Kirjoittaja Aihe: Väärä asenneko?  (Luettu 2364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Väärä asenneko?
« : 07.11.03 - klo: 10.35 »
Selailin tuossa Huuto.netin listaa ja törmäsin Asson TC3:seen, jota oltiin myymässä sen takia, että lajista innostunut poika oli masennettu Rajatorpassa "Pois tieltä!" huudoilla. En tunne kyseistä tapausta tai kulttuuria Rajatorpassa, joten en pysty sanomaan kenessä on oikeati se vika. Voi olla, että kyseinen kaveri "on ottanut heti koko radan haltuun" tai hänet on oikeasti ajettu pois. Tapaus pisti kuitenkin ajettelemaan asiaa.

Olen jo aikaisemminkin miettinyt miten pienoisautoiluun pitäisi nuori innostunut kaveri oikein ajaa sisään. Aluksihan monet varsinkin nuoremmat henkilöt todellakin "ottavat radan haltuun" ja ajelevat aivan liian agressiivisesti ajokykyihinsä verrattuna vaarantaen oman autonsa lisäksi myös muiden radalla olijoiden autot ja ajonautinnon. Ei ole kovinkaan miellyttävää, jos joku runttaa rakkaan auton nokkaan täydellä kaasulla väärään suuntaan ajaen. Vahinkoja tietenkin sattuu aina kaikille - myös niille kokeneemmille.  

Parhaiten valistustyö onnistuisi sen juniorin matkassa olevalta isältä, jolla pitäisi olla omaan lapseensa auktoriteettia. Tällöin mahdollinen kiukku ei kohdistuisi itse lajiin, vaan siihen isään (Voi isä parkaa!). Valitettavasti isät ovat yleensä yhtä kokemattomia kuin se juniori, jolloin valistustyö ei luonnollisestikaan aluksi ole kovinkaan helppoa. Jos taas kerhon vetäjä tms. henkilö alkaa kouluttamaan junioria, voi syntyä varsinkin lapselle lajista ulos potkimisen tuntemuksia. Eli vaihtoehdoksi taitaa jäädä siis sen isän kouluttaminen.

Tietenkin aloittelija voi olla myös se keski-ikäinen jälleen lapsen tasolle henkisesti vaipunut perheenisä. Hänellä on kuitenkin yleensä sen verran elämänkokemusta ja tietämystä omista todellisista kyvyistä, että sisäänajo on huomattavasti helpompaa. Aloitteleva aikuinenhan aloittaa harrastuksen vuoren juurelta nousemalla. Nämä nuoret aloittelijat puolestaan aloittavat uransa vuoren huipulta ja putoavat runsaasti ennen uutta nousua. Monikohan juniori on lähtenyt melkein voittamaan ensimmäistä kilpailuaan ja saavuttanut kolmanneksi viimeisen sijan ja masentunut tästä syvästi. On myöskin paljon henkilöitä, jotka eivät vielä tästäkään ymmärrä omia kykyjään, vaan syyttää kaikkea muuta.  Miten tähän sitten pitäisi suhtautua. Jos palauttaa tämän juniorin välittömästi sen vuoren juurelle, syntyy rankka masennus ja into lajiin loppuu. Samoin taitaa tapahtua, jos tämä juniori saa pudota täysin itsenäisesti sinne vuoren juurelle. Eli nuorta pitäisi kannustaa tarpeeksi, että hän putoaa sinne vuoren juurelle hallitusta, mutta liialla kehumisella tai kannustamisella taas ei saavuteta mitään positiivista.

Ei ole siis aina helppoa saada kannustavasti ja selkeästi tätä junioria ymmärtämään esim. sitä, että kaikilla harrastajille pitäisi antaa yhteneväiset mahdollisuudet nauttia harrastuksesta. Tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että voi tulla näitä "Pois tieltä!" huutoja tai jopa ajovuorojen käyttämistä, jos nopeampia ei päästetä reilusti ohitse. Tässä onkin melkoinen paradoksi: juniori, joka "on ottanut sen koko radan haltuun" ja, jonka pitäisi väistää kaikkea liikkuvaa. Toinen asia, mikä tulee helposti vastaan on se, että huono ajosuoritus johtuu melkein puhtaasti ajotaidosta eikä siitä kalustosta. Tietenkin kaluston pitäisi olla aluksi keskinkertaista ja kehittyä kuljettajan ajotaitojen myötä.

Onneksi olen yllättynyt monesti pitkähköllä epäaktiivisella pienoisautoilu-urallani (en pysty kilpailemaan), että lajin parissa on erittäin paljon aktiivisia ja monellakin tavalla osaavia henkilöitä, jotka ovat halukkaita auttamaan ja tuomaan hienon lajin pariin uusia innostuneita junioreita (ja niitä vähän vanhempiakin).

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Väärä asenneko?
« Vastaus #1 : 07.11.03 - klo: 11.19 »
Kiinnostuin sen verran että kävin itsekin tuota ilmoitusta vilkaisemassa ja voisi käyttää ilmaisua surullinen tapaus kyllä.

Mitä tälle voisi sitten tehdä?

Yksi ehdotus näin n00bielta kyllä olisi..

Joku kokeneempi kaveri/ratavastaava/whatever voisi kirjoittaa selkeät pelisäännöt mitä harjoituksissa käytetään (nopeammalle annetaan tilaa, miten sovitaan kiteistä, mahd. ajovuorot jne), ja laittaa ne selkeästi näkyville jonnekin mistä se uusi harrastaja ja/tai hänen isäpappansa voi ne lukea ja käydä vaikka lävitse.

Kaikille pidempään pienoisautoilua harrastaneille, tai mitätahansa moottoriurheilua for that matter, nämä ns. herrasmiessäännöt ovat itsestäänselviä - sille ensimmäistä kertaa missään autourheilulajissa mukanaolevalle junnulle eivät.

Mainittakoon itse rajiksesta, että minä olen tuolla käynyt (valitettavasti vain) kaksi kertaa ja henki on ollut mielestäni hyvä enkä ole kertaakaan kuullut kenenkään huutelevan pois tieltä komentoja. Tosin, tämä johtunee siitä että vaikuttaisi tuo tilan antaminen olevan aika hyvin hallussa rajiksen "vakiporukoilla", tai ehkä olen vain sattunut hyvinä päivinä paikalle.

Mutta ihan näin yleisellä tasolla, nämä pro-tason kuljettajat joita me junnut (tai vähemmän junnut..) katsomme ylöspäin, voisivat hiukan myös pohtia että kenelle huutavat ja millä äänensävyllä. Paljon parempi voisi olla vaikka sen pilalle menneen treeniheatin jälkeen tai vaikka sen aikana korokkeella vähän rauhallisemmin neuvoa sitä uutta aloittelijaa miten radalla tulee käyttäytyä. Vaikka se pieleen mennyt sessio v*tuttaakin, tietenkin  :)

Nojoo, just my 2 cents  :mrgreen:
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #2 : 07.11.03 - klo: 11.43 »
l150040
-----------------
Saat täyden tukeni kirjoituksellesi!
Itsekään en ko. taustaa tiedä!

Mutta jos kyseessä on ollut kierroksella ohittava sanojana, silloin se on OK.  (äänensävy kenties väärä?)
Täällä on joskus joku kirjoittanut siitä aiheesta!
Silloin hyvä "tapa", on kiittää, tilan antamisesta!

Otan esimerkin juniorista ja itsestäni:

Lähdimme lajiin "nollatilanteesta", kumpikin aivan "noviiseja"!
Teroitin junnulle, ja miksei itsellekin.....
- olemme vasta alussa, "häiritsemme" mahdollisemman vähän muiden ajoa
- opettelemme antamaan tilaa nopeammille (kun sen oppii oikein, se ei paljoakaan häiritse omaa ajoa)
- emme ala "tuomaroimaan", sitä varten on kilpailuissa oikeat tuomarit ( niin nopeasti, kuin heidän pitää pystyä päättämään "tuomiosta", käy varmasti niin: että joskus hyödymme itse tuomiosta, joskus ns. "vastapuoli")

Uudestaan tilannetta ei voi ottaa kuitenkaan, muuta kuin jossittelemalla......

Lajilla on hieno alue-kerhosarja, missä on hyvä tilaisuus oppia kilpailusysteemi, vähemmän vakavassa hengessä!

Siellä mekin aloitimme vuosi sitten, ainoana tavoitteena kilpailusysteemin oppiminen!

Kun sitten sattuneesta syystä jäi FinnTrack sarjan kilpailut, eli kilpailut "oikeissa kisoissa" kokonaan ajamatta, ennen SM/NM kilpailuja
- pidän ihan hyvänä suorituksena, tuloksia näissä ajetuissa "arvokisoissa"  ( Ei niinkään itse sijoituksen osalta, vaan siksi ettei olla "pilattu" toisten kilpailua. Lähellä se on ollut ainakin eräässä kilpailussa. Kokemattomuus näkyi, mutta saimmehan esimerkin "keskinäiseen palaveriin")

Jos jotain toivoisin, se olisi esim. näissä kerhokisoissa annettujen tuomioiden "suomentaminen" aloittelijoille!

Kerrotaan:
-miksi rangaistus on annettu
-miten se kenties olisi voitu välttää jne.... (opettavassa, hyvässä hengessä)
-jo itse ajon aikana kuulutettu, auto numero se ja se, rauhoitetaampas vähän menoa, ja annetaan tilaa takanatulevalle nopeammalle.....   ( ennenkaikkea rauhalliseen sävyyn, niinkuin esim.Erkki aina puhuu kuuluttajana ollessaan )

Näkisin mielelläni ao. henkilön kertovan asiasta tarkemmin, jospa kyseessä on väärinkäsitys, tai ..........

PS. UNI näköjään ehti ennemmin, kenties paremmilla taustatiedoilla...
-------------------------------------------------------------------------------------

Klo: 13.20 kun, olin ehtinyt tutustua alkuperäiseen aiheeseen huutonetissä, lisään:

Jos Rajatorpassa ei ole aloittelijoiden vuoroa!

Hyvinkäällä on mm.!
Mäntsälässä on!        

Toivottavaa on että olisi kaikkialla muuallakin!!!!

Niin VANTAAN AUTOURHEILIJAT "mainostavat":
 
Sähköautot/Talviharjoitteluvuorot)

HIEKKAHARJUN KOULU, Talkootie 37 sunnuntaisin klo 16-19.00. Ei jäsenpakkoa. Paras paikka tutustua lajiin.

Hieman "pelottelua"!  Oottakaas kun VesaK. on paikalla.....!!! :shock:   :wink:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #3 : 07.11.03 - klo: 13.58 »
17 vuoden kokemuksella ja aikoinaan HMR:n tolppasalissa aloittaneena, ei voi muuta sanoa, kun että jos lopettaa ajamisen sen takia, että ei kestä "pois tieltä" kommentteja, niin silloin on kyllä alunperin valinnut väärän lajin. Pitsinnypläystä harrastetaan marttakerhoissa. Tämä on rajusti sanottu, mutta näinhän se on.

Vantaallahan se aloittelijoiden ajopaikka on nimenomaan Hiekkaharjun koululla, ettei olla "isompien" tiellä.

Miten uskallan epäillä, että tässäkään tapauksessa ei ole tämä autoa myyvä ISI ollut edes mukana ajotouhuissa. Itse nostan nyt omalle isälleni näin jo nykyään itsekin isänä hattua, että jaksoi monet vuodet minua ja kavereitani kuskata töiden jälkeen Klaukkalasta Kisahallille (30km suunta), jopa kolmenakin iltana viikossa ja olla sitten siellä kannustamassa ja auttamassa poikaa valitsemallaan tiellä, myös taloudellisesti. Tulipas hyvä stoori näin isänpäivän aattona........
SC10 4x4

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #4 : 07.11.03 - klo: 16.25 »
Jep,

HMR:n legendaariset:

"HALOO *ITUN APINA! HALUUT SÄ ELÄÄ!!!"

 :mrgreen:

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #5 : 07.11.03 - klo: 17.01 »
Sanokaapas nyt alan treenamaan myös mattoautolla niin onko parempi mennä virin sekaan ajamaan vai ajaa stanujen seassa? Mattiksen vauhti kuitenkin on stanua huomattavasti kovempi, mutta kuskin taidot ei välttämättä oikeuta virimiesten ajoa sotkemaan.  :wink:
Sen takia tätä kyselen ettei tule samanlaisia kommentteja tai selän takana jupinaa. Enkä myöskään halua pilata kenenkään treenausta

Lähinnä Kuusankoskelaisten mielipidettä haluan tietää, koska siellä tulen varmaan suurimman osan treeneistä ajamaan.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #6 : 07.11.03 - klo: 17.21 »
Ihan ekoilla akuilla kannattaa katsoa sellainen hetki, ettei radalla ole muita niin pääset alkuun. Jos ihan alottelijatason porukkaa ei ole, niin voidaan pyhittää aloittelijoiden vuoro sulle. Sitten kun homma rupeaa sujumaan, niin varmaan virin seassa on mukavampaa ajaa kuin stanujen pujottelu.

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #7 : 07.11.03 - klo: 22.35 »
JOO olen Tonin kannalla täysin, mutta kyllä mun mielestä kannattaa kuitenkin opastaa/ neuvoa "nuorempaa" kuljettajaa. Olen myös saannut kuulla ne siellä HMR kerho tiloissa kuin aloitin 85-86. Mä luulen en tiedä mutta ne huutajat on ollut niin sanotusti "heidän mielestä" huippu kuskeja ikä luokka n.16-18v vai olenko väärässä.
Jerzi

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #8 : 08.11.03 - klo: 10.22 »
Topicin aloittanutta pettyneen harrastajan tapausta en tunne, mutta se kyllä laittoi miettimään.

Ihan yleisesti, pääkaupunkiseudun vinkkelistä:
VAU ja Aake ovat hienosti järjestäneet aloitteleville junioreille (tietääkseni ikäraja 18v.) harjoitus-/tutustumis- ja opettelumahdollisuuden Hiekkaharjuun sunnuntaisin. Sitä kannattaa käyttää hyväkseen, jos siihen vain on mahdollisuus.

Rajatorpan treenipaikka on Vantaan kaupungin, ja VAU vuokraa tilaa pienoisautoharrastajiensa harjoittelua ja kilpailuja varten.
Missään ei ole kuitenkaan sanottu, etteivätkö vasta-alkajat voisi käydä myös Rajatorpassa. Kokemattomilla on vähintään yhtä suuri oikeus harjoitella siellä, kuin kokeneemmillakin.
Kerho- ja ratamaksut ovat luku sinänsä, niistä ei tässä yhteydessä.


Ja sitten takaisin tapaukseen pettynyt harrastaja.
Rajatorpassa usein käyneenä olen kyllä havainnut, että ajovuorojen käyttö on vähän pielessä. Näkyvillä on ajovuorolista, mutta sen noudattaminen on jokseenkin olematonta.

Tekisi mieli sanoa, että tilanteessa, jossa radalla on sekä aloittelevia että kokeneita TS-kuskeja, "vikaa" löytyy molemmista. Kokeneet tulevat radalle, vaikka siellä jo ajaa hitaampia ja kokemattomia. Ja päinvastoin.
Mutta ensi sijassa vastuu mielestäni on kokeneilla. Siksi, että heillä pitää olla perspektiiviä ja ymmärrystä vasta-alkajan tilanteeseen, ja sille, että vasta-alkajat eivät ehkä edes tiedä lajin käytännöistä. Heille on parempi mennä niistä fiksusti kertomaan, kuin ajaa päälle tai huudella korokkeella töykeästi.
Jos kokenut kuski töykeällä tai ylimielisellä käytöksellään haluaa korostaa omaa paremmuuttaan, tai ei pysty saamaan sanomaansa perille muuten kuin ajamalla päälle tai töykeilemällä aloittelijalle, hän kärsii asennevammasta. En usko sellaisia olevan joukossa.

Vasta-alkajille vihjeeksi Rajatorppaan: katso ilmoitustauluilla olevista ajovuorolistoista TJ-luokan ajoajat, jotka ovat 10 minuutin jaksot kaksi kertaa tunnissa, ja mene vain silloin radalle. Jos samaan aikaan radalle tulee nopeampia autoja, sinä ainakin tiedät olevasi radalla sinua varten annetulla ajalla. Jos hankaluuksia radalla tulee, voit sen myös ystävällisesti todeta.

Erityisesti lauantaisin, jolloin väkeä on paljon, jokaisen kokeneen vastuulla on ohjata uusia tulokkaita. Onhan meidän kaikkien etu, että laji pystyy toivottamaan uudet harrastajat tervetulleiksi.
Ehdottaisin kaikille myös pientä ryhtiliikettä ajovuorojen noudattamisen suhteen.

Jos tämä harrastaja, josta topic sai alkunsa, sattuisi tätä lukemaan, kuulisin mielelläni tapauksesta. Yhteyttä voi ottaa YV:llä tai vtk@avenet.fi tai 040-546 2425.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä asenneko?
« Vastaus #9 : 08.11.03 - klo: 16.25 »
Arvasinhan minä! Yksinkertaisen selkeästi, kaikkia osapuolia ohjaavasti, annetut "pelisäännöt" ja ohjeet.
Näitä voi käyttää, ja vaatia noudatettavaksi kaikilla radoilla!

Ja yhtä rauhallisesti esitettynä, kuin VesaK.:kin pystyy tarpeen vaatiessa!

Todella toivoisin "asianomistajan" ottavan yhteyttä VesaK:n, ja senverran Vesaa tuntien, tiedän sen tapahtuvan luottamuksellisesti!

Siitä vain olisi lajille oppia ja hyötyä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.