Tykkimäki RC-cross on kyllä kehitteillä. Tämän hetken tilanne on että rata tulee Tykkimäen kaavaan ja puusto kaadetaan pois ilmeisesti tänä syksynä. Radan pintamateriaalia on hankittu lisää. Hiekkatekonurmea pitäisi olla yli 2000 neljöä. Sähköradalle on varattu 750 neljöä. Loput sitten large scale ja pienemmille polttisceossareille. Jos asiat loksahtavat kodalleen niin vuosi 2013 tulee kova talkoovuosi kerhollamme.
Jos haluatte jutella asiasta niin ottakaa yhteyttä Matti Iivonen 0400-943182
Se on hyvä että crossirataa on kehitteillä. Mutta suosittelen että tehkää suoraan savipintainen rata ja jättäkää tekonurmirata kokonaan tekemättä.
Täällä Kuopiossa tehtiin pari vuotta sitten tekonurmipintainen krossirata. Ja se on jäänyt hyvin vähälle käytölle johtuen osittain pintamateriaalivalinnasta (täällä haluttiin tehdä halvalla ja mahdollisimman pian rata...) Etenkin kisakuskit eivät halua treenata tekonurmiradalla koska kilpailut kuitenkin pidetään saviradalla (ja suuri osa radalla ajajista ajaa tai tulee ajamaan kilpaa ennemmin tai myöhemmin koska kisaaminen saviradalla on vain niin hienoa!).
Tekonurmiradalla pito on liian kova (saviradalla ei) ja siitä on vaikea saada tasaista koska mattoihin tulee kuitenkin jonnekin paikkoihin saumoja. Hiekkatekonurmiradalla polttiscrossarillahan radalla voi ajaa ilman suurempia ongelmia. Ongelma tulee vastaan 1/10 sähköautoilla. Rataan laitettava hiekka menee rattaiden väliin koska 1/10 auton maavara on pienempi kuin M8-autoilla joten se kulkee lähempänä rataa ja mahdollistaa hiekan pääsemisen rattaisiin. Itsellä kävi viime kesänä niin että lähes huomaamatonta hiekkaa oli mennyt spurrin hampaiden väliin ja spurrissa oleva hiekka rikkoi metallisen pinjonin (ei muovista spurria vaan metallisen pinjonin). Tätä ongelmaa on ilmennyt muillakin. Joten 1/10 autoissa tulee rattaita menemään rikki rataan laitettavasta hiekasta johtuen.
Viime kesänä kävin ajamassa ensimmäistä kertaa saviradalla. Se oli helvetin hienoa. Sitten myöhemmin ajoin Kuopion tekonurmiradalla ja se oli ihan hohhoijaa-hommaa. Savirata on vain niin paljon parempi materiaali radanpintana ja saviradalla on nautinto ajaa.
Suosittelen myös että ennenkuin teette lopullisen päätöksen radan pintamateriaalista niin käykää ihmeessä katsomassa (ja ajamassa) jollain saviradalla esim. Joensuussa on oivallinen 1/10 sähköcrossirata.
Ja myös kannattaa hankkia (jos ei vielä ole ketään) joku tai useampi henkilö joka on ajanut joskus saviradalla ja joka tietää mitä se touhu on kun rataolosuhteet ovat kunnossa!
Kirjoitan tämän siksi ettei turhaan rakennettaisi lisää sellaisia ratoja jotka jäävät vähäiselle käytölle huonon pintamateriaali valinnan vuoksi!
Laittakaahan eriäviä mielipiteitä, olkaa hyvät!