Kirjoittaja Aihe: Missä vika (GXR-18 kone)  (Luettu 2001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Missä vika (GXR-18 kone)
« : 09.05.10 - klo: 11.56 »
Noniin...ostin tuossa laakerivikasen polttiksen ja kasailin värkin uusilla laakereilla. Laitoin kaasarin säädöt tehdas arvoihin ja käyttelin rauhakseen jonkin aikaa että laakerit rasvaantuu.
Aloin säätämään konetta ja mielestäni sain jo aika hyväksi että ottaa kierroksia ja yläälläkin kävi ihan kivasti. Kuitenkin yläkierroksilla huudattaessa niin kone hyytyi..ihan kun olis jumiutunut tms. jäi kuitenkin käyntiin kun laski kaasun pois. Säätelin vähän lisää yläkierroksille bensansaantia.
Tänä aamuna ajattelin että jatkan säätöpuuhia...ajelin koneen lämpimäksi ja sama hyytyminen yläkierroksilla edelleen. Noh...lisää kakkua..seuraavalla vedolla kävikin sitten niin että kone jumiutui. Asiaa hieman tutkailin niin huomasin että kytkinkello oli ainakin irti eikä kone pyörinyt mihinkään suuntaan. Purin takaa päädyn pois ja totesin että kiertokangesta oli alasilmä menny rikki.

Mikä moisen vaivan aiheutti? Kenties säädöt iha persiillään vai oliko kiertokangelle tullut ikä täyteen? Mäntäkään ei mene sylinterissä kun puoleenväliin mutta mitään kiinnileikkautumiseen viittaavaa sielä ei näy.

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #1 : 09.05.10 - klo: 12.02 »
Hmm... Vikahan voi johtua varmasti monista asioista, muttan ensin tässä tulee mieleen tuo Kyoshon moottoreiden laatu. Paljonkos koneella ajettu? Ei nuo kiertonkangen yms. osat ole mitään laatukamaa. Uutta osaa tilalle ja homman pitäisi pelittää.  :afro:

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #2 : 09.05.10 - klo: 12.11 »
Siitä ei ole tetoa paljonko koneella on ajeltu kun tuli minulle ja edelliselle omistajalle käytettynä. Hiekkaa sielä sisällä oli kun kone purettiin että liekö sitten se ensimmäinen omistaja ajellu ilman putsaria.

Toinen kysymys. Löytyiskö Heinolan läheisyydestä osaavaa kaveria säätämään tuon koneen mulle että ei kovin monesti tarviis ostella uusia osia?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #3 : 09.05.10 - klo: 12.46 »
Jos koneen sisältä löytyy hiekkaa, niin sille voi sanoa kyllä morjens. Jos lenkki on mennyt poikki vauhdista, niin todennäköisesti koneessa on sen jäljiltä muutakin vikaa, naarmuja tms.

Herää tietysti kysymys, onko alunperinkään koneessa ollut "vain" laakerivika?

Ikävä sanoa, mutten lähtisi tuota konetta enää edes yrittämään korjata, mielummin sitten uusi tilalle, tai ainakin toimiva. Kannattaa varmaan keskustella myös myyjän kanssa, tulikohan kaikki oleellinen ostopäätökseen vaikuttava tieto annettua myyntihetkellä.

Jos kone (sylinteri ja mäntä) ovat edes jokseenkin kunnossa, ei männän kuulu tullakkaan sylinterin läpi ihan helposti. Omalla kohdallani en ole varsinaisesti kiinnileikannutta konetta nähnyt koskaan, yleensä joku muu osa pettää, kuten kiertokanki, kampiakseli(ntappi), laakeri tai sitten kone vaan kuluu niin väljäksi, ettei pysy enää säädöissä/käynnissä. Koneen sisälle pääsevät pöly ja hiekka kuluttaa moottorin käyttökelvottomaksi todella nopeasti.
Flying Calacucco

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #4 : 09.05.10 - klo: 13.04 »
Kampurassa on kyllä imureiän kohdalla muutama olematon naarmu mutta vaikuttaneeko mopedin ohjaukseen. Naarmut on todellakin hyvin pienet.

Tiesin kyllä autoa ostaessani että laakerit on sököt. Lieneekö sitten ensimmäinen omistaja myynyt "p****a" mutta hinta jolla auton ostin niin ei ollut päätä huimaava joten voi kai siihen vähän panostaa.

Putsasin koneen brake cleanerilla jotta näkyis mahdolliset vauriot mutta mitään silmiin pistävää sieltä ei löytynyt.

Aiemmin mäntä ei tullut sylinteristä läpi mutta nousi kuitenkin ylös asti...tätä nykyä se ei enää nouse kuin puoleenväliin.

Voisko tuo olla että se kiertokangen alasilmukka oli kulunut hiekan ansiosta väljäksi ja siitä johtui kyseinen yläkierroksilta hyytyminen kun ei pysynyt enää tahdissa mukana?

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #5 : 09.05.10 - klo: 19.16 »
Tuossa nyt tiirailin kampuraa tarkemmin niin onhan sekin ottanu kipiää.  :embarrassed:
Kai se on uutta konetta alettava kattelemaan.

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #6 : 12.05.10 - klo: 22.21 »
Itse löysin moottoripukin O.S:n koneelle joka käy Kyoshon kiinnitysreikiin Hobbypointista Helsingin kampista. Oli hyllyssä, ja O.S:n koneita saa RC-garagesta. Ja jos kiinnostaa värkätä tuon Kyoshon koneen kanssa, niin täältä edullisia osia: http://www.infernosonly.com/Parts_for_the_Kyosho_GXR_18_Engine_s/550.htm
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #7 : 17.05.10 - klo: 21.42 »
Noniin...kohtapuoleen alkaa kone olemaan postiluukusta kotosalla niin seuraava asia että löytyiskö ketään halukasta jeesaamaan tuon säätämisen kanssa ettei tarviis alkaa monesti uutta konetta ostamaan?

Itse asun Heinolassa joten jostain lähimaastosta mielellään...sanotaanko että n.70km jokaiseen ilmansuuntaan.

Poissa leeman2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Missä vika (GXR-18 kone)
« Vastaus #8 : 17.05.10 - klo: 22.31 »
Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa säätöä, säädöt vaihtelee kelien mukaan jne.jne. Ari-Pekan RC sivuilla on hyviä vinkkejä säätöhommiin samoin tätä foorumia lueskelemalle pääsee pitkälle.

Muuttorit ei kuitenkaan hajoa heti kättelyssä, vaikka säädöt vähän mättäisivätkin. Infrapunalämpömittari on oiva apuväline säätöjä haettaessa. Nyrkkisääntönä pitäisin sitä, että ihan viimestä tehoa ei koneesta kannata perus rossailussa ottaa. Hieman rikkaan puolelle, niin pysyy voitelu ja lämmöt kurissa. Ilmanputsarin kunto ja paikallaan pysyminen on erittäin oleellisia asioita koneen keston kannalta.

Paljon on hetkessä kaikenlaista kalustoa kerääntyny, jostain päin alettava luopumaan...