Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #510 : 07.01.11 - klo: 01.38 »
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin.

Mikähän on tämä käytännössä. Jos alusta on kova, eli ei muuta muotoaan renkaiden alla (eli vaikka jäinen asfaltti), ei massalla voi olla merkitystä. Jos taas tilanne on yllä kuvatun kaltainen, eli renkaat painuu syvemmälle lumeen, voi tilanne olla toinen.

Tuli tätä töissäkin yks päivä kokeiltua, kun tönin tyhjää ja täyttä muovilaatikkoa rullahihnalla eteenpäin jonossa. Yhtä pitkälle ne menivät.


Jos massa ei vaikuta jarrutusmatkaan, niin silloinhan ajoneuvoyhdistelmän jarrutusmatkat on samoja, oli se kuormattu tai ei, tai kun siinä on jarruttavia renkaita enemmän kun henkilöautossa, niin senhän pitäisi pysähtyä lyhyemmällä matkalla. Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
Teoria sanoo toista mutta käytäntö ja käytännön testit todistaa teorian vääräksi. Ei se ehkä uskon asia ole mutta se on asia, joka pitää vain hyväksyä, että se on niin. Se ajoneuvoyhdistelmä, jota itse ajoin, niin sen kiihtyvyys katotaan kalenterista ja liian pitkät jarrutusmatkat luetaan lehdestä. Ajoin aikanas pelkästään isolla autolla yli puoli vuotta ja kun menin henkilöauton rattiin, niin ihmettelin oikeasti, että miten näillä pystyy ajamaan esim. kolarin. Ne kiihtyy kun raketti ja pysähtyy kuin seinään. Ero on oikeasti aika iso, että jos sulla on 60-68 t massa vai n.1,5 t massa.
No siis tavallaan teoria on oikea mutta se miten se käyttäytyy käytännössä on täysin erilainen ja on siis sellainen, jota ei pysty teorialla selittämään/todistamaan.   

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #511 : 07.01.11 - klo: 04.36 »
Jos massa ei vaikuta jarrutusmatkaan, niin silloinhan ajoneuvoyhdistelmän jarrutusmatkat on samoja, oli se kuormattu tai ei.
Kyllä, jarrujen tehon rajoissa.

Lainaus
tai kun siinä on jarruttavia renkaita enemmän kun henkilöautossa, niin senhän pitäisi pysähtyä lyhyemmällä matkalla.

Ei, koska renkaiden määrän kasvaessa yksittäisen renkaan jarrutusteho laskee samassa suhteessa.

Lainaus
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
Käytännössähän teoria (voikohan noin sanoa) toimii vain silloin, kun renkaat sutii helposti. Kun auto on tyhjä, ei renkailla ole yhtä hyvää vetopitoa, mutta auton kiihdyttämiseenkään ei tarvita niin suurta voimaa. Kun auto on täysi, on parempi vetopito, mutta enemmän massaa liikutettavaksi. Siinä vaiheessa kun pitoa on niin paljon, ettei enää mennä rajalla sutii/ei sudi, alkaa massa vaikuttamaan kiihtyvyyteen, koska enempää tehoa ei saada silloin enää käyttöön.
Lainaus
Teoria sanoo toista mutta käytäntö ja käytännön testit todistaa teorian vääräksi. Ei se ehkä uskon asia ole mutta se on asia, joka pitää vain hyväksyä, että se on niin. Se ajoneuvoyhdistelmä, jota itse ajoin, niin sen kiihtyvyys katotaan kalenterista ja liian pitkät jarrutusmatkat luetaan lehdestä. Ajoin aikanas pelkästään isolla autolla yli puoli vuotta ja kun menin henkilöauton rattiin, niin ihmettelin oikeasti, että miten näillä pystyy ajamaan esim. kolarin. Ne kiihtyy kun raketti ja pysähtyy kuin seinään. Ero on oikeasti aika iso, että jos sulla on 60-68 t massa vai n.1,5 t massa.
No siis tavallaan teoria on oikea mutta se miten se käyttäytyy käytännössä on täysin erilainen ja on siis sellainen, jota ei pysty teorialla selittämään/todistamaan.   
Alunperinhän oli kyse siitä, että painavampi kulkuneuvo pärjää paremmin ilman talvirenkaita, kuin kevyt. Nyt jäi vähän epäselväksi, mutta ilmeisesti sulla onkin pointtina, että jarrutusmatkat vaan pitenee massan myötä?

Joka tapauksessa, nää fysiikan peruslait pisti ihmettelemään miksi raskaan kaluston rengasmääräykset on niin heppoiset henkilöautoliikenteeseen verrattuna. Pikkunen fiiatti ei kuitenkaan saa kolaroidessaan aikaan samanlaista tuhoa kuin täysperävaunurekka.

Ja vakuuttunut olen edelleen siitä, että jos olosuhteet on samat, alustat samat ja kalusto sama, niin massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan. Jos otetaan vaikka esimerkiksi, että juuri jäädytetyllä kentällä jäähallissa pistetään liukumaan 2 pulkkaa, missä toisessa on 5kg painoa ja toisessa 10kg painoa, ja niille annetaan sama lähtönopeus, niin ne liukuvat yhtä pitkälle. Toki massan kasvaessa ilmanvastuksen vaikutus pienenee (mikäli poikkileikkauksen ala tai ilmanvastuskerroin ei muutu). Onhan tässä ideaaliolosuhteet, mutta perusidea säilyy.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo: 04.41 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #512 : 07.01.11 - klo: 08.58 »
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin.

Mikähän on tämä käytännössä. Jos alusta on kova, eli ei muuta muotoaan renkaiden alla (eli vaikka jäinen asfaltti), ei massalla voi olla merkitystä. Jos taas tilanne on yllä kuvatun kaltainen, eli renkaat painuu syvemmälle lumeen, voi tilanne olla toinen.

Tuli tätä töissäkin yks päivä kokeiltua, kun tönin tyhjää ja täyttä muovilaatikkoa rullahihnalla eteenpäin jonossa. Yhtä pitkälle ne menivät.

Sorry OT:
Eikö massa vie pidemälle laatikkoa?

Työkaluni kulkeee Turun motarin alamäessä vapaasti rullaten max 100 km/h tyhjänä-
Huiput on tullut kun kopissa on ollut 9t (maxkuorma) tavaraa silloin tais tulla navin muistiin 123km/h.
Eli suuremalla massalla rullaa pidemmälle/kovempaa. No pidemmälle ehkä siksi että nopeus käy kerkeamalla.
(juu en ole lukenut fysiikkaa mutta jotain tällästähän ne silloin oppikoulussa aikanaan opetti).
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #513 : 07.01.11 - klo: 09.14 »
Täällähän laitetaan fysiikian peruslait uusiksi. Jatketaan samaan malliiin niin meillä on kohta palstan oma Nobelisti. Tottakai teoria on teoria, joka toimii täydellisesti tietyissä olosuhteissa, mutta enpä lähtisi noita ihan heti kumoamaan faktamututiedoilla. Niitä on nimittäin hiukan kovemmatkin pojat kyseenalaistaneet vuosien saatossa.

Kiihtyvyys ja hidastuvuus eivät suinkaan ole sama asia, kun puhutaan ajoneuvon kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta. Tehty työ on kyllä sama, mutta se millä työ on tehty on eri. Jarrut vastaan moottori.

Takaisin asiaan. Kyllä alla on tosiaan Nokia neloset ja kumiseos on vielä yllättävän pehmeä ja nastat tallella. Hyvin noilla vielä luistelee mutta meteli on pirunmoinen.

-t-janne-t-
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #514 : 07.01.11 - klo: 09.16 »
Isompi masssa = suurempi liike-energia, mutta tien ja renkaan välinen kitka = x
Pienempi massa = pienempi liike-energia, mutta tien ja renkaan välinen kitka = x (tien ja renkaan välinen kitka(kerroin) pysyy samana)

Eli kennen tapauksessa kun yhdistelmällä on massaa enemmän kertyy myös alamäessä nopeutta enemmän. Kitkalla on tuossa tapauksessa häviävän pieni osuus. Jos sitten taas polkisit renkaat lukkoon tyhjällä ja täydellä autolla, samasta nopeudesta, asvaltilla niin - teoriassa - autojen hidastuvuus olisi yhtä suuri.

Lainaus
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
Tottakai suuremman massan kiihdyttämiseen/ hidastamiseen tarvitaan suurempi teho - mutta edellä on puhuttu kitkasta - mihin ei massa vaikuta.

OT edit: Laitetaan nyt vielä, jotta vaikka (tai koska) meillä ei suuria mäkiä olekkaan niin monet eivät ymmärrä seikkaa että jos autossa on vaikka 200 hp ja se kiihtyy 0-100 km/ h 8 s niin vastaavasti jos autolla pysähdytään 100-0 samassa ajassa 8 s niin auton jarrut tekevät saman tehtävän kuin moottori kiihdyttäessä, ts. hidastaa autoa 200 hp teholla... Ja mitä tuolloin tapahtuu liike-energialle? Teoriassahan energia ei häviä - valtaosa tuosta tehosta muuttuu lämmöksi. Kannattaa siis muistaa kun vuoristossa ajelee... Nyrkkisääntönä voi pitää että alas tullaan samaa nopeutta ja samalla vaihteella kuin ylöskin kiivetään.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo: 09.25 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #515 : 07.01.11 - klo: 10.08 »
Tässä kun tänäänkin teen useita kiihdytyksiä ja jarrutuksia tyhjällä (n.25000kg) ja täydellä (n.80000kg) autolla niin voisin kyl sanoo et noi teoriat ja kirjaviisaudet voi heittää romukoppaan.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #516 : 07.01.11 - klo: 10.32 »
Tässä kun tänäänkin teen useita kiihdytyksiä ja jarrutuksia tyhjällä (n.25000kg) ja täydellä (n.80000kg) autolla niin voisin kyl sanoo et noi teoriat ja kirjaviisaudet voi heittää romukoppaan.

Pakko kysyä, kuinka paljon noista teorioista ja kirjaviisauksista tiedät? Heitäppä joku konkreettinen esimerkki, mikä kirjaviisaus voidaan heittää romukoppaan ja millä perusteella. Olen yksinkertainen ihminen joten hyvät perustelut kiitos.

Täällä menee niin mukavasti asiat ja termit sekaisin. Kuten Mikko L:kin totesi, kitkaan ei vaikuta massa. Kiihtyvyys ja jarrutus ovat asioita, joihin vaikuttaa moni muukin seikka kuin pelkkä kitka. 

-t-janne-t-
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #517 : 07.01.11 - klo: 10.35 »
Tässä kun tänäänkin teen useita kiihdytyksiä ja jarrutuksia tyhjällä (n.25000kg) ja täydellä (n.80000kg) autolla niin voisin kyl sanoo et noi teoriat ja kirjaviisaudet voi heittää romukoppaan.
Aamen. Mulla ei teoriasta hirveesti jäänyt mieleen mutta kun sen sai kokeilla täydellä kuormalla  kasettiautolla, niin selvis sekin. Ja useamman kerran.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #518 : 07.01.11 - klo: 10.52 »
Tässä kun tänäänkin teen useita kiihdytyksiä ja jarrutuksia tyhjällä (n.25000kg) ja täydellä (n.80000kg) autolla niin voisin kyl sanoo et noi teoriat ja kirjaviisaudet voi heittää romukoppaan.
muista nyt, että puhe ili kitkasta ja massan vaikutuksesta siihen. Se että työkalusi ei kiihdy tai pysähdy samallatavoin tyhjänä tai kuormattuna johtuu moottorin ja jarrujen tehosta.
Jos kuormaa lisätään tarpeeksi renkaat eivät enää lukkiudu jarruttaessa eikä myöskään sudi kiihdytyksessä.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #519 : 07.01.11 - klo: 11.09 »
Joku tuolla aikasemmin esitti ettei massa vaikuta jarrutusmatkaan.

Mut mitäpä minä rupeen väittelee, kyllä se insinööri tietää paremmin!
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #520 : 07.01.11 - klo: 12.38 »
Tässä kun tänäänkin teen useita kiihdytyksiä ja jarrutuksia tyhjällä (n.25000kg) ja täydellä (n.80000kg) autolla niin voisin kyl sanoo et noi teoriat ja kirjaviisaudet voi heittää romukoppaan.
muista nyt, että puhe ili kitkasta ja massan vaikutuksesta siihen. Se että työkalusi ei kiihdy tai pysähdy samallatavoin tyhjänä tai kuormattuna johtuu moottorin ja jarrujen tehosta.
Jos kuormaa lisätään tarpeeksi renkaat eivät enää lukkiudu jarruttaessa eikä myöskään sudi kiihdytyksessä.
Renkaat saa kyllä lukkoon isossakin autossa jos ei siis ole abs-jarruja ja ne on suunnilleen kunnossa. Alb-venttiilit ym. oli ihan hv juttuja. Lukkojarrutukseen riitti se puolikas jarrupainekin.
Fysiikan peruslait ovat ja pätevät edelleen, eli ei ole väliä onko kiihtyvyys negatiivista vai positiivista. Voi olla väärä ilmaisu mutta enivei, samalla nopeudella tulevat 2 kg pulkka sattuu vähemmän kun se 5 kg pulkka. Muutenhan kappaleen massan kiihtyvyys on vakio. Se, että jokin rengas alkaa jarruttamaan vähemmän jos siinä on toinen rengas sivulla tai alla tai missä vaan ei kuulosta kovin järkevältä ja haluaisin vähän perusteluja. Jollei oteta esim. abs-jarruja huomioon.
Massa vaikuttaa jarrutusmatkaan, kiihtyvyyteen,kulutukseen,*******käyrään kun ei pääse liikkeelle jne. Eniten se vaikuttaa yleensä henkilöautoilijoihin tavalla, jota en tässä viitsi enempää selvittää.
Aiheeseen, äsken ajoin emännän autolla, jossa on uudet Bridgestonen nastarenkaat, niin noi mun auton Hakkapeliitta 4:set häviää kyllä aika paljon pidossa. Tämä tieto perustuu tietysti mutu-tuntumaan mutta äkkiseltään arvioituna ero on aika selkeä.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #521 : 07.01.11 - klo: 13.31 »
Joku tuolla aikasemmin esitti ettei massa vaikuta jarrutusmatkaan.

Mut mitäpä minä rupeen väittelee, kyllä se insinööri tietää paremmin!
Joo, niin esitin
Lainaus
...jarrujen tehon rajoissa.

Clubbah yksi seikka mikä vaikuttaa tyhjän ja täyden kuorman välillä on se, että painopiste muuttuu. Itse massa ei ratkaise, mutta jos tyhjänä on esim. 50% painosta vetävällä akselilla, ja kuormattuna 75%, niin jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi teoriassa kiihtyä paremmin. Edelleen JOS moottorin tehot ei rajoita kiihdytystä. Jos taas pitoa on sen verta, ettei lähde sutimaan, niin tyhjänä kiihtyy paremmin.

Monesti jo sanottu, mutta sanon vielä kerran, pointtina on täysin massan vaikutus kitkaan, ei suorituskykyyn.
| Academy | Axial |

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #522 : 07.01.11 - klo: 13.38 »
Joku tuolla aikasemmin esitti ettei massa vaikuta jarrutusmatkaan.

Mut mitäpä minä rupeen väittelee, kyllä se insinööri tietää paremmin!
Joo, niin esitin
Lainaus
...jarrujen tehon rajoissa.

Clubbah yksi seikka mikä vaikuttaa tyhjän ja täyden kuorman välillä on se, että painopiste muuttuu. Itse massa ei ratkaise, mutta jos tyhjänä on esim. 50% painosta vetävällä akselilla, ja kuormattuna 75%, niin jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi teoriassa kiihtyä paremmin. Edelleen JOS moottorin tehot ei rajoita kiihdytystä. Jos taas pitoa on sen verta, ettei lähde sutimaan, niin tyhjänä kiihtyy paremmin.

Monesti jo sanottu, mutta sanon vielä kerran, pointtina on täysin massan vaikutus kitkaan, ei suorituskykyyn.

Eli 50000kg kuorma pitäis tuoda aika pirusti lisää kitkaa, kummasti se vaan suttaa kiihdyttäessä ja liukuilee kiihdytyksessä.

On se kummallista miten harvoin teoria vastaa käytäntöä. Heitä ne kirjat mäkeen ja tule puikkoihin kokeilemaan. ps. aika liukasta näyttää olevan myös 110000kg painavalla nosturilla...
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #523 : 07.01.11 - klo: 13.55 »
Kyllä, se tuo lisää kitkaa.

Mutta tuo samalla lisää liikettä vastustavia voimia...

Mä en tiedä miten paino jakautuu akseleille sun autossa, joten en tiedä varmaksi miten se kuorma siihen vaikuttaa.

Itsehän en ole edes hehkuttanut sitä, että kun on raskas auto niin pitää paremmin, päinvastoin. Olen ainoastaan tuonut esille teoriat ja kysynyt vastamielipidettä, kun en meinaa ymmärtää miks ihmeessä mun pitää vaihtaa talvirenkaat autoon, mut rekkakuskit saa vedellä semmosilla nakeilla ku haluaa. (ei sillä, mieluummin ajan itse talvirenkailla, mutta olis kiva kun noi isot kuskitki käyttäis niitä).

Tee Clubbah testi ja kerro meille tulos. Vedä tyhjällä autolla 20km/h vauhdista täysjarrutus ja mittaa jarrutusmatka. Tee samassa paikassa sama täydellä autolla, ja kerro tulokset. Tähän tulokseen ei pitäisi olla edes painopisteellä vaikutusta, oletten että joka nurkka jarruttaa yhtä tehokkaasti.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo: 13.58 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #524 : 07.01.11 - klo: 14.14 »
Kummasti DX corollassa muutama hiekkasäkki aikoinaan kontissa auttoi.
Se kun sanoin kuorman lisäyksestä pitää ajatella hieman avarakatseisemmin. esim.10*norm. kuorma

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #525 : 07.01.11 - klo: 14.25 »
Kummasti DX corollassa muutama hiekkasäkki aikoinaan kontissa auttoi.

Tässähän nimenomaan siirrettiin painopistettä enemmän vetävälle taka-akselille. Vai tarkoititko, että lisäämällä pari hiekkasäkkiä kokonaispito DX:ssä nousi ihan uusiin sfääreihin?
---

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #526 : 07.01.11 - klo: 14.29 »
Kummasti DX corollassa muutama hiekkasäkki aikoinaan kontissa auttoi.

Tässähän nimenomaan siirrettiin painopistettä enemmän vetävälle taka-akselille. Vai tarkoititko, että lisäämällä pari hiekkasäkkiä kokonaispito DX:ssä nousi ihan uusiin sfääreihin?
Niin ja ennen kaikkea muutettiin renkaan ja tien välistä kitkakerrointa... Suuremmalla painolla renkaat painuvat paremmin pehmeämpään tienpintaan. En usko, että jäisellä asvaltilla noilla hiekkasäkeillä oli tuon taivaallista merkitystä.
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #527 : 07.01.11 - klo: 14.53 »
Kyllä, se tuo lisää kitkaa.

Mutta tuo samalla lisää liikettä vastustavia voimia...

Mä en tiedä miten paino jakautuu akseleille sun autossa, joten en tiedä varmaksi miten se kuorma siihen vaikuttaa.

Itsehän en ole edes hehkuttanut sitä, että kun on raskas auto niin pitää paremmin, päinvastoin. Olen ainoastaan tuonut esille teoriat ja kysynyt vastamielipidettä, kun en meinaa ymmärtää miks ihmeessä mun pitää vaihtaa talvirenkaat autoon, mut rekkakuskit saa vedellä semmosilla nakeilla ku haluaa. (ei sillä, mieluummin ajan itse talvirenkailla, mutta olis kiva kun noi isot kuskitki käyttäis niitä).

Tee Clubbah testi ja kerro meille tulos. Vedä tyhjällä autolla 20km/h vauhdista täysjarrutus ja mittaa jarrutusmatka. Tee samassa paikassa sama täydellä autolla, ja kerro tulokset. Tähän tulokseen ei pitäisi olla edes painopisteellä vaikutusta, oletten että joka nurkka jarruttaa yhtä tehokkaasti.

No tota nyt joutuu tekemään muutenkin, tyhjällä n. 5m ja täydellä n.20m
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #528 : 07.01.11 - klo: 15.05 »
otetaanhan huomioon että sillä alustalla on oma vaikutuksensa.

Esim pulkalla voi kokeilla.
Meet loivahkoon mäkeen ja tuuppaset tyhjän pulkan mäkeä alas... Kun se mäki on tarpeeks loiva niin eihän se tyhjä pulkka pitkälle etene.
Pistä vaikka hiekkasäkki kyytiin ja tuuppase samalla voimalla... Menee kummasti pidemmälle.
No toista sama asia kun lumi on sulanut. Siinä asvaltilla kun tönäset sen tyhjän pulkan eteenpäin niin kyllähln se siinl jonkinmatkaa menee. No laita sama hiekkasäkki kyytiin ja huomaa että se ei pirulainen liikukaan mihinkään.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #529 : 07.01.11 - klo: 15.07 »
Mutku kirjas lukee!!!!
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #530 : 07.01.11 - klo: 15.42 »
Kyllä ne kumman hyvin ne kirjojen fysiikan lait toimii. Käytäntö on kuitenkin paljon monimutkaisempaa ja mitä fyysisesti siinä tien ja renkaan välissä tapahtuu on huomanttavasti monimukaisempi kuin joku yksinkertainen kaava. Esim se kitkakerroin tien ja renkaan välissä juuri auton liikkeen suunassa muuttuu lumen ja auton painumisen ynnä muun seurauksena...
Mutta periaatteessa ne perus fysiikan lait on kuitenkin voimassa.

Se onkin sitä tietoa ja taitoa että osaa soveltaa niitä yhtälöitä sopivilta osin...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #531 : 07.01.11 - klo: 15.48 »
näin offtopikkina

Jos tietää ja osaa asian ihan käytännön tasolla. Mihin tarvitsee kirjaviisautta?

Mun mielestä hyvä insinööri olis sellanen joka tekee ensin 30v alan töitä ja sen jälkeen opiskelee teoriat perään.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #532 : 07.01.11 - klo: 16.37 »


[/quote]
Niin ja ennen kaikkea muutettiin renkaan ja tien välistä kitkakerrointa... Suuremmalla painolla renkaat painuvat paremmin pehmeämpään tienpintaan. En usko, että jäisellä asvaltilla noilla hiekkasäkeillä oli tuon taivaallista merkitystä.
[/quote]
Jää onkin hieman monimutkaisempi elementti.
Se ei itse asiassa ole sen liukkaampaa kuin mikä tahansa yhtä karkea kiinteä aine. Liukkauden aiheuttaa jäästä sulava vesi joka toimii ikäänkuin laakerina/öljynä renkaan ja jään välissä. Mitä enemmän renkaalla on painoa sitä enemmän vettä muodostuu. Tähän "tautiin ei ole kuin yksi lääke eli nastat ja silloin dx.n hiekkasäkeistäkin on apua, mutta vain siinä mielessä, että saadaan takapyörätkin mukaan

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #533 : 07.01.11 - klo: 17.03 »
Koko ajan otetaan esille se alusta muotoutuminen. Tässä on niin paljon jo muuttujia, ja ainoa pointtini on ollut, että se peruslaki pätee joka tapauksessa. En voi ottaa huomioon kaikkia muuttujia, mutta edelleen en ole väittänyt, että raskaalla kuormalla pysähtyis nopeemmin. Enkä että raskaalla kuormalla kiihtyisi paremmin.

Mutta jos teoria sanoo, että massalla ei ole merkitystä, ja käytännön kokemukset kertoo tilanteen menevän huonommaksi massan lisääntyessä, niin miksi raskaan kaluston renkaisiin ei kiinnitetä huomiota? Miksi sitä on perusteltu sillä, että kun on isompi massa niin renkaat saa paremman pidon?

Ja tosiaan hoke, riippuu alustasta. Painava pulkka menee ehkä loivassa lumisessa mäessä pidemmälle, kun puristaa lumen kasaan tehden alustasta sileämmän. Jäisellä alustalla painon vaikutus onkin sitten minimaalinen (ja nyt en sano että ei vaikuta yhtään, koska totta kai se alusta siinäkin muokkautuu vähän). Teoria on teoria, ja sen pohjalta on kaikki rakennettu. Käytäntöön vaikuttaa niin moni asia, että teorian löytämiseksi joutuu poistamaan aika monta muuttujaa. Siellä taustalla se teoria kuitenkin lymyilee.

Ja sanoit Clubbah rekkas pysähtyvän 20km/h vauhdista noin 5 metrin matkalla. Henkilöautolla aika sama jarrutusmatka, mutta massa ihan eri luokkaa. Mitä tästä voidaan päätellä?

« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo: 17.06 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #534 : 07.01.11 - klo: 17.14 »


Ja sanoit Clubbah rekkas pysähtyvän 20km/h vauhdista noin 5 metrin matkalla. Henkilöautolla aika sama jarrutusmatka, mutta massa ihan eri luokkaa. Mitä tästä voidaan päätellä?



henkilöautolla ei saada 20km/h vauhtia 50t kuormaa kyydissä? vai mikä se päättely oli?

Voi pojat että teillä on hyvät kiistelyn aiheet... jatkakaa  :roll:
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #535 : 07.01.11 - klo: 17.57 »
Lähinnä meinasin, että massa ei vaikuta niinkään siihen jarrutusmatkaan. Mutta kyllä juu, melkonen väittelyhän tästä taas puhkesi.
| Academy | Axial |

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #536 : 07.01.11 - klo: 18.20 »
massa vaikuttaa siihen että rekka tekee tieltä suistuessaan huomattavasti enemmän tuhoa kuin mopoauto. Sama se mikä on jarrutusmatka volvolla ja mikä scanialla, ja onko se huonojen renkaiden pito parempi isolla kuin pienellä autolla. Kaikki raskas kalusto tekee paljon tuhoa ja siks niiden rengastukseen pitäis kiinnittää huomiota. Renkaat kuitenkin vaikuttaa pitoon oli se paino ja alusta mikä tahansa.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #537 : 07.01.11 - klo: 18.22 »
Juu väittelyä mutta ettei menis ihan kahdensuuntaiseksi huuteluksi, niin koitan kaivaa dataa niistä HAKK:n testeistä. 

Poissa PekkaLyyti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #538 : 09.01.11 - klo: 10.31 »
Yksi asia unohtuu monelta ihmettelijältä näissä pysähtymismatkoissa on se, että aineiden olomuodon muutokset vaikuttaa huomattavasti kokonaiskitkakertoimeen.

Jäällä aineen sulaminen vedeksi ja tämän voiteleva vaikutus ja kuivalla asfaltilla kumirenkaan "leikkautuminen" eli itse kumin hajoaminen pyydetyn hidastusvoiman ylittäessä renkaan tarjoaman kitkan (mistä syntyy jarrutus- ja kiihdytysjäljet). Tämän vuoksi kuivalla asfaltilla saadaan pääsääntöisesti parempi tulos leveällä renkaalla, jonka pinnan leikkaamiseen/sulamiseen/rouhimiseen tarvitaan suurempi voima, kuin kapean.

Useissa tapauksissa myös itse tien pintakin (piki) sulaa kiihdytyksesessä (positiivisen tai negatiivisen) syntyneen lämmön vaikutuksesta, esimerkiksi jopa kiihdyttäessä (esim 1/4 maililla varmaan huomaa sen tiehen tarttuneen kumin olevan itseasiassa tavallista asfalttia liukkaampaa).

Talvella on yleensä tien pinta se heikompi materiaali tässä tilanteessa, eli lumi/jää antaa periksi ja vähentää hidastavaa voimaa.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #539 : 09.01.11 - klo: 19.49 »
Mun kyytiin voi tulla kun ajetaan yhdistelmällä täysillä painoilla.

Sitten tietää miten massa vaikuttaa!
Racers Group Finland Team