Kirjoittaja Aihe: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?  (Luettu 20907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #30 : 14.12.10 - klo: 22.38 »
Juuri näin!!! Siitä tämä homma Kauhavallakin lähti ja siitä itekin innostuin.
Kesällä oli tuhannen taalan paikka hommata näkyvyyttä Neste rallin yhteydessä.
Ja mitä tekee kuskit? Ei tule paikalle. Puolet oli poissa? Jussi oli tiimeineen tehnyt kovan työn asian eteen.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #31 : 15.12.10 - klo: 09.30 »
Luin kaikki viestit alusta loppuun. Jäin sitten siltä pohjalta miettimään mikä on motivaatio tälle asialle.

Halutaanko me
A) arvostusta ja ymmärrystä omalle tekemiselle (harrastamiselle) ?
B) rahallista tukea ?
C) lisää harrastuspaikkoja ?
D) lisää harrastajia lajin pariin ?
E) kaikkia edellä

Onhan tätä meistä niin kiinnostavaa lajia hieman vaikea perustella ajoittain miksi käytetään niin paljon aikaa ja rahaa "pikkuautoilla leikkimiseen" vaikka jaetaanhan tässä SM arvoja ja jopa maailmanmestaruuksia useissa eri luokissa. Silti vaimo, lapset, suku ja työantaja eivät ymmärrä meitä ollenkaan ("eiks vois tehdä jotain järkevämpää" kysyvät koko ajan ja ihan hiton raskasta vastailla tohon samaan kysmykseen).

Ja välillä (koko ajan) menee rahaakin (kaikki rahat) tähän hommaan. Olis kiva jos ei tarttis itse maksaa aivan kaikkea (sais ajaakin enemmän). Lomatkin vois hoitaa jossain Pattayalla ja Italiassa joissa on hyvät RC radat vissiin. Jos joku tukis tätä hommaa edes vähän, niin jäis rahaa noihin matkoihinkin enemmän. Tää muuten auttais synnyttää kansainvälisiäkin tähtiä tehokkaammin kuin nyt.

Harrastupaikat ovat kaukana, olis kiva jos ei tarttis matkata 30km autolla (bensa kallista) harrastamaan. Vois tietty yrittää muuttaa lähemmäs rataa (Lavanko/Tattarisuo/Isomyyri) niin harrastaminen kävis hieman helpommin (ja olis radalla koko ajan). Mutta onnistuskohan se sittenkään, kun ainakin kesäisin Suomessa vielä toistaseks tuppaa satamaan välillä ja sehän harmittaa jos ei ajamaan pääse kun rata on vieressä. Toisaalta olis helppo tsekata tilanne "jokohan pääsis". Ja olis helpompi osallistua noihin talkoisiinkiin aina kun mestat olis lähellä. Yhteiskunnallisestikin merkittävä asia, jolla saatais lapset ja nuoret pois kaduilta syljeksimästä ja dokaamasta/tappelemasta.

Ajokaveritkin on kiva juttu. Yksin ajaminen on tyhmää. Tietty ne sais olla samantasoisia pääosin (aloittelijat ovat aina tiellä ja olis toisaalta kiva joskus pärjätäkin - no treenamalla oppii ei siinä mitään). Mutta harrastajien määrän pitää sitten kyllä olla suhteessa harrastuspaikkojen määrään, ylikuormitettu rata ei ole kenellekään kiva juttu ja olis kiva jos ei tarttis odotella ajovuoroja niin että pääsee ajaa 15min / 1h (tätäkin on nähty). Toisaalta porukassa on kivaa, niin varmaan se ajoittainen odottelukin. Ja jos harrastuspaikkoja olis paljon niin tätä ongelmaa tuskin tulis vastaan.

Nostajat olis muuten kans kiva etenkin krossissa ja jos kuskeja olis paljon niin olis varmaan halukkaita nostajiakin. Tossa naapurustossa Suvelassa tuntuu olevan paljokin porukkaa joka vois tulla ihan vaikka nostamaan, koska ei niillä näytä mitään muutakaan tekemistä olevan.

Monessa lajissa (vaikka jääkiekko tai futis) on valkut ja muut jotka laatii harjoitusohjelmat jne. Ehkä tähän vois miettiä samaa, kuinka paljon viikottain ja minkä tyyppistä harjoittelua. Rata ajan vois vaikka sitten varata niinku lätkässä jääaika eli esim. drifting ajaa 17-18, TSS-10 18-19, TSP-10 19-20 jne VTR kuitenkin vaan lepakkovuoroilla 23-24. Vähän niinku tasojen mukaan. Tietäis että saa riittävästi harjoitusta ja olis säännöllistä eikä satunnaista suttausta. Toki päivisin saa käydä harjoittelemassa omalla ajalla, sehän olis kuitenkin eduksi eiks vaan. Ja pari kisamatkaa suunnitellusti per vuosi. Jos tää tulis "organisaatiolta" niin tuskin vaimokaan vois laittaa enää vastaan niin kauheesti.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #32 : 15.12.10 - klo: 09.34 »
meidän on itse tuotava itseämme ja lajiamme esille, kyllä me niin pieni porukka olemme, ettei meitä ketkään toimittajat tule etsimään.

 :lol: :lol:

Laitoin oikein kaksi hymynaamaa, kun sattui niin naulan kantaan.

Olen yrittänyt saada 3½ vuotta aikaiseksi yhtä lehtijuttua erääseen Kansallisesti tunnettuun julkaisuun, saamatta edes vastausta toistuviin kyselyihini, ehdotin jopa valmista artikkelia, jottei toimittajan tarvii vaivautua. Kyllä tuokin kertoo jonkin sortin asennevammasta, ei pelkästään yrityksen puutteesta.

Kuinka monella teistä on kokemuksia noiden lehtijuttujen teosta käytännössä?
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #33 : 15.12.10 - klo: 09.59 »
Luin kaikki viestit alusta loppuun. Jäin sitten siltä pohjalta miettimään mikä on motivaatio tälle asialle.

Halutaanko me
A) arvostusta ja ymmärrystä omalle tekemiselle (harrastamiselle) ?
B) rahallista tukea ?
C) lisää harrastuspaikkoja ?
D) lisää harrastajia lajin pariin ?
E) kaikkia edellä

Onhan tätä meistä niin kiinnostavaa lajia hieman vaikea perustella ajoittain miksi käytetään niin paljon aikaa ja rahaa "pikkuautoilla leikkimiseen" vaikka jaetaanhan tässä SM arvoja ja jopa maailmanmestaruuksia useissa eri luokissa. Silti vaimo, lapset, suku ja työantaja eivät ymmärrä meitä ollenkaan ("eiks vois tehdä jotain järkevämpää" kysyvät koko ajan ja ihan hiton raskasta vastailla tohon samaan kysmykseen).

...

Mä luin 2 kertaan tän sun kirjoituksen ja herää kysymys, että oletko kenties sarkastinen vai mikä oli kirjoituksen pointti ja motivaatio?

Onko sun mielestä meillä kunnolliset harrastuspaikat ja tukeeko kaupungit ja muut tahot toimintaa tarpeeksi? Kirkot ovat useasti olleet aktiivisia auttajia ja tilojen tarjoajia mutta niissäkin tiloissa radat pitää rakentaa ja purkaa aina ajojen alkaessa ja loppuessa yleensä.

Nythän meillä on hulppeat olosuhteet myyrissä harrastaa mutta entäs sitten kun joku oikea "kauppa" ilmoittaa vuokraavansa tilat todelliseen markkinahintaan? Ollaan taas ulkosalla... Ja kuinka paljon se vaatii aina energiaa joka talveksi rakentaa uudelleen uuteen mestaan radat jne.

Onko esim. tattiksella olleet tarpeeksi hyvät olosuhteet päästä ajamaan vai voitaisiinko niitä parantaa kenties juuri saamalla hallinnointioikeus rataan vaikka pksrca:lle?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #34 : 15.12.10 - klo: 10.00 »
Oulussa ollaan saatu jutut aika hyvin lehteen aina kun on pyydetty toimittajia paikalle. Lisäksi on tullut pari pyyntöä ilman erillistä pyyntöä jopa saada tehdä juttu (syksy 2010). Paikallislehdissä kuten Kalevassa ja Rantapohjassa (lähikuntien lehti esim Kiiminki, Haukipudas jne) juttuja on ollut useimmista SM-kisoista vuosien varrella. Pari radiohaastattelua on myös ollut viime vuosina aiheeseen liittyen paikallisradioon, joka toikin aika mukavasti katsojia kisoihin viime ja toissa vuonna.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #35 : 15.12.10 - klo: 10.31 »
Kyllä täällä riksussakin saa jutun lehteen heti kun haluaa, joko tekemällä aineiston itse tai pyytämällä toimittaja paikalle.esim. syksyn ekasta Alue-8 kisasta oli juttu paikallisessa lehdessä.Ja viime Riihimäkirallissa olimme esittelemässä toimintaamme videoiden kera kilpailukeskuksessa (menemme taas Tammikuussa)ja saimme hyvää palautetta.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #36 : 15.12.10 - klo: 10.39 »
Tuonpa minäkin oman mielipiteeni tähän keskusteluun. En enään tiedä puhummeko otsikon mukaisesta asiasta, sen verran puhe on rönsyillyt joten rohkenen itsekin hieman rönsyillä.

DIY asenne on todella hieno ja etenkin tässä harrastuksessa jopa pakollista jotta harjoittelu- ja kisapaikat saadaan rakennettua ja pidettyä kunnossa. Mutta mitä tulee lajin parempaan esille tuomiseen, näkisin asiassa hieman erilaisen lähestymistavan. Se, kuka/mikä taho tämän maksaisi, onkin sitten eri asia.

Eli mielestäni, jotta laji saisi oikeasti näkyvyyttä, sitä kautta ajan kanssa arvostusta ja sitä kautta johtaisi harrastajamäärien huimaan kasvuun, pitäisi palkata freelancer tiedottaja tekemään töitä lajin eteen. Tämä tiedottaja saisi lehtijutut paljon helpommin läpi, muuallakin kuin paikallisissa lehdissä. Hänellä olisi myös mahdollisuus saada tv-kanavia paikalle esim. Vaasan MM-kisoihin.

Se että joku meistä saa kauhean punnertamisen jälkeen jonkun tv-toimittajan paikalle, on lopullinen juttu yleensä täynnä asiavirheitä, siitä saa kuvan että lasten leikkiähän tämä on jne. ja jutusta ei lajille ole tuon taivaallista hyötyä. Se on nähty moneen kertaan. Ja sitten täällä kitistään kun se toimittaja teki niin huonon jutun. No tottakai se teki kun se ei tajua lajista mitään kun häntä ei ole kukaan perehdyttänyt lajiin. Ja jos onkin, on se perehdyttäjä joku harrastaja joka ei valitettavasti osaa selittää asiaa niin että Matti Meikäläinen ymmärtäisi siitä jotakin. Ainakaan sellaista mitä jutussa voisi käyttää.

Asiaan. Maailmahan pyörii suhteilla. Varmasti joku tuntee jonkun tiedottajan tai toimittajan. Ei tähän hommaan ketään pidä täysipäiväisesti ottaa (eikä voidakaan). Niinpä jos etsimme ihmisen tekemään tätä sivutoimisena hommana. AKK, Lajiliitto, seurat, harrastajat, kuka se maksava taho lieneekään, maksaisi tälle henkilölle könttäsumman ns. keikkapalkkana esim. puolen vuoden työstä (ja tämä ei siis tarkoita 40h työviikkoa vaan pari tuntia viikossa puolen vuoden ajan). Tuon ajanjakson jälkeen voisimme katsoa mitä on saatu aikaiseksi ja päättää jatkosta. Ei varmasti olisi liian kova kuluerä.

Jotta toimittajat ottavat lajin tosissaan, on heitä lähestyvän henkilön oltava kollega jotta uskottavuus on tarpeeksi hyvä. Me voimme keskenämme yrittää mitä yritämme mutta valitettavasti meidän yhteyksillä ei Urheiluruutu lajista innostu. Eikä Ruutulippu kirja. Ei vaikka kuinka punnertaisimme.

Toinen asia johon voisimme kiinnittää huomiota on kisojen seuraaminen. Jos/kun saamme uutta kiinnostunut kansaa seuraamaan kisoja, olisi suotavaa että he voisivat seurata kisoja niin että heillä olisi joku haju mikä auto johtaa. Nythän se on tavalliselle tallaajalle ihan mahdotonta tietää. Korvenmaan Matti on tehnyt hienoa työtä kuuluttajana kisoissa mutta valitettavasti se ei vielä mielestäni riitä. Sen tueksi tarvittaisiin esim. 2kpl 40" näyttöjä joista yleisö näkisi mikä auto (auton numero) ja minkä niminen kuski kisaa johtaa. Varsinkin alkuerät ovat ihan mahdottomat seurata. Myyrinkiin on uteliaita eksynyt kisoja seuraamaan ja itsekin olin touring kisoja poitsun kanssa seuraamassa ja siinä kuulin useasta suusta kysymyksen "kuka johtaa?".

Myös kunnollinen äänentoisto kuuluttajan käyttöön on elintärkeä mutta se onkin jo ihan toinen luku. Ja sitä asiaa tulen itse parantamaan PKSRCA:n osalta tulevaisuudessa.  :wink:

EDIT: Jottei menisi pelkäksi länkyttämiseksi, jos jokin taho haluaa, voin toimia yhdyshenkilönä ja etsiä hyvän tiedottajan/toimittajan tähän työhön. Tunnen alan ihmisiä jo valmiiksi joten homma pitäisi sinällään olla helppo.

Ja jos joku/jotkut seura(t) ovat kiinnostuneita hankkimaan plasmoja itselleen, voin myös niitä kysellä käytettynä. Tosin nehän eivät paljon maksa uutenakaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.10 - klo: 11.35 kirjoittanut Pööki »

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #37 : 15.12.10 - klo: 13.26 »

Vastatkaapa seuraaviin kysymyksiin:

Kumman on helpompi hankkia tälle lajille arvostusta?
Kumman on helpompi hankkia tälle lajille näkyvyyttä?

- AKK:n jonka alainen laji tämä on
- esim. minun, jos menen "markkinoimaan" tätä lajia vaikka sitten toimittajalle (tietenkin paras olisi sellainen henkilö, joka oikeasti osaa sen tehdä)

Ellei oma keskusjärjestö arvosta lajia, miten sen voi tehdä kukaan muukaan.

On varmasti totta, että nykyisen keskusjärjestön kautta olisi helpoin, ja yksinkertaisin hoitaa tilanne kuntoon.... eli miksi keksimään pyörää uudelleen, kunhan nykyinen saataisiin pyörimään....

Nyk. keskusjärjestön ei ole konsti eikä mikään saada kutsuttua koolle toimittajia markkinointipalaveriin....

Siltäosin se ei ole kustannus eikä mikään keskusjärjestölle.

Korvenmmaan Matti ja Luopajärven Jussi osaisivat varmasti hoitaa lajin markkinoinnin, sitä tuskin kukaan kiistää.
Silti ei olisi pahitteeksi, jos paikalla olisi näitä "isoja poikia" valmiilla arvovallallaan, edes osan aikaa tilaisuutta, sillä saattaa olla, että ihan kaikki toimittajat ei tunne em. henkilöitä.
Vähän niinkuin "vetämässä tuvan täyteen"

Silti saattaisi olla, että em. henkilöiden olisi syytä sparrata näitä "isoja poikia" etteivät eksy aiheessta.

Tämä harrastus ei vie yhtäkään "tähteä" isojenpoikien lajeilta, mutta saattaisi jopa tuoda sille niitä lisää....

Mikäli tilanne jatkuu nykyisellään, eli oma keskusjärjestö ei arvosta lajia, miten sitä tekisi kukaan muukaan.

Ei siis mikään ihme, että syntyy kysymyksiä: ....pitäisikö olla....


Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #38 : 15.12.10 - klo: 14.13 »
Vielä vähän asiaa pohtivana viimeiset kymmenen vuotta harrastaneena taviksena kysyisin vastaavasti että mitä tällä kaikella punnertamisella voitaisiin parhaimmassa tapauksessa saavuttaa (suuren yleisön keskuudessa) ? Parempi maailma ja paikka asua? Mainetta ja kunniaa, kenties rahaakin? Vai pelkästään hyvä mieli?
Asia kun on mulle hieman epäselvä.
Noissa isojen poikien leikeissä kun on edes jotain mikä mahdollista kiinnostaa suurta yleisöä eli teoriassa voit ajamalla kehittyä ja siirtyä isompiin luokkiin aina ralli ja formula -maailman kuninkuusluokkiin asti. Se tietää tunnetusti kauniita naisia ja likviditeettiä millä mällätä. Tai sitten muuten vaan olla "kova jätkä" lähikapakassa tai muissa piireissä.
Mikä tässä R/C:ssä on se juttu noin niinku suuren yleisön kannalta? Saako pienoisautomestarit paremmin "pesää", onko niillä taviksia parempi kunto tai joku muu juttu mikä tekee pienoisautoilijasta edes jollain tapaa henkilönä kiinnostavan?
Yleensähän nää hommat tulee just esikuvien kautta kun miettii mitä tahansa urheilua, R/C taitaa kuitenkin olla lähimpänä urheilua vai kenties jotain erikoista hippikulttuuria (= saa viettää vapaata elämää ja nähdä maailmaa siinä sivussa kun käy vähän treenailee eri radoilla muiden samanhenkisten kanssa).
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #39 : 15.12.10 - klo: 14.21 »
Eiköhän se paras tapa tehdä satoja tonneja rahaa ole käydä palkkatöissä ja repiä siitä sitten harrastamiseen ja muuhun hupiin ne rahat  :p

Jos tässä lajissa kaikki mukana olevat arvostaisivat lajia kuten mitä tahansa lajia, laji olisi myös suositumpi. Kaveri kirjoitti hyvän postauksen vastaavasta aiheesta liittyen hikiurheiluun:

http://suomisarja.sivuviidakko.fi/blogi/kentalta-ja-sen-laidalta-bandyn-nykytila.html

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #40 : 15.12.10 - klo: 14.26 »
Mika haluaa taas kirjoituksellaan tarkoituksellisesti provosoida keskustelua.

On kaksi tapaa ajatella asioita:

1) Mitä minä voisin tehdä oikein? tai

2) Mitä minä voisin tehdä etten tee mitään väärin?

Jos tyytyy pihasuttailuun ja muitten haukkumiseen, niin ei siihen näppistä ja kyösö-monsteria kummempaa tarvita, jos haluaa olla mukana viemässä asioita eteenpäin ja ajatella hieman isompaa kuvaa, kuin omaa henkilökohtaista etua, niin siihenkin on motiivinsa ja keinonsa. Niitä tuskin "ajattelvalle ihmiselle" tarvitsee sen enempää selvittää.
Flying Calacucco

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #41 : 15.12.10 - klo: 14.41 »
Yleinen hokemahan on että menestys tuo lisää harrastajia mutta RC-autoilussa sekään ei oikein pidä paikkaansa, koska lajin saama julkisuusmäärä on niin olematon. Käytännössä maailmalla menestyneet suomalaiset kuljettajat eivät tuo yhtään uutta harrastajaa lajin pariin koska heistä ei kukaan tiedä. Pienoisautoilu on aina ollut ja tulee aina olemaan marginaalilaji kun ei se oikein sopi televisioonkaan koska autot ovat niin nopeita ja ajojen katsominen TV:stä lähinnä pyörryttää...

Tunnettuus on silti avainsana ja jos laji tulee edes vähän tutummaksi ihmisille tuo se lisää harrastajia ja silloin voi olla suuren kattojärjestönkin vaikea jättää laji täysin huomiotta.

Miten sitä tunnettuutta saadaan lisää, se onkin hyvä kysymys. Jo ratojen sijainti vaikuttaa asiaan, veikkaanpa että  esim. Isomyyrin rata on jo tuonut tunnettuutta lajille oikein roppakaupalla.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #42 : 15.12.10 - klo: 15.03 »
Vielä vähän asiaa pohtivana viimeiset kymmenen vuotta harrastaneena taviksena kysyisin vastaavasti että mitä tällä kaikella punnertamisella voitaisiin parhaimmassa tapauksessa saavuttaa (suuren yleisön keskuudessa) ? Parempi maailma ja paikka asua? Mainetta ja kunniaa, kenties rahaakin? Vai pelkästään hyvä mieli?
Asia kun on mulle hieman epäselvä.
Noissa isojen poikien leikeissä kun on edes jotain mikä mahdollista kiinnostaa suurta yleisöä eli teoriassa voit ajamalla kehittyä ja siirtyä isompiin luokkiin aina ralli ja formula -maailman kuninkuusluokkiin asti. Se tietää tunnetusti kauniita naisia ja likviditeettiä millä mällätä. Tai sitten muuten vaan olla "kova jätkä" lähikapakassa tai muissa piireissä.
Mikä tässä R/C:ssä on se juttu noin niinku suuren yleisön kannalta? Saako pienoisautomestarit paremmin "pesää", onko niillä taviksia parempi kunto tai joku muu juttu mikä tekee pienoisautoilijasta edes jollain tapaa henkilönä kiinnostavan?
Yleensähän nää hommat tulee just esikuvien kautta kun miettii mitä tahansa urheilua, R/C taitaa kuitenkin olla lähimpänä urheilua vai kenties jotain erikoista hippikulttuuria (= saa viettää vapaata elämää ja nähdä maailmaa siinä sivussa kun käy vähän treenailee eri radoilla muiden samanhenkisten kanssa).

Provokaatiota tai ei, mutta mielestäni Mika on erittäin hyvin markkinointioppinsa lukenut ja olen hänen kanssaan samaa mieltä: Ellei näitä motivoinnin peruskysymyksiä ole selkeästi jäsennelty, ei yhteistä tahtotilaa voida saavuttaa. Jos jokaisella jampalla on vain oma näkemyksensä, vetää jokainen jamppa silloin omaan suuntaansa. Ei yhtenäisyyttä = ei yhteistä liittoa. Vision tulee olla sellainen, että siihen on mahdollisimman monen helppo yhtyä ja lähteä oman motivoitumisen kautta edistämään yhteisen hiekkalaatikon syntymistä. Rivissä valitettavasti riittää, jos yksi kusee toiseen suuntaan kuin muut; alkaa oma laatikko haista. Think big - get big. Think small - be small.
Tiim Lahti

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #43 : 15.12.10 - klo: 15.10 »
Kiitos Bulvaanille.

Visio on tärkeä. Onko meillä visio?

Mietin tuossa että jos esikuvat ei vedä lajin pariin mediaa/harrastajia/rahaa niin yksi vaihtoheto on autot ja niiden tekniikka. Näkisin kuitenkin että isommassa kuvassa kuljettajat ovat kiinnostavampia kuin tekniikka jota käytetään.

Sitten muita arvoja vaikkapa "isät ja pojat yhdessä" tai "koe kilpailemisen jännitys turvallisesti".

Haluaisin kyllä pitkään harrastaneena kuulla oikeita syitä miksi ja mitä tällä saavutetaan.

(Pahimmassa tapauksessa saadaan perään vaan viherpiipertäjät jotka keksii että nitro on myrkkyä ilmastolle ja käytetyt akut ja renkaat sotkee luontoa.)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #44 : 15.12.10 - klo: 15.21 »
Tarvitseeko suuren yleisön keskuudessa saavuttaa jotakin? Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se, että "kukaan" ei tiedä lajista juuri mitään. Edes kaikki harrastajat ei tiedä, että omassa lajissaan voisi kilpailla. Eli riittäisikö, että pienoisautoilu saisi edes jonkinmoista huomiota ja asiallista julkisuutta.

Vaikka sateenkaaren päässä ei ole optimistisimmissakaan haaveissa suuria tuloja, kaunista seuraa tai ilmaisia drinkkejä, vaikka taivaanrannassa ei näkyisi koko sateenkaarta, niin motivaatioksi luulisi riittävän paremmat harrastusmahdollisuudet.

Luulisi olevan melko selvää jokaiselle, että mitä enemmän meitä pienoisautoilijoita on ja mitä tunnetumpaa laji yleisesti on, niin sen helpompaa olisi saada resursseja toiminnan pyörittämiseen.

Monet ei toki vain halua vaivautua kun ei itse heti ja just saa jotakin - itselleen...
Old fart

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #45 : 15.12.10 - klo: 15.28 »
Kyllähän se riittäis jos sitä saatais. Luulisin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #46 : 15.12.10 - klo: 15.30 »
...VTR kuitenkin vaan lepakkovuoroilla 23-24.


Osoititpa hienosti halveksuntaa luokka kohtaan, kiitos.

Tuontapaista rakentavaa keskustelua lisää niin eiköhän saada useampikin lopettamaan harrastus.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #47 : 15.12.10 - klo: 16.29 »
Visio on tärkeä. Onko meillä visio?

Ei, meillä ei varmaankaan ole visiota, ainakaan minulla ei ole.

Tässä on vaara, että keskustelu ymmärretään siten, että joku jo tietäisi tasan tarkkaan mitä pitää tehdä ja miten ja haluaa rekrytoida porukkaa puolelleen. Ei se asia näin ole, yrittäkää nyt nähdä tätä keskustelua lajin ja harrastuksen, ei henkilön näkökulmasta. Vaikka otsikko on asetttu kysymysmuotoon, tässä ei ole kysymyksessä kyllä-ei äänestys.

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että kun vähän väliä kuulee marmatusta mm. seuraavista asioista:

- harrastuspaikkoja ei ole riittävästi tai ne eivät ole soveliaita
- säännöt ovat myöhässä, niitä ei ole ollenkaan, tai ne ovat muuten vaan huonot
- harrastajia ei ole tarpeeksi, ei kannata pitää kauppaa auki tai tuoda maahan mitään tavaraa
- kilpailuissa on päällekäisyyksiä, kalenterit ei mätsää
- pienoisautoilua ei näy ei kuulu, ei lehdissä ei tv:ssä
- kattojärjestö "pöllii" harrastajien rahat, lisenssi on tarpeeton

Tässä ei siis ole kyse rahasta, maineesta tai pullistelusta vaan siitä harrastamisen ja kilpailemisen mielekkyydestä, eli siis siitä, miten esim. näitä em. harrastajien kokemia epäkohtia voitaisiin korjata ja parantaa. Kuten Spif ja moni muu on asian jo todennut, se epäkohta löytyy usein peilistä. Totuus on myös se, että yksin tekemällä ei paljon voi vaikuttaa, vaan tarvitaan joukkoa. Joukko tarvitsee toimiakseen vision ja päämäärään. Mutta ennen kuin sinne asti päästään minun tarkoitukseni tähän keskusteluun oli saada ymmärrys siitä, onko vallitseva tilanne mm. noiden mainitsemieni asioiden osalta siedettävä ja onko uskoa siihen, että asiat hoituvat nykyisllä järjestelyillä vai olisiko tarpeen keksiä muita rakentavia ratkaisuja esim. täydentämään nykyisiä menettelytapoja.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #48 : 16.12.10 - klo: 15.41 »
Nyt löytyi tämäkin keskustelu. Luin suurimman osan viesteistä, mutta jotain saattoi jäädä välistä.

Ensi alkuun on hyvä tarkentaa tuota harrastajamäärä. Puhuttiin 700 lisenssistä, mutta tämä on kyllä ihan väärä luku. Tietämykseni mukaan puhutaan n. 300 lisenssistä. Tämä ainakin oli tilanne kun viimeksi näitä lukuja kyselin. Lisäksi toki AKK:n lisenssijärjestelmä antaa korkeamman lisenssin haltijalle mahdollisuuden ajaa myös PA kisoja, eli on mahdollista että tuossa 700 määrässä on jotain näitä 1:1 autojen lisenssejä mukana laskuissa.

Jos sitten seuraavaksi hieman mietiskellään tässä esiintyneitä kommentteja lajin näkyvyydestä, niin on toki totta että AKK ei ehkä pienoisautoilua niin korkealle rankkaa kuin muita tässä ketjussa esiintyneitä kilpailuluokkia (F-sarja jne). Joku heitti esiin kysymyksen AKK:n strategiasta lajin suhteen seuraavan 3 vuoden ajalta. Olen tätä kysellyt AKK:lta, mutta en koskaan ole saanut mitään vastausta. Noin vuosi sitten AKK:n sisällä tuli aika suuria muutoksia ja silloin tämä oli esillä kun AKK myös haki uutta lajipäällikköä lajillemme.

Mitä noin vuosi sitten tapahtui AKK:ssa, niin siellä tosiaan jaettiin muutamia irtisanomisia. En mene sen enempää yksityiskohtiin, mutta kuitenkin tilanne oli se että lajipäällikkömme oli vaihtumassa. Tällöin keskustelin AKK:n kanssa että olisiko mahdollista saada sellainen lajipäällikkö, joka oikeasti haluaisi ajaa lajin etua järjestestössä ja joka tuntisi meidän lajin kunnolla. Tämän hetkinen lajipäällikköhän ei ole enää mitenkään lajin kanssa tekemisissä. Hänen poikansa on aikoinaan ajanut kilpaa, mutta siitä on aikaa. Hän ei siis ole millään tapaa enää kosketuksissa lajin kanssa ja siitä johtuen varmaan myös osittain on seurannut se, että lajia ei tehdä enää niin "sydämellä" kuin mikä olisi ehkä tarve tässä tilanteessa.

Noh kuitenkin tästä siis keskusteltiin. Vaihtoehtoja oli muutamia. Ensimmäinen oli, että AKK kysyi haluaisinko minä itse tulla AKK:n leipiin tekemään tätä työtä. Kyselin yksityiskohtia mitä homma pitäisi sisällän, jonka yhteydessä selvisi että AKK on laskenut PA toiminnan pyörittämiseen 1 tpv / viikko aikaa nykyiselle lajipäällikölle. Tarkoittaen sitä että AKK olisi halunnut työllistää minua 4-5 tpv / kuukaudessa. Käytännössä homma olisi vielä lisäksi pitänyt tehdä alihankintana oman firman puitteissa ja keksiä sitten muuta tekemistä muille päiville. Ei kovin hyvä vaihtoehto siis ainakaan minulle. Tämän seurauksena keskustelin muutaman meidän lajin parissa olevan aktiivin kanssa jotka omaa firmaa pyörittävät ja kyselin olisiko heillä intressiä ottaa pesti vastaan. Kukaan ei ymmärrettävästi kuitenkaan kiinnostunut kuviosta.

Koska harrastajien keskuudesta ei löytynyt ketään, niin AKK sitten jatkoi Jari Saarion työsopimusta. Jari hoitaa myös paljon muita tehtäviä AKK:ssa, joten siis hänellä käytännössä on 1 tpv / viikko PA asioita ja sitten loput päivät muita tehtäviä.

Kuten tosiaan sanottu, niin tässä samassa yhteydessä kävin keskustelun Jani Backmanin kanssa meidän lajin tulevaisuudesta ja siitä kuinka AKK näkyy pienoisautoilun. Mikä sen rooli ja funktio on AKK:n omassa strategiassa vai onko se heille vaan "pakollinen" täyte ja monopolin laajennus. Tähän en koskaan ole saanut vastausta.

Mitä tulee taas puolestaan siihen että miksi asiaa lähdin tiedustelemaan, niin syynä oli juuri se, että punnitsin eri vaihtoehtoja lajin tulevaisuudelle. Muutamat lajin aktiivit varmasti muistavat keskustelut vuoden takaa kanssani siitä, että "miltä kuullostaisi SPAL?". SPAL tässä tietenkin tarkoittaa Suomen pienoisautoiluliittoa. Eli siis tällaista keskustelua käytiin vuosi sitten muutamien tahojen kanssa ja samalla myös punnitsin / laskelmoin eri vaihtoehtoja. Tästä tullaankin sitten jonkun esittämään kysymykseen siitä onko lajimme maksaja vaiko saaja AKK:ssa. Vastaus on selvästi saaja. Eli lajiimme tulee kyllä AKK:n puolelta enemmän rahaa kuin mitä sinne tällä hetkellä maksetaan. Voin tästä joskus jonkun tarkemman erittelyn toki kirjoittaa, mutta jos lasketaan AKK:lle menevät maksut lisensseistä, kilpailuista jne ja sitten otetaan lajin kulut, niin tosiaan kuluja on enemmän kuin tuloja.

Raha on kuitenkin vain yksi tekijä. Toinen paljon tärkeämpi on se, että tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. Jos katsotaan nykyistä tilannetta, niin tosiaan lajiryhmä on käynyt vajaalla liekillä jo kaksi vuotta. Lisäksi luokkayhteyshenkilöitä, kilpailun järjestäjiä, valvojia kisoihin jne on saatu etsiä kissojen ja koirien kanssa. Eli jos nykyisellään olemassa olevan organisaation puitteissa on jo vaikeaa löytää tekijöitä, niin ei ole kovin vaikeaa nähdä että tekijöitä ei myöskään ole perustamaan uutta kattojärjestöä. Selvää on, että uuden järjestön perustaminen vaatii moninkertaisen määrän työtä ensimmäisinä vuosina koska kaikki AKK:lta tällä hetkellä saatava tuki häviää ja kaikki pitää tehdä itse.

Tässä nyt hieman jotain kommenttia kattojärjestön toimintaan liittyen. Olen samaa mieltä että lajin arvostusta ja näkyvyyttä pitäisi saada nostettua. Toki AKK tässä näyttelee oleellista roolia, mutta olen kyllä myös sitä mieltä että tällä hetkellä kilpailuja järjestävät seurat eivät tee tarpeeksi töitä kilpailujen näkyvyyden eteen. Syy on mitä todennäköisemmin sama kuin kattojärjestön parissa, eli siis ei ole tarpeeksi tekijöitä. Kilpailujen järjestämisessä on hyvin paljon erilaisia tehtäviä ja yleensä kilpailun markkinointi / mainonta on se viimeinen joka yleensä tapahtuu. Hyvä esimerkki on 2010 ajetut EM kisat Mäntsälässä, jotka olisivat olleet erittäin hyvä tapahtuma markkinoida lajia, mutta asian eteen ei tehty mitään ja harrastajapiirin ulkopuolelta juurikaan kukaan ei tiennyt koko kisoista. En nyt sano että vika on kokonaan järjestäjien, mutta kyllä lajin näkyvyys omalla alueella on pääasiallisesti nimenomaan alueella vaikuttavan seuran vastuulla. Yleensä tämä on sama taho joka järjestää kilpailuja.

Tässä nyt tekstiä alkuun. Varmaan lisää tulee tässä jossain vaiheessa kun kerkeää kirjoittelemaan.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #49 : 16.12.10 - klo: 16.15 »
Sen verran täytyy vielä kommentoida, että nimenomaan tekijöiden pula on sellainen asia joka on avainasemassa lajin kehityksen osalta. On erittäin mukava nähdä että täällä on ihmisiä keskustelemassa asiasta ja osoittamassa tietynlaista kiinnostusta asioihin liittyen.

Kuitenkin jos katsotaan aikaa taaksepäin viimeisen 4 vuoden osalta, niin pysty laskemaan yhden käden sormilla vastaanottamani postin sääntömuutoksia jne koskien. Toki niitä huudellaan täällä foorumilla ja niistä kehkeytyy jotain, mutta varsinaisia sääntömuutosehdotuksia (tai muuta virallista postia) ei juurikaan koskaan tule.

Tänä vuonna (2010) koulutuspäivillä oli läsnä 5 henkilöä. Edellisenä vuonna niitä oli 11 tai 12. Sitä edellisenä vuonna muistaakseni yli 30 ja sitä edellisenä vuonna n. 15. Normaali on ollut 15-20 tuntumassa, mutta nyt tosiaan 2009 ja 2010 luku on ollut huolestuttavan pieni. Koulutustilaisuuden osallistujamäärä on suoraan verrannollinen valvojien (tuomariston puheenjohtajien) lukumäärään ja tästä seurasikin se, että kaudella 2010 kilpailut valvottiin pääasiallisesti lajiryhmän toimesta. En vielä tiedä kuinka kausi 2011 tullaan hoitamaan tältä osin ja on mahdollista, että tuomariston puheenjohtajien järjestäminen siirretään tästä syystä kilpailun järjestäjän vastuulle. Tämä on myös yksi syy siihen että ensi kauden kalenteri on kokonaisuudessaan julkaisematta tällä hetkellä.

Palatakseni vielä lajin markkinointiin, niin olen ehdottomasti sitä mieltä että tässä maassa sen parhaiten ymmärtää Jussi Luopajärvi. Itse yritän auttaa ja tukea häntä parhaalla mahdollisella tavalla hänen visioidensa toteuttamisessa (EM 2007, 2010 Neste Oil Rally, MM 2011). Jussin kaltaisia puuhamiehiä tarvittaisiin ehdottomasti enemmän. Lisäksi tuntuu että Oulu-Vaasa-Ylistaro-Seinäjoki-Kauhava akselilla kilpailujen järjestämiseen on täysin erilainen ote kuin mitä täällä etelämpänä. Sanon tämän sen takia, koska yleensä tuolla pohjoisempana kisoissa on myös tämä paljon puhuttu näkyvyys ja markkinointi mietitty alusta loppuun, jota siis etelämpänä hyvin harvoin tapahtuu.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #50 : 16.12.10 - klo: 20.38 »
Voisiko ajatella, että AKK:n tukena pienoisautosanoman levittämisessä ja harrastajien edun valvonnassa olisi seurojen edustajista kokoonpantu toimikunta, joka kokoontuisi esim. kaksi kertaa vuodessa face2face ja sen lisäksi tarvittaessa esim puhelinpalaverina.

Ajoitus voisi olla syksyllä hyvissä ajoin ennen kilpailukauden alkua, noin marraskuussa ja toisen kerran ennen kesäkauden alkua esim. huhtikuussa.

Palaverin agendalla olisi ainakin:

- Kilpailukalenterien laatiminen ja yhteensovittaminen SM- ja kerhokisojen osalta
- Resurssien jakaminen em. kalenterin mukaan
- Sääntömuutosten läpikäynti
- PR-asiat
- Muut tapahtumat ja yhteiset intressit

Aktiivisista seuroista olisi yksi osallistuja per seura, puheenjohtajuutta voisi kierrättää esim. vuosittain. Kun tässä äkkiä heittämällä aktiivisista seuroista tulee mieleen: PKSRCA, KyPAK, TUA, TamUA, RCCJKL, OSPA, MLPA, EPUA, RiiUA/HyUA, Tiim Lahti. Tämän lisäksi yksittäisiä aktiiveja löytyy ympäri maata, mm. Salosta, Vaasasta, Kajaanista, Joensuusta, Rovaniemeltä jne., ehkäpä tulevaisuudessa myös Kuopiosta? Älkääkä nyt ampuko jos joku unohtui..

Tähän foorumiin olisivat tervetulleet myös niiden seurojen edustajat, jotka eivät (ainakaan vielä) ole mukana aktiivisesti kilpailu toiminnassa. Tämähän olisi sitä nykyään niin kovassa huudossa olevaa verkostoitumista?

Agendaa ja kokoontumistiheyuttä voisi tietysti säädellä tarpeen mukaan, mutta tuossa olisi nyt konkreettinen ehdotus asioiden eteenpäin viemiseksi. Olen jo itseni heittänyt likoon, eli voin olla seurani edustajana tällaisessa foorumissa, jos minulle sellainen kunnia suodaan.

Tässä foorumissa voisi tietysti esim. Matti olla mukana AKK:n silmillä, jolloin viestit liikkuisivat kitkatta myös siihen suuntaan.
Flying Calacucco

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #51 : 16.12.10 - klo: 22.32 »
Kannatetaan peitsamon ehdotusta.H.Valander / RiiUA

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #52 : 16.12.10 - klo: 22.48 »
Tämä Pekan ehdottama tapahtuma tälläkin hetkellä järjestetään joka syksy juurikin nimellä kilpailunjärjestäjä sekä tuomariston puheenjohtaja koulutus. Juuri tästä tapahtumasta puhuin aikaisemmin, että siellä ei ole ollut osanottajia. Idea on siis kyllä hyvä ja ehdottomasti kannatan sitä, mutta sen lisäksi että on hyvä idea, niin myös tarvitaan osallistujia tapahtumaan. Tapahtuma on järjestetty (ja järjestetään myös tulevaisuudessa) joka syksy yleensä loka-marraskuun tienoilla.

Tänä vuonna tapahtuma pidettiin Lahdessa viikko EFRA kokouksen jälkeen. Sitä edellisenä vuotena se oli Valkeakoskella, sitä edellisenä Laukaalla (ssa?) jne..

Mitä tulee itse kalenterin laadintaan, niin kalenteri laaditaan kv-kisojen sekä AKK:lle anottujen kilpailujen perusteella (SM / kansallinen). Näin ollen kerhokisoja (tunnetaan muuten nykyään termillä harjoituskilpailu) ei huomioida kalenterin luomisen yhteydessä. Mikäli harjoituskilpailuja järjestetään, niin ne tulee sijoittaa kalenterissa vapaana oleviin ajankohtiin.

Tänä syksynä Lahdessa pidetyssä tilaisuudessa käytin n. 8 tuntia aikaa siihen, että kerroin kaikista muutoksista mitä seuraavalle kaudelle on tulossa, mitä kuluvalla kaudella oli tapahtunut ja mitä huomioita oli tehty missäkin ja kuinka ne ovat vaikuttaneet seuraavan kauden asioihin jne. Toki mielelläni olisin nähnyt paikalla enemmän kiinnostuneita keskustelemaan asioista sekä samalla keräämään ymmärrystä lajille suunnasta ja kehityksestä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #53 : 16.12.10 - klo: 23.05 »
Missä tuosta koulutustapahtumasta on ollut tiedotusta? Tiesin että joka vuosi on ko. koulutus, mutta ajankohdasta tms ei ollut mitään faktaa tai ilmoitusta. Meiltä oli tarkoitus mennä sinne muutama ukko, mutta mitään infoa ei kuulunut mistään. Ite olin englannissa enkä ois muutenkaan päässy paikalle.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #54 : 16.12.10 - klo: 23.15 »
Joskus joltain jotain aiheesta kuullut, mutta kyllä päivämäärät on kyllä ohi vilahtanut, jos ovat jossain esillä olleet.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #55 : 16.12.10 - klo: 23.18 »
AKK:n sivustolla näistä on tiedot. Jos nyt oikein muistan niin koulutuskalenterissa, koska koulutuksena tapahtuma tunnetaan. Lienee myös ollut jäsenlehdessä.

http://www.autourheilu.fi/koulutus/koulutuskalenteri/
http://www.autourheilu.fi/koulutus/tutkintokalenteri/
http://www.autourheilu.fi/lehti/

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #57 : 16.12.10 - klo: 23.20 »
Kyllä vastaava, mutta tuo on jo aikaisemmalta vuodelta. Taitaa olla vuoden 2008 koulutus kyseessä, koska paikkana on Peurunka joka sijaitsee Laukaalla (vai onko se nyt Laukaassa). :mrgreen:

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #58 : 16.12.10 - klo: 23.22 »
Olisiko tänne RC10:iin hyvä perustaa oma osio jossa kerrottaisiin kaikista koulutuksista, toimihenkilöhausta ja markkinointi ym. tarpeista kisoihin jne?

"Virallinen" kanava josta nämä asiat selviäisivät. Varmasti esim. Neste Rallyn krossikisan kanssa olisi hommaa riittänyt, samoin myös Mäntsälän kisojen (ainakin markkinointi). Samassa osiossa voisi myös huudella toimihenkilöitä järjestettäviin kisoihin?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #59 : 16.12.10 - klo: 23.31 »
On hyvä ymmärtää että tämä foorumi ei ole AKK:n virallinen tiedotuskanava. Mikäli tänne kuitenkin halutaan linkittää tms laittaa tietoa AKK:n toiminnasta niin minulla ei mitään sitä vastaan ole, mutta tämänkin tulee olla jonkun vastuulla.

AKK:n virallinen linja on, että asiat pidetään heidän omalla sivustollaan joka toimii heidän tiedoituskanavanaan jäsenlehden, seuratiedotteiden jne lisäksi.