Kirjoittaja Aihe: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?  (Luettu 21238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #60 : 22.09.10 - klo: 23.00 »
...
Sähköcrossi: ?? Ei näin kuten tänä kesänä.

Sähkökrossi ei ole mikään itsenäinen saareke, vaan osa PA-kilpailukalenteria. Jos muutoksia ei tehdä ensi kesänä sarjamalleihin, niin edessä on sama ongelma
> noin 30 kilpailua ahdetaan noin 19 viikonlopulle
> hesalaisista iso osa viettää heinäkuussa lomaa jossain muualla eli ei löydy kisaorganisaatiota joka viikonlopulle

On helppo heittää kritiikkiä ... ja on turhan yleistä, että vaan odotetaan pääsyä valmiiksi katettuun pöytään.
« Viimeksi muokattu: 23.09.10 - klo: 08.23 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #61 : 22.09.10 - klo: 23.11 »
Sen voin ainakin luvata, että Ouluun/Kiiminkiin anotaan krossikisat vuosittain 2012 > ja samoin sisäkisa on meidän osaltamme aina kalenterissa kunnes toisin todistetaan.

16v kisoja järjestäneenä voisin todeta lyhyesti, että niillä jotka eivät ole SM-tason kisoja järjestäneet, ei ole edes oikeutta "äänestää" järjestelyihin liittyvistä asioista eli siitä aktiivisuudesta siis. 

Suomessa ongelma on -kuten olen jo vuosia todennut ääneen - se, että kuskit on se järjestävä organisaatio, ei erilliset toimitsijat ja puuhamiehet. Suomesta puuttuu sellainen kulttuuri.

Ollin ehdotus oli siis mielestäni äärimmäisen hyvä, mutta sarjojen arvostus ja kysyntä laskee ehkä kerta-SM:n myötä. Jokaisessa on omat hyvät puolensa. Myös 3+3 kisaa touringissa joista 5 parasta lasketaan olisi hyvä ja harkittava vaihtoehto.

Briteissä ajetaan C-12 luokat siten, että lauantaina stanu ja sunnuntaina viri. Viimeinen sarjan kisoista ajetaan kuitenkin "finaalina" eli se on kaksipäiväinen ja muistaakseni vain virikisa. Tuossakin olisi pohtimisen aihetta, mikäli sarjaa lyhennetään. tällöin yksi spesiaalimpi kisa viimeisenä toisi lisäarvoa ja kiinnostusta, uskoisin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Christer

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #62 : 23.09.10 - klo: 19.54 »

"Viimeinen sarjan kisoista ajetaan kuitenkin "finaalina" eli se on kaksipäiväinen ja muistaakseni vain virikisa."

Olisi tosi makeeta, jos tämän finaalin voisi järjestää siten että esimerkiksi Top10-sijat ratkaistaisiin Reedy Race-formaatilla. sijoista kymmenen eteenpäin perinteisellä tyylillä. Suomessa kuitenkin viriluokassa kymmenen nopeinta kuskia ovat niin kovatasoisia, että tulisi varmasti näyttävää ajoa. Ehkäpä vain toiveajattelua.  :smiley: 

ei vaan, reedy race menisi jo liikaa arvanveto puolelle SM:än ratkaisemiseksi. Se sopisi hyvin erillissarjan "finaalin"
« Viimeksi muokattu: 24.09.10 - klo: 10.22 kirjoittanut Christer »

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #63 : 11.01.11 - klo: 14.06 »
Keskusteluja käytiin taas, kerrasta poikki vai sarja? Itse olen ollut sarjan perään, mutta enpä ole enään, rupeaa sarjat käymään hiukan raskaiksi itselle ja kuskille.
SM-kisat ehdottomasti kerrasta poikki-systeemillä ja kaksipäiväisenä vähintään. Omat kisat matolle ja asfaltille.
C-12 myös kerrasta poikki ja eri aikaan kuin touring-kisat.
FTT- sarjaa voisi ajaa nykyisellä systeemillä tai kerhokisa-tyyliin siten että kisoja riittäisi keväälle ja syksylle, nelisen kilpailua/vuosi.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #64 : 11.01.11 - klo: 14.39 »
Täältä kannatusta PMi:n ehdotuksille.

Aikansa kutakin ja nykymallilla on menty jo ainakin 5 vuotta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #65 : 11.01.11 - klo: 14.48 »
Samaa mieltä kaiman ja Pentin kanssa.
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #66 : 11.01.11 - klo: 15.40 »
Keskusteluja käytiin taas, kerrasta poikki vai sarja? Itse olen ollut sarjan perään, mutta enpä ole enään, rupeaa sarjat käymään hiukan raskaiksi itselle ja kuskille.
SM-kisat ehdottomasti kerrasta poikki-systeemillä ja kaksipäiväisenä vähintään. Omat kisat matolle ja asfaltille.
C-12 myös kerrasta poikki ja eri aikaan kuin touring-kisat.
FTT- sarjaa voisi ajaa nykyisellä systeemillä tai kerhokisa-tyyliin siten että kisoja riittäisi keväälle ja syksylle, nelisen kilpailua/vuosi.

Nyt uskallan jatkaa siitä, mitä piti aiemmin jo kirjoittaa.

Juuri noin, mutta olisi toivottavaa että kisoja (kerho- tai milla nimikkeellä sitten kutsutaankin) olisi nykyistä enemmän, ympäri suomea.
Eli väki haluaa kyllä kisoihin, mutta kohtuullisen lyhyellä matkalla, ja ilman paineita.
Uskoisin, että näin myös saadaan uusia harrastajiakin lisää.

Se, miksi viimeksi lähdin asiaa "äänestämään", johtui siitä, että kentällä minulle viestitettiin asiasta juurikin noin.

Moni kun ajaa vielä monia luokkia, niin eipä montaa viikonloppua jää muulle.

Myös se jäi kesken, että oli halua kunnon kisaan, eli esim. kaksipäiväinen (alla esim. harjoituspäivä vielä)

Monet pitivät aiempaa Mäntsälän kapinaa arvokkaampana kuin sm-sarjaa, juurikin kisan formaatin takia.

Ei mulla muuta, nyt sain minulta pyydetyn viestin välitettyä.... niin, ja olenhan itsekin ollut tuolla kannalla....

- Tapsa

Majoituspaikat on kisapaikkakunnalta löydyttävä....

Edit:  ....tai kohtuullisen matkan päästä.
Seinäjoella olemme aina yöpyneet, kun Ylistaron kisoissa olemme käyneet.... ei mikään liian suuri matka sekään. Ylistaroa kisajärjestäjänä on muutenkin ikävä!!!!
« Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo: 22.46 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #67 : 11.01.11 - klo: 15.50 »
Aluksi olin sarjan kannalla, mutta nyt alkaa tajuamaan kun itse maksaa osan että kalliiksi tulee kierrellä ympäri Suomea.

Ehkä tämä kerrasta poikki SM lisäisi kuskien siirtymistä myös kansainväliselle tasolle, kun kaikkia rahoja ei tarvitse tunkea kotimaan kisoihin vaan jää rahaa joihinkin ulkomaan kisoihin kuten ETS :huh:
Ja formaattikin muistuttaisi enemmän isoja kisoja.

Eli piste kerrasta poikki kisalle! 
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #68 : 11.01.11 - klo: 15.53 »
kuten krossin PM, minusta kaikkien nitro luokkien mestaruudet voidaan ratkoa kerrasta poikki periaatteella. mietin tuossa eri näkökulmia asiaan ja tuohon tulokseen tulin hyvät ja huonot puolet punnittuani.

toistanko itseäni - toistan

kerhokisoja lisää, isoja vähemmän
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #69 : 11.01.11 - klo: 16.20 »
Aluksi olin sarjan kannalla, mutta nyt alkaa tajuamaan kun itse maksaa osan että kalliiksi tulee kierrellä ympäri Suomea.

Ehkä tämä kerrasta poikki SM lisäisi kuskien siirtymistä myös kansainväliselle tasolle, kun kaikkia rahoja ei tarvitse tunkea kotimaan kisoihin vaan jää rahaa joihinkin ulkomaan kisoihin kuten ETS :huh:
Ja formaattikin muistuttaisi enemmän isoja kisoja.

Eli piste kerrasta poikki kisalle! 

Nyt puhun sähkötouringista.
Tuppaa olemaan niin, että jos kisasarjaa ei ole pakko kiertää, ei myöskään opi kilpailemaan. Sarjan kiertäminen maksaa - totta - mutta mielelläni ne kulut maksan, jos tuloksena on erilaisissa olosuhteissa ja rataympäristöissä kilpailemaan oppivat kuljettajat. Tästä on todisteena se, että nämä viisi vuotta FTT-sarjaa kiertäneet kaverit ovat nyt niitä virin top10:ssä ajavia. Ei kansainvälisen tason kuskiksi muututa menestymällä kerrasta poikki SM:ssä.
Ei-pakollista kerhokisasarjaa ei takuulla lähdetä kiertämään samalla aktiivisuudella kuin FTT:a nyt kierretään ja tämä hiivuttaisi kerhokisat vähitellen pieniksi paikallisiksi kylätappeluiksi. Tällä hetkellä kerhokisat toimivat FTT:a ruokkivana, kuten pitääkin olla.

Mielestäni sarjan tappamiselle ei argumentiksi kelpaa se, että pitkään FTT:a kolunneita alkaa reissaaminen kyllästyttää.
Tiim Lahti

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #70 : 11.01.11 - klo: 16.38 »
Viime viikonloppuna Tanskaan "jaksoi hinautua" kolmen päivän kisaan 16 kuskia Suomesta. Meikäläisten joukkue oli 2. suurin isäntämaan jälkeen.

Mäntsälän Kapinoihin osallistui muistaakseni jokaisena näkemänäni vuonna enemmän kuskeja kuin yhteenkään ko. vuoden FTT-kisaan. Ja taas tuolla Tanskankin reissulla haikailtiin Kapinoiden perään, kun siitä monipäiväisestä formaatista tykkää niin moni.

Isojen kisojen osalta linja saisi olla "harvemmin, mutta kerralla enemmän".
Koko viikonloppu joka kuukausi kevään ajan on paljon aikaa pois muulta perheeltä.

Kerhokisat on sitten joka mielessä ihan oma kuvionsa, eikä niitä kannata sekoittaa SM-pohdintoihin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #71 : 11.01.11 - klo: 16.51 »
No ehkei niitä kerho kisoiksi
tarvii kutsua josse osallistuja määrä on siitä kiinni. Kaikkille "kerho" kisoille vetävä nimi. Kuten Mäntsälässä mäntsälän kapinat.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #72 : 11.01.11 - klo: 17.21 »
...Mäntsälän Kapinoihin osallistui muistaakseni jokaisena näkemänäni vuonna enemmän kuskeja kuin yhteenkään ko. vuoden FTT-kisaan...


Kapinat oli kiva kisa, mutta tuo ei vaan pidä paikkaansa.  :wink:

En nyt jaksa joka vuodelta tarkastaa, mutta vaikkapa vuodelta 2008*

2008 FTT I: 117 (TSS: 19, TSP: 46; TSM: 23, C-12: 29)
2008 Kapinat: 90 (TSS: 12, TSP: 27, TSM: 24, C-12: 16, Tamiya Mini: 11)

Ja jos Minit pudotetaan pois, niin Oulun kisaa lukuunottamatta (jossa oli yksi kisaaja vähemmän) jokaisessa FTT-talvikisassa oli enemmän kuskeja.

* Kapinoiden osalta luvut olivat ilmoittautuneiden määriä ja FTT luvut toteutuneita kilpailijamääriä. Sattui listat olemaan tuossa kun molempiin kisoihin erät ja aikataulut tein.


Itse asiaan voisin kommentoida sen verran, että ajatus SM-kisasta, missä kaikkien luokkien kuskit ajaa sitä yhtä SM-luokkaa kuullostaa houkuttelevalta, ja varmasti sitä kautta SM-tittelin arvoa saadaan nostettua, mutta mihin hintaan? Riittääkö esim. sähkörataluokkien osalta kansalliseen sarjaan tai yksittäisiin kilpailuihin aktiivisia kilpailijoita? Miten käy vakioluokkien?
« Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo: 17.25 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #73 : 11.01.11 - klo: 22.41 »
Äänestän Kerta-SM-kisan puolesta.

-A-

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #74 : 12.01.11 - klo: 00.28 »
Itse asiaan voisin kommentoida sen verran, että ajatus SM-kisasta, missä kaikkien luokkien kuskit ajaa sitä yhtä SM-luokkaa kuullostaa houkuttelevalta, ja varmasti sitä kautta SM-tittelin arvoa saadaan nostettua, mutta mihin hintaan? Riittääkö esim. sähkörataluokkien osalta kansalliseen sarjaan tai yksittäisiin kilpailuihin aktiivisia kilpailijoita? Miten käy vakioluokkien?

Joku syy, miksi ne pitäisi kaikki yhndistää, mahtuuhan nykyäänkin ne samaan kisaan, eli myös kansalliset luokat, ja SM-luokka.

Vakioluokkien tilanne pysyy vähintäänkin samana.

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Kyllä tämä maa ja kilpailijat haluaisivat edes yhden kansainvälisen kisan formaatilla olevan kilpailun.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #75 : 12.01.11 - klo: 00.38 »
Joku syy, miksi ne pitäisi kaikki yhndistää, mahtuuhan nykyäänkin ne samaan kisaan, eli myös kansalliset luokat, ja SM-luokka.

Mahtuuhan ne, mutta voisin kuvitella, että kerta SM-kilpailun yhteydessä ajettavat vakioluokkien (TSS ja TSP) kisat ei juuri vedä kuskeja, jos vaihtoehtona on osallistua SM-kilpailuun. Näin se oli ainakin silloin kun edellisen kerran ajettiin kerta SM-kisoja sähkötouringissa.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #76 : 12.01.11 - klo: 08.54 »
Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Eli moni on kertonut, että kipinä harrastukseen on sen verran hiipunut, että ei enää haluaisi nähdä sitä vaivaa, minkä sarjan kiertäminen vaatisi. Ei oo todellista... Onko tämä maailma todella mennyt tällaiseksi, että myös harrastamisesta ja siihen kuuluvasta kilpailemisesta  saatava mielihyvä ja glooria pitäisi saada mahdollisimman kompaktisti ja vähällä vaivalla: "- ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa -". En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaista lähestymistapaa. Antaa sitten ihan vapaasti niiden jäädä pois joille turnee on liian paljon vaadittu. Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta. Kollektiivinen kehittäminen ja kehittyminen toteutuu sarjamuotoisessa kilpailussa mitä parhaimmalla tavalla.
Tiim Lahti

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #77 : 12.01.11 - klo: 08.59 »
Kaikkihan on tietty omista valinnoista kiinni, mutta "tärkeiden" kilpailujen määrä kevät- ja kesäkaudella on ainakin omalla kohdalla liian suuri.

Jos ei karsi, niin
-tammikuussa SM ja DHI-Cup = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-helmikuussa SM ja sisä EM = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-maaliskuussa SM ja LRP Masters = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-huhtikuussa SM ja lajin markkinointitapahtuma Model Expo = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin

Ja ETS-sarjan kisat olisi tuon päälle.

Yllä mainituissa kv. kisoissa juoksevien määrä lienee 6-16 kuskin haarukassa eli ei suinkaan koske kaikkia SM-kisoissa ajavia.

Omaa karsintaa on jo tehty eli tämä on vähän jossittelun puolella, mutta mietityttää kuitenkin olisiko olemassa tapaa keventää kisakalenteria.

Kalenterin kevennysten ulottaminen kesäajan kisakalenteriin olisi myös paikallaan. Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.

Tuossa ei tullut tarjottua ratkaisua, kunhan konkretisoin omasta vinkkelistä tilannetta ja perustelua sille miksi kannatan FTT-sarjan kisamäärän vähentämistä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #78 : 12.01.11 - klo: 09.50 »
Itselläni on tänä keväänä viikkoon 13/14 mennessä 8 kisaviikonloppua kisoja suomessa ja muualla. Olen silti sarja-SM:n kannalla, mutta kuten tainnut aiemminkin sanoa, kisojen määrää voisi pudottaa talvella neljästä kolmeen. Tosin kovin moni ei aja kv-kisoja joten heidän ajamistaan ei tulisi karsia. Itse ainakin karsin kisat suomen kisoista eli SM-sarjasta, jos jostain on tarve karsia.

Kerrasta poikki -SM-kisat tosin tukisi monien (myös omaa osallistumistani) muihin kuin siihen yhteen luokkaan talvella. Mutta vaarana on, että muihin kisoihin ei sen jälkeen saada kuljettajia. Sen sijaan kuten aiemminkin olen maininnut, mielestäni 3 turistiluokkaa Suomessa on liikaa, ja asiaa tulisi tarkastella tulevaisuudessa eri vinkkelistä, jotta ns.kansallisten luokkien arvostusta saataisiin nostettua entisestään yhtenäisellä stokkiluokalla, kuten ulkomaillakin ajetaan. Mikään ei estä palkitsemasta juniorikuljettajia entiseen tapaan sijasta riippumatta.

Kuten ehkä muutamat saattavat jo tietää, olen seuraavat kaksi kautta (2011-2012) pienoisautoilun lajiryhmässä. Tarkoituksenani ei ole ajaa luokkien harrastajamääriä alas, vaan keksiä keinoja niiden nostamiseen, tai ainakin ylläpitämiseen, mikä on aina sekin jo haaste kuten vuodet osoittavat. Oma visio tulevalle "kaksivuotiskaudelle" on myös saada Suomen rata-autokisaamiseen enemmän kansainvälisyyttä ja liikkuvuutta muista maista tänne ja toisinpäin. Myös kisaamisen aloituskynnystä pitää saada alemmas keinolla tai toisella. Lisenssittömät kisat tuntuvat vetävän jengiä vaikka kyse on vain muutamasta kympistä. Asia vaatii tarkastelua.

edit: infoa lisätty
« Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo: 10.01 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #79 : 12.01.11 - klo: 09.52 »
Asia joka ei tule esille juurikaan näissä keskusteluissa tällä foorumilla on se, että onko kohta näille kaikille kisoille tekijöitä? Tuntuma on se että kilpailujen rakentaminen on muutamien aktiivien hartioilla. Kauanko he jaksavat ja onko jatkajia?

Onhan kärkikuskeilla toinenkin vaihtoehto, jota muutamat kuskit jo toteuttaa, lähdetään maailmalle ajamaan ja jätetään kotimaan sarjat. Sitten taas valitetaan että on ne kummaa porukkaa kun ei omat kisat kelpaa. Ole sitten siinä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #80 : 12.01.11 - klo: 09.59 »
Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Eli moni on kertonut, että kipinä harrastukseen on sen verran hiipunut, että ei enää haluaisi nähdä sitä vaivaa, minkä sarjan kiertäminen vaatisi. Ei oo todellista... Onko tämä maailma todella mennyt tällaiseksi, että myös harrastamisesta ja siihen kuuluvasta kilpailemisesta  saatava mielihyvä ja glooria pitäisi saada mahdollisimman kompaktisti ja vähällä vaivalla: "- ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa -".

Olen ymmärtänyt, että kiinnostus ei ole hiipunut, mutta pitkän sarjan kiertäminen asettaa taloudellisesti siihen tilanteeseen, ettei viitsi sitten lainkaan osallistua, kun koko sarjan kiertäminen on "ylivoimaista".

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

 . Antaa sitten ihan vapaasti niiden jäädä pois joille turnee on liian paljon vaadittu. Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta. Kollektiivinen kehittäminen ja kehittyminen toteutuu sarjamuotoisessa kilpailussa mitä parhaimmalla tavalla.

Ne jäävät/ovat jo jääneet.

Miten ihmeessä muuten olympiamitali arvostetaan korkeammalle, kuin esim. sarjan maailmanmestaruus.
Olympialaisethan ovat joka neljäsvuosi (?)

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaista lähestymistapaa.   
Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta.

Kestävyyskisana vai varallisuusmahdollisuutena.

Ei tästä nyt sentään makseta miljoonia ammattina/palkintoina....

Tulihan tämä nyt sitten ymmärretyksi oikein, että kerron kuulemiani mielipiteitä, ja osin välitän niitä pyynnöstä.
Eivät uskalla sitä tehdä itse, ja ymmärrän sen oikein hyvin, kun taas ketjua luen....

Kisoja saa edelleenkin olla nykyinen määrä, tai vaikka lisääntyä, kukin osallisttu mihin rahkeet riittävät, ja kisajärjestäjiä löytyy....
Kun ne vielä ajoitetaan sopivasti ennen jotain suurempaa kisaa, niin se palvelisi hyvänä harjoituksena....

Oma mielipide:
Touring: SM yhtenä kisana!
Sähköcrossi: kuten nykyään!


Edit:
Olikin kirjoitukseni aikana tullut tämä viesti:

Asia joka ei tule esille juurikaan näissä keskusteluissa tällä foorumilla on se, että onko kohta näille kaikille kisoille tekijöitä? Tuntuma on se että kilpailujen rakentaminen on muutamien aktiivien hartioilla. Kauanko he jaksavat ja onko jatkajia?

Onhan kärkikuskeilla toinenkin vaihtoehto, jota muutamat kuskit jo toteuttaa, lähdetään maailmalle ajamaan ja jätetään kotimaan sarjat. Sitten taas valitetaan että on ne kummaa porukkaa kun ei omat kisat kelpaa. Ole sitten siinä.


Siinä myös hyvä näkökohta.... jotenkin tuo on jo alkanut näkyä käytännössäkin.
« Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo: 14.32 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #81 : 12.01.11 - klo: 10.28 »
Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.

Eipä tule heti mieleen montaa muuta lajia, jossa samat kilpailijat osallistuvat niin erilaisilla vehkeillä toisen lajin mestaruusmittelöihin kuin pienoisautoilussa. No ehkä maantiepyöräilijät joskus käyvät maastopyöräkisoissa. Miksi pienoisautoilussa pitää SM-tasolla olla mahdollisuus Elmoiluun, jos se ei muissakaan urheilulajeissa ole tavoitteena? Jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin sitten vähän harmittaa ja sillä selvä. Toki pienoisautoilun harrastajien määrä on yksi vaikuttava tekijä, mutta taustalla toimintakulttuuria muokkaava ajatusmalli on tärkeämpi.

Kuten moneen kertaa on todettu, useammassa eri luokassa ajaminen on ensisijaisesti kuljettajien valinta. Silloin on ihan hassua, että purnataan siitä, että kisoja sitten on liikaa. PMi:ä mukaillen kuljettajien mukavuutta enemmän pitäisikin ajatella kisajärjestäjiä. KV-kisoihin osallistuu hyvästä tahdosta huolimatta vain murto-osa harrastajista, joten ei heidän poissaolonsa parista kotimaan kisasta koko sarjaa raunioita. Aloittelijat eivät (poikkeuksia lukuunottamatta) ole heti osallistumassa kv-kisoihin ja eikö kotimaan kisasarjan yksi funktio olekin juuri kasvattaa kilpailijoita taidoiltaan valmiimmiksi kv-kisoihin  :roll:

TTKoo: Ei kai foorumilla ketään ammuta? Ketjun aloittaja toivoi keskustelua, mielestäni sitä on käyty ihan mukavasti. Syvät kurkut ja muut mesenaatit kuulopuheineen hämmentävät keskustelua ja synnyttävät mielikuvaa siitä, että asiallistakin mielipiteen ilmaisua pitäisi jotenkin pelätä. Päinvastoin, siihen pitää rohkaista.
Tiim Lahti

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #82 : 12.01.11 - klo: 10.49 »
Täältä ääni sarjamuodon säilyttämiselle sähkökrossin puolella.
Työttömänä pystynyt hyvin kiertämään, niin M2-10 SM sarjan viime kesänä, kuin nyt talvella WJ sarjaa.
Budjetti ollut 200€ reissu, ja suht hyvin riittänytkin se.
(Kulkeminen kisapaikoille ollut 2hengen kimppakyyti, alle 5l bensaa satasella vievällä autolla, ja yöpymiset hotellissa.)

Eli ei ainakaan kilpailijoiden kustannusten takia pitäisi palata kertamuotoiseen SM titteliin.
Jos joku haluaa ajaa 10 eri luokkaa, se on omavalinta.
Ja jos lompakko ei sitä 10 luokkaa kestä, se on jostain karsittava sitten.


Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #83 : 12.01.11 - klo: 12.05 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 19.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #84 : 12.01.11 - klo: 12.09 »
Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.
Eipä tule heti mieleen montaa muuta lajia, jossa samat kilpailijat osallistuvat niin erilaisilla vehkeillä toisen lajin mestaruusmittelöihin kuin pienoisautoilussa. No ehkä maantiepyöräilijät joskus käyvät maastopyöräkisoissa. Miksi pienoisautoilussa pitää SM-tasolla olla mahdollisuus Elmoiluun, jos se ei muissakaan urheilulajeissa ole tavoitteena? Jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin sitten vähän harmittaa ja sillä selvä. Toki pienoisautoilun harrastajien määrä on yksi vaikuttava tekijä, mutta taustalla toimintakulttuuria muokkaava ajatusmalli on tärkeämpi.

Kun kommenttini on irroitettu asiayhteydestään, niin toistan, että sanoin että
-kysymys on omista valinnoista
-ja esitin oman tiimin näkökulmasta tilanteen

SM-tasolla ajettavia pienoisautoluokkia en pidä eri lajeina, vaan ne kaikki tukevat kehittymistä pienoisautoilijana oli oma pääluokka mikä tahansa. Voi vaikka katsoa, mitä kaikkia eri luokkia lajimme ammattilaiset ajavat.

Pääluokkaa tulisi pystyä vaihtamaan kesä/talvikausien välillä. Ei siis niin, että sarjamalli pakottaa ajamaan asfaltilla samaa luokkaa kuin ajaa matolla.

Vahva kannatus täältä huolelle kisajärjestäjien riittämisestä kaikkien kymmenien kisojemme aikaansaamiseen.

Tulevaisuuden kannalta olisi eduksi käyttää enemmän aikaa uusien kasvojen saamiseen mukaan harrastukseen ja vähän vähemmän aikaa kisojen järjestämiseen pirstaloituneelle ja pienenevälle vanhojen harrastajien joukolle.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #85 : 12.01.11 - klo: 12.24 »
Jarkon tekstiin lisäyksenä....

Mahdollisuus, ja aikaa ajaa eri kilpaluokkia, mahdollistaa siten "oman lajin" löytämisen.


Herättääkö tämä jotain ajatuksia:

Touring  TSM 10

http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-12-13T11-03-14255.pdf

Ellen ihan väärin katsonut, niin vain 12 kuskia ajoi sen kuusi kisaa kahdeksasta  (  6/8  )
Eli pisteethän tulevat 3/4  +  3/4

49 kilpailijaa pisteitä keränneenä.

Eli valintoja on tehty....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #86 : 12.01.11 - klo: 12.38 »
Ainakin sähkökrossissa kannatan sarjamuotoista SM:ää. Viime kesänä oli neljä kisaa, mikä on sopiva määrä. Luokkien määrät ovat pysyneet lapasessa, kun virallisia luokkia on 2kpl (M2-10 ja M4-10).

Jos sarjakilpailulla on SM-arvo, niin siihen suhtaudutaan järjestäjän taholta vähän virallisemmin ja sitä kautta se pitäisi näkyä järjestelyissä ja niin se on mielestäni näkynytkin. Itse ainakin arvostan kilpailuja missä säännöt ovat selkeät, määritellyt tuomarit ja kaiken lisäksi hyvä ja tasainen taso.

Ja mitä touringiin tulee niin:
ajoin vuosi sitten touringissa sisäkilpailut ja ne ovat olleet parhaiten järjestettyjä kilpailuja, missä minä olen ollut mukana. Hankala kuvitella, että isompia saleja vuokrattaisiin ja roudattaisiin mattoja vartavasten ympäriinsä, jos kyseessä olisi "vain kerhokisa". Sitten ne samat kisat ajettaisiin ahtaammissa treenimestoissa. 1 kpl isoja sisäkilpailuja vs 4 kpl korkean luokan sarjakilpailuja. Varsinkin aloittelijat tarvitsevat toistoa ja sitä tulee sarjan muodossa. Jos vanhat parrat alkavat kyllästymään "aina vaan samaan" formaattiin, niin se ei mielestäni ole motiivi muutoksiin.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #87 : 12.01.11 - klo: 12.48 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.13 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #88 : 12.01.11 - klo: 12.58 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.13 kirjoittanut Pepess »

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #89 : 12.01.11 - klo: 13.05 »
Hankala kuvitella, että isompia saleja vuokrattaisiin ja roudattaisiin mattoja vartavasten ympäriinsä, jos kyseessä olisi "vain kerhokisa". Sitten ne samat kisat ajettaisiin ahtaammissa treenimestoissa.
Heitin tuossa puhdasta laskentaa kustannuksista ja miksi aloituskynnys saattaa muodostua korkeaksi verrattuna kerhokisoihin. Kerhokisojahan ajellaan yleensä treenimestoissa. Kysymys on siitä, että millä tavalla kynnystä siirtyä kerhokisoista ajamaan FTT-kisoja voisi madaltaa - ei siitä, että FTT-kisat korvattaisiin kerhokisoilla. Kerhokisat on tosi hyvä juttu missä aloittelijat pääsevät tutustumaan kisaamiseen ja saavat kokemusta ja neuvoja yms. myös sitä kautta.

En ottanut kantaa kenenkään viestiin erityisesti, kerroin vain näkemykseni.
Tämä siitä johtuen, että aihe menee helposti eipäs-juupas-keskusteluksi, jos aletaan kommentoimaan sellaisia asioita, mitkä vaatii spekulointia.