Kenelläkään ei ole ollut vielä mitään sanottavaa ylläolevaan, meniköhän liian filosofiseksi? Mutta jatkanpa itse pienellä provosoivalla ruokataukoturinalla, lämpimikseni.
Erilaisia ajatuksia ja kommentteja tässä matkan varrella heitellessäni on ollut tavallista, että jostakin päin nousee aina negatiivinen reaktio, yleensä enemmän henkilöön käyvä kuin itse asiaan. Nimittipä kerran eräs suht fiksuna pitämäni kokenut kisakuski konkreettiset kehitysajatukset, jotka heitin kevähällä ainoastaan maisteltavaksi, ”riitelyksi”. Pelkän keskustelualoitteen siis, jossa kysymys oli yhteenveto kentän toivomuksista alue-8:n sääntöjen rukkaamiseksi. Hohhoijaa.
Mutta harvoin on jurppinut niin paljon, kuin saadessani muutaman kerran vastauksen tähän tapaan: ”Ole sinä uutena tulokkaana muutama vuosi hiljaa ja puhu sitten vasta, kun ymmärrät.” Itse vastaus ei jurpi, ainoastaan se ajattelun taso, mikä näiden kommenttien takana on.
Jokainen työelämässä oleva ja työpaikkaa vaihtanut tai uuden työkaverin saanut tietää, että uusilla tulokkailla on aina uusia näkemyksiä ja erilainen ajattelutapa. Koska he eivät ole vielä urautuneet kuten muu yhteisö, vaan parhaimmillaan tuovat freesejä tuulahduksia muusta maailmasta. Näin pitääkin olla, sitähän firmat uusien henkilöiden muodossa ostavatkin. Toki suurin osa newbie-aloitteista on soopaa tai vanhoja juttuja, mutta joskus joukossa on helmiäkin.
Sitten on firmoja, joissa uusien ”kykyjen” ajatukset mollataan järjestelmällisesti ja hänen luovuutensa halutaan tappaa. Koska ne ovat uhkana paikalleen jässähtäneiden turvalliselle maailmalle. Mitä tällaisista firmoista ja henkilöistä voisi sanoa, ei olisi kaunista kuultavaa.
Tämän stoorin yhteys rc-maailmaamme on se, että liian aktiivinen keskustelija ja ideoiden esittäjä on yhteisössämme joskus kuin uusi tulokas firmassa, joka haluaa pitää verhot ikkunoiden edessä, ettei näkisi, miten muu maailma menee eteenpäin.
Ja tästä tullaan takaisin tämän topicin lähtöajatukseen: on kertakaikkisen hyvä, että lajimme piirissä on nyt selvästi nähtävissä, että kehitystä ja kehityskeskustelua on alkamassa tapahtua.
Tämä oli siis tahallisesti provosoitua tekstiä, eikä kenenkään pidä ottaa siitä omasta eikä lajimme puolesta itseensä.
Ruokatauko on päättynyt.