Itsellä piti lämmitellä kuumailmapuhaltimella alkuun, mutta sitten kun hoksasin miten polttiksen kanssa eletään (miten säädetään oikein) niin ei ole tarvinnut kikkailla lämmittimien kanssa. Sisältä kun tuo auton ulos pakkaseen, tankkaa ja ryypyttelee, ym toimenpiteet rutiinilla tekee, ei kone kerkeä niin paljoa jäähtyä ettei käyntiin lähtisi. Eri asia tietysti jos ei ajopaikka ole kotipihassa ja kone jäähtyy matkalla.
Pointtini on siis, että koneen säädöt pitää olla myös kunnossa. Kaasarin säädöt menevät aika pitkälle uusiksi kun ajetaankin 15 asteen pakkasessa vs. 15 astetta plussaa. Tulppaakin saattaa joutua vaihtamaan lämpimämpään sorttiin.
Edit. Kylmempi ilma --> konetta säädetään rikkaammalle, eli neulaa auki.
(Siksi koska kylmempi ilma sitoo enemmän happea. Jos tarkkoja ollaan, kylmä ilma saa koneen käymään laihalla, jolloin kone säädetään sopivalle seokselle, ei rikkaalle röpöttämään
..Ja jos vielä tarkempia ollaan, ilman lämpötila ei vaikuta hapen suhteeliseen pitoisuuteen vs muut kaasut ilmassa esim COx ja typpi ym, vaan kun ilman tilavuus pienenee jäähtyessään, hapen tilavuus-pitoisuus nousee. Tähän perustuu oikeiden autojen välijäähdyttimen toiminta turboautoissa. Toisin sanoen mikä tahansa polttomoottori käy tehokkaammin kylmässä ilmassa kun koneeseen saadaan enemmän happea ja sitä kautta voidaan lisätä polttoaineen syöttöä!
*vetää voimallisesyti henkeä* Puhumattakaan siitä että viileä ilma sitoo vähemmän kosteutta ja sitäkin kautta lisää hapen määrää per tilavuusyksikkö mutta siitä ei sen enmpää...
huh huh.. Sori höpinät, tuli hillitön ajatus-ketju, ja kamalasti edittiä.
)