Sen verran mielenkiintoinen projekti, että laita ihmeessä infoa kun edistyy.
Joo, täytyy laittaa. Kyseessä on siis
tällainen projekti. Teen seuraavaksi uuden yksinkertaisesti detaljoidun veturin lasten leluksi, jossa samalla harjoittelen itselleni uusia tekniikoita, kuten harjatonta moottoria, kiertokankimekanismin tekoa ja valettuja puolapyöriä, tulevia vetureja varten. Yleensä noissa metallihommissa tulee kakkoslaatua aluksi, joskus elektroniikassakin, mutta tuollainen "ei niin millin päälle" -projekti on hyvä testimahdollisuus.
Liitteessä taannoin ottamani skoopin näyttö kaasu pohjassa A ja B johtimen välistä. Se hitaan huonous johtunee siitä, että virtaa katkotaan kun mennään hitaampaa. Eli tuo kohtuu nätti sini muuttuu aika kuraksi.
Yleensä noilla BLDC-moottoreilla ei tarvita hyvää siniä. Ne on optimoitu ennemminkin juuri tuollaiselle "trapetsoidi"-aaltomuodolle, joka on helpompi tuottaa (tai ainakin oli joskus, modernit PWM-mikrokontrollerit tuottavat samalla hardwarella yhtä lailla siniä). Enneminkin kyse on käsittääkseni siitä, että useimmiten harjattomia moottoreita asennetaan suuren tehon takia nopeaksi tarkoitettuihin autoihin, helikoptereihin, joilla kierrokset ovat aina yli puolet täydestä arvosta ja vastaaviin, ja kaupalliset säätimet on sitten tehty sen mukaan. Kukaan ei kai ajele RC-autolla alle 10 %:lla huippunopeudesta tai halua parkkeerata sitä millintarkasti.
Harjaton moottori soveltuu rakenteensa puolesta kuitenkin erinomaisesti tarkkaan hidasajoon ja paikoitukseen (esim. teollisuuden servot tai vaihtotyöt veturilla). Itse valitsin reippaasti ylitehoisen harjattoman myös siksi, että sen jäähdytysominaisuudet ovat paremmat. Suuren momentin tuottaminen pienillä nopeuksilla vaatii suuren staattorivirran ja siten lämmittää moottoria, mutta toisaalta ilma ei virtaa niin kuin isoilla kierroksilla. Ihmettelen kyllä, että tuossa moottorissa ei ollut minkäänlaista tuuletinta sisällä. Pitäsikö siihen laittaa ulkoinen puhallin?
Vielä parempi olisi siniaallolle käämitty moottori, koska sen saa käymään täysin ilman nykimistä. Niitä tehdään servokäyttöön, mutta hinnat ovat jotain aivan toista kuin harrastuslaitteille. Toisaalta veturissa, jonka huippunopeus on noin 1,5 m/s, välitys on niin suuri, että moottorin nykiminen ei näy liikkeen epätasaisuutena.
PS. Voiko täällä poistaa omia viestejä?