Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen vehje  (Luettu 2515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otsomaani

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« : 20.01.04 - klo: 13.31 »
http://www.radiocontrolzone.com/forums/showthread.php?s=&threadid=154184

Aika hieno...
Ei tolla välttämättä niin paljoa tee, mutta hauskahan niitä tietoja on katsoa.

Mika R

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #1 : 20.01.04 - klo: 13.51 »
No onpas makee gadget tosiaan!

Tässä vielä linkki itse laitteeseen http://www.eagletreesystems.com/CarDataRecorderProductInfo.htm
vain about 120e + shippaus ja tullit + verot

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #2 : 20.01.04 - klo: 14.17 »
Nykyisellään laite on ihan kiva lelu, koska eipä sillä taida kovinkaan konkreettisia hyötyjä saada. Asia muuttuisi aivan toiseksi, jos tulokset saisi jotenkin tulostettua rataprofiilin päälle. Tällöin voisi nähdä esim.

- Jarrutuspaikat kurvihin eri kierroksilla
- Ajolinjat
- Kaasun käytön eri kohdissa rataa

Mika R

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #3 : 20.01.04 - klo: 14.28 »
Näin on.. tulosten tulkinta nykyisellään voi olla vaikeaa ja jopa hyödytöntä vaikka näkeehän tossa huippunopeudet ja lämmöt ja sen sellaiset. Toisaalta onhan tossa aikajana jolla voi yrittää synkata rataan vaikka yhdessä videokameran kanssa.. eli nauhoitus ja kuvaus ja sitten synkkaus läppärillä. Vois jopa onnistua.
JA oishan se aika prota kun vetäsis tollasen radalla läppärin kanssa esiin .........

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #4 : 20.01.04 - klo: 15.06 »
Tossa näköjään saa datat ulos ilman tota niiden omaakin softaa, eli periaatteessa siitä on mahdollista muodostaa vaikka mitä. Kuitenkin jos haluaisi saada datat sijoiteltua pitkin rataa tarkasti, niin se vaatisi useampaa mittauspistettä radan varressa. Eli siis vaikka 4-5 lapcountteria eripuolilla rataa ja sitten niiden aikojen perusteella voisi vähän sijoitella noita tapahtumia ympäriinsä.

En tunne noita lapcounttereita niin hyvin että tietäisin tarkemmin niiden malleista tms, mutta periaatteessa tuollainen systeemi edellyttäisi lapcountteireita joista saisi datan ulos "raakana" pc:lle ja myöskin sitä että autossa oleva palikka toimisi kaikkien radan varrella olevien laskureiden kanssa, muutenhan siitä ei tulisi mitään kun pitäisi olla useampi palikka kiinni autossa ja käytännössä menee mahdottomaksi painon ja sijoittelun puolesta.

En ole sen tarkemmin katsonut kuinka paljon lpc:n autoon sijoitettava mokkula painaa, mutta kaiketi tuosta yhteensä joku 100g tulisi autoon lisää painoa kun tuo moduli ja lpc:n mokkula sinne laitettaisiin.

--

Jos nyt tuota asiaa lähdettäisiin tarkemmin puimaan, että miten saataisiin kartalle tarkat tulokset, niin pitäisi melkeen sijoittaa autoon DGPS-vastaanotin ja sitä kautta ottaa ajat ja sijainti. Tämä tietysti edellyttäisi että radanvarressa olisi DGPS-laitteisto, joka taas kyllä maksaa mansikoita.

Niille jotka eivät ole tietoisia, niin DGPS on tarkennettu GPS, eli siis radanvarrella oleva DGPS-laitteisto ottaa taivaalta normaalin GPS-signaalin ja sitä hyväksikäyttäen sitten tekee paikallisen tarkemman signaalin lähialueelle.

Datasta mitä tuosta järjestelmästä syntyisi, niin siitä näkee kordinaatit ja ajat jokaisesta hetkestä, eli siis sen avulla on mahdollista toistaa ajettu kilpailu kokonaan tarkkojen sijaintien ja aikojen kanssa (missä kohtaa on oltu milloinkin), tämän lisäksi yleensä DGPS-laitteet myöskin osaavat automaattisesti laskea tuota dataa käyttäen mm. nopeudet ja liikkumissuunnan ja kiihtyvyyden.

Tämä data kun yhdistettäisiin tuon laitteen dataan, niin saataisiin täydellinen järjestelmä, joka siis näyttäisi kaiken mitä autossa tapahtuu + missä ja milloin se on tapahtunut.

DGPS-laitteet itse autoon eivät paina paljoa, nykyisin ne on rakennettu yhdelle piirille ja näin ne ovat pieniä sekä kevyitä. En nyt osaa tarkkoja speksejä antaa, mutta luulisin että jäävät alle 50g painon puolesta (koteloimattomat ns. bulk-kortit). Hinnoittelu noissa laitteissa ei myöskään ole kovin paha, mutta tuo härveli joka vaaditaan radanvarteen kyllä maksaa sitten jo enemmän jos oikein muistan. DGPS-laitteet toimivat ainakin 300km/h nopeuksiin asti ja kestävät suuriakin g-voimia.

DGPS-laitteistoja käytetään tarkkuutensa vuoksi mm. suurilla rakennustyömailla. Esim. kun suuria palkkeja pitää sijoittaa paikalleen silloissa taikka suurissa kiinteistöissä, niin päädyt sekä niiden kiinnityskohdat on varustettu DGPS-laitteilla ja näin nosturin ohjaaja pystyy näkemään mihin palikka tulee sijoittaa tarkalleen.

Tarkkuuksista vielä sen verran, että paikannus voidaan suorittaa 10cm tarkkuudella normaalisti, mutta koska sijainti saadaan sitä tarkemmin mitä lähempänä radan varressa vekotin on ja yleensä tätä järjestelmää käytetään useiden satojen metrien, jos ei jopa muutaman kilometrin säteellä, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tarkemipikin paikallistaminen on teoriassa mahdollista. GPS-signaali tosin pitää saada taivaalta, eli ulkoradoille tämä sopisi ihan hyvin, mutta sisäradoilla laitteen antenni tulisi sijoittaa ko. rakennuksen katolle.

Vastaanottimet toimivat yleensä 6-12V tasavirralla, eli sopisivat toimimaan loistavasti akkujen kanssa. Virrankulutus vastaanottimella on siinä 2.5W hujakoilla ja itse piirillä alle 0.5W.

Ainut miinus tässä tekniikassa on näytteidenoton intervalli, joka on on yleensä 1 per sec, eli siis radalla jonka ajaa läpi esim. 10 sekunnissa, niin siltä saataisiin 10 näytettä, jotka siis pitäisivät sisällään ajan ja sijainnin jne. Tosin laitteet sitten osaavat kyllä laskea esim. 5 edelvätän tuloksen perusteella keskiarvoja jne, ja tietysti kun data saadaan laitteesta ulos, niin sitä tietenkin voidaan sitten manipuloida erinnäisillä algorytmeillä jne. Lopputuloksena kuitenkin yhdistettynä tuon laitteen kanssa syntyisi aika pätevä järjestelmä friikille joka haluaa tietää kaikesta kaiken.

.. Jos täydellisyyttä lähdetään hakemaan, niin värillisen langattoman kameran saa vastaaottimen kanssa alle 200 EUR ja sitten siihen sellainen 4" TFT-paneeli (~ 200-400 EUR) ohjaimeen kiinni. Sitten näkee jo auton sisältä radankin ja äänet kanssa kulkee samaa signaalia pitkin, että kuulokkeet vaan korville ja tuntuu kun oltaisiin konehuoneessa konsanaan! ;)

Mika R

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #5 : 20.01.04 - klo: 15.19 »
En muista fysiikasta paljoakaan lukioajoilta mutta eikös tuon naohoituksen perusteella maanopeus, kellonaika ja suunta vois piirtää aika tarkankin kartan auton kulusta ja sitten verrata sitä radan profiiliin; tuoko se mitään lisäarvoa, niin tuskin paljoakaan, oikeastaan ne on just noi mitä l150040 sanoi tuolla jo aluksi.

Poissa henkka88

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #6 : 20.01.04 - klo: 15.40 »
Olishan tommonen mustalaatikko rc:essäkin ihan hieno.
Itselläni on mikroautossa tommonen tiedonkeruu järjestelmä.
Täytyy kyl sanoo et tarpeellinen on kun saa koneesta koko aika
reali aikaista tietoa. Kerkee meinaan säätään seosta rikkaammalle
ennen kuin se kone onkin auttamattomasti leikannut kiinni. :oops:
  Mutta rc:essä tarpeellisuutta voi olla vähemmän kun
tiedot saa nähdä vasta ajon jälkeen.
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #7 : 20.01.04 - klo: 15.45 »
Jos renkaat eivät sortaisi yhtään, niin Mikan ehdottama menetelmä onnistuisi hienosti. Olen oman autoni kuitenkin valitettavasti todennut tekevän seuraavaa.

- Suuremmalla nopeudella myös kääntösäde on suurempi, vaikka servo jaksaa hyvin pitää renkaat samassa asennossa
- Olevan välillä nelipyöräluisussa
- Perä saattaa välillä pyrkiä  edelle
- Osaa se joskus hyppiä ja lentääkin
- Jarrutettaessa renkaat saattaa lukkiintuakin
- jne.

Onnistuisikohan paikannus helpoiten ja halvalla kolmella kaikuluotaimella, jotka lähettävät sektorin muotoista signaalia. Tällöin auton paikka olisi näiden kolmen kaiun ympyräkehien leikkauksessa. Autoon pitäisi saada vain joku sopiva heijastin, jotta se erottuisi luotettavasti.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #8 : 20.01.04 - klo: 15.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
En muista fysiikasta paljoakaan lukioajoilta mutta eikös tuon naohoituksen perusteella maanopeus, kellonaika ja suunta vois piirtää aika tarkankin kartan auton kulusta ja sitten verrata sitä radan profiiliin; tuoko se mitään lisäarvoa, niin tuskin paljoakaan, oikeastaan ne on just noi mitä l150040 sanoi tuolla jo aluksi.

Kyllä tuosta tarkan saa niinkuin mainitsinkin, kun vain pikkasen sitä dataa laskeskellaan. Radan profiili saadaan myöskin näppärästi tallennettua tuolla samalla DGPS-vastaanottimella kun sitä kuljetetaan rauhallisesti radan reunoja pitkin molemmilta puolilta. Sitten kun rata on merkitty, niin päälle voidaan piirtää vaikka mitä ja tietenkin sitten ajolinjat tms voidaan merkitä viivoilla ja vaikka viivan väriä muuttamalla saadaan hyvin indikoitua auton nopeutta eri vaiheissa. Tuohon sitten jotain toiminnallisuutta kuten kierrosten selaus, vertaaminen jne mielikuvitus on rajana, niin kyllähän siitä paljon saa irti jos moiselle on tarvetta.

Joskus muutama vuosi sitten tälläistä vastaavaa puuhastelin erääseen kilpaluokkaan 1:1 autoille. Tosin koskaan järjestelmää ei virallisesti otettu käyttöön, mutta se lähinnä johtui kaupallisista syistä ja siitä että datan kerääminen oikeassa kilpailussa julkiseen käyttöön antoi liikaa tietoa kilpailijoiden suorituksista (tarkoituksena oli antaa katsojille / seuraajille parempaa informaatiota kilpailun kulusta eri muodoissa ja eri lokaatioihin) ja näin ollen lopulta hankkeesta luovuttiin koska pelättiin omasta autosta kerätyn datan joutuvan vääriin käsiin (tällä hetkellä kilpailijoilla on jokaisella omat erilliset  järjestelmänsä).

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #9 : 20.01.04 - klo: 15.56 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Jos renkaat eivät sortaisi yhtään, niin Mikan ehdottama menetelmä onnistuisi hienosti. Olen oman autoni kuitenkin valitettavasti todennut tekevän seuraavaa.

- Suuremmalla nopeudella myös kääntösäde on suurempi, vaikka servo jaksaa hyvin pitää renkaat samassa asennossa
- Olevan välillä nelipyöräluisussa
- Perä saattaa välillä pyrkiä  edelle
- Osaa se joskus hyppiä ja lentääkin
- Jarrutettaessa renkaat saattaa lukkiintuakin
- jne.

DGPS mittaa liikkeen, nopeuden, paikan jne kaiken ilman mitään kosketusta muuhun autoon, eli siis se tallentaaa todellisen sijainnin, suunnan, nopeuden jne kaiken riippumatta siitä millä nopeudella mootttori käy, mihin suuntaan renkaat sojoittavat taikka onko auto katollaan radan varressa. :)

Mika R

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #10 : 20.01.04 - klo: 16.20 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Jos renkaat eivät sortaisi yhtään, niin Mikan ehdottama menetelmä onnistuisi hienosti. Olen oman autoni kuitenkin valitettavasti todennut tekevän seuraavaa.

- Suuremmalla nopeudella myös kääntösäde on suurempi, vaikka servo jaksaa hyvin pitää renkaat samassa asennossa
- Olevan välillä nelipyöräluisussa
- Perä saattaa välillä pyrkiä  edelle
- Osaa se joskus hyppiä ja lentääkin
- Jarrutettaessa renkaat saattaa lukkiintuakin
- jne.


Totta, enpä tullut ajatelleeksi  :roll:

Tuolla lennokkipuolella tämä mustalaatikko on ollut vissiin kovin hyödyllinen putoamisten jälkiselvityksessä mutta autoissa tuskin on samaa hyötyä.

Tuo Henkan kommentti oli mielenkiinen, en tiennytkään että teillä on mikroautoissa noin hienot tsydeemit  :D

Ja lopuksi onpas copter ollut tekemässä hienoa järjestelmää.. nostetaan hattua
-Mika

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #11 : 20.01.04 - klo: 19.55 »
Hamm (Fysiikanopettajan usein käyttämä hymähdys antaessaan tehtäviä.)... Tästähän voisi vaikka alkaa kehittelemään jotain, lähinnä teoriassa, lompakko tekee tenän käyttännössä....

Niin, DGPS on tarkempi kuin normaali gps. Ja muuten, radan profiili saadaan varmaan tarkemmin jos kävellään DGPS kädessä se ympäri molemmilla puolilla, sillä auto ei taida kuitenkaan olla yhtä ketterä ja tarkka kuin ihminen ;)!

Koodais vaan tuohon oman softan joka käsittelis sen datan ja muodostais siitä samantyylisiä kaavioita ja lisäis ne rataprofiiliin. Ja DirectX:llä vois hyödyntää sitä dataa myös, sillä se syöte voitais käyttää ohjelmassa, joka tekis 3D graffasen animaation autosta ja radasta ja miten auto käyttäytyi. Ja kahella DGPS systeemillä auton etu- ja takapäässä saataisiin näkyviin josko perä heittää vai aliohjautuuko se tmv.

Periaatteessa ei niin kovin vaikeaa, mutta käytännössä hieman hankalampi toteuttaa...
Ja läppäri ois kätevä, itse saisin muutamalla kymmenellä eurolla vanhoja läppäreitä vuokrattua vuodeksi tai puoleksi vuodeksi enemmänkin! Kyyti täältä tattarisuolle tai muualle puuttuisi. (Junaan ei oikein viittis astella jos ois muovikassit täynnä läppäreitä.)
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #12 : 21.01.04 - klo: 00.45 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Hamm (Fysiikanopettajan usein käyttämä hymähdys antaessaan tehtäviä.)... Tästähän voisi vaikka alkaa kehittelemään jotain, lähinnä teoriassa, lompakko tekee tenän käyttännössä....

Niin, DGPS on tarkempi kuin normaali gps. Ja muuten, radan profiili saadaan varmaan tarkemmin jos kävellään DGPS kädessä se ympäri molemmilla puolilla, sillä auto ei taida kuitenkaan olla yhtä ketterä ja tarkka kuin ihminen ;)!

Koodais vaan tuohon oman softan joka käsittelis sen datan ja muodostais siitä samantyylisiä kaavioita ja lisäis ne rataprofiiliin. Ja DirectX:llä vois hyödyntää sitä dataa myös, sillä se syöte voitais käyttää ohjelmassa, joka tekis 3D graffasen animaation autosta ja radasta ja miten auto käyttäytyi. Ja kahella DGPS systeemillä auton etu- ja takapäässä saataisiin näkyviin josko perä heittää vai aliohjautuuko se tmv.

Periaatteessa ei niin kovin vaikeaa, mutta käytännössä hieman hankalampi toteuttaa...
Ja läppäri ois kätevä, itse saisin muutamalla kymmenellä eurolla vanhoja läppäreitä vuokrattua vuodeksi tai puoleksi vuodeksi enemmänkin! Kyyti täältä tattarisuolle tai muualle puuttuisi. (Junaan ei oikein viittis astella jos ois muovikassit täynnä läppäreitä.)

Niin siis tietenkin se kävellään. Ei pelkästään se ketteryys, mutta myöskin nopeus. Käveltäessä tulee useampia pisteitä, eli tarkempi profiili.

En itse usko että tuo 3D tuo mitään lisää datan hyödyllisyyteen. Tietysti se on kiva kattoa, mutta siis mitään oleellista tietoa siitä ei kyllä saada lisää.

Kannatavia itteltänikin löytyy useita, mutta siis se kynnys tuossa on se DGPS-laitteiston hinta sinne radalle. Siinä puhutaan kuitenkin suht. korkeista summista. Tosin niitäkin voi vuokrata.

Nimimerkillä "Joskus istunut radan varrella kannettavan kanssa ja seurannut datoja ku auto painaa niin lujaa ku pääsee, jotta nähdään tuottaako suuret nopeudet taikka G-voimat ongelmia". ;)

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #13 : 21.01.04 - klo: 13.38 »
Ei välttämättä hyödyllisyyteen, mutta ehkä hieman lisähuvia ja nykyisten koneiden tehojen hyödyntämistä...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #14 : 21.01.04 - klo: 19.49 »
Kartingissa on tosiaan tiedonkeruujärjestelmät ollut käytössä jo pienen hetken. Pikkulinnut on laulanut, että laitteesta on ihan oikeesti hyötyä niille ketä sitä osaa hyödyntää. Suosituin taitaa olla MyChron eri versioineen, kalleimmasta pitäis löytyä G-antureista lähtien kaikki mahdollinen. Ilmeisesti näissä tuo radan piirtäminen tapahtuu nimenomaan noiden G-antureiden avulla. Alla muutama linkki, jos joku innostuu tosissaan tutkimaan. Se, että tuon Eagle Treen laitteesta saa jotain todellista hyötyä, vaatii hieman normi harrastajaa enemmän näkemystä ja tietoa.

http://www.aimrace.com.au/Files/DataSheets/
http://www.aimrace.com.au/Files/Race%20Studio%202%20Documents/
http://www.aim-sportsystems.com/AIM_Instruments/aim_instruments.html
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Mika R

  • Vieras
Mielenkiintoinen vehje
« Vastaus #15 : 22.01.04 - klo: 10.38 »
Joku teknikko sieltä firmasta on lisännyt tarinaa tuotteesta tonne topicciin, käykäähän lukemassa
http://www.radiocontrolzone.com/forums/showthread.php?s=&postid=1300673#post1300673
siellä voitte esittää myös tuumailujanne aiheesta kuten näitä jota täällä ootte jo tehneet.. katotaan mitä kaveri vastaa