Kirjoittaja Aihe: FG Mini Challenge 4WD  (Luettu 399174 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #360 : 16.07.13 - klo: 14.08 »
Ollaan tulossa kahden miehen voimin... siis n.klo 10 Tattiksella.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #361 : 16.07.13 - klo: 15.08 »
Ollaan tulossa kahden miehen voimin... siis n.klo 10 Tattiksella.
-Barbie-
+1 klo 10 Tattiksella, mikäli ei sada...

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #362 : 16.07.13 - klo: 22.01 »
JepJep.
Näin teemme.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #363 : 17.07.13 - klo: 18.30 »
Päivä Tattiksella Ministereiden seurassa vietetty.... kiitokset PKSRCA:n Ministerijaokselle.
7 Miniä radalla yhtä aikaa, lienee ennätys.
Mukavaa oli.
-BarbieTheBeast-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa EeHoo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #364 : 17.07.13 - klo: 21.28 »

Kiitoksia myös vieraileville tähdille!

Odotellessa että saadaa kamera-auton footagea jakoon!
Toivottavasti vauhdikasta menoa tiedossa, kuten livenäkin oli...



Poissa Urban

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #365 : 19.07.13 - klo: 16.06 »
Leppoisaa Ministelyä ;)
http://youtu.be/_e1i3YxuF_M

Tärinä näyttää olevan melkoinen, pitää katsoa saisiko kameran suoraan runkoon kiinni, mutta sitten pitää ajella ilman koria kuvatessa. Kuvattu 30fps joten hidastukset on ankeita. Ensi kerralla paremmin sitten, kun on päässyt homman makuun ;)

Poissa EeHoo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #366 : 25.07.13 - klo: 17.29 »
Huomasin tuossa itselläni että mekaaninen jarru vetää pohjalevyä kieroon. Kun servo kiskoo autoa perästä ja keulasta yhtäaikaa hullun tavalla.

Parhaiten huomaa kun laittaa auton ständille ja katselee pohjalevyä sivulta kun antaa jarrua.

Pitänee asentaa tällainen hydraulinen niinkuin monella jo taitaa ollakin, ei ilmeisesti kuormita pohjalevyä ja on kuulemma tehokas ja tunnokas?

http://rc-car-online.de/shop/en/products/mec_3001-mecatech-hydraulic-brake-crosshydro-for-fg-2wd-4wd-3001-set.html


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #367 : 25.07.13 - klo: 21.25 »
Miten muuten, nyt kun olette saaneet homman pyörimään ja käsittääkseni omilla teknisillä säännöillä niin otanko ekalla sivulla olevat alkuperäiset tekniset sääntökaavailut pois ettei tule väärinkäsityksiä?

Kylätason RC-kuski.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #368 : 25.07.13 - klo: 22.47 »
FG:n 4-veto Minin mekaaniset jarrut ovat sinänsä toimivat. Ja teho on pääosin riittävä Miniin. Lisää tehoa Minin  mekaanisiin jarruihin saadaan vaihtamalla jarrupalat FG:n ns. tuningjarrupaloihin. Myös tuntoa jarruihin saadaan hieman lisää tuningjarrupaloilla.

Mekaanisten jarrujen ominaisuuksiin kuuluu, että ne vääntävät runkoleyä jarrutettaessa. Se on vain hyväksyttävä.

Nestejarrujen jarruteho on sitten aivan jotain muuta ja niissä on tuntoa. 4-veto Miniin riittää yksi nestejarru väliakselille. Valmista nestejarrupakettia väliakselille on saatavana Hobbytekistä ja Pitstop Tuningilta. Molemissa paketeissa on metallinen jarrulevy. Sen vaihtaisin lasikuitulevyyn. Samalla on vaihdettava myös massajarrupalat metallisiin. Lasikuitulevylla ja metallisilla jarrupaloilla saadaan vielä enemmän tehoa ja ennen kaikkea tuntoa lisää  jarruihin. Sekä ne toimivat jo heti kylmänä. Metallijarrulevy antaa vasta lämpimänä täyden jarrutehon.

Pitstop Tuningin jarrupaketti sisältää alumiinisen kytkikellon laakeripukin. Vakio muovinen laakeripukki sulaa kun kytkinkellon laakerit leikkaa kiinni. Ne leikkaa kiinni, jos ei muista laakereita voidella aina 5 litran ajon jälkeen. Kiinnileikkautumisessa tuhoutuu aina muovinen laakeripukki. Alumiininen kestää. Alumiinisen pukin irrottaminen huoltoa varten on jonkin verran vaivattomampi.

Nestejarrulla ei kisoja voiteta. Kyllä se alusta pitää olla säädöissään. Ja alla tilanteeseen sopivat oikeat renkaat. Mutta kun nämä perusasiat on kunnossa niin kyllä nestejarruilla varustetulla autolla voi ajaa kovempaa ja syvemmälle mutkaan sisään.
 
« Viimeksi muokattu: 25.07.13 - klo: 22.50 kirjoittanut koivisi »

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #369 : 26.07.13 - klo: 10.25 »
Jep, kuten edellä oli niin rungon taipuminen etujarrujen vaijereiden kiristyessä on ominaisuus. Sitä voipi hiukan hillitä endpointin säädöllä, mutta vastaavasti etujarrujen tehosta tällöin tingitään.

Ratkaisuna voisi olla rakentaa vaijereiden(kuorien) kiinnitys samaan pisteeseen servon kiinnityksen kanssa, tällöin jarrutuksen aiheuttama voima ei vääntäisi runkoa. Tällainen toteutus muhii jo omassa päässäni ja ehkä talvella voisi jotain saada aikaa ja samalla siihen voisi tehdä tarkemman jarrubalanssin säädön.

Tuosta nestejarrusta sen verran, että käsittääkseni niitä ei ole kuin yhdessä (?) autossa ja mikäli joskus ajetaan sääntöjen kanssa niin ovat hyvin harmaalla alueella.
Mitä tulee nestejarrujen tuntumaan niin varmasti on parempi kuin mekaanisilla, mutta minin tapauksessa kun puhutaan yhdestä jarrusta jonka voima välittyy sitten hihnan välityksellä etupörille, sekä molemmilla akseleilla vielä diffit niin uskallan väittää että mekaaniset levyjarrut etupyörissä tuovat oikein säädettyinä vähintäänkin yhtä hyvän jarrutehon, koska jarrutusvoima välittyy suoraan pyörille ilman voimansiirron komponentteja.


« Viimeksi muokattu: 26.07.13 - klo: 10.34 kirjoittanut unkka »

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #370 : 26.07.13 - klo: 11.03 »
"Tuosta nestejarrusta sen verran, että käsittääkseni niitä ei ole kuin yhdessä (?) autossa ja mikäli joskus ajetaan sääntöjen kanssa niin ovat hyvin harmaalla alueella."
 

Kahdessa!

Terveisin
Mies hyvin harmaalta alueelta   :evil:

http://www.one5mini.com/de_regels.html

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #371 : 26.07.13 - klo: 11.13 »

http://www.one5mini.com/de_regels.html


No en ala väittelemään säännöistä, jokainen tekee autolleen(rahoilleen) mitä lystää, mutta itse en ainakaan aja Hollannin MiniCupissa :tongue:
« Viimeksi muokattu: 26.07.13 - klo: 11.16 kirjoittanut unkka »

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #372 : 26.07.13 - klo: 11.44 »
Raha ei olla onkelma  :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #373 : 26.07.13 - klo: 21.21 »
Toivottavasti tästä luokasta ei tulekkaan sellaista jossa toisilla kilpailijoilla ei ole rahan sijoittelun kanssa ongelmia. Eikö niitä varten ole jo monta luokkaa olemassa missä varustekilpailu on osa harrastusta?

Toivomuksena ja nöyränä pyyntönä on että luokan alkuperäistä henkeä ei unohdettaisi ja pidettäisiin luokka mahdollisimman blingittömänä. Kokeneemmat kuskit jotka on autoilla jo ajaneet enemmän voisi lyödä viisaat päänsä yhteen ja perustaa luokalle säännöt, te tiedätte parhaiten mitkä päivitykset autoon on tarpeellisia ja mitkä tarpeetonta kustannuksien kasvattamista. Kuten tiedetään, blingi ottaa henkisen voiton jo varikkopöydällä, oli se nopeuteen vaikuttava varuste tai ei niin kustannukset nousee jokaisella osatilauksella.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #374 : 26.07.13 - klo: 23.42 »
Nestejarru ei montaa tupakka-askia maksa ja on erittäin hyvä ja hyödyllinen optio osa!

Mini "luokka" hakee vielä Soomessa muotoaan. Kaikkea "bling blingiä" voi mielestäni tässä vaiheessa kokeilla ihan vapaasti jos haluaa. En aio Minillä kilpailla enkä laittaa siihen ponderia kiinni, joten en sekaannu tähän sääntö asiaan sen enempää.  :lipsrsealed:  Vinkkinä vaan että Hollantilaiset ovat jo keksineet Mini luokalle säännöt.
Itse ostin Minin talvella 2010 myytyäni ensin LS-5 auton pois minua taitavammalle rattimiehelle. Ajatuksena oli (ja on vielä) nautiskella rennosti suht edullisella "vakioautolla", en kadu päätöstä...  :roll:



Poissa EeHoo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #375 : 27.07.13 - klo: 09.13 »
Ja mä kun halusin vaan välttää että pohjalevy ei kieroudu, niin siitähän sukeutuikin  :shocked:
Näin radalla kaverilla kun pohjalevy oli muuttanut muotoaan pysyvästi.
Ja huomasin että jarru vetää sitä juuri samaisella tavalla kieroon. Siten että ennen pitkää maha raapii rataa  :cry:

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #376 : 27.07.13 - klo: 18.54 »
Vaijerikäyttöiset jarrut hieman aina vääntävät alustaa. Se on tuoteominaisuus. Siitä ei pääse täysin eroon millään. Mikäli maksimi jarruvoima on oikein säädetty ei runko pysyvästi banaaniksi väänny.

Maksimi jarruvoima on myös yksi alustan säätökohde siinä missä jouset, iskunvaimentimet, pyörän kulmat jne.

Liika jarruvoima tekee ajosta kulmikasta. Oikein säädettynä alusta ei juurikaan nyöki jarrutuksessa. Liika jarrruvoima kuluttaa lisäksi renkaita kulmikkaaksi.

Oikea jarruvoima säädetään lämmitetyillä renkailla. Ajetaan pääsuoraa täysilla ja suoritetaan suoran loppupäässä täysjarrutus. Oikein säädettynä renkaat menevät juuri ja juuri lukkoon.

Jarruvoimat tulee säätää niin, että takapyörät eivät saa mennä lukkoon. Lukkoon mennyt takapää menettää pidon ja auto pyöräntää. Etenkin jos jarrutetaan kaarteessa.

Hyvällä pidolla maksimi jarruvoima on suurempi kuin heikommalla pidolla. Jarruvoima tulee aina tarkistaa joka treenien alussa. Ja myös pitkin päivää jos lämpötila muuttuu. Ja myös joka kerta kun vaihdetaan renkaita. Tai tehdään merkittäviä muutoksia alustaan.  Aina siis kun olosuhteet muuttuvat.

FG 4WD Minissä sama servo käyttää sekä etu- että keskijarrua. Jarruvoiman säätö lähettimestä vaikuttaa siis molempiin jarruihin. Tarvittessa on etu- ja keskijarrun balanssi säädettävä mekaanisesti. Minissä on tilaa omalle etujarruservolle. Tällöin balanssin säätö voidaan tehdä lähettimestä myös.

Mekaaninen keskijarru ei yksin riitä. Siksi autossa on mekaaniset etujarrut. Hydraulisen keskijarrun teho riittää yksin. Eikä tällöin tarvita erillisiä etujarruja. Hydraulisen jarrun kaikki säädöt voidaan tehdä suoraan lähettimestä.
   
« Viimeksi muokattu: 27.07.13 - klo: 19.07 kirjoittanut koivisi »

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #377 : 29.07.13 - klo: 09.18 »
Toivottavasti tästä luokasta ei tulekkaan sellaista jossa toisilla kilpailijoilla ei ole rahan sijoittelun kanssa ongelmia. Eikö niitä varten ole jo monta luokkaa olemassa missä varustekilpailu on osa harrastusta?

Toivomuksena ja nöyränä pyyntönä on että luokan alkuperäistä henkeä ei unohdettaisi ja pidettäisiin luokka mahdollisimman blingittömänä. Kokeneemmat kuskit jotka on autoilla jo ajaneet enemmän voisi lyödä viisaat päänsä yhteen ja perustaa luokalle säännöt, te tiedätte parhaiten mitkä päivitykset autoon on tarpeellisia ja mitkä tarpeetonta kustannuksien kasvattamista. Kuten tiedetään, blingi ottaa henkisen voiton jo varikkopöydällä, oli se nopeuteen vaikuttava varuste tai ei niin kustannukset nousee jokaisella osatilauksella.

Niinpä, toivotaan......
Olen samaa mieltä,jos tästä aiotaan jonkinlainen budjetti(kisa)luokka saada aikaiseksi..... mutta jos ei niin sittenhän se on ihan sama mitä kukin autoonsa laittaa.....

-BarbieTheBeast-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #378 : 29.07.13 - klo: 10.45 »
Toivossa on hyvä elää...

Kyllä kyllä, en nyt vaan jaksa uskoa että tästä saadaan mitään varsinaista luokkaa aikaiseksi. Pari vuotta näillä on nyt pöristelty eikä se ole puheita kummemmaksi jalostunut. Eikä se innostuksen lässähtäminen taida olla muutamasta bling bling osasta kiinni... Kaverit jotka olivat alkuksi hyvinkin innokkaina puuhaamassa luokkaa ovat jo tainneet myydä autonsa pois?
Tietysti toivon olevani väärässä, koska monelle juuri kilpaileminen on se juttu. Ja ilmeisesti nyt uusi (aktiivisempi?) porukka on lähtenyt asiaa vetämään. Toivotan vilpittömästi onnea yritykselle  :azn:

Itse olen tainnut jo tuunata autoni ulos (tulevasta?) luokasta...  :wink:

Niin, piti vielä sanoa että Mineillä on joka tapauksessa erittäin hauskaa ja nautinnollista ajaa vaikka niillä ei virallista kilpaa koskaan ajettaisikaan. Tattiksella on ollut hyvät väännöt muitten Mini-hörhöjen kanssa.
Aina pitää jostain syystä kilpailla kaikella minkä hankkii. Eukot pitää heittää ja kännykät kantaa, vai oliko se toisin päin...  :kiss:

« Viimeksi muokattu: 29.07.13 - klo: 11.52 kirjoittanut Tomas »

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #379 : 29.07.13 - klo: 18.15 »
Alumiiniset alatukivarret takana on nyt testattu.

Kaikki pääkomponentit (tukivarret, pyörän navat, etu- ja takapukit, iskaritornit, tasauspyörästöt, moottoripukit) ovat FG 4WD Minissä muovia. Tämä osin selittää auton edullisen myyntihinnan verrattuna takavetoiseen täysalumiiniseen LS5-luokan kilpa-autoon. Yhdellä LS5 auton hinnalla saa kolme Miniä.

Muovi sinänsä ei tee autosta hyvää eikä huonoa. Itse muovimateriaali ja osien muotoilu ratkaisee niiden toimivuuden. Minissä on kaksi kohtaa, joissa mieli tekee kokeilla jykevämpiä alumiiniosia: taka/alatukivarret ja takaiskaritorni.  10 minuutin alkuerässä ei vielä huomaa mitään. Mutta 20 ja 30 minuutin pituisissa finaaleissa lämpötila auton sisällä nousee niin, että takatorni pehmenee finaalien loppupuolella. Tämän huomaa selkeästi auton käyttäytymisen muutoksena. Nopeassa suunnanmuutoksessa ulommainen takapyörä menettää pitoaa. 

Taka/alatukivarret vääntyvät lämmön vaikutuksesta ropellille. Aluksi muodonmuutos on palautuva. Mutta ajanmyötä varret jäävät ropelliksi. Yhtenä kauniina päivänä takapään toiminta on vaan kadonnut.

Osien vaihtaminen jämäkkiin alumiinisiin ei sinänsä ole pelastus. Samalla alustan ominaisuudet muuttuvat ja on varauduttava säätämään alustaa.

Alutukivarsisarja sisältää tukivarret, metalliset kuulanivelet ja vanttiruuvien lukitusmutterit. Vanhat vanttiruuvit käyvät edelleen.

Muuten hyvä, mutta näillä alumiiniosilla auto on n. 10-12 mm leveämpi takaa kuin muoviosilla.  Tämä näennäisesti pieni ero vaikuttaa huikeasti auton käyttäytymiseen. Auto menettää yllättäen koko takapitonsa kaarteessa. Tätä ei saa korjauttua oikeastaan millään. Kun vielä muistaa, että Minissä on melko vähän säätökohteita. Kaikki tukivarsien kiinnityspisteet ovat kiinteät ylätukivarsien uloimpiä niveliä lukuun ottamatta. Tarvittaessa sinne voidaan lisätä 2 mm simmejä. Vakaajat ovat kiinteät. Edessä iskunvaimentimien alapäissä on vain säätömahdollisuus. Yläpäät ovat kiinteät. Vastaavasti takana  yläpäissä on säätömahdollisuus. Jne.

Alumiinisillä tukivarsilla saa rakennettua kapemman takapään, kun poistaa vanttiruuvien lukitusmutterit. Tällöin vanttiruuvit on lukittava lukkoliimalla. Tarvittaessa joutuu hieman lyhentämään vanttiruuveja. Jos tämä ei riitä. Voi vielä tukivarsia yrittää hieman lyhentää vanttiruuvien puoleisista päistä. Näitä muutoksia ei testissä enää tehty.

Laitettiin tilalle uudet 10 euron muoviset tukivarret. Ja nyt alusta toimii jälleen. Aikansa! Sitten taas uudet. Säästyneet eurot voi sijoittaa mm. renkaisiin. Ne ovat 4-veto Minissäkin tärkein säätökohde.

Väärää rengastusta ei korjaa millään muilla säädöillä. Muuten toimivan alustan voi pilata väärällä rengastuksella.

Muovisissa tasauspyörästöissä on yksi huono ominaisuus. Niissä ei ole vetoakselien ulostuloissa lainkaan laakereita. Ulostuloja on syytä aika-ajoin voidella rasvalla. Muute ne leikkaa kiinni ja kuluttavat ulostulojen reijät tasauspyörästössä väljiksi. Sen jälkeen diffi ei oikein toimi. Päivän sana on: Ennakoiva huolto. Aivan kuten kytkinkellon laakereiden voitelussa. 
« Viimeksi muokattu: 29.07.13 - klo: 18.20 kirjoittanut koivisi »

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #380 : 29.07.13 - klo: 20.41 »

Alutukivarsisarja sisältää tukivarret, metalliset kuulanivelet ja vanttiruuvien lukitusmutterit. Vanhat vanttiruuvit käyvät edelleen.
Muuten hyvä, mutta näillä alumiiniosilla auto on n. 10-12 mm leveämpi takaa kuin muoviosilla.


Ovatko nuo alsaosat miniin juuri tarkoitettuja palikoita?
Muistaakseni vanhan LS4 evon osat eivät levittäneet autoa lainkaan.
Ne istuivat sinne muutenkin hyvin.

 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #381 : 29.07.13 - klo: 21.21 »
Kaverit jotka olivat alkuksi hyvinkin innokkaina puuhaamassa luokkaa ovat jo tainneet myydä autonsa pois?
Tietysti toivon olevani väärässä, koska monelle juuri kilpaileminen on se juttu. Ja ilmeisesti nyt uusi (aktiivisempi?) porukka on lähtenyt asiaa vetämään. Toivotan vilpittömästi onnea yritykselle  :azn:

Joissain aiemmissa viesteissä olen sivunut syitä miksi omalta osalta luokan eteenpäin vieminen lössähti, ja ne syyt joita en ole kertonut, en viitsikkään kertoa ettei kenellekkään tule paha mieli.

Voi olla että Mineistä ei koskaan tule mitään, aika näyttää. Uusia luokkia kehittyvän tekniikan myötä tulee ja menee siihen tahtiin että on vaikea pysyä luokkien mukana. Jotkut kuolee smantien pois ja toiset jää kytemään jopa vuosiksi ennen suosion kasvamista. Suomessa harrastajia on vähän ja huonolla itsetunnolla seurataan ensin mitä maailmalla suhtaudutaan johonkin asiaan/luokkaan ennen kun rohkeus riittää lähteä mukaan, RC-touhut ei ole tässä suhteessa poikkeus vaan samaa inflaatiota kärsitään monessa muussakin lajissa.

Mulla on tällä hetkellä pakollinen tauko RC-touhujen kanssa ja kun tauko loppuu muutamien vuosien kuluttua niin palaan Minin rattiin. Mielenkiinnolla luen Koiviston testejä Ministä ja lievällä haikeudella ajattelen että olisi mukavaa olla varikolla touhuumassa näiden autojen parissa. Ajanko muutman vuoden kuluttua Minillä yksin vai isomman porukan kanssa jää nähtäväksi, parin kesän takaisista ajoista jäi hyvät muistot ja mieletön nälkä vielä ajaa Minillä, siinä autossa olis sitä jotain :smiley:
« Viimeksi muokattu: 29.07.13 - klo: 21.24 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #382 : 30.07.13 - klo: 02.56 »
Tuo mitä Koiviisi kertoi alatukivarsian feksaamisesta pitää täysin kutinsa.  Lisäksi vanne alkaa ottamaan kiinni sisäreunastaan alatukivarteen  ja jälki on tälläistä.

Täällä lisää kuvia ministä jos jollekin on niistä apua tahi jos haluaa tarkastella isompana kuvaa.

Ongelmasta pääsee eroon sillä että tuuppaa pari prikkaa hexin ja hubin väliin jolloin vanne loitonee passelisti silti levittämättä auto hirveästi. Tukivarret kannattaa sitten aina vaihtaa pareittain sillä huomasin että samalla varaosanumerolla löytyi ainakin kahta hieman toisistaan poikkeavaa mallia.  :shocked:

Ne diffit ja niiden ulostulot olivat ja ovat ledelleen lie pahin ongelma johon en löytänyt ratkaisua. Tyydyin lopuksi siihen että aina kun tulin ajosta pukkasin voiteluainetta sinne juureen. Lämimänä ollessaan voiteluaine imeytyi paremmin ulostuloon eli käytin vanhaa mopoilijoiden sääntöä, ketjut rasvataan aina lämpimänä. tai voihan asian kokeilla onko voitelutavetta. laittaa auton maahan ja tuuppaa -> rulaako se hereesti vai pysähtyykö vauhti heti tykkänään.

Ministä ei jäänyt kuin hyviä muistoja ja oli se kieltämättä makee rassi. Liki 2 kesää tahkosin yksin minillä tattiksella ja tuona aikana radalla kävi muutaman kerran toinen mini siis yhden käden sormet riittivät.


   

Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #383 : 30.07.13 - klo: 06.38 »

Täällä lisää kuvia ministä jos jollekin on niistä apua tahi jos haluaa tarkastella isompana kuvaa.

Hui hai, hyviä kuvia. Kyllä niistä sai taas muutaman hyvän vinkin, kiitos!
Melko paljon luokan alkuperäistä henkeä rikkovia bling bling osia näyttäisi kyllä olevan...  :wink:

Itse hoidin jässähtävän diffin vaihtamalla alu-diffiin. Siinä on laakerit ulostuloissa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #384 : 30.07.13 - klo: 07.14 »
Viime vuosituhannen puolella kun ajoin muovi FG:llä juuri tulleita alumiini FG:itä vastaan niin silloin sai tukivarsiin optio-osana hiilikuituiset vahvikepalat jotka vähensi alatukivarsien fleksaamista ja muodonmuutoksia. Näppärä budjettinikkari varmaan tekee Miniin helposti tukivarsien vahvikkeet jos ei alumiinia halua laittaa ja kaipaa tukivarsiin lisätukevuutta.

Juuri kattelin että Ministä on olemassa HT versio joka ei ole merkittävästi perus Miniä kalliimpi, siihen muutamia päivitysosia kuten nivelvetarit eteen ja muutam muu nippeli niin silti jäädään auton hinnassa alle 1300€ tuntumaan joka on vielä kohtuullinen hinta "RTR" autosta.

Ei ei, ei enään täksi kesäksi mutta jos.... :cool:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #385 : 30.07.13 - klo: 07.32 »
Jees,samoja piirteitä myös havaittavissa täälläkin suunnalla.Mutta ei ne aluvarretkaan autuaaksi tee; meillä on täällä ollut yhdessä autossa kiinni ja havainnot:ei siedä paljoakaan mällejä,taipuvat nekin ja sen jälkeen kun yrittää oikaista niitä ... katkeavat;kokemusta on. Ja sitten maksaa ..... taas. Eli tätä taustaa vasten muoviset säännöllisesti vaihdettuna tuntuisi olevan ihan hyvä ratkaisu,kustannuksiltaan.Ja ei ole iso homma niitä vaihtaa..

Ja yleisesti Minien tulevaisuudesta:
Kyllä tässä yritellään kovasti saada Ministereitä päristelemään "samaan paikkaan samaan aikaan", kun ei se homma etene,jos tuolla on muutama ukko ja täällä muutama..... ja sitten vielä "valitellaan" että kun ei näille ole mitään yms.Kyllä homma lähtee yhteisistä tavoitteista yhteistyöllä ! Ja onhan tässä nyt jotain saatu kuitenkin aikaiseksikin......
Näihin bling-bling asioihin voidaan sitten palata,kun saadaan konkreettista aikaiseksi eli tässä tapauksessa ensin kaikki Tykkimäkeen Kouvolaan elokuun lopulla(toivottavasti) järjestettävään "näytöskisaan" tai millä nimellä sitä nyt halutaankin kutsua ehkäpä näytöslähtöjä pikemminkin ajamaan.... Jos joku nyt vierastaa kisa-sanaa.

Että silleen.

-BarbieTheBeast-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #386 : 30.07.13 - klo: 18.29 »
Kokonaan uutta tasauspyörästöä ei tarvitse ostaa kun ulostulojen laakeripuutteen korjaa. Riittää kun ostaa alumiinisen tasauspyörästön runkon. Vanhasta tasauspyörästöstä voidaan hyödyntää kaikki sisäkalut. Alumiinisessa tasauspyörästössä on isompi ulkolaakerien sisäreikä. Laakerit pitää hankkia myös.

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #387 : 31.07.13 - klo: 10.47 »
Suunnitelmissa olisi livahtaa perjantai iltapäivällä töistä 14 jälkeen Tattikselle ajamaan sään salliessa. Onko muita innokkaita? Edit: Taidankin skipata ja siirtää ajot viikonlopulle

Ja mitä Bling-osiin tulee niin edellämainittujen seikkojen perusteella itseäni kiinnostavien osien listalla on alumiiniset diffien kuoret (huoltovälin piteneminen) sekä takaiskarin tuki (ei muutu ajon aikana). Lisäksi nivelvetarit eteen.
« Viimeksi muokattu: 01.08.13 - klo: 09.19 kirjoittanut unkka »

Poissa Urban

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #388 : 31.07.13 - klo: 13.52 »
Itse en valitettavasti pääse perjantaina kun olen silloin mökillä. Tänään pitänee käydä kun näyttää siltä ettei tulekaan vettä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FG Mini Challenge 4WD
« Vastaus #389 : 01.08.13 - klo: 08.18 »
Mitkä on tällä hetkellä ne päivitetyimmät osat joilla parannetaan auton luotettavuutta ja huollettavuutta? Jatkakaa listaa kokemuksien ja havaintojen kertyessä niin pysyy vähän paremmin kartalla mitä kannattaa vaihtaa ja mitä jää ehkä listalle.

- mekaanisten jarrujen tuning päivitys
- nivelvetarit eteen
- alumiiniset diffirungot

Ehkä listalla

- alumiininen iskaritorni taakse
- alumiiniset tai vahvistetut ajemmat takatukivarret
- mekaanisten jarrujen poisto ja nestejarru keskelle
Kylätason RC-kuski.