Niin kysymys olis että onko 27Mhz AM radioilla käytännössä eroa 40Mhz FM radioon häiriöissä ym.
Autoillahan kun ei kovin kauas ajella niin kantaman ei pitäisi olla ainakaan ongelma.
Mutta entäs kun on useampi auto radalla samaan aikaan miten on häiriöiden laita, käytetäänkö "torpattaessa" lennokimiesten lentävää lausetta "se oli radiohäiriö". :D
Tarkotus olisi ostaa keväämmällä syntikkaradio (Futaban AM tai Graupnerin FM) ja olisi hyvä saada muiden kokemuksia hyvissä ajoin ennen päätöstä.
Futabahan mainostaa uutta kaksinkertaista pulssitaajuutta ko radiossaan, mutta toimikko ominaisuus sitten mulla vastareilla kuin vain Futaban?
Jep, niin se on, että FM-radio/vastaanotin on käyttämänsä lähetystekniikan vuoksi vähemmän altis häiriöille kuin vastaava AM-laite.
Yksi syy suurempaan häiriöherkkyyteen usean auton ajaessa samanaikaisesti on se, että halvimmat laitteet käyttävät AM-tekniikkaa, ja niiden lähetystaajuus ei ole välttämättä ihan tarkasti kohdallaan, vaan osa lähetystä saattaa ulottua naapuritaajuudelle asti. Myös lähetystehot saattavat vaihdella.
Sen sijaan ei ole häiriöiden kannalta merkitystä, onko kyseessä 27MHz vai 40MHz -tajuusalue. Itse ottaisin 27MHz siksi, että 40MHz on paljon yleisempi ja siis ruuhkaisempi. Tällöin puhutaan siis FM-radiosta.
Myös Graupnerin XS-6 -mallissa on kaksinkertaiinen pulssitaajuus-mahdollisuus.
Itse olen omistanut Graupnerin tasan vuoden, ja siitä on pelkästään hyvää sanottavaa. Yllättäen huomasin kerran VAU:n treeneissä, että sama radio oli neljällä kaverilla, se on siis yleistynyt nopeasti.
Synteesiradion ei tietenkään tarvitse olla Graupner, sillä muillakin merkeillä alkaa olla niitä, ja ovat varmasti vähintään yhtä laadukkaita.