Tiedät varmistikkin aivan hyvin missä olin viime kesänä ja armeijan käynti on valitettavasti jokaisen miespuolisen henkilön velvollisuus Suomessa. Sen katsos määrä laki! Sitä määrää mitä HoBaon osia on näillä kahdella maahantuojalla hyllyssä ei ole millään muulla merkillä. Et saanut niitä ohjauspaloja viime kesänä kun ne oli loppu mutta esim minä korjasin tilanteen seuraavassa tilanteessa sillä tavalla että nyt mulla on niitä ohjauspaloja hyllyssä niin paljon että riitää ainakin vuodeksi. Enkä ole nyt enää armeijassa joten hommien hoitaminen hoituu huomattavasti helpommin.
Itse myös armejan käyneenä en siitä syytä. Itseasiassa olisin varmastikin vastaavassa tilanteessa heittänyt lusikan kokonaan nurkkaan varumiespalvelun ajaksi. Mutta kyse ei ollut tästä.
Hobaon osien määrä on kenties suurimpia, mutta asiakkaana toimituksia seuranneena voisin väittää että tilaustiheys myös harvimpia. Tämä on mielestäni täysin ymmärrettävää. Resurssit ovat rajalliset ja varasto syö pääomaa. Viime kesällä harvan tilaustiheyden takia usea osa oli kiven alla. Enkä tarkoita pelkästään ohjauspaloja, ensimmäisenä mieleen tulee kytkimen osat ja siivet. Oli niitä muitakin. Älä sinä tai Timo käsittäkö tätä mitenkään kriittisenä kommenttina, sillä tarkoituksenani oli vain tuoda esille asia, että mielestäni Xrayn useampi maahantuoja (vaikkakin osa niistä täysin tilaustoimintana) luo potentiaalisesti paremmat mahdollisuudet varaosien saatavuudelle.
Mikäli viime kesää katsoo, se mikä minua eniten risoi oli aikataulun pitämättömyys. Tämä on osittain riippummattomista syistä, mutta mikäli minulle kerrotaan että osat tulevat kahden viikon kuluttua, oletan niiden olevan kahden viikon kuluttua perillä, eikä joskus puolentoista kuukauden päästä. Ei, minua ei kiinnosta miksi osien tulossa kesti, olisin vain halunnut tietää että toimituspäivä on epävarma. Tällöin olisin voinut varautua tilanteeseen ja hankkia osat muualta, kuten Jalakselta. Mielestäni on väärin sanoa että "osat ovat autotallissa kahden viikon päästä" jos laatikot eivät ole Pingpong-maasta vielä lähteneet. Tietäen siis että kuljetuksessa kestää aikansa ja paketti todennäköisesti seisoo erinäköisissä terminaaleissa ja tulleissa myös aikansa.
Ensi kesää, uusia asiakkaita ja vastaavia tilanteita varten pyydänkin että niissä lupauksissa oltaisiin puolin ja toisin varautuneempia.
Xraysta ostopäätöstä pähkäillessäni mietin myös sitä, että postikulut Tampereelta ovat helposti jopa pienemmät kuin bensakulut Raisio - Kaarina välillä. Viime kesänä pyysin useasti tuomaan joitain osia radalle, mutta arvon herra unohti palikat kotiin vaikka puhelusta oli vain vartti aikaa. Tämän voit ottaa henkilökohtaisena kritiikkinä.
Kulumisesta kun puhutaan niin se pitäisi olla itsestään selvää jos ostaa auton jolla on ajettu todella paljon ja esimekiksi diffin kuoret ja ulostulot ovat väljät ja säästää siinä 3 euron diffin kuorissa ja ostaa pelkät ulostulot, niin se väljä diffi kuori kuluttaa uudet ulostulot myöskin alta aika yksikön. Siinä menee se 3 euron säästö siis hukkaan.
En tarkoittanut diffejä. Niiden huono kunto on tietoinen valinta. Nk. huoltamattajättämispäätös ;)
Autonhan ostin huomattavan paljon ajettuna. Ostaessani autoa sain kuulla kommentteja "se on todella hyvin huollettu" yms Herra Asiantuntijalta. Loppukesästä saman anonyymin henkilön mielestä autolla oli ajettu toista sataa litraa ja siitä ei ollut pidetty juuri mitään huolta.. No, se nyt ei oikein liity asiaan. Pidemmän aikaa pikkuautoilleena sain kuitenkin hyvän käsityksen auton kunnosta sitä itse käpläilemällä autoa ostaessa, enkä siihen ollutkaan missään vaiheessa tyytymätön.
Kauden mittaan siihen tuli vaihdettua kuitenkin hyvin paljon osia kulumisen takia. Lähinnä "tämä itku ja valitus" juurikin siitä että tarkoituksena oli uusia paljon kuluneita osia uudenveroisiin ja sitäkautta pitää auto paremmassa kunnossa. Valitettavasti uudet osat kuluivat hyvin nopeasti siihen kuntoon missä vanhat osat olivat olleet. Tästä tulikin muutaman ihmisen kesken sanonta "Hobaon normaalivälys".. :P
Autolla tuli kesällä ajettua 25 litraa, ehkä aavistuksen yli. Osia ei mennyt rikkoutumisen takia kuin muutama, siitä iso käsi Hyperille.
Esimerkkinä kulumisesta, ostin uudet takahubit + tukivarret + aurauspalat + laakerit yms muut takaripustusten hilkkeet renkaiden klapin takia. Ilo uusista osista kesti pari litraa, siinä vaiheessa klappi oli taas entisenlaisensa. Sama juttu ohjauksessa, uusin puolet osista ja niissä oli tuntuva välys miltei välittömästi. Kardaanien (käytin dogboneja) pinionin adaptereita piti vaihtaa turhankin säännöllisesti (tähän voin räpsäistä kuvan kolmesta parista _erittäin_ kuluneita osia jos joku haluaa). Samoin vanhemmanmalliset iskarit olivat holot hetkessä. Autoa kyllä huollettiin säännöllisesti. Vaikka kori saattoi olla p*skainen niin liikkuvat osat pidin kunnossa kuin varusmies rynkkyä konsanaan ;)
Ja etuvetoakselit olivat täydellinen pettymys myös. Pari loikkaa ja ne olivat niin vääntyneet että raahasivat c-palaan kiinni. Yllättäen toisen suoristuksen jälkeen alkoivat pysyä kutakuinkin suorana.
Hobaon paras puoli oli uskomaton iskunkestävyys. XB8:lla ei tosiaan ratakokemusta ole vielä kertynyt, joten tämä seikka hieman pelottaa auton suhteen.
Kaikenkaikkiaan Hyperi ei ole mielestäni mitenkään huono auto - pois se siitä.
Ruoho on kuitenkin aina vihreämpää aidan toisella puolella. Uutta autoa valitessani olin pitkään uuden Hobaon, Mugenin ja XB8:n välillä. XB8:n päädyin lähinnä kun uuden Hobaon markkinoilletulo näytti viivästyvän huomattavasti siitä mitä "tahot" tälläkin foorumilla alunperin antoivat ymmärtää. Yhdessä vaiheessa oli jo kova hype että ensimmäinen julkinen "Hyper8" olisi ollut Kaarinassa näytillä jo ennen lumien tuloa, viimeistään ennen kevättä..
Mugenin hinnastoon vilkaisu taas antoi uutta mielenkiintoa Xrayhyn.. Olen Kalveksen Danin kanssa asioinut siitä asti kun aloitin harrastuksen 90 luvun puolenvälin jälkeen ja olen hänen toimintaansa ollut hyvinkin tyytyväinen. Mikäli auton hintaa vertaa ulkomaalaisiin, euroopasta ei taida kyseistä kärryä yhtä halvalla saada. Varaosahinnatkin istuvat aika tarkasti Hobaon ja Kyoshon välimaastoon ja mikäli vanhat merkit paikkaansa pitävät, saa Danilta vielä "vanhan asiakkaan alennuksen". :)