Kirjoittaja Aihe: Laturit  (Luettu 2966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
Laturit
« : 14.11.03 - klo: 12.04 »
Mielipiteitä LPR Pulsar vai Reedy Quasar Pro???Miksi??? :D  :roll:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Laturit
« Vastaus #1 : 14.11.03 - klo: 12.34 »
Kummatkin ovat erittäin päteviä latureita, joiden ominaisuudet ovat varmasti riittävät. Mielstäni ainoa mahdollisesti merkittävä ero Reedy:n laturin puolesta on se, että sitä voi käyttää suoraan verkkovirralla. LRP:n laturin puolesta voisi puhua taas se, että sillä voi ladata myös yksittäisiä kennoja.

Poissa lakoivu

  • Jäsen
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #2 : 22.11.03 - klo: 15.11 »
Mihin aiot laturia käyttää

autoiluun suosittelen reedyä koska kisapaikalla ei tartte kuljettaa virtalähdettä kun laturi toimii verkkovirralla  8)
-Kesämies-

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #3 : 23.11.03 - klo: 12.46 »
lrp virtalähde ei ole ongelma laittaa muuntajan  :lol:

Poissa harppa69

  • Jäsen
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #4 : 17.12.03 - klo: 11.33 »
Itse olen etsiskellyt kohtuuhintaista virtalähteellä varustettua laturia.Onkohan kenellään kokemuksia/tietoa esim Novak Ionic tai LRP Quadra/Jet Charger laitteista ? Vai löytyykö muilta merkeiltä parempia vaihtoehtoja ko hintaluokkaan ?
"Nobody will ever need more than 640k RAM!" - Bill Gates, 1981

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #5 : 17.12.03 - klo: 11.39 »
Uutena tulokkaana autopuolella kiinnostaa käytetäänkö tällä puolella esim. Orbit Microlader latureita?

Itse myös sähkölennokkeja harrastavana oli ikäänkuin pakkohankinta kunnon laturi joka lataa kennot kuin kennot.

Tuosta virtalähteestä. Jos uskallusta on niin pc:n virtalähteestä saa loistavan virtalähteen myös laturille. Tietenkin riippuu vain paljonko ampeereita täytyy ulos saada. Oma virtalähteeni antaa 10A 12v:n linjasta. Mutta latailenkin pääsääntöisesti li-poly akkuja ja virtoja ei juuri yli 1A tarvitse käyttää  :oops: .
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jepjuu
« Vastaus #6 : 17.12.03 - klo: 13.02 »
Itsellä ollut Novak Millennium ja CS Space Charger..

Mutta sitten ostin Orbit Microlader 6.3:n.

Orbit taitaa olla aika vähän käytetty autopuolella.. Laturissahan piikkiä ei voi säätää tarkkaan millivolteittain, vaan eri vaihtoehtoja taitaa olla 5 (piikkiarvot on kyllä manuaalissa). Jotkut saattavat sen kokea rajoitukseksi, itse en, kunhan siihen vain tottui. Muuten Orbit peittoaa ominaisuuksissa autolaturit 6-0. Myöskin tarkkuus ja laatu on huippuluokkaa (mielestäni reilusti "älykkäämpi", kuin autolaturit..:wink: ). PC-linkki on mukava, sillä saa erittäin tarkkoja arvoja lataus/purkuprosessista

Orbitin puutteina autolatureihin verrattuna on rajoittunut purkuvirta, sekä esim. sisäänajo-ominaisuuksien puuttuminen. Purkuvirta on max 35W.

Itselläkin syynä Orbitin hankintaan oli lennokit.. Orbit kun lataa ongelmitta kaikki akkuni: Digin NiMHit, lähettimen NiCdit, Canned Heatin 3-kennoisen NiMHin, autojen 6-kennoiset NiCd/NiMH, lennokin 7-8 kennoiset NiCd, sekä lennokin LiPo:t. Lisäksi, jos kenttäkäyttöön tulisi lyijyakku, onnistuisi senkin lataus Orbitilla.

Latausvirtaa voi säätää 0.05A:sta 6 A:n, joten mikään akku ei ota itseensä liian suuresta latausvirrasta.
Lahti Rock City

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #7 : 31.01.04 - klo: 13.11 »
Millä ampeeri määrällä kannattaa akkuja ladata?
Voiko akkuja vahingoittaa suurella tai pienellä ampeeri määrällä?
Minulla on sekä nicd ja nimh akkuja 1700-3300 väliltä.
- Tamiya solar car -

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #8 : 31.01.04 - klo: 13.22 »
Se riippuu vähän kuinka kauan sinulla on aikaa ladata akkuja.
Jos tarvitset nopeasti ladattua akut  niin tarvitset vähintään
5 amppeerin laturin, mutta yleensä vähänkin kalliimmissa
latureissa on säädettävä lataus virta. Pulssittaisella virralla
uskoontaan, että akku kestää pidempäään
Welcome to the Jungle!

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Laturit
« Vastaus #9 : 31.01.04 - klo: 13.31 »
Akut saa vuodenvarmasti vaurioitettua jos lataat niitä yli 8A.

Oon jostain kuullut suosituksen, että Ni-Cad akut kandee ladata 0-6.5A ja Ni-Mh akut 0-5A.
Xray

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #10 : 02.02.04 - klo: 08.17 »
En nyt muista mistä asiasta luin, mutta sellaisen ohjeen jostain löysin, että latausvirta ei saisi ylittää akkujen kapasiteettia kerrottuna kahdella. Voi olla, että monet nykyiset akut kestäisivät enemmänkin, mutta tuolla ohjeella lataus kestää maksimissaan vähän yli puoli tuntia. Itse käytän 3000 mAh akuille 5A, 2100 mAh akuille 4A ja 1500 mAh akuilla 3A. Eli esim. 3000m*2=6, niin noita kolmetonnisia voisi ladata jopa 6A virroilla, mutta olen pitänyt 5A maksimina.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #11 : 02.02.04 - klo: 17.48 »
Olis mukava kuulla käyttökokemuksista erilaisista latureista! Eli mitä puutteita tai hyviä puolia on käyttämässäsi laturissa verrettuna kaverin laturiin tai aiemmin käytössä olleeseen laturiin.
Mitä etua saavutetaan, jos laturissa on jo valmiina muuntaja, vai onko erillisen virtalähteen käyttö parempi vaihtoehto?
Entä onko joku laturityyppi herkkä rikkoutumaan?
Mielipiteitä mielenkiinnolla odottaen.
Oma laturi on vanha GM:n  laturi,joka toimii edelleen moitteetta,lataa 0,5-6,5 A, mutta kun siitä puuttuu kaikki mittarit,joten on jäämässä vanhanaikaiseksi.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Laturit
« Vastaus #12 : 02.02.04 - klo: 20.44 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Olis mukava kuulla käyttökokemuksista erilaisista latureista! Eli mitä puutteita tai hyviä puolia on käyttämässäsi laturissa verrettuna kaverin laturiin tai aiemmin käytössä olleeseen laturiin.
Mitä etua saavutetaan, jos laturissa on jo valmiina muuntaja, vai onko erillisen virtalähteen käyttö parempi vaihtoehto?
Entä onko joku laturityyppi herkkä rikkoutumaan?
Mielipiteitä mielenkiinnolla odottaen.
Oma laturi on vanha GM:n  laturi,joka toimii edelleen moitteetta,lataa 0,5-6,5 A, mutta kun siitä puuttuu kaikki mittarit,joten on jäämässä vanhanaikaiseksi.


Niin itselläni on kanssa tuo Orbit Microlader.
Hyvä puoli tuossa on tarkkuus, ja uutta itselleni oli akkujen "format" toiminto jolla saa "evytettyä" vanhat kennot.  :shock:
Toinen asia on kanssa purkukäyrät jolla olen saanut erotettua akkupakasta huonot kennot, voihan sitä käyttää myös uuden pakan teossa kun etsii tasalaatuisia kennoja.
Kaikki nämä saa graafisena tietokoneen näytöle tarvittaessa (Vaatii PC-Link kaapelin).
Juuri itse päivitin uudemman softaversion ko latuuriin (Eeprommin sai ostettua kärkkäiseltä) jossa taas oli pikkuisen lisää ominaisuuksia (En tosin ole vielä kerennyt syventyä sen saloihin).
Rakenne on laturissa "militärilaatua" eli varsin kestävä VAHVA metallikuorinen.
Pienet purkuvirrat on toisaankin ainoa haitta ko laturissa mutta johtunee siitä että ei ole lainkaan puhaltimia jäähdyttämässä.
Toisaalta se on etu kun latailee sisällä yöaikaan niin ei tarvitse kuunnella hurinaa.
Sitten on soittoäänet esim kun akku on täynnä, taustavalot ym...
Itse pidän hyvänä puolena sitä että ei ole verkkovirralla toimiva vaan voin ottaa tällöin virrat myös auton akusta (Esim kesällä kun ladattiin akkuja soramontulla missä ei virtaa ollut saatavilla)!  :D
Huono puoli on myös edellinen, joutuu todennäköisesti ostamaan verkkolaitteen jos sisällä latailee.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #13 : 02.02.04 - klo: 20.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"


Niin itselläni on kanssa tuo Orbit Microlader.
Hyvä puoli tuossa on tarkkuus, ja uutta itselleni oli akkujen "format" toiminto jolla saa "evytettyä" vanhat kennot.  :shock:
Toinen asia on kanssa purkukäyrät jolla olen saanut erotettua akkupakasta huonot kennot, voihan sitä käyttää myös uuden pakan teossa kun etsii tasalaatuisia kennoja.
Kaikki nämä saa graafisena tietokoneen näytöle tarvittaessa (Vaatii PC-Link kaapelin).
Juuri itse päivitin uudemman softaversion ko latuuriin (Eeprommin sai ostettua kärkkäiseltä) jossa taas oli pikkuisen lisää ominaisuuksia (En tosin ole vielä kerennyt syventyä sen saloihin).
Rakenne on laturissa "militärilaatua" eli varsin kestävä VAHVA metallikuorinen.
Pienet purkuvirrat on toisaankin ainoa haitta ko laturissa mutta johtunee siitä että ei ole lainkaan puhaltimia jäähdyttämässä.
Toisaalta se on etu kun latailee sisällä yöaikaan niin ei tarvitse kuunnella hurinaa.
Sitten on soittoäänet esim kun akku on täynnä, taustavalot ym...
Itse pidän hyvänä puolena sitä että ei ole verkkovirralla toimiva vaan voin ottaa tällöin virrat myös auton akusta (Esim kesällä kun ladattiin akkuja soramontulla missä ei virtaa ollut saatavilla)!  :D
Huono puoli on myös edellinen, joutuu todennäköisesti ostamaan verkkolaitteen jos sisällä latailee.


Jep, Orbitin omistajana yhdyn edelliseen. Lisään vielä sen verran, että "autokäyttöön" tarkoitettuihin latureihin tottuneena oli pieniä ennakkoluuloja tuota piikin säätöä kohtaan, sitä kun ei päässyt säätämään millivoltteina numeerisesti, kuten autolatureissa. Tuossa uusimmassa Orbitissa kuitenkin on niin monta vaihtoehtoa piikkiin, että se ei juuri haittaa.. Laturi toimii erittäin luotettavasti ja on tarkka.

Lisäksi bonuksena täytyy sanoa, että laturin Reflex-moodi on mainio, sillä herättelee huonommankin akun vielä pelikuntoon. Myöskin erona autolatureihin on tietty se, että Orbitilla pystyn lataamaan kaikki akkuni digikamerasta lennokkiin, sisältäen kennomäärältään isommat- ja LiPo-akut.
Lahti Rock City

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Laturit
« Vastaus #14 : 03.02.04 - klo: 22.49 »
Orbitin kaltaisissa latureissa hinta/ominaisuudet-suhde on todella hyvin kohdallaan.Ei tarvitse maksaa erillistä "rc-auto lisää".
Cannondale Scalpel Team Replica