukut Nosram ja LRP-koneelle. Nyt stanun ja poron erot huomaa. Tuo Nosram / LRP näyttää lämpenevän helpommin kun CS. Paukkuja myös löytyy hieman enemmän tuosta uudesta koneesta. Kuitenkin innolla odotetaan kilpailuja
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #380 : 24.01.11 - klo: 17.57 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.08 kirjoittanut Pepess »

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #381 : 24.01.11 - klo: 18.14 »
Äkkiseltään katsottuna ero on pienentynyt, TSM:n A-fin.1 ja TSS:n A-fin.3 välillä, n.0,8s, voi olla väärin laskettu.paitsi jos otetaan alkuerätkin huomioon, niin sit se on suurempi :wink:
« Viimeksi muokattu: 24.01.11 - klo: 21.54 kirjoittanut valanhar »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #382 : 24.01.11 - klo: 19.03 »
Kuusankoskelta statistiikkaa tutkan perusteella:

TSM-10 autot 72km/h pääsuoralla
C-12 autot 69km/h pääsuoralla
TSP-10 autot 59km/h pääsuoralla
TSS-10 autot 49km/h pääsuoralla

Nämä siis nopeimmat mitatut nopeudet kustakin luokasta. Muut autot samasta luokasta olivat yleensä 2-3km/h sisällä nopeimmasta ja maksimissaan 5km/h päässä.

Erityinen huomio (ja samalla myös hatun nosto auton kuljettajalle) oli se, että Petteri Kauppinen TSS-10 luokassa meni pääsuoralla 44km/h kun pahin kilpakumppani Valander puolestaan ajoi tuon pohjan 49km/h, mutta tuloksessa sekä lopputuloksissa ero oli hyvin pieni. Tämä mitattiin useamman alkuerän aikana. Finaaleissa silmämääräisesti näytti että Petteri oli saanut auton kulkemaan suoralla lujempaa.

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #383 : 24.01.11 - klo: 20.10 »
Suoranopeuteen vaikuttaa myös lähtönopeus suoran alussa, eli ajolinja ja auton setuppi.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #384 : 24.01.11 - klo: 20.36 »
Tutkattiinko CS-12 autojen suoranopeuksia?

Samalla linjalla Pepess:in kanssa, tuollainen taulukko päivitettynä olisi kiva nähdä luokkien tämän hetkisistä eroista, tokihan siihen pitää olla lisättynä myös uusi CS-12 -luokka
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #385 : 24.01.11 - klo: 21.46 »

Vuosi     TSM       TSP     ero (s)      %        TSS     ero (s)      %
2005    11,822    12,755   + 0,933   107,9 %    13,344   + 1,522   112,9 %
2006    12,411    12,901   + 0,490   103,9 %    13,643   + 1,232   109,9 %
2007    11,532    12,265   + 0,733   106,4 %    12,955   + 1,423   112,3 %
2008    13,726    14,375   + 0,649   104,7 %    14,962   + 1,236   109,0 %
2009    12,694    13,032   + 0,338   102,7 %    13,731   + 1,037   108,2 %



Jos näitä prosentteja vilkaisee (ja jos tulkitsin taulukkoa oikein), niin näiden tulosten perusteella havaitsee (merkkasin punaisella prosentit), että vuoden 2009 TSS:n ero TSM:ään on lähes samaa luokkaa kuin vuonna 2005 on ollut ero TSP:n ja TSM:n välillä (toki tämä on vain yksien kisojen tilasto, mutta antaa kuitenkin aihetta pohtimiseen eri luokkien nopeuserojen välillä).

Jos en väärin katsonut tuloksista niin parhaat best läpit oli:
TSM: 12.828 Christer, AE2
TSP: 13.363 Arto, AE3
TSS: 13.942 Joel, A-fin3

Vuosi     TSM       TSP     ero (s)      %        TSS     ero (s)      %
2011    12,828    13,363   + 0,535   104,2 %    13,942   + 1,114   108,7 %


Tuossapa nuo tämänvuotiset erot, itse en vetäisi niistä kovin suuria johtopäätöksiä. Tämän vuoden profiili ei ollut sellainen joka olisi erityisesti suosinut virin tehoja.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #386 : 24.01.11 - klo: 22.13 »
Kuusankoskelta statistiikkaa tutkan perusteella:

TSM-10 autot 72km/h pääsuoralla
C-12 autot 69km/h pääsuoralla
TSP-10 autot 59km/h pääsuoralla
TSS-10 autot 49km/h pääsuoralla

Nämä siis nopeimmat mitatut nopeudet kustakin luokasta. Muut autot samasta luokasta olivat yleensä 2-3km/h sisällä nopeimmasta ja maksimissaan 5km/h päässä.

Lainaus
Erityinen huomio (ja samalla myös hatun nosto auton kuljettajalle) oli se, että Petteri Kauppinen TSS-10 luokassa meni pääsuoralla 44km/h kun pahin kilpakumppani Valander puolestaan ajoi tuon pohjan 49km/h, mutta tuloksessa sekä lopputuloksissa ero oli hyvin pieni. Tämä mitattiin useamman alkuerän aikana. Finaaleissa silmämääräisesti näytti että Petteri oli saanut auton kulkemaan suoralla lujempaa.
Miten voi olla hatun noston arvoinen suoritus autokilpailussa, jos auto kulkee 5km/h hiljempaa, kuin muut.Eikä näitä ala-aste ikäisiä kuskejakaan kannata pitää niin tyhminä, että puolen kierroksen johtoasemassa ajaisivat täysillä loppuun asti.Niin outo kommentti, että jotain on varmasti hampaankolossa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #387 : 24.01.11 - klo: 22.23 »
Copter vertas nopeuksia alkuerissä.
Ei finaaleissa.
Eihän alkuerissä himmailla.
Ja jos toinen on kulkenut suoralla hitaampaa, mutta tuloksessa on vain pieni ero niin sillonhan kaveri on päästellyt mutkat kovempaa, tai ajanut vähemmillä virheillä.

Ja sanoihan hän että finaaleissa näytti silmämääräisesti että Petterin autoon oli tullut lisää suoranopeutta.
Finaalissa tietysti rauhotetaan mikäli johdetaan selkeästi, mutta eihän siitä ollut ymmärtääkseni kyse.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #388 : 24.01.11 - klo: 22.33 »
Lainaus
Erityinen huomio (ja samalla myös hatun nosto auton kuljettajalle) oli se, että Petteri Kauppinen TSS-10 luokassa meni pääsuoralla 44km/h kun pahin kilpakumppani Valander puolestaan ajoi tuon pohjan 49km/h, mutta tuloksessa sekä lopputuloksissa ero oli hyvin pieni. Tämä mitattiin useamman alkuerän aikana. Finaaleissa silmämääräisesti näytti että Petteri oli saanut auton kulkemaan suoralla lujempaa.
Miten voi olla hatun noston arvoinen suoritus autokilpailussa, jos auto kulkee 5km/h hiljempaa, kuin muut.Eikä näitä ala-aste ikäisiä kuskejakaan kannata pitää niin tyhminä, että puolen kierroksen johtoasemassa ajaisivat täysillä loppuun asti.Niin outo kommentti, että jotain on varmasti hampaankolossa.
Petteri ajo lyhyeellä välityksellä alkuun mutta vaihto sitten hiukan pidempään myöhemmin päivästä. Huomioitavaa on myös se että Arto ja Kentsu ajo "lyhyillä" välityksillä porossa. Lyhyempi välitys toimi heillä jotka pystyivät ajamaan todella tiukkaa linjaa ja hyödyntämään pienen lisä potkun sisäalueella. Mutta myös pidemmät välitykset toimivat hienosti, eli hyvää tulosta pystyi ajamaan vähän pyöreämmällä linjalla mutta isomalla keskinopeudella.

Eli mikä sen parempaa jokainen kuski etsii heille toimivan setupin. Itse ajelin ensiksi 4.7 välityksellä sen jälkeen 4.9 ja sitten asetuin 4.85 joka tuntui parhaalta, auton huippunopeus oli mulle sopiva mutta kummiski reagoi hyvin sisäalueella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #389 : 24.01.11 - klo: 22.38 »
No mitäköhän minulla nyt olisi hampaankolossa tässä? Tuskin yhtään mitään kun ottaa vielä huomioon, että joskus samalla merkillä ollaan ajettu ja muistaakseni omasta autosta purkanut jopa osia Petterille että kisat menisivät hänellä putkeen.

Mielestäni hatun noston arvoista tässä oli se, että kaveri pystyi ajamaan noin huomattavasti hitaammin kulkevalla autolla niin hyviä kierrosaikoja. Kyseessä ei ollut himmailutilanne eikä edes ainut erä jossa nopeuden mittasin.

Mitä tulee taas suoranopeuksien mittaamiseen noin yleensä, niin joku kommentoi ulostuloa mutkasta. Tähän totean että seisoskelin kyllä siellä suoran päässä ihan pidemmän aikaa kutakin erää mittailemassa pitkin viikonloppua, että ihan hyvä näppituntuma tuohon hommaan tuli ja varmasti nopeudet kunkin kohdalla vastasivat sitä mitä laitteet kulkivat. Lisäksi kun otetaan huomioon että laitteet yleensä välitetään siten että nopeus saavutetaan noin pääsuoran puolivälissä, niin huippu kyllä yleensä saavutetaan suoran puolivälin jälkeen jossain pisteessä vaikka suoraa edeltävä mutka ei ihan putkeen olisi mennytkään. Näin ainakin vakioluokkien osalta, joissa ei ajoitusta enää säätimissä ole eikä siis myöskään edellisellä kaudella esiintynyttä kiihtyvyyttä aina pääsuoran loppuun saakka.