Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu  (Luettu 38768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #60 : 27.01.11 - klo: 18.06 »
Sallittuja malleja ovat CS Super Sport Brushless Motor 17,5T ja Speed Passion Ultra Sportsman Stock 17,5T -moottorit.

Tämähän ei pidä enää paikkaansa; muuten erittäin hyvää infoa.

Nyt on päivitetty tälle vuodelle tiedot. Jos on jotain kehitettävää tai lisättävää oppaaseen niin laittakaa mulle yv:tä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #61 : 27.01.11 - klo: 20.36 »
rahapalkintojen jako kisoissa on kielletty.

Paljon juttua tässä ketjussa ja tulen niihin palaamaan myöhemmin, mutta tämä yllä oleva ei pidä enää paikkaansa. Tämä oli aikoinaan kun PA luokiteltiin amatööriurheiluun, mutta nykyään PA luokitellaan "normaaliksi" urheiluksi, joten myös rahapalkintojen jako on sallittua.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #62 : 28.01.11 - klo: 13.02 »

LasHi / HVoltage voisi kirjoittaa kokemuksiaan miten Turun suunnalla on saatu lisää uusia harrastajia mukaan ja kisailemaan paikallisesti - ehkäpä näistä kokemuksista kannattaa ammentaa jotain myös tänne ja nimenomaan TSS-10 luokkaan?

No me lähdetiin Juizen ja Mikon puuhaamaan tätä Areenan RTR luokkaa siltä pohjalta että saatais kynnys alkaa harrastamaan RC-autoilua mahdollisimman helpoksi ja halvaksi.
Siksi säänötkin on tuollaiset "yhdelle A4:lle" mahtuvat ja simppelit. Joilla on pyritty siihen että aloittelijat saa keskittyä ensin ajamisen opetteluun. (Helpot autot ajaa ja vähän ”säädettävää”)

Mitä tulee kokemuksista nyt kun on jo 6 keskiviikon kisaa ajettu niin vaikuttaa lupaavalta.

Harrastuksen pariin ollaan saatu kokonaan uusia kuskeja sekä sellaisia jotka ovat jossain vaihessa RC-harrastuksen lopettaneet.
Tässä vaihessa kilpailuissa on ollut jo 18 kuskia ja parhaimmillaan yhden illan aikana on ollut osaanottajia 13 kuskia.
Lisäksi tiedetään että autoja on enemmänkin jo liikkellä kunhan vaan kaikki pääsee radalle.

Varsinkin kun kisailijoiden määrä kasvaa koko ajan tasaisesti niin voidaan kuvitella että ollaan saatu pudotettua kynnystä tulla ajelemaan RC-autoilla ja Huom. oikeen kisaan mukaan.

Kun kisoja pidetään joka toinen keskiviikko ja joka toinen keskiviikko on ajelu ilta niin tekniikkakin alkaa tulla tutumaksi kaikille kun silloin voidaan vapammin tarinoida autoista.
Lisäksi kun kuski määrä on jo sellainen että voidaan ajaa kahta ryhmää niin saadaan jaettua kokeneemmat ja juuri ajoittaneet omiin eriiin niin silloin kaikilla on enemmän hauskaa...

Varsinkin kun nyt ajetaa erikseen aika-ajot ja finaalit niin se opettaa uudetkin kuskit jo oikean tyyliseen kisa formaatiin mitä ajetaan FTT:n kisoissakin. Samoin kuin kisoissa koitetaan pitää ajo tavat siistinä.

Joten summan sanoisin että kuskit kuka tästä luokasta aloittaa RC-autoilun niin heillä on tästä luokasta helpompi siirtyä varsinaisiin FTT-luokkiin. Koska on näissäkin autoissa hieman säädettävään joten autojen perusasiat tulee tutuksi. (Pyörän kulmat, iskari öljyt)

Joten toivottavasti tämä luokka palvelee sitä päämäärää että saadaan RC-autoilun harraste pohjaa laajemmaksi.

Kuten Areenalla on jo monta kertaa sanottu niin FunFactor on todella korkeella tässä luokassa varsinkin kun suhteutetaan se siihen mitä tää maksaa ... ;)
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #63 : 28.01.11 - klo: 13.11 »
Samalla periaatteella ollaan ajettu Oulussa nyt kolmatta talvea TSB-10 luokan nimellä touringhenkisillä autoilla. Reilu parikymmentä eri kuskia on osallistunut kisoihin kaikenkaikkiaan tuona aikana, joista suurin osa, yli 15 on ajanut FTT tai WJ-kisoja.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa ekiR

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #64 : 28.01.11 - klo: 15.02 »
rahapalkintojen jako kisoissa on kielletty.

Paljon juttua tässä ketjussa ja tulen niihin palaamaan myöhemmin, mutta tämä yllä oleva ei pidä enää paikkaansa. Tämä oli aikoinaan kun PA luokiteltiin amatööriurheiluun, mutta nykyään PA luokitellaan "normaaliksi" urheiluksi, joten myös rahapalkintojen jako on sallittua.

Eikö siis Pienoisautojen sääntökirja 2011 pidäkään paikkaansa tältä osin?
Kohta 1.13 Muita määräyksiä:
"Rahapalkintoja ei saa antaa, eikä tavarapalkinnon
arvo saa ylittää ko. luokan auton käypää arvoa."

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #65 : 28.01.11 - klo: 15.04 »
tuohon tietoon omakin tietoni perustuu
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #66 : 29.01.11 - klo: 11.02 »
Tähän lisenssi/maksu asiaan omat kulut tälle vuodelle
VUA: jäsen maksu 25€ (10€ Nuoriso)
lisenssi 26€
ratamaksu 10€/krt (n.6 kertaaa kevään aikana)
kalusto 1500€(takaveto krossari + kaikki tarpeellinen vuoden tauon jälkeen uudelleen aloitus)

vs oma alotus kalusto n.8V sitten 500€(Josta puuttui renkaat ja servo jolla pystyi edes ajamaan kilpaa)

silloin seuran nuoriso jäsen 15€ lisenssi 20€ (Aktiivisuudella vuoden jäsenmaksut ilmaiseksi)

nyt ikää 21v

stimpson

  • Vieras
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #67 : 07.02.11 - klo: 08.44 »
Ajattelin kantaa omat ajatukseni tähän kekoon.

Mielestäni FTT sarjaan osallistumisen rimaa ei tule laskea. Kuskimäärän kasvattaminenkin lähteekin tuolta kerhotasolta (vrt. Lashin teksti / TSB-10 Oulussa). FTT-sarja ei mielestäni edelleenkään ole se paikka, missä ajamista opetellaan, vaan sarja johon siirrytään ajamaan kilpaa, kun perusteet on hanskassa. Itselläni tie kävi torpan kautta A8 pappaluokan läpi kohti TSP-10 luokkaa!  :grin:

Jotta FTT-sarjaa varten riittää kuskeja, niin pitäisi kerhojen aktivoitua ja keksiä uusia keinoja, millä tuoda harrastajia seuran kerhoihin lisää. Tätä kautta kuskit pääsisivät lajiin ja kilpailemiseen sisään ja sitä kautta aukeaa sitten ovet tuonne FTT-sarjaankin. RTR luokat näyttäisi ainakin jonkin verran purevan ja tätä ajatusta voisi muissakin seuroissa vähän maistella.

Ja tosiaan... Sen sijaan, että mietitään miten aloittelijoita saadaa FTT kisoihin, niin niitä aloittelijoita pitäisi saada sinne kerholle kisaamaan / harrastamaan ja sieltä aluesarjojen tmv. kisojen kautta FTT- / SM-kilpailuihin. Riittääkö kerhoilla / aktiiveillä rahkeet tällaisen toteuttamiseen?

Mitä FTT kehittämisen kannalta voisi miettiä, niin pitäisikö ennen sarjan alkua järjestää kerhoiltoja, joissa aloittaville kuskeille käytäisiin läpi FTT-kisojen formaattia ja sääntöjä. Koulutusilloissa voisi sitten ihan käytännössä mm. tutkia autoansa katsastusvälineillä ja harjoitella vaikka alkueriin lähtemistä / finaalilähtöjä ja kokeneemmat voisivat vastailla kysymyksiin ja antaa jopa vinkkejä ajolinjoista ja taktiikoista. (Miksei sama toimisi myös ekaa kertaa mihin tahansa kisaan lähtevälle. Saisi jotain käteentuntuvaa kisaamisesta...)

Mutta tällaisia ajatuksia tältä suunnalta...

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #68 : 07.02.11 - klo: 13.47 »
Ajattelin kantaa omat ajatukseni tähän kekoon.

Mielestäni FTT sarjaan osallistumisen rimaa ei tule laskea. Kuskimäärän kasvattaminenkin lähteekin tuolta kerhotasolta (vrt. Lashin teksti / TSB-10 Oulussa). FTT-sarja ei mielestäni edelleenkään ole se paikka, missä ajamista opetellaan, vaan sarja johon siirrytään ajamaan kilpaa, kun perusteet on hanskassa. Itselläni tie kävi torpan kautta A8 pappaluokan läpi kohti TSP-10 luokkaa!  :grin:

Jotta FTT-sarjaa varten riittää kuskeja, niin pitäisi kerhojen aktivoitua ja keksiä uusia keinoja, millä tuoda harrastajia seuran kerhoihin lisää. Tätä kautta kuskit pääsisivät lajiin ja kilpailemiseen sisään ja sitä kautta aukeaa sitten ovet tuonne FTT-sarjaankin. RTR luokat näyttäisi ainakin jonkin verran purevan ja tätä ajatusta voisi muissakin seuroissa vähän maistella.

Ja tosiaan... Sen sijaan, että mietitään miten aloittelijoita saadaa FTT kisoihin, niin niitä aloittelijoita pitäisi saada sinne kerholle kisaamaan / harrastamaan ja sieltä aluesarjojen tmv. kisojen kautta FTT- / SM-kilpailuihin. Riittääkö kerhoilla / aktiiveillä rahkeet tällaisen toteuttamiseen?

Mitä FTT kehittämisen kannalta voisi miettiä, niin pitäisikö ennen sarjan alkua järjestää kerhoiltoja, joissa aloittaville kuskeille käytäisiin läpi FTT-kisojen formaattia ja sääntöjä. Koulutusilloissa voisi sitten ihan käytännössä mm. tutkia autoansa katsastusvälineillä ja harjoitella vaikka alkueriin lähtemistä / finaalilähtöjä ja kokeneemmat voisivat vastailla kysymyksiin ja antaa jopa vinkkejä ajolinjoista ja taktiikoista. (Miksei sama toimisi myös ekaa kertaa mihin tahansa kisaan lähtevälle. Saisi jotain käteentuntuvaa kisaamisesta...)

Mutta tällaisia ajatuksia tältä suunnalta...

Hyviä ajatuksia mutta mielestäni (kuten aiemminkin olen jossain kirjoittanut) FTT-kisoihin voi osallistua heti kun auto pysyy kohtuullisesti radalla, samantasoiset kuljettajat valikoituvat kuitenkin nopeasti samoihin eriin. Jos osallistuu esim. A8-kisoihin voi aivan hyvin osallistua FTT-kisoihin. Turha FTT-sarjaa on glorifioida, ajellaan autoilla ja opetellaan siinä missä kerhokisoissakin.  Mitä enemmän kaikentasoisia kuljettajia ajaa FTT-sarjaa, sitä alempi kynnys on sinne uuden harrastajan tulla. Jos siitä seuraa törmäilyä ja jotain sekoilua joissain erissä niin so what?
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #69 : 07.02.11 - klo: 19.08 »
tuo törmäily ei mielestäni ole vain; so what, omalla kohdalla ainakin mietitytti
viitsikö sitä lähteä kolistelemaan kun ei ole aikaisempia pisteitä ja näin joutuu niihin
kolistelu eriin, ekassa finntrakissä oli kyllä tuuri kun uusia vanhoja pisteettömiä herrasmies kuskeja
oli sen verran paljon että se vika alkueräporukka olikin ehkä yks parhaimpia ajaa

kannatan ennemmin tuota ajatusta että opetellaan kilpailemaan ennemmin kerhokisoissa kuin ftt:ssä

olin myyrissä kokeilemassa a8:sia ja sielläkin vikassa stanu alkuerässä ja oli ohjelmaa autoa tuli milloin mistä
suunnasta ja rataprofiilikin muuttui silloin tällöin, no noi kuuluin asiaan ja oli ihan hauskaa mitä nyt hiukan auton
puolesta pelotti. Tuo sarja on varmasti oikea paikka harjoitella kilpailemaan mutta en ihan samaa toivoisi ftt:hen
 







« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo: 22.40 kirjoittanut anzi »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #70 : 09.02.11 - klo: 15.10 »
Kilpailunjärjestäjän ominaisuudessa ehdotan osallistumismaksujen yhtenäistämistä FTT-kisojen eri luokissa.

Tällä hetkellä TSP-10, CS-12 ja TSS-10 luokissa osallistuminen maksaa vähemmän kuin TSM-10 ja C-12 luokissa. Ainoa kuulemani perustelu on se, että nuo edullisemmat eivät ole SM-luokkia. Se ei mielestäni ole peruste erilaiselle osallistumismaksulle.

Ehdotan maksujen yhtenäistämistä. Koska kaikki luokat saavat saman palvelun kisoissa, tulisi niiden osallistua samassa määrin kustannuksiin. TSS-10 luokassa on junioreja mukana, mutta käytännössä ei yhtään itse "kilpailunsa viikkorahoista" maksavaa.

Käytännössä tiukimmat kisabudjetit lienevät nuorilla aikuisilla, joilla monilla on vielä opinnot kesken, mutta saavat hoitaa harrastamisen kustannukset itse.

Samaa linjaa kannatan kesällä esim. LS-5 SM-kisan oheisluokkaan liittyen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa sakari72

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #71 : 09.02.11 - klo: 17.07 »
Ymmärrän  hintojen yhtenäistämis pointin, mutta kyllä se tekee tiukkaa pyörittää 2 juniorin tallia palvelualan palkoillakin.

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #72 : 09.02.11 - klo: 20.13 »
Kilpailunjärjestäjän ominaisuudessa ehdotan osallistumismaksujen yhtenäistämistä FTT-kisojen eri luokissa.

Tällä hetkellä TSP-10, CS-12 ja TSS-10 luokissa osallistuminen maksaa vähemmän kuin TSM-10 ja C-12 luokissa. Ainoa kuulemani perustelu on se, että nuo edullisemmat eivät ole SM-luokkia. Se ei mielestäni ole peruste erilaiselle osallistumismaksulle.

Ehdotan maksujen yhtenäistämistä. Koska kaikki luokat saavat saman palvelun kisoissa, tulisi niiden osallistua samassa määrin kustannuksiin. TSS-10 luokassa on junioreja mukana, mutta käytännössä ei yhtään itse "kilpailunsa viikkorahoista" maksavaa.

Käytännössä tiukimmat kisabudjetit lienevät nuorilla aikuisilla, joilla monilla on vielä opinnot kesken, mutta saavat hoitaa harrastamisen kustannukset itse.

Samaa linjaa kannatan kesällä esim. LS-5 SM-kisan oheisluokkaan liittyen.

Kuhan ei enää nosteta nii on hyvä  :police:
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #73 : 09.02.11 - klo: 20.15 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.57 kirjoittanut Pepess »

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #74 : 09.02.11 - klo: 20.41 »
Itse olen sitä mieltä, että aloittelija ja harraste/lisäluokat voi olla edullisempia. Eiväthän edes näiden luokkien pisteitä laiteta AKK:n sivuille. SM-luokat on niitä joita arvostetaan eniten ja joihin ehkä panostetaankin enemmän, jolloin hieman korkeampi hinta on kyllä perusteltua. Ja jos arvokisoihin haluaa niin jos joudutaan pisteyttämään kuskikandidaatit niin silloinhan juuri nämä SM-luokkaa ajavat ovat etusijalla niinkuin pitääkin.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #75 : 09.02.11 - klo: 21.58 »
Pointti, varsinkin talvisarjan kilpailuissa, hintojen yhtenäistämiselle on se, että ei juurikaan ketään kiinnosta lähteä tekemään kisaa kun tulos on +/- nolla. On kokemusta kisasta jossa tulos oli +12€!
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #76 : 09.02.11 - klo: 22.03 »
No eipä sitä rahaa ainakaan enempää tule jos jos sm-luokkien hinnat tiputetaan samaankuin muutkin. Taas jos nostetaan vielä nykyisten nostojen päälle aloittelija ja harrastajaluokkia niin voidaan olla siinä pisteessä, että taas seuralle tulevat rahat pienenevät.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #77 : 09.02.11 - klo: 22.04 »
Ymmärrän  hintojen yhtenäistämis pointin, mutta kyllä se tekee tiukkaa pyörittää 2 juniorin tallia palvelualan palkoillakin.

Erityisesti juniorifokuksella pyörivät alue-sarjat, joissa osallistumismaksu on 10€.

SM-tasolla kahden juniorin RC-talleja on muutama ja heillä tuo tietty merkitsisi 10€ kasvua viikonlopun kisabudjettiin, muilla 5€.  Yli 90% kuskeista on muita kuin 2 juniorin tiimejä.

Kommenttini tarkoitus ei ole mitenkään "syyllistää", kunhan etsiskelen tasapainoista mallia harrastuksemme kilpailutoimintaan. Tasapainolla tarkoitan asetelmaa joka on motivoiva ja oikeudenmukainen sekä kilpailijoille että kisajärjestäjille. Isoimpana pullonkaulana vuotuisen kisakalenterimme eri lajien yhteensä noin 40-50 kilpailun läpiviennissä on jo pitkään nähty pula kisajärjestäjistä.

Jos miettii miten laajan palvelupaketin FTT-kisaaja saa osallistumismaksullaan, niin varsin moni muu harrastus tai ajanviete alkaa vaikuttaa tosi kalliilta. FTT-kisan 10-12 tunnin palvelupaketista 25-30€ tai 2-3€/tunti on aika vähän. Se sisältää myös ratamaksun joka yleensä on 5-10€/päivä.

Kun laittaa toiseen vaakakuppiin toimitsijan palkattoman valmistelu- ja kilpailun aikaisen duunin ja toiseen vaakakuppiin edullisen kisapäivän kilpailijana ei paljoa ihmetytä, että porukka haluaa keskittyä kisojen ajamiseen niiden järjestämisen sijaan.
Itse ainakin arvostan vahvasti niiden harrastajien panosta, jotka jaksavat olla mukana kilpailujen valmisteluissa ja läpiviennissä.

Yksi vaihtoehto jatkoa ajatellen olisi pitää juniorien osallistumismaksu muiden SM-kisaan osallistujien maksua alempana ja kaikille muille maksu olisi sama. Sekin olisi askel parempaan suuntaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #78 : 09.02.11 - klo: 22.15 »
Jarkolla paljon hyviä pointeja. Kilpailunjärjestäjän näkökulmasta tietysti toivoisin enempi tuloja. Jonkinverran toki tämä maksujen nosto siihen auttoikin.

Olisinkin toivonut, että maksujen nosto olisi ollut hieman korkeampi kerralla niin ei tarvitsisi taas kohta nostaa hintoja. Toki se olisi vähän kirpaissut ja parkua olisi kuulunut, mutta ei sekään ole hyväasia, että hintoja kokoajan nostellaan.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #79 : 09.02.11 - klo: 23.08 »
Niin se vain on että lätkämatsita maksaa koko perhe sisään. Eikä sisään sinne mennä muutamalla kymmennellä eurolla. Ne jotka valittavat kalliista kisamaksuista niin voivat tulla Kouvolaan järjestämään kisoja. FTT kisan yhteydessä tehtiin itse kisassa kaksi täyttä paivää ja kuusi iltaa roudaus ja rakentelu hommia. Niin voisimme vaikka maksaa osaanottomaksun puolestanne. Voisi vaikka toimia tuomarina toisena päivänä.  Olen ehdottomasti nykyisten kisamaksujen korotuskannalla. Minun  mielestäni  järjestäjälle pitäisi maksaa kohtuullinen korvaus sen antamasta palveluista.
 Vähän numeroita korvauksesta:
  Laskin paljon miestyötunteja tuli  tapahtumasta talkoot 210 h  Kisapäivät  280 h    jos lasketaan että tunnilta saisi 15 e/h Korvaus olisi seuraava:

                                 Kohtuullinen korvaus olisi siis  työtunneilta   7350 euroa
                                 Lisäksi hallivuokra muut juoksevat kulut      2000 euroa

                                                                                                  9350 euroa

Osaanotto maksu olisi palveluna tuotettuna kilpailijoille    9350 : 130 = 71 e  /kuski

Mutta mehän teemme tämän kokonaan kiinostuksesta AUTOURHEILUUN  ja saamme siitä vähän tuloja kerhollemme.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #80 : 10.02.11 - klo: 10.13 »
Suomessa kisojen järjestäminen on kallista muutamistakin syistä:

-kierroslaskenta/laskija tarvii vuokrata muualta
-valvojalle tai tuomareille tarvii maksaa ainakin jonkinmoinen korvaus, jotta siihen hommaan joku suostuu
-munakuppeja tarvii jakaa lähes jokaiselle - loppusummissa tosin pieni kuluerä (250+euro)
-kilpailunjärjestäjät eivät ilmeisesti näe kauheasti vaivaa tukijoiden hankkimisessa
-kilpailupaikan vuokrat ovat nousseet aika paljon, osassa paikkoja ne kuitenkin ovat neuvoteltavissa ja ilmaisia. Tämä on suurin kuluerä yleensä suurissa kaupungeissa. Tästä johtuen esimerkiksi me emme edes yritä järjestää kisoja Oulussa, vaan lähikunnassa Kiimingissä.

Jääkö jollain oikeasti kisat välistä jos kisamaksu on 5 tai vaikkapa 15 euroa kalliimpi?

Kalustossa on väkisinkin kiinni  vähintään noin 1000 euroa. Jotenkin en näe nyt, enkä koskaan myöhemminkään, miksi kilpaileminen näin laajalevikkisessä harrastuksessa tulisi olla osallistumismaksujen suhteen entistä halvempaa.

KIlpailunjärjestäjiä on Suomessa muutenkin äärimmäisen vähän, joka vuosi tarvii hampaita kiristellän kasata kalenteriin "riittävä" määrä kilpailuja, usein joka laadusta tinkien (esim. krossikisat 2010).

Se on kuitenkin totta, että kisaosallistuminen on Suomessa verrattaen kallista vs. muu maailma. Itse teen esim Vantaan FTT-reissua vastaavalla budjetilla (n 275eur yksin matkustaessa) matkan 5 päiväksi englantiin kisoihin, ja saan ajaa 2 kisaa ja vähintään 2, yleensä 3 päivää.


Mutta miten jos....

Pakkasta on kisoihin lähtiessä -5 astetta
Matkaa 1200km
Pakkasta kisoista lähtiessä -25 astetta

Bensakuluihin tuleen 10-20 euron ylimääräinen kulu pakkasesta johtuen.

Mitäs nyt tapahtuu, loppuuko reissu kunnes budjetin verran bensaa käytetty vai tankataanko kuitenkin lisää, jotta päästään perille?

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #81 : 11.02.11 - klo: 01.41 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.54 kirjoittanut Pepess »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #82 : 11.02.11 - klo: 08.10 »
Erinomainen kirjoitus Pepess:ltä, juuri näin!

Esim. edellisen kerhokisan (Alue-8) kisan kulut ja tuotot olivat seuraavat:

- osallistumismaksut, 71 * 10€ = 710€
- vuokraponderit, 4 * 5€ = 20€
- Tuotot yhteensä 730€

- Vuokrakulut 0€
- palkinnot 0€
- toimitsijakulut 0€
- muut kulut 0€

nettotuotto 730€

Yleensähän ei näin luksustilannetta kaikissa kisoissa ja kerhoissa kuitenkaan ole.

- Yleensä palkintoihin menee kerhokisoissa noin 100€, FTT:ssä varmaan luokaa 250-300€.
- Toimitsijapalkkioihin voisi hyvällä omalla tunnolla sanoa menevän kertsikisoissa noin 50€, FTT:ssä puolet enemmän.
- Kaiken maailman pientarvikkeisiin, kuten teipit, paperit jne, menee isommissa kisoissa ehkä satanen, kerhokisoissa muutama kymppi
- Kisapaikan vuokra lienee se suurin kuluerä, meillä sattuu sen suhteen olemaan harvinaisen hyvä tilanne.
- FTT-kisojen osallistumismaksuista menee muutama euro per nuppi AKK:lle, loput jää kerholle, jos osallistujia on FTT:ssä esim. 100, niin karkeasti arvioituna reilu 2000€ jää kerholle
- Buffasta voi hyvällä lykyllä tulla muutama satanen tuottoa jos on aktiivinen  porukka hoitamassa asiaa
- Kisarengasmyynnistä ei taida tulla muuta kuin liikevaihtoa.

Eli jos kisapaikasta pitää maksaa parin tonnin viikonloppuvuokra, homma menee aika lailla +-0, mutta esim. PKSRCA:n tapauksessa kisasta voi jäädä jopa vähän tuottoakin (kattamaan jo olemassa olevia kiinteitä kuluja).
Flying Calacucco

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #83 : 11.02.11 - klo: 10.47 »
Niin tuleehan tuohon myyrin alue-8 kilpailuunkin palkinnoista hiukan kuluja, alue-8 kilpailuissahan viimeisen kilpailun järjestäjä hankkii palkinnot ja laskuttaa niistä osuuden muilta järjestäviltä seuroilta, eikö näin?

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #84 : 11.02.11 - klo: 16.37 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.53 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #85 : 11.02.11 - klo: 16.58 »
Viimeisen rivin saldo riippuu ratkaisevasti kisaa varten käytettävän tilan hinnasta.

PKSRCAlla on onneksemme (toistaiseksi) kiinteä vuokrattu ajopaikka, josta kisaa varten ei tarvitse erikseen maksaa mitään.

Jos kisaa varten joutuisimme vuokraamaan pääkaupunkiseudulta monitoimitalosta tai urheiluhallista riittävän suuren tilan maksaisi se 4000-6000€ viikonloppu. Esim Vantaa Energia Areena on kysytty ja saatu vastaus 6000€.

Laukaassa muistelen vuokran olleen 1000-1500€ paikkeilla. Pentti voinee vahvistaa.

Tilakustannuksen ohella on jonkin verran muuta sälää, meillä laitetaan rataa samalla perustalkoita enemmän kuntoon ja kulua tulee noin 500-600€.

Aika harvassa paikassa on puhvetti enää omassa hoidossa eli siitä ei tule tuottoja ollenkaan tai varsin pieni osa myynnistä.

Sitten jos otetaan mukaan epäsuorempia kuluja ja talkoopurukoiden työtä/aikaa, niin ...

Summa summarum;  FTT-kisa on seuralle ihan kannattava hanke näillä osallistujamäärillä, jos vuokraa ei tarvitse maksaa.

Vastapainona sitten välillä kootaan vastaava kisaorganisaatio töihin kesällä ja tehdään kisa 23 kuskille.

Kerhokisassa (esim. Alue-8) osallistujamäärä on tyypillisesti 40-50 ja kympin osallistumismaksusta menee pari euroa sarjapalkintoihinkin. Niistä jää käteen lähinnä järkkäämisen ilo.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #86 : 11.02.11 - klo: 18.31 »
Kerhokisoista ei mielestäni tarvitse jäädäkään, kuin järkkäämisen ilo (kunhan plussalla pysytään), nämä jos mitkä ovat tärkeitä lajin jatkuvuuden kannalta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #87 : 11.02.11 - klo: 18.46 »
Oulussa kertsikisat on seuran jäsenille ilmaisia, ulkopuolisilta 5e/luokka, jos on muistettu edes periä. Kisoja kaudessa joka luokassa 4 ja kisaviikonloppuja 4. Ainoastaan BCR ja SM-kisat on jäsenille maksullisia, mutta sekin pienellä alennuksella oman seuran porukalle.

Tällä kaudella osallistuneita yhteensä 54 kuskia, jotka tosin toistuvat useissa luokissa. C-12 kertsisarja taitaa olla SM-sarjan jälkeen suosituin ja kovatasoisinkin osallistujien perusteella (BCR mukana).


http://rc10.fi/index.php?topic=51541.msg479249#msg479249
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #88 : 12.02.11 - klo: 11.47 »
Kerhokisoista ei mielestäni tarvitse jäädäkään, kuin järkkäämisen ilo (kunhan plussalla pysytään), nämä jos mitkä ovat tärkeitä lajin jatkuvuuden kannalta.

Periaatteessa näin. Esim. PKSRCA:n kohdalla myös kerhokisoille on laskettu tietty tuotto-odotus, jotta kokonaiskustannukset saadaan katettua, siis vuokrat sähkölaskut, matot, tarvikkeet jne. Lisäksi tarvitsemme "ylimääräistä" rahaa myös kesän vuokrakustannuksiin, jolloin myyrissä on todennäköisesti aika hiljaista.

Kokonaisuus ratkaisee, ei niinkään yksityiskohdat.
Flying Calacucco

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #89 : 12.02.11 - klo: 16.30 »
Juu, ymmärrän täysin, että on aivan eri asia mikäli tilasta joudutaan jossain muodossa maksamaan, lähinnä tarkoitin näitä paikkoja (esim. meillä Uramon koulu), mistä ei tarvitse yhdestä päivästä maksaa.