Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112616 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #390 : 24.01.11 - klo: 23.36 »
Kun noista huippunopeuksista nyt puhutaan niin sattuuko niitä olemaan ylhäällä.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää missä nopeudessa itse menin.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #391 : 24.01.11 - klo: 23.58 »
Muistaakseni 58km/h. Erot olivat todella pieniä, kuten edellä mainittu niin lähes kaikki autot olivat 2-3km/h sisällä toisistaan.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #392 : 25.01.11 - klo: 00.39 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.07 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #393 : 25.01.11 - klo: 00.59 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.06 kirjoittanut Pepess »

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #394 : 25.01.11 - klo: 01.53 »
Kisaolosuhteissa suoranopeus on ainoa järkevä mittari, ja kuten copter sanoi niin se myös on melko tarkka koska kuskista riippumatta se auton huippunopeus on saavutettu ennenkuin suora loppuu.
Paras kierrosaika kisaolosuhteissa ei kerro laitteiden todellisia eroja niin tarkasti koska eri vuosina on erilaiset profiilit, esim. tänävuonna profiili vaikutti siltä että suuremmasta tehosta hyötyi kunnolla ainoastaan pääsuoralla ja pikkusuoralla pääsuoran jälkeen.
Munmielestä toi 2005-2009 + 2011 taulukko on ainoastaan hauskaa statistiikkaa josta ei oikeasti edes pitäis tehdä mitään johtopäätöksiä eri luokkien nopeuseroista, ja nopeuserojen kehittymisestä.

Ja huomio noista 2005-2009 taulukoista, nehän on peltipatteriajalta, joku varmaan osaa kommentoida mitkä silloin oli "kuluttaja" ja "tiimikuski" peltikennojen erot ja kuinka erot muuttui pattereiden kehittyessä.

Oleellista testidataa olisi muutaman huippukuskin tekemät testit (5min tulos ja paras kierrosaika) tutulla profiililla, ja mitä enemmän toistoja sitä parempi.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #395 : 25.01.11 - klo: 07.54 »
Oleellinen mittari on myös kuskien kokema vauhdista.
Kuusankoskella kuulin moneen kertaan, että nyt on sopiva vauhti stanussa ja pari samanlaista kommenttia porosta. Yksikään kuulemani kommentti ei ollut suuntaan "liikaa vauhtia".

Sama tilanne CS-12 vauhdin suhteen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #396 : 25.01.11 - klo: 08.04 »
Minun täysin subjektiivinen mielipide asiasta on se, että nyt luokissa on selvät vauhtierot (kuten pitääkin) ja lisäksi ainakin perstuntumalla pro stockin vauhti on (minulle) sopiva. Kun katseli stanujen menoa lauantaina, niin siististä ajosta voisi päätellä sen, että myös stanujen vauhti on selvästi sopivampaa kuin viime vuonna.

Katsastushommat meni ainakin KyPAK:n poijjilla hienosti, toivottavasti sama linja jatkuu muissakin kisoissa. Kaiken kaikkiaan muutos ja lopputulos on tähän saakka nähdyn perusteella varsin onnistunut.
Flying Calacucco

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #397 : 25.01.11 - klo: 08.21 »
Kun noista huippunopeuksista nyt puhutaan niin sattuuko niitä olemaan ylhäällä.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää missä nopeudessa itse menin.

tsekkaa Hoke ao osoitteesta, sieltä löytyy vertailupohjaa myös menneisiin vuosiin
 http://www.mylaps.com/results/showevents.jsp?st=3&org=39648

tuukka
Löysin rantein...

Poissa Anzero

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #398 : 25.01.11 - klo: 10.18 »
Kun noista huippunopeuksista nyt puhutaan niin sattuuko niitä olemaan ylhäällä.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää missä nopeudessa itse menin.

tsekkaa Hoke ao osoitteesta, sieltä löytyy vertailupohjaa myös menneisiin vuosiin
 http://www.mylaps.com/results/showevents.jsp?st=3&org=39648

tuukka

Tuolta löytyy vain keskinopeudet.

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #399 : 25.01.11 - klo: 10.24 »
Antero ehti ensin... :roll: joo niin löytyy vain keskinopeudet. Just ihmettelin poron ja virin pientä eroa ennen kuin tajusin. Mutta muuten hyvin mielenkiintoista dataa.
Löysin rantein...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #400 : 25.01.11 - klo: 10.39 »
Kun noista huippunopeuksista nyt puhutaan niin sattuuko niitä olemaan ylhäällä.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää missä nopeudessa itse menin.

tsekkaa Hoke ao osoitteesta, sieltä löytyy vertailupohjaa myös menneisiin vuosiin
 http://www.mylaps.com/results/showevents.jsp?st=3&org=39648

tuukka

Enhän mä tuolta huippunopeuksia näe  :wink:


Ja oma kokemus näistä säädin moottori hässäköistä on että oikeissa tehoissa mennään.
Stanu on aivan liian lusmu vuosia rc autoa ajaneelle, mutta taas erittäin hyvä vähemmän kokeneelle ja aloittelijalle jopa aluksi hivenen haasteellinen.
Ja sen mitä olen kavereiden stanuja päässyt kokeilemaan niin uusi moottorisääntö tuntuu paremmalta.

Poro tarjoaa jo ajettavuutta ja haastetta kaikinpuolin.
Tehot näköjään muualla kuin myyrissä jopa sitä tasoa että pitää jo hieman hillitä kaasusormea mutkasta ulostullessa.
Tällaiselle kuten minä, poro on juuri oikeissa tehoissa... varsinkin juuri sillon kun pito ei olekaan tappava.
Myyrin tappopidolla Nosram/LRP tuntui fiksummalta vaihtoehdolta, mutta myyri on näköjään täysin eri luokkaa, eikä sitä näköjään voi edes laskea mukaan kun tämmösiä ihmettelee.

Ylipäätään molemmissa tuo 0 ennakko tuntuu fiksulta kaikinpuolin.
Hyvin tasaisesti siellä edetään.
Ja säätimen voi valita oman fiiliksen mukaan.

Hyvältä tuntuu.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #401 : 25.01.11 - klo: 10.46 »
Poron vauhti on minustakin ihan sopiva ja autojen vauhti suoralla vaikutti hyvin tasaiselta.

Offtopic mutta Kuusankosken kisan osanottajien perusteella koko luokan funktio on ainakin minulle hieman epäselvä. Suurin osa kuljettajista oli todella kokeneita, erittäin kovia ratinvääntäjiä, ei niinkään harrastuksessa portaittain stanusta-poroon-(viriin?) eteneviä joka lienee kuitenkin luokan perimmäinen tarkoitus? Väitän että lähes kaikki luokkaan osallistuneet olisivat voineet hyvin ajaa TSM-10 luokassa johon olisi näin saatu mahtava määrä kilpailijoita.




Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #402 : 25.01.11 - klo: 10.50 »
Sinänsä suoranopeus on vain suoranopeus eikä se kerro välttämättä siitä mikä on kierrosaika. Välityksillä pelattaessa arvotaan sopiva välitys radan profiilin ja ajajan mukaan siten, että kokonaiskierrosaika olisi mahdollisimman hyvä. Saahan auton kulkemaan suoralla kovaa ja vastaavasti kiihtymään hitaammin tai päinvastoin tai siltä väliltä riippuen välityksistä. Ei siis pelkkää suoranopeutta voi tuijottaa.

Niin... suoranopeus ei kerro yhtään mitään kuskin nopeudesta sehän on selvä.
Silti suoranopeudella on kohtalaisen tärkeä merkitys silloin kun ajetaan tasaväkistä finaalia.
Aklkuerissä ei mitään merkitystä, kunhan läppiajat on siellä missä pitää.

Mutta jos finaalissa annat suoralla tasoitusta 2-3 kilsaa tunnissa niin se alkaa jo näkymään.
Mikäli edellä oleva kaveri katoaa metrin kaks pidemmälle suoralla niin ohittaminen on erittäin vaikeaa, koska kuten tiedetään niin mutkissa vain pitämällä oma linja ei sieltä kaveri ohi mahdu.
Jos laitteet kulkee suoralla kaveria kovempaa niin on helpompi pitää takana tuleva siellä takana.
Ottaa mutkat nätisti ja kun suorat aukee niin pieni välimatka ja taas voi vähän varmistella mutkissa missä kaveri vain ottaa sen suoralla tulleen eron kiinni.

1 kilsan ero ei vielä tunnu missään... sen korkeintaan näkee pääsuoralla pienenä hajurakona, mutta kun aletaan jäämään huipuissa 3 kilsaa niin se alkaa vaikuttamaan finaalissa.

Jokatapauksessa... Itse haen välityksen sellaiseksi että auto kulkee suoralla sen mikä laitteista irtoaa... ihan karvan lyhyemmällä välityksellä olis saanu nipistettyä sen tutkan varmasti näyttämään jopa yhtä pykälää suurempaa lukua, mutta tässä kohtaa teenkin sen kompromissin että ajan mielummin karvanverran isommalla välityksella jolloin kaasutuntuma on jouheampi.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #403 : 25.01.11 - klo: 12.18 »
...Kuusankosken kisan osanottajien perusteella koko luokan funktio on ainakin minulle hieman epäselvä. Suurin osa kuljettajista oli todella kokeneita, erittäin kovia ratinvääntäjiä, ei niinkään harrastuksessa portaittain stanusta-poroon-(viriin?) eteneviä joka lienee kuitenkin luokan perimmäinen tarkoitus? Väitän että lähes kaikki luokkaan osallistuneet olisivat voineet hyvin ajaa TSM-10 luokassa johon olisi näin saatu mahtava määrä kilpailijoita.

+1

> Tarvitaanko koko poroluokkaa? Mitkä olivatkaan syyt luokan perustamiseen? Ovatko ne vielä samassa määrin voimassa?

> Onko järkevää pitää edelleen talven SM-kisojen ohjelmassa TSP-10 luokkaa? Samalla moottorilla, säätimellä ja muulla kalustolla voi suoraan lähteä mukaan TSM-10 luokkaan.

> Pitäisikö pyrkiä ohjaamaan kaikki kuskit SM/NM -luokkiin FTT-sarjassa?

Ehkä näille kysymyksille oikeampi paikka olisi FTT 2012 sääntötopiikki.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #404 : 25.01.11 - klo: 12.33 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.06 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #405 : 25.01.11 - klo: 12.50 »
Oleellinen mittari on myös kuskien kokema vauhdista.
Kuusankoskella kuulin moneen kertaan, että nyt on sopiva vauhti stanussa ja pari samanlaista kommenttia porosta. Yksikään kuulemani kommentti ei ollut suuntaan "liikaa vauhtia".

Sama tilanne CS-12 vauhdin suhteen.

Entä kommentit TSM-10 kuskeilta vauhdin sopivuudesta? Ehkä ne nuoret kärjessä ajavat monnit pitävät vauhteja hyvinä. Mutta entä nykyiset TSP-10 kuskit, jotka halutaan pakottaa siirtymään TSM-10:n?
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #406 : 25.01.11 - klo: 13.46 »
Jos TSP poistettaisiin  valikoimasta niin oma turisti touhu jäisi siltä seisomalta.

Ei vaan pysty/jaksa panostaa niin paljoa että alkais viri pysymään käsissä...
Ja siitä MINULLE syntyvät kulut... enemmän renkaita... enemmän varaosia... rekkakuormallinen koreja jne.

Kyse ei ole siitä että tarttis olla sellasessa luokassa missä voi voittaa, vaan siitä ettei sinne viriin jaksa lähteä vateilemaan.

Porossa saan itselleni mukavampaa ja tasapuolisempaa kilvanajoa.

Treenaillut olen virillä ihan sillä periaatteella että kun sitä oppii edes vähän hillitsemään niin poro tuntuu "helpolta"
Virillä tykitellessä tuli huomattua että ne pienetkin virheet mitä itse sekä edellä oleva saattaa tehdä, johtaa niin salaman nopeasti kolariin ettei tällänen krossitorsti vaan ehdi tajuamaan.
Eli lähinnä pysyttäydyn poissa viristä ja siis toisten jaloista... ei pysty "panostamaan" niin paljon kuin viri vaatisi että ajaminen olisi itselle ja ympärillä oleville mieluisaa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #407 : 25.01.11 - klo: 14.21 »
Oleellinen mittari on myös kuskien kokema vauhdista.
Kuusankoskella kuulin moneen kertaan, että nyt on sopiva vauhti stanussa ja pari samanlaista kommenttia porosta. Yksikään kuulemani kommentti ei ollut suuntaan "liikaa vauhtia".

Sama tilanne CS-12 vauhdin suhteen.

Entä kommentit TSM-10 kuskeilta vauhdin sopivuudesta? Ehkä ne nuoret kärjessä ajavat monnit pitävät vauhteja hyvinä. Mutta entä nykyiset TSP-10 kuskit, jotka halutaan pakottaa siirtymään TSM-10:n?

Molemmat viriluokathan ovat moottorin ja noparin suhteen avoimia. Muutama virissä ajanut olisikin hyötynyt itse hieman pienempitehoisesta moottorista.

Ei tässä kukaan ketään pakottamassa.
Laji ja luokat elävät, eikä olemassaolevan mallin kevyt kehittämishakuinen kyseenalaistaminen voi niin pahasta olla ;-)

Aikanaan tehtyjä kansallisia luokkapäätöksiä pitää voida tarkastella ja arvioida nykytilanteen valossa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa kentech

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #408 : 25.01.11 - klo: 14.49 »
Itse olen kauan ajanut ja ajan tulevaisuudessakin ProStock/Stock luokkaa, jos ei Suomessa niin sitten esim.  ETS sarjassa.

Syy on hyvin yksinkertainen. Ainut syy miksi ajan pikkuautoilla on että nautin siitä. Pro Stock luokan vauhti on sellainen että ajaminen ja kilpaileminen on mulle paljon mielekkäämpää kuin virissä. Syy ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan pärjääminen - eli minulle on aivan sama olenko virin B finaalissa tai ajamassa voitosta Pro Stock luokassa.

Tietysti kukaan ei estä ajamasta viriä 10.5T moottorilla, niinkuin tein Tattarin kisassa elokuussa. Mutta tämä ei todellisuudessa toimi kun samaan aikaan on radalla autoja missä 4.0T moottori. ...testattu ja todettu.

Silti olen kyllä samaa mieltä siitä että Suomessa voisi hyvin olla vain 2 touring luokkaa - esim. 13.5T 0 boost ja viri. Mutta onko tämä sitten hyvää junioreille?

Suomi on pieni maa missä isot välimatkat, silti yhteensä 132 ilmoittautumista ensimmäiseen FinTrack kisaan. Kauan on kuultu että touring on kuollut luokka, silti ETS sarja vetää 200+ kuljettajaa joka kisaan ja Suomessa yheensä 98 touring kuljettajaa kauden avauksessa. Eli ehkä kaikki on sittenkin ihan ok...  :wink:

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #409 : 25.01.11 - klo: 14.51 »
Täysin samaa mieltä Hoken ja Kentsun kanssa. En sano että lopettaisin turistin ajamisen talvella jos TSP poistettaisiin, mutta se ei olisi enää niin mielekästä jos joutuisi ajamaan sellaisilla tehoilla joita ei pysty kunnolla hallitsemaan. Eikä se ole pelkästä treenimäärästä kiinni, kaikista ei vaan tule euroopanmestareita.
Eihän tietysti kukaan pakota laittamaan sitä 4.0 konetta kiinni, mutta jos samassa virierässä on vaikka 4.0 koneella ajavia ja 10.5 koneella ajavia jotka ajaa samaa kierrosaikaa, häiritsee koneiden tehoero molempia. Suoralla virikone menee edellä karkuun mutta mutkissa se viriauto turaa siinä edellä, tai päinvastoin suoralla edellämenevä 10.5 tulee peräedellä vastaan, mutta mutkissa pääsee karkuun. Anna siinä sitten 10.5 kuskina tilaa suoran päässä ja jarruttele loppukierros viriauton perässä, tai vastaavasti virikuski päästää mutkaosuuksilla nopeammin etenevän 10.5 kuskin ohi mutta suoralla se 10.5 kuski on taas siinä edessä peippaamassa.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #410 : 25.01.11 - klo: 15.32 »
Eihän tietysti kukaan pakota laittamaan sitä 4.0 konetta kiinni, mutta jos samassa virierässä on vaikka 4.0 koneella ajavia ja 10.5 koneella ajavia jotka ajaa samaa kierrosaikaa, häiritsee koneiden tehoero molempia. Suoralla virikone menee edellä karkuun mutta mutkissa se viriauto turaa siinä edellä, tai päinvastoin suoralla edellämenevä 10.5 tulee peräedellä vastaan, mutta mutkissa pääsee karkuun. Anna siinä sitten 10.5 kuskina tilaa suoran päässä ja jarruttele loppukierros viriauton perässä, tai vastaavasti virikuski päästää mutkaosuuksilla nopeammin etenevän 10.5 kuskin ohi mutta suoralla se 10.5 kuski on taas siinä edessä peippaamassa.

Näinhän tehdään C12 luokassa...  :wink:

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #411 : 25.01.11 - klo: 15.51 »
Niin tehdään, mutta esim. nyt Kuusankosken kisoissa Risto Koskinen olisi voittanut CS-12 luokan vaikkei olisi edes ajanut finaaleja koska oli ainoa CS-12 kuski B-finaalissa kun loput CS-12 kuskit oli C/D-finaaleissa. Vai katsottiinko CS-12 lopputulokset kuskien finaalitulosten perusteella? Tuosta voi olla montaa mieltä kuinka mielekästä on kilpailla finaaleissa ei ketään vastaan.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #412 : 25.01.11 - klo: 16.09 »
Kyllähän se luokkavoitto tosiaan oli varmistunut jo alkuerien jälkeen.
Ylemmän ja alemman finaalin tuloksia eivät ole oikein vertailukelpoisia, kun niissä tapahtuu niin erilaisia asioita (tilanantoa / kierroksella ohitusta jne).
Mutta eiköhän tämä C-luokkien tilanne ole nyt tälläinen siirtymäkauden juttu.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #413 : 25.01.11 - klo: 16.20 »
Kyllähän se luokkavoitto tosiaan oli varmistunut jo alkuerien jälkeen.
Ylemmän ja alemman finaalin tuloksia eivät ole oikein vertailukelpoisia, kun niissä tapahtuu niin erilaisia asioita (tilanantoa / kierroksella ohitusta jne).
Mutta eiköhän tämä C-luokkien tilanne ole nyt tälläinen siirtymäkauden juttu.
Toivotaan että c-12 viripuolella tapahtuu myös pientä heräämistä ja ymmärettään että pienempi teho voisi olla hyväksi ja siirtyvät stanun puolelle. Näin häntäpäästä tulee tasaisempi, eihän se ongelmaa poista ja tulee olemaan jatkossain viri ja stock autoja sekaisin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #414 : 25.01.11 - klo: 16.32 »
Tämä C-12 ja CS-12 yhdessä ajaminen on todellakin siirtymäkauden juttu.

Ennen kauden alkua jännitettiin, että CS-12 luokka vie kilpailijoita C-12 -luokalta ja samalla sitten SM-arvon (pitää olla vähintään 15 kuskia, jotta pisteitä jaetaan). Viime kauden osallistujamäärät olivat kuitenkin hyvin lähellä tuota rajaa (19, 22, 18, 20). Myöskin uuden luokan suosio syksyn kerhokisoissa oli olematonta, joten 11 ilmoittautunutta luokkaan oli todellinen yllätys. Varsinkin kun myös C-12 luokan ilmoittautujamäärä nousi edellisvuodesta huomattavasti.

"Valitettavasti" osallistujamäärät ovat tällä hetkellä sen verran suuret, että luokan ajaminen nykyisellä viikonloppuformaatilla erillään on aikataulullisesti hankalaa. Tähän on keksittävä ensi kaudeksi joku parempi ratkaisu.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #415 : 26.01.11 - klo: 00.15 »
Itse en ensimäiseen FTT-kisaan kerennyt, mutta mitä on treenejä ajanut stanuautolla niin kyllä hymyyn laittaa suun. Tällaiselle aloittelijalle on vauhti mukavan letkeää ja mikä parasta, junnut pääsevät nyt myös alkuun huokeimilla hinnoilla. Itse olen tyytyväinen sääntöihin ja siihen että softahäsmäkkää ei enään TSS-luokassa näy.
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo: 16.47 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #416 : 26.01.11 - klo: 11.27 »
Itse en ensimäiseen FTT-kisaan kerennyt itse, mutta mitä on treenejä ajanut stanuautolla niin kyllä hymyyn laittaa suun. Tällaiselle aloittelijalle on vauhti mukavan letkeää ja mikä parasta, junnut pääsevät nyt myös alkuun huokeimilla hinnoilla. Itse olen tyytyväinen sääntöihin ja siihen että softahäsmäkkää ei enään TSS-luokassa näy.

Täysin samaa mieltä !! Nyt voit ajaa millä säätimellä haluat ja periaatteessa millä akulla... Nyt merkkaa se että osaat ajaa ja säätää autoa :grin: :grin:
-Henry Mort

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #417 : 26.01.11 - klo: 12.26 »
Täysin samaa mieltä !! Nyt voit ajaa millä säätimellä haluat ja periaatteessa millä akulla... Nyt merkkaa se että osaat ajaa ja säätää autoa :grin: :grin:
Kyllä se vieläkin vaatii sen parhaan akun kaupasta jos haluaa kärkisijoista ajella. Sen verran lisäpaukkua antaa hyvä akku. Viime vuonnakin pärjäsi hyvin yhdellä säätimellä ja yhdellä softalla ja yhdellä säädöllä jos oli taustatyöt tehty. Vauhti tosin oli viime vuonna hiukan liikaa TSS luokalle :)

Viime vuonna jos jokin merkkasi että osaat ajaa koska tehoa oli liikaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #418 : 26.01.11 - klo: 12.56 »
Kyllä se vieläkin vaatii sen parhaan akun kaupasta jos haluaa kärkisijoista ajella. Sen verran lisäpaukkua antaa hyvä akku. Viime vuonnakin pärjäsi hyvin yhdellä säätimellä ja yhdellä softalla ja yhdellä säädöllä jos oli taustatyöt tehty. Vauhti tosin oli viime vuonna hiukan liikaa TSS luokalle :)

Tämähän se perusongelma näissä vakioluokissa on, jos nyt ongelmaksi voi luonnehtia. Muitakaan keinoja luokkien vakioimiseksi ei taida olla, ellei moottoreille anneta maks. kierroslukurajoitusta (mikä olisi ihan mahdollista säätimen softapäivityksellä). Toki näissä parhaissa osissa on se että jos ei ole taito samalla tasolla niin ei niillä paljoa asiaa muuta.

[OT]
Tietysti tuo "parhaistaminen" on sitten ihan markkinoinnin luoma illuusio, toki faktaakin varmasti on, josta kuitenkin suurin vaikutus on edelleen kuljettajalla, siis tuossa "parhaistamisessa".
[/OT]
e: typot
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo: 13.00 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #419 : 26.01.11 - klo: 13.19 »
Lainaus
Kyllä se vieläkin vaatii sen parhaan akun kaupasta jos haluaa kärkisijoista ajella

No tästä ongelmasta päästään helpolla eroon. Laitetaan vaan se max kokonais välitys sopivan "kevyelle".
Tätä on kokeiltu jo LRP Areenan RTR luokassa ja siinä on melko sama millä lipo akulla ajat. Kisa lipolla ja "pötkö" lipolla ei ole kymppää enempää ero parhaissa läpeissä.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957