Jos koneen sisältä löytyy hiekkaa, niin sille voi sanoa kyllä morjens. Jos lenkki on mennyt poikki vauhdista, niin todennäköisesti koneessa on sen jäljiltä muutakin vikaa, naarmuja tms.
Herää tietysti kysymys, onko alunperinkään koneessa ollut "vain" laakerivika?
Ikävä sanoa, mutten lähtisi tuota konetta enää edes yrittämään korjata, mielummin sitten uusi tilalle, tai ainakin toimiva. Kannattaa varmaan keskustella myös myyjän kanssa, tulikohan kaikki oleellinen ostopäätökseen vaikuttava tieto annettua myyntihetkellä.
Jos kone (sylinteri ja mäntä) ovat edes jokseenkin kunnossa, ei männän kuulu tullakkaan sylinterin läpi ihan helposti. Omalla kohdallani en ole varsinaisesti kiinnileikannutta konetta nähnyt koskaan, yleensä joku muu osa pettää, kuten kiertokanki, kampiakseli(ntappi), laakeri tai sitten kone vaan kuluu niin väljäksi, ettei pysy enää säädöissä/käynnissä. Koneen sisälle pääsevät pöly ja hiekka kuluttaa moottorin käyttökelvottomaksi todella nopeasti.