Kirjoittaja Aihe: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?  (Luettu 3017 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mulla on Slashissa tällä hetkellä Hobbycityn 9T harjaton sekä Novatechin 75A nopari.

Onkelma on siinä että jonkin aikaa kylmänä toimii hienosti ja paukkua tuntuisi olevan rutkasti enemmän mitä 60A Ezrunin noparilla.

Hetken päästä kuitenkin laite menee totaaliseen jäkkiin ja siili tuntuu semi-kuumalta.
Voiko tuo nopari lämmetä niin äkkiä että joku lämpösuoja pistää pelin poikki?

Tuntuu myös että tuossa noparissa olisi hieman heikko bec-lähtö koska ohjaus-servoa remputtamalla eestaas koko laite kyykkää hetken päästä ja pitää käyttää akun johdot irti.

Ajattelin kokeilla 3A UBECia virransyöttöön jotta servo saisi riittävästi virtaa.
Voiko tuollaisen UBEC-hommelin kytkeä suoraan vastarin akku-liittimeen vaikka noparilta tulisikin becci vastarille? Käytännössähän siellä pitäisi liikkua ihan samaa tasasähköä eikä mitään pääsisi oikosulkuun vaikka vastarille menee molemmista johdoista sähkö.
Vastarina Spektrumin palikka.

Tuon UBECin pitäisi lisäksi vähentää noparin kuormaa ja jos vielä lisäisi siilin päälle tuulettimen niin olettaisin ongelmien vähentyvän selvästi?
-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?
« Vastaus #1 : 03.05.10 - klo: 09.38 »
"Ajattelin kokeilla 3A UBECia virransyöttöön jotta servo saisi riittävästi virtaa.
Voiko tuollaisen UBEC-hommelin kytkeä suoraan vastarin akku-liittimeen vaikka noparilta tulisikin becci vastarille? Käytännössähän siellä pitäisi liikkua ihan samaa tasasähköä eikä mitään pääsisi oikosulkuun vaikka vastarille menee molemmista johdoista sähkö. "

ÄLÄ!
Tota ehdottamaasi voi käyttää vain jos on poistettu kokonaan sisäinen bec, kuten MMM-v1 testiyksilöille taannoin. Kaksoiskäytössä:
Pitäisi tietää sadasosavolttien tarkkuudella nykybecin anto kullakin kuormalla, jottet alita/ylitä vaan annat samaa. Jos alitat, sen bekki työntää nykylaitteiden lisäksi lisäbecin rajottajavastukseen virtaa = kuumenee vaan lisää työstä.
Jos ylität, Se itse yrittää kuristaa liiat pois vastuksellaan, ja taas kuumenee.
Oikea systeemi on:
Irrotat noparilta vastarille tulevan liittimen punasen +johdon.
(Eristät sen) Tieto kulkee sähkö ei.
Ulkosella becillä ruokit vastarin, ohjausservon, ledit, tms...
Sisäinen ruokkii yhä noparin ittensä ohjausyksikköä, kevyttä hommaa.
Vaikka Castlen kuva asiasta:
http://www.castlecreations.com/products/ccbec_diagrams/ccbec_wiring.html
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?
« Vastaus #2 : 03.05.10 - klo: 09.42 »
Itse suosin crawlereissani BECille tätä kytkentää.




Servo ottaa suoraan akusta virran BECin välityksellä, vain signaali tulee vastarilta. Joudut siis tekemään servojohtoon haaran, punainen ja musta/ruskea menee BECiin ja valkoinen/keltainen menee vastarille. Vastari saa noparin välityksellä tuttuun tapaan n. 4.8-5V ja servolle voit syöttää hiukan BECin ominaisuuksista riippuen mitä tahansa jännitettä, vaikka 7.2V, jos servo sitä kestää. Vastari on turvassa, eikä ole vaaraa sen rikkomisesta.
« Viimeksi muokattu: 03.05.10 - klo: 09.54 kirjoittanut Tomy »

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?
« Vastaus #3 : 03.05.10 - klo: 11.28 »
Mulla oli samanlaista ongelmaa harjattoman 1/8 krossarin kanssa. Nopari ei kyykännyt mutta servot hidastuivat ihan liikaa, koska jarrulle on oma servo niin kiihdyttäessä ja jarruttaessa oli aina jotain muuta syömässä virtaa ohjaukselta.
Päädyin laittamaan autoon Turnigyn 7,5A BEC:in

Johdotuksen kanssa oli hieman ongelmia, koska en halunnut haaroittaa noparille tulevaa johtoa tai tehdä mitään ylimääräisiä liitinviritelmiä noparin ja akun väliin heikentämään virran kulkua.

BEC:in mukana tulleiden ohjeiden mukaan se olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman kauas vastaanottimesta. Akut tulivat myös autoon juuri sopivasti, niin päädyin ottamaan virran BEC:lle ja akkuvahdille balanseriliittimistä. Tutkin aikani ja netissä moni oli sitä mieltä että tasausliittimistä tulee aivan varmasti sen verran virtaa läpi että tuo BEC kyykkää ennemmin kuin latausliitin tummuu tai johdot palavat akun sisältä poikki.

Nopeudensäätimen ja vastaanottimen väliin laitoin Y-johdon jonka yksi johdin on irti (irroitettu liittimestä ja teipattu suojaan, korjattavissa siis takaisin toimivaksi servon haaroitusjohdoksi). Y-johdon toiseen haaraan saa vielä sopivasti transponderin. Johdotus ei tietysti ole siisti tai mitenkään helppohuoltoinen.

Akku -> akkuvahti + moottorin tuuletin + BEC -> vastaanotin.
Akku -> nopeudensäädin -> Moottori
Vastaanotin -> kaksi servoa + nopeudensäädin + BEC ja transponderi

Johtoa ja lisää johtoa. Pitäisi ehkä istua joku päivä eteisen lattialle tuon auton kanssa ja katsoa jos saisi jotenkin jonkin keskeisen osan vähän keskemmälle autoa niin ei joutuisi vetämään piuhaa edestakaisin auton poikki.

 - Hount

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?
« Vastaus #4 : 03.05.10 - klo: 11.28 »
Kiitos nopeista vastauksista!

Mietinkin tuota että jos ottaa noparilta tulevan bec-jännitteen pois vastarilta (toisinsanoen laittaa ulkoisen jännitelähteen) niin toimiiko signaali ja maa edelleen kimpassa. Hyvä näin.

Joko ensimmäisen tai toisen kuvan mukainen kytkentä siis tulossa jahka Kusti polkee tuon BEC-palikan mulle kouraan..

Sitten vielä se puhallin noparin siiliin ja kaverin keksimä suojus metallisesta teesiivilästä päälle niin pitäis lämpöongelmat vähentyä.

BECiksi tulossa Hextronicin tuote.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3735&Product_Name=HXT_UBEC_5/6v_output,_5.5~23v_Input
« Viimeksi muokattu: 03.05.10 - klo: 11.33 kirjoittanut Lehtila »
-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lämpöongelmaa ja hyytymistä?! UBECin kytkentää?
« Vastaus #5 : 06.05.10 - klo: 00.24 »
Noilla kytkiskuvilla on se ero vaan, että jälkimmäinen on korotetulle servonjännitteelle alunperin. Silloin vastari ei sitä saakkaan saada.
Ykkösessä on varmennettu vastarin saama jännite, vaikka mentäisiin noparin becille liian korkeajännitteisiin ajoakkuihin päävirta puolella.
Molemmat toiminee.
(Oli taannoin 1/8 crawler clodbusterin akseleilla ja 2 kpl 30 kilon servoja, ni servot tarttivat MAA-johdot sekä ubeciltä, että vastarilta. Muuten joko johdot kuumeni, tai keskitys alkoi vaeltaa kovan kuorman tilanteissa.  Ehkä rajatapaus, koska servot ilmoittivat yhtesvirtansa tarpeeksi jo yli 10A.)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2