Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Autojen pesu

Aloittaja Gassu, 23.06.10 - klo: 15.24

Gassu

Eli kuinkas on turvallista autojen sähköille pestä auto? Auto pitäisi saada mudasta ja yms. liasta puhtaaksi. Tähän keskusteluun voi laitta myös omia huonoja kokemuksia autojen pesusta ja muuta autojen pesuun liittyvää.
Kalustona Traxxas slash ja HBX 1:10 rock crawler

Hyrsleri

Riippuu sähköistä voiko pestä. Jotkut valmistajat lupaa, että on vedenkestäviä. Itse ottaisin kyllä kaikki sähköosat irti ennen pesua. Sitten huolellinen kuivatus ainakin laakerien kohdalla.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

jperala

Itse ole suihkutellut varovasti vedellä ja sen jälkeen crc perään ja pyyhin saman tien pois ylimääräiset. Pinta ei jää tahmaiseksi, laakereita hoidan siten että suihkautan crc pensseliin jolla sudin sitten paikat.
Tiger II

HMS77

Suihkulla suihkutellaa niiltä osin missä sähköjä ei ole.
Paineilmapullolla sitten loput.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Gassu

Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?
Kalustona Traxxas slash ja HBX 1:10 rock crawler

ToBy1

Itse ainakin käytän, mutta kannattaa varoa liian kovalla paineella suhnuttamista.

Voyager

Kompura, eli siis paineilma on hyvä puhdistus "väline"

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

OV

Auton puhdistuksen ABC.

A. Laita auto viemärinkannen päälle.
B. Suihkuttele lämpimällä vedellä kauttaltaan niin kauan kuin tarvetta.
C. Kuivaa paineilmalla (jos ei löydy kompuraa niin käytä keuhkoja, ne pullot ovat lähinnä asteikolla vitsi).

Jos unohtaa C kohdan niin laakerit hirtää helposti kiinni kun jää paljon märkyyttä. Jos sitä on tarkotus seisottaa pitkäänkin niin jotain öljymäistä nestettä ainakin laakereihin.

Kertaakaan en ole sähköjä autoista irttottanu pesua varten. Aika kohtlainen vaiva pitäisi nähdä jos noita alkaisi irtiveivaamaan sen jälkeen kun on käynyt ajamassa. Ennemmin näkee sen vaivan sähköjen vesitiivistämiseen ettei niistä tartte murehtia.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Gassu - 23.06.10 - klo: 17.14
Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?

Polttiskrossareiden ylivoimaisesti yleisin tapa on käyttää WD-40 (motonetin MD 50, bilteman X4)

Sillä auto kohtalaisen märäksi ja paineilmalla auto kuivaksi.
Ja ihan kunnon paineilmakompuroilla on puhallellut esim 8 barin tehoilla.
WD-40 irrottaa pölyn, kuran ja saven tehokkaasti ja autoon jää myös kerros joka hieman hylkii kuraa ja kosteutta.

Hyvin harvoin on tarvetta vesipesulle joka taas on haitallista auton laakereille ja sähköosille.
WD-40 ja kunnon paine perään irroittaa lähes lian kuin lian.
Toki jos ihan kunnon savimössössä on ajanut ja autossa on kilonverran liisterimäistä savea niin sitten on välillä pesty painepesurillakin.
Tosin laakerit menevät aikapitkälti uusiks.

Vettä kannattaa mieluiten välttää mahdollisimman paljon, mikäli siis kompura löytyy.

jannes28

#9
minä teen näin

Tolu-> paineilma-> crc-> paineilma.

Edit: Ja siis kyse on tolun suihkupullossa oleva yleispuhdistus. sitä savisimpiin paikkoihin. Varoo laakereita ja sähköosia. Vettä en ole käyttänyt
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Peku

Paineilma, Rost Off / WD40 tms + Valvoline, lisää paineilmaa. Joskus vesiletku tai painepesuri +
nuo Rostoffit ja Valvolinet...

eesava

Mites kuulalaakereiden sisään saa öljyä?
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

PaavoNokkava

[PRCA] [TamUa]

juhku1

Lainaus käyttäjältä: eesava - 24.06.10 - klo: 21.59
Mites kuulalaakereiden sisään saa öljyä?

Avaat laakerit ja laitat öljyä sisään.   :undecided: :tongue:

TÄÄLLÄ ohjeet laakereiden avaukseen(oikeastaan niiden putsaamiseen)
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

*HOKE*

Ei niitä tarvitse avata mikäli öljyä laitat.
Senkus laittaa laakerit pöydälle paperin päälle ja kaataa laakerin kyljelle öljyä.
Kyllä se sinne laakerin sisään menee.

OV

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.06.10 - klo: 00.47
Lainaus käyttäjältä: Gassu - 23.06.10 - klo: 17.14
Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?

Polttiskrossareiden ylivoimaisesti yleisin tapa on käyttää WD-40 (motonetin MD 50, bilteman X4)

Sillä auto kohtalaisen märäksi ja paineilmalla auto kuivaksi.
Ja ihan kunnon paineilmakompuroilla on puhallellut esim 8 barin tehoilla.
WD-40 irrottaa pölyn, kuran ja saven tehokkaasti ja autoon jää myös kerros joka hieman hylkii kuraa ja kosteutta.

Hyvin harvoin on tarvetta vesipesulle joka taas on haitallista auton laakereille ja sähköosille.
WD-40 ja kunnon paine perään irroittaa lähes lian kuin lian.
Toki jos ihan kunnon savimössössä on ajanut ja autossa on kilonverran liisterimäistä savea niin sitten on välillä pesty painepesurillakin.
Tosin laakerit menevät aikapitkälti uusiks.

Vettä kannattaa mieluiten välttää mahdollisimman paljon, mikäli siis kompura löytyy.

Millanen kilke pitää olla kompurassa kiinne, että sillä voi ilman seassa puhaltaa öljyä? Maali sumuttimella tulee varmaan liikaa öljyä?

Eiko lukemisen ymmärtäminen kunniaan... Ensin öljyllä kstelu ja sitten paineilmaa. Käteväähän olsi kyllä jos sitä sais siihen ilman sekaan, mutta onko tuo mahdollsita?

peitsamo

Jos polttisautojen puhdistamisesta puhutaan, niin minun resepti on alusta saakka ollut seuraava:

- auto pudistetaan paineilmalla aina ajon jälkeen. Etenkin jos rata on ollut kuiva en käytä WD40:stä tai muitakaan aineita, koska ne keräävät pölyn aikas tehokkaasti. Märällä ajettaessa tilanne on toinen.

- Kun auto alkaa olla reilumassa savessa, nyppään moottorin ja sähköt irti ja vetelen reilusti painepesurilla kaikki skeidat pois. Heti perään laakereiden ja muiden liikkuvien osien rasvaus WD40:llä, ennen kuin vesi kuivuu kokonaan. ja sen perään kuivaus (esim. paineilmalla).

Toistaiseksi ei ole ollut yhtään laakeriongelmaa tämän takia.-kopkop-

Puhdistamiseen, moottorin ja sähköjen irroitus-kiinnitys mukaanlukien menee reilu puoli tuntia, joten ei se kummoinen urakka ole, kyse on enemmänkin viitseliäisyydestä.
Flying Calacucco

OV

Huomasinkin tossa juuri, että mulla on purkki jotain monitoimi crc:tä mistä öljy tulee suihkeena ulos eli todella helppo sumutella auto läpi. Sitten paineilmaa perään. Kylä lähtee sanoo... Jopa tollasella markan einhellvettenin kompuralla.

Tosin sitä sais puhallella ainakin tolla kompuralla aika kauan, jos haluaa öjyn pinnasta pois. Nyt autot poikkeuksetta jää enemmän tai vähemmän öljysiksi. Eipä tuo nyt haittaa, mutta kuten yllä oleva sanoin niin kuivalla olisi p****a täynnä taas kaikki pinnat.

PMi

Polttispuolella tuommoinen keskustelu aiheesta: http://rc10.fi/index.php?topic=46794.0
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Duster1

Just tuli testattua joutavaa ???ruiskua.
On kyllä ihan huippu puhdistella likaista autoa. Sehän on kuin painepesuri pienoiskoossa.
Eikun lämmintä vettä säiliöön ja pesemään.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Varmaan yhtä hyvä puhdistaa normi maaliruiskulla.
Lämmin vesi + paineilma on kyllä hyvä yhdistelmä.
Axial SCX 10 TR

Daworder

Nyt tuli prf turbo oil aines postitse ja heti piti kokeilla kaverin vanhassa sähkärissä miten toimii.. Autossa ei ole mitään suojauksia eikä sillä ole voinut pahemmin talvella ajaa koska on kärvähdelly vähän välii kun on edes lunta tai vettä nähnyt.

tämä aineshan on siis  erikoisjalostettua mineraaliöljyä vaativaan voiteluun
"happeutumista ja ruostumista estävä ja voimakkaasti vettähylkivä voitelu öljy, voitelee ja suojaa vaijerit,ketjut lukot sekä myös atk video ym. elektronisten laitteiden mekaaniset osat"

tätä ruiskuteltiin auto täyteen ja silmin huomas miten jokaiselle pinnalle muodostui ohut öljymäinen kerros.. no pitihän siihen sit vettä kaataa suoraan mutta öljy ei huhutoutunut pois vaan liukas pinta säilyi joka hylki selkeesti vettä. metalliosille kävi samaten vesi ei ollut edes päässyt kosketuksiin yhdenkään metalliosan kanssa vaan sama ohut öljyinen kerros oli myös niissä säilynyt. varisteltiin vesi pois ja auto ajoon joka toimi täydellisesti myös pihalla :)

joten itse käytän jatkossa tätä tulevassa autossani ja voin kyllä suositella :D
ja ei, ei ole vaseliinimaista töhnää joka jää käsiin kiinni :P

seeveerii

Lainaus käyttäjältä: Daworder - 16.12.10 - klo: 22.03
Nyt tuli prf turbo oil aines postitse ja heti piti kokeilla kaverin vanhassa sähkärissä miten toimii.. Autossa ei ole mitään suojauksia eikä sillä ole voinut pahemmin talvella ajaa koska on kärvähdelly vähän välii kun on edes lunta tai vettä nähnyt.

tämä aineshan on siis  erikoisjalostettua mineraaliöljyä vaativaan voiteluun
"happeutumista ja ruostumista estävä ja voimakkaasti vettähylkivä voitelu öljy, voitelee ja suojaa vaijerit,ketjut lukot sekä myös atk video ym. elektronisten laitteiden mekaaniset osat"

tätä ruiskuteltiin auto täyteen ja silmin huomas miten jokaiselle pinnalle muodostui ohut öljymäinen kerros.. no pitihän siihen sit vettä kaataa suoraan mutta öljy ei huhutoutunut pois vaan liukas pinta säilyi joka hylki selkeesti vettä. metalliosille kävi samaten vesi ei ollut edes päässyt kosketuksiin yhdenkään metalliosan kanssa vaan sama ohut öljyinen kerros oli myös niissä säilynyt. varisteltiin vesi pois ja auto ajoon joka toimi täydellisesti myös pihalla :)

joten itse käytän jatkossa tätä tulevassa autossani ja voin kyllä suositella :D
ja ei, ei ole vaseliinimaista töhnää joka jää käsiin kiinni :P


Mistäs tilasit??? Onko tätä: http://sahkokaluste.fi/product/2169/prf-turbo-oil-220ccm-prf-290220
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Daworder

Juuri samainen puteli on, yllättävän pieni pullo kun sen paketista nosti mutta ihan on hintansa väärtti vaiks kaipa tuolla wd40 pärjäis mutta sen verran kallis auto että kai sitä pari ylimäärästä euroo sit uhraa voiteluunkin :)

Penguin

Näiden voiteluaineiden, kuten wd40, kanssa on vaara, että niillä huuhtoo esim. laakereista rasvat pois, jolloin tilanne vain pahenee.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Daworder

mistä kohtia noita laakereita autosta löytyy? tietäis sit vähän seurailla

tturku

normaalisti kaikilta liikkuvilta akseleilta. Eli voimansiirrossa ja pyörän navoissa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Daworder

niin eiks noi pyörän navat ruostu jos kosteutta pääsee sisään eikä kuivaa tai muutavastaavaa? mietin että rasvaushan noihin on kuitenkin hyvä tehdä? wd40 varmaan "pesee" tehokkaasti pois hyödyllisetkin rasvat siks en mielellään sitä käyttäisi. toiv tilanne ei sama tämän mineraali öljyn kanssa, pitäs varmaan testata miten vaikuttaa

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: Daworder - 17.12.10 - klo: 11.19
niin eiks noi pyörän navat ruostu jos kosteutta pääsee sisään eikä kuivaa tai muutavastaavaa? mietin että rasvaushan noihin on kuitenkin hyvä tehdä? wd40 varmaan "pesee" tehokkaasti pois hyödyllisetkin rasvat siks en mielellään sitä käyttäisi. toiv tilanne ei sama tämän mineraali öljyn kanssa, pitäs varmaan testata miten vaikuttaa

wd-40 ei oo mikään rasvanpoistaja vaan voiteluun ja irroitukseen tarkoitettu öljy joka sattuu irrottamaan likaa aika tehokkaasti.
XRAY 808 2009 Spec |

kallekaahari

Milläköhän sais pillin puhtaaks siihen kiinni palaneesta mudasta ym pastasta.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

pylvis

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 22.12.10 - klo: 16.54
Milläköhän sais pillin puhtaaks siihen kiinni palaneesta mudasta ym pastasta.


Osta kaupasta pata pata karhuntassuja.