Kirjoittaja Aihe: Voimaservo sekoittaa???  (Luettu 5842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« : 29.12.03 - klo: 17.15 »
Mkähän mahtais olla, kun laitan voimaservon mun Kyoshon Wild Dodge Ramiin, niin kun käännän ratin oikealle linkkuun, kaasu menee pohjaan, vaikken koske kaasuvipuun? :shock:

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #1 : 29.12.03 - klo: 17.23 »
Ei ole, ku on ihan melkein uus auto ja oon tarkistanukki.

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #2 : 29.12.03 - klo: 17.33 »
sithän sulla on vastari sögö?

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #3 : 29.12.03 - klo: 17.41 »
ei voi sanoa suoraan noin. otappa yhteyttä auton myyjään, niin se neuvoopi sua ja jos ei korjaannu niin sun pitää toimittaa auto takuukorjuuseen.

 onko kiteet kunnolla kiinni.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #4 : 29.12.03 - klo: 17.48 »
Mutku normaali servolla se toimii täysin!
Vastari ja radio ynnä servot ovat ihan uudet, joululahja nähkääs.

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #5 : 29.12.03 - klo: 22.13 »
Aja vakioservolla, ei se mitään voimaservoa tarvii!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #6 : 29.12.03 - klo: 22.41 »
joo, teen niin, mut miten mä nyt poistan tän keskustelun täältä, vai poistuuko se itsestään jonkin ajan kuluttua?

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #7 : 29.12.03 - klo: 22.42 »
Et voi itse poistaa sitä
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #8 : 30.12.03 - klo: 00.10 »
mite servo voi sotkee noin. kaasu tulee 2-kanavaan. ohjaus ykköseen. vastarissa pitäs lukea.
Taas kehissä.. ;)

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #9 : 30.12.03 - klo: 01.19 »
Joo kysyn Hobby Pointin myyjältä, mistä ostinki sen.

Poissa DigitalRulez

  • Tulokas
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #10 : 30.12.03 - klo: 02.04 »
Kertokaas nyybällekkin mikä on servo. Se ei taita olla mikään serpo vasen eikä mikään servu. Liittyykö jotenkin lähettimeen ja kääntymiseen ja kuinka paljon kaasua ja niin edelleen?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #11 : 30.12.03 - klo: 02.36 »
Lainaus käyttäjältä: "DigitalRulez"
Kertokaas nyybällekkin mikä on servo. Se ei taita olla mikään serpo vasen eikä mikään servu. Liittyykö jotenkin lähettimeen ja kääntymiseen ja kuinka paljon kaasua ja niin edelleen?

http://rcnetti.wmhost.com/elektroniikat.php

^ Tuolta pitäisi löytyä kaikki oleellinen näin alkuun osista jne.. Tosin osa on ainoastaan sähköautoille, mutta osa myöskin pätee polttiksiin. Periaatteessa sähköt ovat muuten samat, mutta polttiksessa on noparin tilalla toinen servo ja auton moottori kulkee polttoaineella akkujen sijasta. Polttiksessa tosin tulee olla akut/paristot sähkölaitteita varten silti.

EDIT: Niin ja tietenkin polttiksessa on hyvä olla tehokkaammat servot kuin sähköautossa. ;)

Poissa DigitalRulez

  • Tulokas
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #12 : 30.12.03 - klo: 03.03 »
Joo tota vähän ajattelin  :wink:

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #13 : 14.01.04 - klo: 01.06 »
Tuotanoin, nostetaanpas tämä topic ylös. Itselläni on samantyylistä vikaa, eli kääntäessä täydet vasemmalle kaasuservo kääntyy hieman. Sikäli tämä ei menoa erikoisemmin haittaa koska kaasun noste on pientä, mutta olisi hyvä keksiä tällekkin syy jotta tarvittaessa voisi vian eliminoida.

Ohjausservona Futaban digitaalinen 9450, kaasussa Hitec 525. Radioina Futaban 3PJ, vastarina mini-Futaba FP-R113F. Vehkeet ovat siis laadukkaat ja radion säädöt kunnossa.

Selitys minkä minä keksin on että ykköskanavan signaali menee alueelle, jolla kakkoskanavan signaali kulkee. TS. ohjaus kääntää liikaa vasemmalle. Osaako joku valaista asiaa?

Ja mikä voimaservon tarpeeseen tulee, kyseessä M8 kilpa-auto..
Eikä se tehokas/kestävä servo Kyoshon mini-monsterissakaan (jos oikein muistan tuon Wild Dodge Ramin) ole yhtään pahitteeksi.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #14 : 14.01.04 - klo: 03.35 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Tuotanoin, nostetaanpas tämä topic ylös. Itselläni on samantyylistä vikaa, eli kääntäessä täydet vasemmalle kaasuservo kääntyy hieman. Sikäli tämä ei menoa erikoisemmin haittaa koska kaasun noste on pientä, mutta olisi hyvä keksiä tällekkin syy jotta tarvittaessa voisi vian eliminoida.

Ohjausservona Futaban digitaalinen 9450, kaasussa Hitec 525. Radioina Futaban 3PJ, vastarina mini-Futaba FP-R113F. Vehkeet ovat siis laadukkaat ja radion säädöt kunnossa.

Selitys minkä minä keksin on että ykköskanavan signaali menee alueelle, jolla kakkoskanavan signaali kulkee. TS. ohjaus kääntää liikaa vasemmalle. Osaako joku valaista asiaa?

Ja mikä voimaservon tarpeeseen tulee, kyseessä M8 kilpa-auto..
Eikä se tehokas/kestävä servo Kyoshon mini-monsterissakaan (jos oikein muistan tuon Wild Dodge Ramin) ole yhtään pahitteeksi.


Itse olen ainakin huomannut että digitaaliservot aiheuttavat häiriöitä enemmän kuin normaali servot.
Tuohon yleensä on auttanut että on siirtänyt vastarin kauemmaksi servosta, katsoo että servo/servon johdot eivät ole lähellä antennia ja lopuksi jos ei muu auta niin ferriitti renkaat servon johtoihin.
Ja jos ei nuo auta niin sitten on servon tai vastarin vaihto edessä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #15 : 14.01.04 - klo: 08.22 »
Kokeile pujottaa kaikki servojen johdot, antennit, yms.. ohueen silikooniputkeen, se auttaa aika hyvin.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

  • Vieras
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #16 : 14.01.04 - klo: 10.10 »
Mä huomasin että jos patterit/akku ei ollu latingissa ja kun iski voimaservon kiinni, servot rupes temppuilee, etenkin se voimaservo. Ilman voimaservoa kaikki kuitenkin toimi ok (siis kaasuservo).. Kun vaihdoin patterit, kaikki toimi ok. Eli oliskohan noin yksinkertainen juttu. Vaihda patterit uusiin/lataa akku yön yli.
Tämä siis kukkalapiolle (hitto mikä tunnus); noihin muihin vikoihin on vaikea sanoa mitään.. antennia ei saa lyhentää ja on syytä laittaa se korin ulkopuolelle antenniputkessa (ei mitään stealth antennia).

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #17 : 14.01.04 - klo: 16.54 »
Itse lähtisin siitä ajatuksesta, että tuo vika autossani ei johdu radio/signaalihäiriöstä. Mikäli kyseessä olisi häiriö, olisi servojen liikehdintä enemmän sattumanvaraista. Tällähetkellä ohjausta kääntäessä kaasuservo tekee nätin liikkeen, aivan kuin kaasua painaisi. Ei nykimistä, ei äkkinäisiä liikkeitä.

Mietiskeltyäni asiaa muistelisin että sähköautonikin teki jossain vaiheessa tuota samaa. Vastareita mulla on kaksi ja tuo on niistä kahdesta paremmassa kunnossa oleva. Täytyy jossain vaiheessa koittaa vaihtaa vastaanotin, jos se sillä selviäisi. Muistaakseni sähköautossa oli tuo huonompikuntoinen kiinni kun se tuota teki.

En ole koittanut ferriittirenkaita, mutten usko niiden mitään ratkaisevan, kuten en johtojen eristyksen bensaletkuunkaan.
27Mhz radioilla tuli kyllä radiohäiriöiden poistaminen tutuksi touhuksi, varsinkin graphite/hiilikuiturunkoisissa autoissa. Noilla nelikymppisillä ei häiriötä ole esiintynyt nimeksikään.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #18 : 14.01.04 - klo: 17.58 »
mulla oli ainakin kyse mun pattereissa.. :P kun vaihoin vanhat patterit taas homma toimi  :)

Poissa BoOsTeR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #19 : 14.01.04 - klo: 18.24 »
Itselläni oli käytössä JP olikohan nyt SO8 nopea voimaservo, se sai kans radion ja noparin sekaisin. Sitten kun vaihto Hitekin MG925 servoon, niin johan pelas. :shock:
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #20 : 14.01.04 - klo: 18.37 »
Joo on vähä hirvee toi mun tunnus. :oops:  :oops:

Mul ei vaikuta patterit asiaan.

Poissa BoOsTeR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #21 : 14.01.04 - klo: 18.52 »
Kukkalapio on just hyvä. :?
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #22 : 15.01.04 - klo: 13.46 »
Käyttäkää voimaservojenne (esim. futaba 9450) kanssa min. 6 voltin vastarinakkuja.

Voimaservot tarvitsevat toimiakseen täydellä nopeudella ja väännöllä kuuden voltin käyttöjännitteen.

4x1,2V = 4,8V
5x1,2V = 6,0V

Huomaa, että 4,8V ja 6V ero on 20%.

Kun käännät ohjauksessa olevan voimaservosi "tappiin" ottaa servo vastarinakuista niin suuren virran, että akkujen jännite romahtaa ja auto periaatteessa sammuu hetkeksi, jolloin kaasuservo karkaa.

Kun käytät nopeita voimaservoja ota huomioon että ne tarvitsevat liikkuakseen enemmän energiaa kuin tavallinen servo.

Käyttäkää voimaservojenne kanssa vain kapasiteetiltaan parhaita akkukennoja!

Mallia voi katsoa vaikka sähköautojen nopeudensäätimistä, joissa halpis säätimet on varustettu 4,8-5 voltin BEC-piirillä. Paremmat säätimet antavat BEC-piiriin 5,8-6V ja 3A. Parempien säätimien kanssa voi nopeita servoja käyttää ongelmitta.

Mika R

  • Vieras
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #23 : 15.01.04 - klo: 14.17 »
Mutta eikös alkaliparistot toimi  tässä suhteessa eri tavalla? kun en ole sähköalan miehiä, mutta kuvittelen jonkin lukemani perusteella että 4 x AA pitäisi riittää myös voimaservoille.. tai ainakin mulla riittää ihan mainiosti. Onko kukkiksella AA alkaliparistot vai ladattavat kennot?

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #24 : 15.01.04 - klo: 14.18 »
Jos sä pistät neljä tehokasta AA akkua niin varmasti riittää teho  :D

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #25 : 15.01.04 - klo: 14.34 »
Neljällä kennolla et saa millään aikaiseksi tarvittavaa kuuden voltin jännitettä olivatpa kennosi miten tehokkaita tahansa.

Jos et tarjoa servoillesi kuutta volttia et saa niistä kaikkea hyötyä irti.

AA-patteri on jännitteeltään 1,5 voltin luokkaa kuormittamattomana. Kun kytket kuorman (=servot) paikoillen jännite romahtaa ja ongelmat alkavat.

Kokeilkaapa viittä kennoa...

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #26 : 15.01.04 - klo: 14.45 »
Esimerkkinä toimikoon Futaba S9450.

4,8 volttia
 - vääntö 81 oz
 - nopeus 0,18 s

6,0 volttia
 - vääntö 111 oz
 - nopeus 0,1 s

Ero väännössä 37% tehokkaampi ja nopeudessa 45% nopeampi kuuden voltin hyväksi.

Lähde: http://www.futaba-rc.com/servos/futm0211.html

Esim. S9451 ei edes toimi 4,8 voltilla.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #27 : 15.01.04 - klo: 15.24 »
Mä käytän neljää 1800 akkua.
En oikee tiiä merkitseekö se 1800 vaan akun kestoa, vai myös tehoa. :oops:
Ei Wild Dodge Ramiin oo mitään mahdollisuutta saada mahtumaan yhtään mitään lisäystä sinne sähkökoteloon.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #28 : 15.01.04 - klo: 15.46 »
1800 mAh tarkoitaa akun kapasiteettia, eli kauanko se kestää.

Mainitsemasi akku jaksaa antaa 1,8 ampeerin virtaa yhden tunnin ajan. Eli esim. taskulampun 2 watin polttimo palaisi akullasi tunnin verran.

Jos laittaisit sarjaan toisen akun (1,2V+1,2V) palaisi polttimo taas tunnin, mutta 4 watin teholla.

1200 mAh akut antaisivat saman tehon, mutta lyhyemmän aikaa.

Parhaat AA-kokoiset akut taitavat olla tällä hetkellä 2100mAh. Mutta kuten edellä jo kirjoitinkin tämä ei vaikuta lampun/servon toimintaan muuten kuin siten, että se jaksaa palaa/liikkua kauemmin.

En tunne Wild Dodge Ramia, mutta heitä kotelo pois ja pistä akut siltä vapautuvaan tilaan.

Mika R

  • Vieras
Voimaservo sekoittaa???
« Vastaus #29 : 15.01.04 - klo: 18.11 »
Tältä pohjalta ollaan sitten vissiin aika lähellä ratkaisua. Kiitokset hojlle kattavasta infosta!