Kirjoittaja Aihe: SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin  (Luettu 8023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« : 14.12.03 - klo: 10.26 »
Kaikki uudet kilpailijat: kerho- ja alue-8-kisoissa käyneet tai kilpailuihin osallistumista vielä suunnittelevat, kertokaa, miltä kohta alkava FinnTrack Tour- eli SM-/NM-sarja näyttää uuden tulokkaan silmin? Mikä on hyvää ja mikä on huonoa?

Miltä näyttävät säännöt? Ovatko ne selkeät ja helpot? Entä erilaiset vaatimukset, kuten kiteiden määrä tai kori- ja akkusäännöt? Entä osallistumismaksut ja lisenssit? Mitä muuta?

Myös sinä, joka olet käynyt kerho- tai alue8-kisoissa, mutta et aio osallistua SM/NM-sarjaan, kerro miksi! Sinun ja tallipäällikkösi mielipiteet ovat tärkeitä! Tarvittaessa masinoin tästä kysymyksestä gallupin, jos aihe kiinnostaa.

Tässä ei ole tarkoitus kerätä mitään protestilistaa, vaan saada kentän mielipiteitä näkyville. Teidän uusien tulokkaiden varassa on koko rc-harrastuksen tulevaisuus Suomessa - kertokaa, miltä tuntuu! Keskustelufoorumi on sitä varten!

Jos haluat kertoa mielipiteesi yksityisesti, mailaa kommentisi, niin laitan sen (luvalla) nimettömänä näkyville:
vtk@avenet.fi

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kynnys ajaa NM-kisoja
« Vastaus #1 : 15.12.03 - klo: 11.57 »
Olemme aloitteleva Rc-tiimi, jolla on kokemusta jonkin verran kerho-ja aluekisoista.

Kisabudjettimme vuodelle 2004 koostuu noin 20 kappaleesta (10 talvi, 10 kesä) em. kilpailuja. Kisabudjettimme on suurin- piirtein tämän näköinen:

Nimike   määrä   hinta   jäännös   budjetti

Moottorit   3 kpl   150 €   45 €   105 €
Renkaat   4 srj   140 €   40 €   100 €
Akut   4 kpl   260 €   80 €   180 €
Kilp.maks   20 kpl   100 €   0 €   100 €
Matkat   1000 km   100 €   0 €   100 €
Muut   n kpl   100 €   0 €   100 €
(varaosat, hiilet ym.)      ______
Yhteensä                                                 685 €      


Kilpailua kohden budjetti on 34,25 €

Samanlaisella laskutavalla tehtynä 8 osakilpailun sarja NM-kilpaluja maksaa lisää n. 700 euroa

eli 88 euroa per kilpailu.

NM-Budjetti:

Nimike   määrä   hinta   jäännös   budjetti

Moottorit   1 kpl   50 €   10 €   40 €
Renkaat   2 srj   70 €   20 €   50 €
Akut   0 kpl   0 €   0 €   0 €      
Lisenssit   2 kpl   48 €   0 €   48 €
Kilp.maks   8 kpl   160 €   0 €   160 €
Matkat   3570 km   357 €   0 €   357 €
Muut   n kpl   50 €   0 €   50 €
(varaosat, hiilet ym.)      ______
Yhteensä            705 €

Kilpailua kohden budjetti on 88 €. Pääosa kuluista eli 80% tulee matkoista, kilpailumaksuista ja lisensseistä.

Tämä muodostaa aloittelevalle tiimille kovan kynnyksen, sillä kilpailumatkat ovat pitkiä ja aikaa vieviä.

Näillä kustannuksilla ja ajankäytöllä voi helposti päätellä, että NM-sarjaan ei juurikaan lähdetä harjoittelemaan vaan sinne asetetaan jo selkeät kilpailulliset tavoitteet.

Alue- ja kerhokilpailut muodostavat aloittelevalle tiimille loistavan alustan, ainakin pariksi ensimmäiseksi vuodeksi, kehittyä NM-sarjan mitat täyttäväksi tiimiksi.

Osallistumisen kynnystä madaltaisi selkeästi madollisuus päästä kokeilemaan kilpailukohtaisella lisenssillä NM-sarjaan, jolloin tason mittaus olisi helppoa.

t. Tiimipäällikkö

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kynnys ajaa NM-kisoja
« Vastaus #2 : 16.12.03 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "petka"

Tämä muodostaa aloittelevalle tiimille kovan kynnyksen, sillä kilpailumatkat ovat pitkiä ja aikaa vieviä.

Näillä kustannuksilla ja ajankäytöllä voi helposti päätellä, että NM-sarjaan ei juurikaan lähdetä harjoittelemaan vaan sinne asetetaan jo selkeät kilpailulliset tavoitteet.

Alue- ja kerhokilpailut muodostavat aloittelevalle tiimille loistavan alustan, ainakin pariksi ensimmäiseksi vuodeksi, kehittyä NM-sarjan mitat täyttäväksi tiimiksi.

Osallistumisen kynnystä madaltaisi selkeästi madollisuus päästä kokeilemaan kilpailukohtaisella lisenssillä NM-sarjaan, jolloin tason mittaus olisi helppoa.

t. Tiimipäällikkö

Erittäin hieno kustannusarvio! Kiitos myös, että vaivaudut antamaan hyviä näkemyksiäsi, mitä kukaan muu ei vielä ole viitsinyt tehdä. Olen ennenkin jossakin yhtedyessä todennut, että foorumin lukijoiden passiivisuus joskus aika tavalla nyppii. Tälläkin topicilla on jo aikamoinen määrä lukukertoja, mutta vasta yksi kommentti. On helppoa olla vapaamatkustajana ja katsoa, mitä muut saavat aikaan. Radan reunoilla ja chateissa mielipiteitä ei puutu.

Parit kommentit kirjoituksesi loppuosasta:

Kilpailumatkat ovat pitkiä ja aikaa vieviä, mutta ne ovat myös yksi  harrastuksen parhaita osa-alueita: pieniä viikonloppureissuja, jotka tosin eivät ole fyysisesti ihan kevyitä, mutta piristävät kummasti, viedessään ajatukset totaalisesti pois arjesta. Ja tarjoavat tallipäälliköille mahdollisuuden viettää paljon aikaa junioreidensa kanssa.  

Tosi on, että kerho- ja aluekisat tarjoavat ison kilpailumäärän. Näyttääkin siltä, että niiden painoarvo on TJ-luokan osalta kasvamassa merkittävästi. Mielenkiintoista nähdä, minkälaisen osaonottajamäärän NM-sarja tulee vastaavasti keräämään.
NM-sarja ei sinänsä ole juuri alue8-kisoja ihmeellisempi. Puitteet ovat vähän prameammat. Taso TJ-luokassa on muuten vastaava, mutta ihan kärkipäässä on tietenkin muutama kisaaja enemmän. Joka viihtyy alue8-kisassa, on ihan varmasti kotonaan myös NM-sarjan kisoissa.

Muistan jossakin nähneeni jo tiedon kertalisenssistä, 12€. Sen olisi toivonut olevan halvemman, esim. 8€, ihan vain psykologisista syistä. Mutta hyvä näinkin.
Siitä turhasta huoltajalisenssistä en muista nähneeni mitään. Toivottavasti terve järki alkaa sen osalta pikku hiljaa voittaa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #3 : 16.12.03 - klo: 13.21 »
Paha mieli tulee kun alkaa omaa kisabudjettia laskemaan tältä vuodelta, kun menee jo 5 numeroisena hyvää kyytiä.....  :cry:

Onneksi stanussa ajaminen ei ole kuitenkaan NIIN kallista ja "harrastaminen" vielä halvempaa,jos ei aja kisoja kuin muutaman...  :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Budjeteista
« Vastaus #4 : 16.12.03 - klo: 16.25 »
Lisenssimaksuista selviääkin näköjään hieman halvemmalla, jos haluaa. Huoltajalisenssiä ei tarvita, jos seurasta joku, jolla on lisenssi tulee kilpailunaikaiseksi huoltajaksi. Ja tapaturmavakuutusosuuden (11 e) saa takaisin, jos on oma vakuutus. Lisenssien hinnaksi jää tällöin 13 e koko tiimiltä.

Kertalisenssiä ei siis kannata harkita. Ja ehkä osallistummekin yhteen tai kahteen kilpailuun.

Voisitko Vesa kertoa, mistä budjettisi noin suurin piirtein koostuu. Olisi mielenkiintoista tarkastella mitä maksavat ne viimeiset kymmenykset ja sadasosat, jotta voisi vältää noin käsittämättömnän kokoisen budjetin joskus tulevaisuudessa.

Kun laitoin tuonne meidän budjetin, niin siinä ovat vain kilpailuista aiheutuvat kustannukset. Koko vuoden budjettiin tulee lisää 500 euroa kaluston vähennyksinä. Kaluston arvo tällä hetkellä on 1000 euroa, josta siis laskemme puolet poistoiksi.

Kokonaisbudjetti on siis kaudelle n. 1200 e. Sisältäen kaiken.

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #5 : 16.12.03 - klo: 18.14 »
olen itse ajatellut kanssa kiertää ainakin osan noista FT kilpailuista Tj luokassa ja minulla kausibudjetti ei ole lähellekkään 1200€
isä sanoi että 600€ pitää pärjätä, mutta se lupasi maksaa lisenssit ja kisamaksut mutta tiukkaa tekee silti
Xray

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #6 : 16.12.03 - klo: 18.20 »
Kerrankin ajattelin antaa jonkun muun aloittaa!

Nyt sitten toisten aloitus oli, niin tyrmäävä :shock:,  etten ole "rahoittajana" toipunut siitä kirjoituskuntoon vieläkään!

Olen nujerrettu noiden summien edessä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #7 : 16.12.03 - klo: 18.25 »
Kisabudjetit eivät ole aivan 1:1 jos verrataan Vesaa ja uutta aloittelevaa TJ-10 kuskia. Siinä missä Vesa kiertää Euroopan kisoissa, lentää lentokoneilla ja yöpyy hotelleissa + Suomen kisat, uusi aloitteleva TJ-10 kuski menee kerholaisen kyydissä aamulla kisapaikalle ja tulee samalla kyydillä illaksi takaisin kotiin. Budjetteja löytyy SM/NM-sarjaa ajavista kuskeista varmasti kaikkea 10 000 euron ja 100 euron välistä.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #8 : 16.12.03 - klo: 18.55 »
En todellakaan verrannut tiimiämme Vesaan!
Tiedän henkilön, vaikka en henkilökohtaisesti tunnekaan!

Ei ole tarkoitus puun alla meidänkään asua, eikä tämän tavarapaljouden kanssa kulkea pummilla!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #9 : 16.12.03 - klo: 19.00 »
Se ikävä puoli tässä harrastuksessa on että tämä maksaa mutta mikäpä harrastus ei maksaisi. Pelasi sitten jääkiekkoa, salibandyä tai uppopalloa niin aina maksaa.

Jollain 1000 eurolla pitäis pystyä hyvin kiertämään koko SM/NM-sarja. Sama summa menee varmasti harrastukseen jos toiseen vuodessa. Kyse on valinnoista mihin harrastukseen rahansa haluaa sijoittaa. Erityisesti se millä tasolla haluaa harrastaa vaikuttaa suuresti budjettiin.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #10 : 16.12.03 - klo: 19.13 »
Kilpailubudjetista leijonan osan vievät osallistumismaksut, lisenssit ja matkakulut.

Heulin mainitsemalla 100 euron bujetilla voi maksaa NM-sarjaan 5 kpl osallistumismaksuja, joten se ei kai ole ihan realistinen kun kisoja on 8 kpl vai jätetäänkö laskematta, jos isä maksaa?

Omassa budjetissamme on kaluston poistoa 500 euroa. Tarkoittaa siis sitä, että kun koko kalustomme arvo on n. 1000 e (auto, varaosat, radio, sähköt, laturi, harjoitusakut, harj.moottorit ym. ym. eli ihan kaikki paitsi osat, joita käytetään vain kilpailuissa), siitä lasketaan kuluiksi tälle kaudelle puolet. Seuraavan kauden alussa kaluston arvo on siis jäljelle jäävä 500 e.

Jos kiertää koko NM-sarjan tulee kilometrejä n. 3500. Tästä tulee kuluja kulkuneuvosta riippumatta vähintään 350 e.

Olisi tosiaan hauska nähdä miten joku saa riittämään alle 1000 euron budjetin NM-sarjan kiertämiseen. Laittakaahan esimerkkilaskelmia, niin voin ottaa oppia.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #11 : 16.12.03 - klo: 19.21 »
Noi vertaukset eivät ole siis 1:1. Toinen kuljettaja kiertää kaikki SM/NM-sarjan kisat treenaten perjantaina kisaradalla ja yöpyy hotellissa. Toinen kuljettaja taas ajaa kaksi talvi- ja kaksi kesäosakilpailua kulkien kaverinsa auton kyydissä kisapaikoille vasta kisa-aamuna. Silti jälkimmäinen kuljettaja saattaa olla loppupisteissä toisen edellä.

Kukaanhan ei pakota kiertämään koko sarjaa ja harva tulee kiertämään aivan jokaista osakilpailua. Tuo 100 euron panostus on lähinnä pari kisaa ajavalle juniorille, mutta väitän että 1000 eurolla voi kiertää SM/NM-sarjan (menestykseen vaadittavat) 3 talvi- ja 3 kesäosakilpailua järkevällä rahan käytöllä ja kimppakyydeillä. Lisenssimaksu on vain reilu 20 euroa, ei pitäisi tuntua koko kauden budjetissa pahalta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #12 : 16.12.03 - klo: 20.09 »
Heuli jo pohjustikin.., eli

Kyllä kisamaksua kertyy, jos/kun:

-menee 2-3 settiä uusia renkaita/kisa
-kiertää kaikki kisat suomessa + muutaman euroopassa
-uusi kalustoa USEIN että pystyy edes jossain määrin pistämään kampoihin kärkimiehille
-treenikustannukset

Ei ole tarkoitus eritellä/retostella kuluilla, koska ne eivät ole sellainen asia. Päinvastoin. Laskin juuri viikonloppuna että tänä vuonna on tullut vietettyä yli 100 päivää kisoissa/treeneissä ja n 50 yötä hotellissa. n 50 settiä renkaita yms... kaiken oon maksanu omasta pussista kesäduunirahoilla = +-0 tilillä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Budjeteista
« Vastaus #13 : 16.12.03 - klo: 22.19 »
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Ja tapaturmavakuutusosuuden (11 e) saa takaisin, jos on oma vakuutus.

Yritin saada AKK:lta joulubonusta lisenssin vakuutusmaksun palautuksen muodossa, vaan mites kävi? Vakuutusyhtiöni (Tapiola) vastasi näin:

"Täysajan ja vapaa-ajan tapaturmavakuutukset eivät valitettavasti ole voimassa urheiluliiton tai -seuran järjestämässä kilpailussa, ottelussa tai näitä varten järjestetyssä harjoittelussa eikä harjoitusohjelmaan sisältyvässä muussa harjoittelussa."

 :evil:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #14 : 17.12.03 - klo: 00.00 »
Edit: "häiritsevä" teksti poistettu!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #15 : 17.12.03 - klo: 12.01 »
Oli sen verran sekava viesti kontekstista irrotettuine lainauksineen, ettei auennut ihan parilla lukemisella... käytetty siis toimivia salausmenetelmiä ;)

Jos jollekin on vielä epäselvää, niin mestaruuksia jaetaan turistiluokissa ensikaudella seuraavasti:

TS-10 Suomen Mestaruus
TJ-10 Nuorten Mestaruus (alle 16v)
TJ-10 Avoin vakioluokan mestaruus (kaikki stanukuskit)

Stanuluokat ajetaan kisoissa yhtenä kilpailuna, mutta ainoastaan alle 16 vuotiaille jaetaan NM-pisteitä.

P.S. Sigu muutettu poliittisesti korrektimmaksi.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #16 : 17.12.03 - klo: 20.33 »
Mitä tulee sitten kustannusosioon, näitä "ei pitäisi" laskea lainkaan! Raha joko riittää, tai sitten ei!  Kaikki menee, eikä meinaa aina piisatakaan !

Totuus kuitenkin on se, että ei se niin halpaa ole, kuin joissakin kirjoituksissa annetaan ymmärtää!

Eikä kolmen kustannukset ole suoraan kerrottavissa kolmella!
Jos sitä johonkin vertaa, niin asunnon hintoihin.  Siis ei summiltaan, vaan esim.
Yksiön neliöt ovat kalleimmat, koska kylppäri ja keittiö niihinkin tarvitaan.
Loput huoneet ovat "vain" neliöitä!

Joten Hyvää Joulua Kaikille!  Ja RAUHAA!

----------------------------------------------------------------------------

Editoitu:  19.12. -03  klo: 17.17
On "ennakkomainonta" ainakin hoidettu tehokkaasti, täällä "epävirallisella" foorumilla!

Selvyyden vuoksi, tällä lauseella ei tarkoitettu Sigua, vaan edelleenkin jatkuvaa epätietoisuutta koreista ym. ym.

Joten, älkää kysykö minulta, kadun jo nyt, että mainitsin olleeni yhteydessä AKK:n !

Julkaisin sen vain innoissani siitä, kuinka Hyvin allekirjoittanutta palveltiin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #17 : 22.12.03 - klo: 10.16 »
Olen live-keskusteluissa ja useamman viestin kautta kuullut, että TJ-väki on tohkeissaan ja peloissaankin uuden NM-sarjan sääntöjen osalta. Suomeksi sanottua: pelkäävät, että heidän kalustonsa tai  toimintansa ei olisi sääntöjen mukaista, ja että siitä rangaistaan.

Samanlaista fiilistä muuten kuuluu esiintyvän myös toimitsija- ja kisajärjestäjäpuolella.

En tiedä, kenen ideana ja etuna oli painottaa rangaistuksilla uhkailua, mutta ainakaan rc-autoiluharrastus ei siitä sanottavammin hyödy.

On ok, että TS-luokassa, jossa kyseessä on SM-arvo, ja joka on yhteismitallinen kansainvälisten Modified-luokkien kanssa, kilpailijoiden voidaan edellyttää tuntevan säännöt ja kalustonsa. Mutta että Juniori-luokassa, joka on aloittelijaluokka ja harrastajaluokka sanan varsinaisessa merkityksessä, on voimassa sama ankaruus, se on suuri virhe.

Tumppi tekisit viisaasti, jos rauhoittaisit TJ-kuskeja näkyvästi. Tai valtuuttaisit esim. kisajärjestäjän tekemään sen.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Esimerkki: Sattui kohdalle kysymys erään TJ-luokan kilpailijan korin kelpoisuudesta. Paikalla olleista aktiivikisaajista vasta seitsemäs osasi päätellä korin tyypin. Joka hänkin on jo eläkkelle siirtynyt rc-autoilija, tosin harkitsemassa comebackia, eläkerahojen niukkuudesta johtuen  :wink:
Kysymykset: Miten kilpailun tuomaristo pystyy selvittämään TJ-kuskeilla olevat, joskus vähän vanhemmatkin korimallit?
Seuraukset protestin jälkeen, jos kori tulkitaan virheellisesti, ja siitä langetetaan rangaistus, tai jos rangaistus jätetään virheellisesti langettamatta?

Kyseinen korimalli muuten, Yokomon Stratus A, kantaa ilmeisesti koodia zr-ysb, jota ei mainita EFRA-listassa, vaan siellä on zr-asb. Laillinen vai laiton?

EFRA:n korilista ei tietenkään ole lajiryhmän piikissä millään tavalla. Mutta se on, että TJ-luokka olisi ehdottomasti pitänyt vapauttaa korimääräyksistä!

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Toinen esimerkki: Ajo vasten ajosuuntaa, josta seuraa erästä ulosliputus.
TJ-luokassa pelätty, ja jokseenkin epäonnistuneesti laadittu sääntö. Sillä perusteella, että vaikka ko. ajotapa on aina ollut kiellettyä, siihen näkyvät erehtyvän kaikki, erän alkua odottaessaan, TS-kärkikaartia myöten. Silti en ole milloinkaan nähnyt tai kuullut, että olisi sattunut törmäysvahinkoja, jota säännöllä kait sinänsä oikein yritetään estää. Mutta jos on pakko tässäkin rangaista, esim. sijoittaminen ao. erän viimeiselle lähtöpaikalle olisi riittävä. Tai jos siellä jo on, 10 sek pois erän tuloksesta.
Entäs sitten, jos rangaistusta ei kiistattomassa tapauksessa langeteta? Saavatko tuomarit X kuukauden toimitsijakiellon  :lol:

Tässä voisi myös soveltaa tervettä järkeä: TJ-luokassa varoitus, ja vasta virheen toistuessa sijoitus eränsä viimeiseksi/10 sek sakko.
Ja tuomarivirheen tapauksessa ainoastaan kevyet nuhteet, muuten meiltä loppuvat tuomarit hyvin nopeasti  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #18 : 22.12.03 - klo: 11.36 »
Sain jo asiallisen kehoituksen esittää yllä olevat palautteet suoraan sinne, missä niistä päätetään.

Niinpä niin. Ne ketkä säännöistä ovat päättäneet, roikkuvat täällä piilotettuina lukijoina, ja palaute kyllä menee perille ilman virallista pokkurointiakin. Hyvät palautteet ja esitykset tulevat varmasti noteeratuiksi - mikäli oikeasti ollaan lajin asialla.

Ellei niin ole, ongelma ei ole asiassa eikä sen esittäjällä, vaan ihan muualla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #19 : 22.12.03 - klo: 13.00 »
Laitoin Tumpille mailin, johon kopioin ylempänä olevan palaute-kirjoitukseni, ja pyysin siihen kommentteja.

Odotan jännityksellä, mitä tapahtuu.  :wink:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #20 : 22.12.03 - klo: 16.01 »
Seuraamusasioita....
*** Tällä kehoituksella ja selvennyksellä mikä kaikille valvojille ja kilpailun järjestäjille on kerrottu, on vain yksi tarkoitus ja se on kilpailijoiden tasapuolisuuden turvaaminen ja sen kautta heidän oikeusturvan takaaminen. Joka tapauksessa kyseessä on molemmissa luokissa ns. Mestaruus -tason sarja. Okoonkin sitten TJ tai TS luokkaa, niin panostukset molemmissa luokissa ovat varsin kovat. Olen halunnut painottaa kaikille sitä, että sääntöjä tulee noudattaa, sen ei luulisi olevan kenellekään mikään ongelma, sillä silloin kun niitä noudatetaan kaikin puolin, niin kaikki tietävät, että ei tule mitään ongelmia. Sillä jos joku sääntöjä rikkoo tai muuten vain yrittää esim. kilpailun järjestäjää "harhauttaa", niin silloin hän tietoisesti myös kanssakilpailijoitaan yrittää petkuttaa. Tämä on niin päivän selvä asia, että ihmettelen suuresti sitä minkä takia pitää keskustella siitä, tuleeko itsestään selviä sääntöjä noudattaa vai ei ? Eikö ole hyvä, että etukäteen painotetaan, että tämä ei ole mitään "pellekisailua" eikä mitään kerhokisoihin verrattavissa oleva puuhastelua, vaan valtakunnan mestaruus -sarjaa, jossa on selkeät säännöt kuinka toimitaan ja jos niitä rikotaan, niin niistä seuraa seuraamus. Tässä en mitenkään aliarvioi kerhokisoja, vaan tuon selkeän eron valtakunnan mestaruus sarjoille ja kerhokilpailuille ! Nimittäin kerhokilpailuissa voi kilpailija tai kerhokilpailun järjestäjä tehdä melkeinpä mitä huvittaa, niin siitä huolimatta niitä asioita ei lajiryhmä ratkaise..


Koriluokitus....
*** Mitä tulee näihin koriluokituksiin, niin sen yksinkertaisempia ja selvempiä ne eivät voi varmaankaan olla, kuin ne nyt ovat. EFRAn lista joka näilläkin sivuilla on mainittu on varsin selvä valmistajan "tyyppinumeroineen", jos kori ei siinä listalla ole, niin se on laiton.


Ajaminen....
*** Kuten kaikki kilpakuljettajat ovat säännöt lukeneet, niin tuotakin asiaa on vain tarkennettu, kuten sääntökirjamme sanoo .... 1.5. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA... Miksi kukaan ei ole tästä puhunut mitään, esim. viime vuonna ? Sillä ko. sääntö on ollut voimassa jo iät ja ajat, ei se ole uusi sääntö.


*** Sitten lopuksi vielä kerran ? En tiedä olenko täällä kertonut, mutta nyt kerron.... Toivottavasti se selventää asioita...

Jos jossain kilpailussa joku kilpailija(A) tai kilpailun järjestäjä rikkoo sääntöjä ja niihin ei puututa. Niin silloin jonkun toisen kilpailijan(B) on "helppo" tehdä asiasta protesti. Jos ko. protesti ei mene kilpailun tuomaristolta ns. läpi, niin silloin kilpailijan(B) on "helppo" tehdä asiasta vetoomus AKK:lle. "Helppo" sen vuoksi, että viimekädessä asiat tulkitaan niin kuin sääntöön on kirjoitettu. AKK:lla on kaksi AKK:n ulkopuolista lakimiestä ko. asioita selvittelemässä ja jos jossain kilpailussa syystä tai toisesta ei ole noudatettu sääntöjä, niin on itsestään selvyys, että mahdollinen vetoomus ko. asiassa menee läpi. Huomion arvoinen seikka on myös se, että lajiryhmällä ei ole mitään tekemistä tuon prosessin aikana... joitain kannanottoja voidaan kysyä, johonkin sääntöön liittyen, mutta silloin kun kyseessä on selkeä sääntöjen vastainen (esim. luokitukset) toiminta niin, kannanottoja ei edes tarvita. Yleensäkin mitä tulee, esim. TJ/TS luokan kilpailuihin, niin lajiryhmä tuskin mitään jatkoseuraamus pyyntöjä tms. tulee käsittelemään, vaan ko. asiat käsittelee kenties AKK:n urheiluvaliokunta, syystä että lajiryhmässä on kolme aktiivikisaajaa/tuomaria/järjestäjää ... joten se on kutakuinkin heti alkuaan jäävi asioita käsittelemään....


ps. omat vakuutukseni ovat kaikki Sammossa (IF) ja odotan sieltä todistusta siitä, että omat vakuutukseni ovat ok. kaikissa RC ja ura-autoilukilpailuissa. Tämän asian olen jo sieltä varmistanut.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #21 : 22.12.03 - klo: 17.55 »
Odotin toisenlaista lähestymistapaa, ja yritin tarjota siihen tilaisuuden.

En ymmärrä, mistä yhtäkkiä moinen rangaistushakuisuus? Tietääkseni kisoissa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia esim. fuskaamisien ja sääntörikkomusten suhteen. Nyt ne ovat numero yksi. Mielestäni esim. viime SM-kisan ongelmat olivat jossakin ihan muualla kuin kilpailijoiden puolella, ja paukut olisi pitänyt suunnata sen mukaisesti.

Sääntöasiat eivät sieltä pykälien keskeltä ole varmasti ollenkaan vaikeaselkoisia ja uhkaavia. Mutta tässä pitääkin osata asettautua 8...15-vuotiaan TJ-luokan kilpailijan asemaan, joka suunnittelee aloittaa kisailua. Ei pitäisi olla kovin vaikeata ymmärtää, että nuoret juniorit pekäävät, että on jotakin, missä he tekevät väärin tai virheen, ja siitä rangaistaan. Näin ei tietenkään ole, vaan asiat ovat loogisia ja helppoja, mutta yritäpä selittää se junnuille. Juuri tähän yritin saada rohkaisevaa kädenojennusta sääntömaakarien taholta. Mutta kun ei niin ei.

Siinä missä esim. korit ovat useimmille TS-kisaajille täysin selviä asioita, ne ovat kaikkea muuta uudelle TJ-kuskille, joka ajaa ehkä käytettynä ostamallaan kalustolla.

Ne ovat näin helppoja ja yksiselitteisiä:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

EFRA 2003 hyväksytyt korit TJ/TS-10      

-> http://www.efra.se/el_tc_bodies.pdf
2003-07-20    EFRA Touring Car Bodyshells List
.
.
Yokomo #ZR-YSB

Linkki johtaa listaan, jossa mainitaan juuri ylempänä mainitun korin osalta Yokomo ZR-ASB, mutta tekstissäsi listaat kuitenkin ZR-YSB. Kumpi siis on hyväksytty, vai pitääkö TJ-luokkaan osallistuvien tuoda mukanaan printtaukset foorumin kirjoituksista puolustaessaan oikeuksiaan?

Mielestäni korimääräykset ovat kaikkea muuta kuin yksiselitteiset. Lista koreista on toki helppo tehdä ja siihen vetoaminen vielä helpompaa, mutta kuka tunnistaa korit?
Jos et usko, käy joskus juttelemassa TJ-junnujen tai heidän huoltajiensa kanssa. Se voisi muutenkin olla varsin terveellistä. Ja vanhemman veljen neuvo: anna heidän puhua, sinä kuuntelet.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #22 : 22.12.03 - klo: 18.06 »
Ei voi sanoo muuta kun että on pienessä Suomessa liikaa harrastajia kun pitää karsia tyhmillä säännöill' enimmät pois kisoista.  :evil:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #23 : 22.12.03 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Siinä missä esim. korit ovat useimmille TS-kisaajille täysin selviä asioita, ne ovat kaikkea muuta uudelle TJ-kuskille, joka ajaa ehkä käytettynä ostamallaan kalustolla.

Ne ovat näin helppoja ja yksiselitteisiä:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

EFRA 2003 hyväksytyt korit TJ/TS-10      

-> http://www.efra.se/el_tc_bodies.pdf
2003-07-20    EFRA Touring Car Bodyshells List
.
.
Yokomo #ZR-YSB


Linkki johtaa listaan, jossa mainitaan juuri ylempänä mainitun korin osalta Yokomo ZR-ASB, mutta tekstissäsi listaat kuitenkin ZR-YSB. Kumpi siis on hyväksytty, vai pitääkö TJ-luokkaan osallistuvien tuoda mukanaan printtaukset foorumin kirjoituksista puolustaessaan oikeuksiaan?

Mielestäni korimääräykset ovat kaikkea muuta kuin yksiselitteiset. Lista koreista on toki helppo tehdä ja siihen vetoaminen vielä helpompaa, mutta kuka tunnistaa korit?
Jos et usko, käy joskus juttelemassa TJ-junnujen tai heidän huoltajiensa kanssa. Se voisi muutenkin olla varsin terveellistä. Ja vanhemman veljen neuvo: anna heidän puhua, sinä kuuntelet.


Mistähän lie tekstiini tullut moinen "ZR-YSB" -info, olen sen korilistan copy-pastella ottanut... jossain on mennyt pieleen... olkoon sitten jonkinlainen "irjoitusvirhe"... joka tapauksessa linkin takaa tuleva EFRA -lista on se oikea !

Jälkimmäiseen, edelleenkin kilpailijan pitää tuntea ja tietää oman autonsa sääntöjen mukaisuus, yksi kilpailuun lähdön perusajatuksia. Jos hän itse on niin nuori, että ei asioita ymmärrä, niin varmastikin kerholla tms. on joku toinen aktiivi joka asiat tietää... ja ainahan asioista voi ottaa selvää ennen kuin kilpailuihin lähtee, vaikkapa sieltä mistä on autonsa ostanut ? Luulisin, että jokainen kauppias myös tietää mitä myy ?

Viimeinen kisa jossa kävin paikanpäällä oli Mätsälän kisa ja ainakin siellä muutamat "aktiivivanhemmat" tulivat kanssani nimen omaan sääntöasioista keskustelemaan... ensi vuonna en meinaa RC -kisoja kiertää, koska onhan meillä siellä kolme muuta kaveria, joista todennäköisesti kaksi on aina paikalla. Jos jokunen RC kisa osuu ns. vapaalle viikonlopulle itselleni ja on tässä nurkan takana, niin siellä kyllä saattaa paikan päällä näkyä. Itse meinaan keskittyä ensi keväänä omaan lajiini enemmän....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #24 : 22.12.03 - klo: 18.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Mistähän lie tekstiini tullut moinen "ZR-YSB" -info, olen sen korilistan copy-pastella ottanut... jossain on mennyt pieleen... olkoon sitten jonkinlainen "irjoitusvirhe"... joka tapauksessa linkin takaa tuleva EFRA -lista on se oikea !

Olisikohan syynä se, että linkkisi johtaa vanhentuneeseen EFRA-listaan?
Kuten itsekin joudut huomaamaan, nämä asiat eivät ole ihan niin helppoja, kuin päältäpäin katsoen näyttää. Junioreilta kuitenkin odotetaan ehdotonta erehtymättömyyttä, muuten rangaistaan.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #25 : 22.12.03 - klo: 18.27 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

.....

Olisikohan syynä se, että linkkisi johtaa vanhentuneeseen EFRA-listaan?
Kuten itsekin joudut huomaamaan, nämä asiat eivät ole ihan niin helppoja, kuin päältäpäin katsoen näyttää. Junioreilta kuitenkin odotetaan ehdotonta erehtymättömyyttä, muuten rangaistaan.


Se lista kun ei ole vielä voinut vaihtua....

Joka tapauksessa ko. listat on myös meidän sääntökirjassa, joten mistään netistä niitä ei tarvitse metsästää....

Ja aikanaan kun lista sitten päivittyy EFRAn sivuille, kesken vuoden ja koskee siis meidän TS-10 luokkaa, niin ne tullaan AKK:n virallisen tiedotteen kautta julkaisemaan ja sehän on se jäsenlehti, joka menee jokaiselle lisenssinsä maksaneelle kilpailijalla suoraan kotiin.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #26 : 22.12.03 - klo: 18.30 »
Tämä lienee se oikea:
http://www.efra.se/news/download/2003_EFRA_1-10_el_track_bodyshell-list.pdf

Kiitos MattiM:lle tarkasta työstä!

Poissa hensau

  • Jäsen
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #27 : 22.12.03 - klo: 18.35 »
Joo
Eli mun mielestä tää on typerää näitä asioita täällä foorumissa vatvoa. Itse juuri alottaneen kuskina muistan kyllä miten juuri tälläisten topikkien lukeminen sai ajatukset niin sekaisin kun ne olla voivat ja juuri tälläisitä topikeista se aiheutuu että rupeaa kisoja pelkäämään (oman ajotaidon surkeaksi luulemisen lisäksi). Ei tästä foorumista minun "urani" alottamiselle ollut kyllä juurikaan hyötyä jos ei jopa haittaa ollut. Silloin ne asiat sieltä selviää kun kysyy joltain joka on oikeesti ajanut paljon ja tietää asiosta yhtä sun toista! Ja vielä kustannuspuolesta sellasta että kun nyt aion kiertää nm sarjan kaikki mahd. kilpailut niin ei se halvaksi tule ja sitten kun joudun uusia kiteitä ja korin tilaamaan yms... Kaikki raha on kyllä tarpeen, mutta silti aion sääntöjen mukaan kisata ja joudun ne maksamaan omasta pussista. (Eli jos on tähän saakka pärjätty ni miks ne kiteet sit tarvitsee ostaa?)

Eli kaikki pois koneen äärestä, nää jutut selviää alotteleville paremmin jossain muualla. (ainakin mun mielestä)
Aalla alkavat  autot rulaa!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #28 : 22.12.03 - klo: 19.40 »
Niin omalta, kuin muutamien yv. kyselijöiden kohdalta, olen tullut siihen tulokseen että:
- ongelma tosiaan on tunnistaa laillinen kori !

Itse sain laillisen ja "laittoman" korin eron selville, soittamalla korin myyneeseen liikkeeseen.

Ongelmana oli se, että koripussissa oli mukana esite, joka antoi laillisen korin tuotenumeron, mutta kori oli kuitenkin sääntöjenvastainen.

Ellei tätä "epävarmuutta" olisi edelleen ollut "kansan keskuudessa", olisimme "pahimmassa tapauksessa" ilmestyneet kisapaikalle kahden laittoman korin kanssa!

Epävarmuus sitten tarttui allekirjoittaneeseenkin, ja aloin "vielä kerran varmistaa" koriemme laillisuuden!

Soitolla sain tunnistustiedot, ja siitä käynnistyi epätoivoinen kiire saada koreja maalattua!

Löytyy kyllä valmiiksi laillisiakin koreja, mutta ne on "psykologisesti vääriä sisäradalle"!

-akuista kysyessäni AKK:sta, jouduin muotoilemaan kysymykseni: "ne ja ne akut, sen ja sen "näköiset, huom! näköiset"! (sanamuoto johtuu siitä, ettei tulkittaisi mainokseksi, toki AKK:lle kerroin ihan akkumerkinkin)

Nyt kun on ollut aikaa tutkia akkuja, ei niitä nyt sentään tarvinnut avata tinauksista, mutta paljon joutui "venyttämään" pakettia, että löytyi se laillisuuden todistava numerosarja.

Muutamat ovat sitten luulleet minulla olevan "parempaa tietoa",
kun innoissani julkaisin olleeni yhteydessä ko. tahoon!

En ilkeyttäni ole kieltäytynyt neuvomasta, vaan syystä, jos annankin väärää tietoa, se olisi katastrofi niin itselle, kuin väärän tiedon saaneille.

Se mikä joitakin aloittelijoita tuntuu pelottavan, on ilmeisesti jossain mainittu (en ole tutkinut asiaa) puolenkin vuoden kilpailukielto.
Ei niinkään se, että ko. kilpailutulos hylätään, jos eivät ole osanneet ottaa kaikkea huomioon, vaan tuomion ankaruus "laakista"!

Täytyy myöntää, on se allekirjoittaneellekin melkoinen tressin aihe, jos mokaan, kuski siitä ennenkaikkea kärsii!
Omalta osaltani sen kyllä kestäisin, oli se sitten tietämättömyydestä tai huolimattomuudesta ansaittu!

Typeräähän tää nyt tietenkin on asiasta kirjoittaa!

Hyvää Joulua Kaikille!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #29 : 22.12.03 - klo: 21.45 »
Arvelisin kuumeisen selvittelyn olevan menossa, miksi tarjolla on kaksi korilistaa, toinen määritelty linkkinä, toinen päivämäärällä. Onneksi erot niiden välillä taitavat rajoittua Yokomon koreihin.

Vaikka miten yritän vastustaa  kiusausta, niin en voi olla lainaamatta tässä yhteydessä Tumpin vähän ylempänä muotoilemaa, kilpailijat jo valmiiksi syyllistävää lausetta:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Jälkimmäiseen, edelleenkin kilpailijan pitää tuntea ja tietää oman autonsa sääntöjen mukaisuus, yksi kilpailuun lähdön perusajatuksia.

Ihmisen mieli vain on sellainen, että se nyt kysyy, eikö sääntöjen laatijoilta pitäisi voida edellyttää ihan samanlaista, ellei vielä suurempaa vastuuta?
Ja mitkä ovat heidän rangaistuksensa, kun moka sattuu? Puolen vuoden toimintakielto?

 :mrgreen: