PerHana!
Semiepätoivoinen autonkorjaaja, osa IXCII
kuplan koneen imusarjan kumitiivistevaihtohommaa:
No niin, tänään oli tarpeeksi ohkainen lenkkiavain kädessä. Pultit aukesivat helposti -ja kas, ne olivatkin muttereita. Kannesta törröttävät kierretangot estivät tehokkaasti käyrän poiston. Nyt sain kuitenkin kumiholkin liikkeelle ja olihan sinä 15mm halkeama keskellä.
Joku puolitoista tuntia tuli ähellettyä, eikä saatu sitä pässinsarvea pois.
Nyt on vartin kestävästä pikahommasta kulutettu ehkä 5 tuntia. Mutta ollaan jo puolivälissä, toivottavasti.
Irroitin toisenkin puolen esilämmityksen putken, jopa ilman katkenneita pultteja, vaikka olivat umpiruosteisia -ja niin sainps revittyä käyrän irti!
On wanhoja tiivisteitäkin säilössä vielä, niin ne saan vaihdettua noihin liitoksiin. Uusi kumitiviste paikoilleen esilämmitysputken puolelle ja samoin uusi tiiviste käyrälle kanteen.
Uudet klemmarit huonoja; näyttävät likistävän kovin paljon siitä ruuvin kohdalta. Wanhat käyttöön; isommasta klemmarista neliskanttinen mutteriosa katosi, joten pihistin sen ilmanputsarin klemmarista toistaiseksi. Muuten näyttää hyvältä, mutta: en saa käyrää takaisin. Tietenkään -ihan kuin olisi kriittinen kosketus tuossa puhallinlootan röörissä.
Koitetaas taas kun hermot tasaantuu ja rystysten verenvuoto lakkaa...
Jelppaisikohan sivuliikkeeseen jos avaisi tosenkin käyrän mutterit? Ei oikein innosta; sitten pitäisi siihenkin vaihtaa tiiviste, eli irroittaa käyrä. Tosin sitten voisi vaihtaa sen toisenkin kumin.
Osa IXCIII: Kävin taas taistelulla, vartin hommahan tämä joten motivaatiota riittää.
Avasin toisenkin käyrän mutterit ja sain ensimmäisen käyrän paikoilleen. Kakkonen eli kuskinpuoli lähtikin sitten helposti pois ja uusi kumi paikoilleen. Sovittelin käyränkin aika helposti nyt paikollen ja sitten sovittelin esilämmitysputket äänenvaimentimeen.
Enää klemarit kiinni ja voilà: kaasari ei toimi: ottaa kinni laturiin, joten klemmarit irti ja vetoa sivulle.
Ei auta. Esilämmitysputket irti äänenvaimentimesta: nyt saa kaasarivivun juuri ja juuri irti laturista, jumittaa vasta täydellä kaasulla -mutta esilämmitysputkien sovittaminen vetää taas kiinni.
Mielenkiintoista. Loppui taisteluni tähän tänään; nyt yksi olut. Nyt on vartista käytetty ehkä 8 tuntia, tuskin tässä enää ihmeempiä kun kone taas pörisee ;-)