Kirjoittaja Aihe: tj10 pannu  (Luettu 3785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
tj10 pannu
« : 01.11.03 - klo: 00.49 »
mikä olis paras pannu tj10:iin

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #1 : 01.11.03 - klo: 11.42 »
eikö oo tietoo "gurut" ?

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #2 : 01.11.03 - klo: 11.47 »
No gurut vastaa;)
Trinity Monster Pro:lla on tähän saakka päässyt ihan kiitettävästi. Toinen hyväksi havaittu on MATRIX V-10 PRO, jolla ainakin Sebastian on tänä syksynä ajellut.

t.Matti
Masami is back

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
trinity monster pro????
« Vastaus #3 : 01.11.03 - klo: 12.06 »
onks toi oikea trinityn mylly towerin sivuilla koodilla LL 4029?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: tj10 pannu
« Vastaus #4 : 01.11.03 - klo: 12.13 »
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
mikä olis paras pannu tj10:iin

Tuoreessa AKK-Motorsport -lehdessä on hyvä juttu karting-autoista. Siinä on kerrottu totuus, joka pätee sellaisenaan myös pienoisautoihin:

"Sekunnit löytyvät kuljettajasta, kymmenykset rungosta ja sadasosat moottorista."


On ihan jees, että pannu on hyvä. Jo tietoisuus siitä antaa hyvää mieltä  :wink:
Mutta silti kannattaa muistaa, että pitää osata ajaa jo tosi hyvin, että pannun hyvyydellä olisi yhtään mitään merkitystä.

Jos hyvä pannu osaavissa käsissä tuo kierrosaikaan 0,2- 0,4 sek, niin ajolinjojen hallinta tuo saman 2-5-kertaisesti. Aloittelevaan kuskiin verrattuna siis. Ja yksikin kunnon kompurointi kierroksella vie helposti 4-10 sek eli saman, mikä pannulla on voitettavissa 10-50 kierroksen varmalla ajolla.
Sisäratakisoissa TJ-luokka ajaa 4 min ja siinä ajassa ehditään kiertää rata noin 20 kertaa. Yhden kompuroinnin "maksaminen" hyvällä pannulla, jos siihen pystyy, voi siis kestää kokonaisen kisan kaikki 2-3 finaalierää.

Junnuilla on tapana luulla, että kalusto ratkaisee. Ratkaiseehan sekin, mutta ajotaito ja ajovarmus ratkaisevat uskomattoman paljon enemmän.

Mutta pitää muistaa, että TJ-luokassa useimmat ovat rc-kisauransa alussa, ja että kaikki kompuroivat. Kysymys on oikeastaan vain siitä, kuka kompuroi vähiten  :wink:

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #5 : 01.11.03 - klo: 15.06 »
paras pannu TJ-10.. hmm. No, sehän on niin että nämä koneet ovat yksilöitä ja  käyttäytyvät jokainen silloin erinlailla. Hyviä koneita on lukuisia TJ-10 luokkaan..
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #6 : 01.11.03 - klo: 18.13 »
Käyttämiäni stanukoneita.

1. Peak Hellfire
2. Trinity monster horsepower pro
3. Reedy MVP
4. Reedy Rage

Trinity taitaa olla yksi parhaista stanukoneista, ja siksi myös melkeimpä eniten käytössä. Itselläni on kisakoneena Peak Hellfire, koska Monsteri paloi, ja jouduin uusimaan siihen ankkurin.

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
tj10 pannu
« Vastaus #7 : 01.11.03 - klo: 18.37 »
Stanukonetta valittaessa kannattaa pitää mielessä, että sääntöjenmukaiset stanukoneet ovat aina hyvin rajoitettuja ominaisuuksiltaan. Avain parhaan myllyn valinnassa on ymmärrys rahan mahdista.
Minkään autossasi olevan osan ei tarvitse olla sääntöjenmukainen, kunhan kukaan ei asiaa huomaa tai välitä siitä. Lähes jokainen kisan järjestäjä on lahjottavissa, yleensä pelkkä raha on riittävä lahjontaväline.
Tässä on kuitenkin se huono puoli, että vasta tällöin moottoriurheilu tulee kalliiksi. Jos kisabudjetin on oltava lottovoiton suuruinen per kisa, laji on todellinen eliittilaji. Toisin sanoen, jos vuositulosi eivät ole kahdeksannumeroisena lukuna ilmoitettavissa, satsaa ennemmin harjoitteluun kuin kalustoon, kuten yllä jo kehoitetaan. Toisekseen, pakasta vedettynä ei yleensä saa hyviä moottoreita, vaan niitä pitää hieman viritellä, tuohon tapaan:
http://www.rccaraction.com/rc/articles/dialin_stock.asp

Ja disclaimerina: niille, jotka nukkuivat (tai eivät sellaisilla ole olleetkaan) kun äikäntunnilla kerrottiin mitä on ironia, sanon etten kannata huijaamista missään muodossa ja paheksun ankarasti niitä jotka sitä harrastavat, (moottori)urheilussa nimittäin.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #8 : 01.11.03 - klo: 19.40 »
Ennenkuin kysymykseen voi vastata, pitäisi määritellä se, mitä tarkoitetaan ko. tapauksessa sanalla "hyvä"!

Eri radoille voi olla eri kone hyvä!
-joku vaatii vääntävän koneen
-joku kenties kierroksia ottavan

On moottoreita, jotka vaativat huoltoa enemmän, kuin joku toinen!
-silloin tulee kyseeseen se, onko esim. kollektorisorvi käytettävissä (sorvauspalvelu, nyk. useimmiten onnistuu myös kisapaikoilla)
-onko halua kisoissa tehdä moottorille enemmän, kuin vain pyyhkiä "pölyt"?

Itse laitan pääpainon vääntöön ja kestävyyteen!

Kestävyyteen?
= ei kovin "herkkä", esim. väärän pinionin valintaan !

Vääntävä?
= helpompi ajettava, ja mahdolliset ajovirheet helpompi "paikata" (kierroskoneessahan ei saisi päästää kierroksia laskemaan, tarkkaan ottaen, ei kyllä yleensäkään "stanukoneesta")

VesaK:n kirjoitukseen lisäisin:

Kokonaisuus ratkaisee, ne kun loksahtavat kohdalleen, ns. vähemmän hyvänä pidetty konekin, "näyttää hyvältä"!

Ei pidä unohtaa kuljettajan mieltymyksiä, -tottumuksia!

Jos mahdollista, kannattaa kokeilla erilaisia koneita, ja miettiä mikä on se "omin"!

Jos ei mahdollista, lähtisin etsimään sitä "vääntävien koneiden" osastolta!  ( yleismoottorina turvallinen valinta )

Ne jotka ovat päätyneet jo kierroskoneeseen, näkevät varmaan punaista, heillä on mieltymys, ja tottumus ratkaissut päätöksen!
Eikä se silloin suinkaan ole väärä!

Ennenkaikkea kokonaisuus.......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
vääntöä
« Vastaus #9 : 01.11.03 - klo: 20.19 »
mitähän niitä hyviä vääntäviä pannuja sitten on?????

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #10 : 01.11.03 - klo: 21.14 »
Reedy MVP
Trinity P2K Pro Stok
Matrix  ( S*****n laajakaista ei NYT tukenut pyrkimyksiäni saada tarkka tyyppi, mutta jos pääset Medasecin......)

En ole oikein pystynyt päättämään, onko Matrix, vääntävä vai kiertävä (meillä V 10R Pro )
Samoin meidän Trinity Monster Stock

Siinä nyt alkuun, Gurut kertonevat.....

Tiimillämme on:
Reedyä, Peakia, Trinityä, Matrixia ja kaikki hyviä "meille"!

Joskus tuntuu että oli helpompaa silloin kun:
Oli vain se yksi moottori, ei ollut valinnan vaikeutta!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
vääntöä,kierroksia
« Vastaus #11 : 01.11.03 - klo: 22.15 »
toi p2k pro vääntää kyllä enemmän mutta ottaa jengaa 17600
kun taas monster ottaa jengaa 21000 eli monsterilla voidaan käytää tiheempiä välityksiä eli kierrokset nousevat nopeammin vaikka vääntöä on vähemmän. tossa monsterissa on kutii myös enemmän.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #12 : 01.11.03 - klo: 22.31 »
Mitäpä mieltä olet moottorin todellisista max. kierroksista esim. kisan aikana?

Tai kierroslukualueesta joka on pääasiassa käytössä ?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #13 : 02.11.03 - klo: 09.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"

...Avain parhaan myllyn valinnassa on ymmärrys rahan mahdista.
Minkään autossasi olevan osan ei tarvitse olla sääntöjenmukainen, kunhan kukaan ei asiaa huomaa tai välitä siitä. Lähes jokainen kisan järjestäjä on lahjottavissa, yleensä pelkkä raha on riittävä lahjontaväline..

Selvyyden vuoksi vielä, vaikka veli Turhala kirjoituksensa lopussa asian omalla vauhdikkaalla tavallaan kuittasikin.
Ei tosikkomaisesti, vaan siksi, että näitä juttuja lukevat myös ne, jotka eivät veli Turhalaa ja hänen sfäärejään tunne  :wink:

RC-autokilpailuissa on erinomaisen vähän, jos ollenkaan fuskausta. Löydän heti kolme syytä, miksi.
- porukka on fiksua
- pienissä piireissä yritykset paljastuisivat helposti
- laji on sellainen, että sääntörikkomuksilla ei oikeastaan ole etua saavutettavissa. RC-autoilu on taitolaji, eikä ajamisen taitoa voi saavuttaa fuskaamisilla.

Esimerkki tuosta viimeisestä: jos kokemattomalle TJ-kuskille laitetaan miten tehokas moottori tahansa autoon, hänen sijoituksensa ei siitä parane yhtään. Siitä syystä, että hänen kohdallaan ratkaiseva tekijä on ajotaito, ei moottoriteho tai muu kalusto.
Toinen esimerkki: jos hyvälle TS-kuskille laitetaan autoon TJ-moottori, hän voittaa sillä kokemattomat TS-kuskit mennen tullen.
Tämän aiheen klassikko: "Hyvä kuski voittaa vaikka puukengällä ajaen"

Poissa R/C hirmu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.mbnet.fi/tanu-89
tj10 pannu
« Vastaus #14 : 02.11.03 - klo: 10.01 »
Vesa, tuossa on jo perää...
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
jengat
« Vastaus #15 : 02.11.03 - klo: 10.17 »
noista kisan aikaisista jengoista ei kukaan tiedä ellei satu omistamaan tiedonkeruulaitetta. "vääntöä... mahdollisesti asia
harkintaan". hyvä että joku muu on myös kiinnostunut näistä
asioista eikä vaan seuraa mitä muut tekee ja sitten monistaa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #16 : 02.11.03 - klo: 11.26 »
Tämä ei nyt ole kovin tieteellinen tutkimus:

Tein tiimimme erään kuljettajan kanssa testin, jossa Hän ei tiennyt mikä moottori kulloinkin oli autossa.

Moottorit olivat:

Reedy MVP   (vääntävin niistä)
Trinity Monster Stock
Matrix V10 R Pro
Peak HellFire  (itse pidän kierroskoneena)

Jokaiseen niistä, valitsin kokemukseni mukaan, niille parhaiten sopivan välityssuhteen.

Kello kertoi kierrosaikojen olevan, käytännöllisesti katsoen samoja.

Kuljettaja huomasi Peakin kohdalla eron  (= "jotenkin hätäinen" )
Muut kolme, "helppoja ajaa", ei eroja

Mitäpä siitä opin:

Vaikea on valinta, mutta jos kuljettaja sanoo: "helppo ajettava".

Psykologisesti valitsen "helpon ajettavan", silloin kuski voi keskittyä 100 %:sti ajamiseen!

Peakia ei suinkaan ole "hylätty", sillä "naatiskellaan", ja harjoitellaan mahdollista viriaikaa varten (on ollut kisoissakin autossa, tietynlaisilla radoilla)

Ns. "huono moottori" ----- taitava kuski, vai

Ns. "hyvä moottori "   ----- taitamaton kuski

Ei tartte edes miettiä, kumpi pärjää paremmin........

Harvemmin allekirjoittanutta on nähty kello kourassa radan reunalla.
Ennemmin kysyn kuskin "tuntemuksia", ja katson auton käytöstä, "sillä silmällä"!

Jos joku luulee, että tiedän jotain näistä sähkömoottoreista, erehtyy!
Tuntuu olevan, loppumaton opettelun "sarka"!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
tj10 pannu
« Vastaus #17 : 03.11.03 - klo: 11.30 »
itse ajelen vanhahkolla Reedyn rage type R koneella, josta ei tehoa paljoa irtoa. Eli ajotaito siinä korostuu
Xray

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #18 : 03.11.03 - klo: 14.32 »
Ja vähintäänkin kehittyy!!!

Olen vasta viimeaikoina antanut "junnulle" ns. tehokkaamman koneen!

Tähän asti on saanut opetella ajolinjoilla "pärjäämään!"

Olet oikealla "tiellä" veli......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #19 : 03.11.03 - klo: 15.24 »
TeeTeeKoo miten saat ihmeessä saat stanukoneesta vaikean ajettavan?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
tj10 pannu
« Vastaus #20 : 03.11.03 - klo: 21.11 »
Sitä en ole vielä yrittänyt!

Mutta voin luvata, että kun laitamme virikoneen autoon kiinni, yritän saada siitäkin "helpon ajettavan!"

Halusitko filosofoida, vai leikitellä sanoilla?

---   ---   ---   ---   ---   ---   ---   ---   ---

Jos joku luulee, että tiedän jotain näistä sähkömoottoreista, erehtyy!   (siteerasin itseäni)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.