Kirjoittaja Aihe: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?  (Luettu 3663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hkoskenv

  • Tulokas
    • Profiili
Ostin DualSkyn harjattoman moottorin puutarharautatien veturia varten. Sen mukana ei tullut mitään informaatiota sensorisysteemin kytkennästä, enkä pikaisella googlaamisellakaan löytänyt tietoa. Tietääkö täällä kukaan miten se toimii? Ilmeisesti se on normaali hall-antureista koottu kytkentä, mutta mitenköhän ne johdot pitäisi kytkeä? Onko RC-moottorien sensorien kytkentä standardoitu (tai muuten sama eri valmistajilla)? Tarkoitus on tehdä nopeudensäädin itse. Nuo kaupalliset eivät käsittääkseni toimi kunnolla erittäin hitailla nopeuksilla, jotka ovat veturikäytössä välttämättömiä. Ja rakentelu on hauskaa.

Poissa ViX

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #1 : 31.03.11 - klo: 20.01 »
Tuolla on jokin sensorikytkentä http://rc10.fi/index.php?topic=53025.msg491700#msg491700
Sillä voi ainakin päästä jyvälle.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #2 : 31.03.11 - klo: 22.00 »
Onko RC-moottorien sensorien kytkentä standardoitu (tai muuten sama eri valmistajilla)?
On. Nopeudensäätimet ja moottorit voi olla eri firmoilta ja aina menee samanlainen 6 johtimen kaapeli siinä välissä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #3 : 31.03.11 - klo: 22.34 »
Johto on välissä mutta järjestys voi olla eri ja toiset moottorit tarvii adapterin toisten noparien kanssa.

Poissa hkoskenv

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #4 : 01.04.11 - klo: 09.29 »
Kiitos tiedoista. Moottorin (Dualsky XM540TF-21.5D) mukana tuli johto, jonka värikoodit täsmäävät ViX:n antaman linkin kanssa. Kokeilen ensin, josko se olisi oikea järjestys.

Poissa ViX

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #5 : 01.04.11 - klo: 10.01 »
Sen verran mielenkiintoinen projekti, että laita ihmeessä infoa kun edistyy.

Liitteessä taannoin ottamani skoopin näyttö kaasu pohjassa A ja B johtimen välistä. Se hitaan huonous johtunee siitä, että virtaa katkotaan kun mennään hitaampaa. Eli tuo kohtuu nätti sini muuttuu aika kuraksi.

Poissa hkoskenv

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #6 : 01.04.11 - klo: 10.33 »
Sen verran mielenkiintoinen projekti, että laita ihmeessä infoa kun edistyy.

Joo, täytyy laittaa. Kyseessä on siis tällainen projekti. Teen seuraavaksi uuden yksinkertaisesti detaljoidun veturin lasten leluksi, jossa samalla harjoittelen itselleni uusia tekniikoita, kuten harjatonta moottoria, kiertokankimekanismin tekoa ja valettuja puolapyöriä, tulevia vetureja varten. Yleensä noissa metallihommissa tulee kakkoslaatua aluksi, joskus elektroniikassakin, mutta tuollainen "ei niin millin päälle" -projekti on hyvä testimahdollisuus.


Lainaus
Liitteessä taannoin ottamani skoopin näyttö kaasu pohjassa A ja B johtimen välistä. Se hitaan huonous johtunee siitä, että virtaa katkotaan kun mennään hitaampaa. Eli tuo kohtuu nätti sini muuttuu aika kuraksi.

Yleensä noilla BLDC-moottoreilla ei tarvita hyvää siniä. Ne on optimoitu ennemminkin juuri tuollaiselle "trapetsoidi"-aaltomuodolle, joka on helpompi tuottaa (tai ainakin oli joskus, modernit PWM-mikrokontrollerit tuottavat samalla hardwarella yhtä lailla siniä). Enneminkin kyse on käsittääkseni siitä, että useimmiten harjattomia moottoreita asennetaan suuren tehon takia nopeaksi tarkoitettuihin autoihin, helikoptereihin, joilla kierrokset ovat aina yli puolet täydestä arvosta ja vastaaviin, ja kaupalliset säätimet on sitten tehty sen mukaan. Kukaan ei kai ajele RC-autolla alle 10 %:lla huippunopeudesta tai halua parkkeerata sitä millintarkasti.

Harjaton moottori soveltuu rakenteensa puolesta kuitenkin erinomaisesti tarkkaan hidasajoon ja paikoitukseen (esim. teollisuuden servot tai vaihtotyöt veturilla). Itse valitsin reippaasti ylitehoisen harjattoman myös siksi, että sen jäähdytysominaisuudet ovat paremmat. Suuren momentin tuottaminen pienillä nopeuksilla vaatii suuren staattorivirran ja siten lämmittää moottoria, mutta toisaalta ilma ei virtaa niin kuin isoilla kierroksilla. Ihmettelen kyllä, että tuossa moottorissa ei ollut minkäänlaista tuuletinta sisällä. Pitäsikö siihen laittaa ulkoinen puhallin?

Vielä parempi olisi siniaallolle käämitty moottori, koska sen saa käymään täysin ilman nykimistä. Niitä tehdään servokäyttöön, mutta hinnat ovat jotain aivan toista kuin harrastuslaitteille. Toisaalta veturissa, jonka huippunopeus on noin 1,5 m/s, välitys on niin suuri, että moottorin nykiminen ei näy liikkeen epätasaisuutena.


PS. Voiko täällä poistaa omia viestejä?

Poissa hkoskenv

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #7 : 01.09.11 - klo: 13.41 »
Sain säätimen tehtyä. Vaiheet piti hakea kokeilemalla, mutta kun ne löytyivät, homma alkoi pelata. Noissa on kuusi tapaa kytkeä (kolme johtoa), yksi toimii oikein, kaksi huonosti ja kolme ei ollenkaan. Säätimessä on takaisinkytketyn moottorinohjauksen lisäksi mahdollisuus ohjata valoja kulkusuunnan mukaan ja näyttö testidatan lukemista varten.

Novakin pieni 380-sarjan kone pyörii hienosti. Dualskyn 540 kokoluokan kone on karkeakäyntisempi ja eri suuntiin epäsymmetrinen. Siinä on ennakon säätö, jolla keskiasennon voi etsiä.

Voimaa noissa on jumalattomasti, mikä tietysti oli odotettavaa. Vastapainoksi ampeerit maistuvat makealle, kun aletaan vääntämään. Moottorivaunussa, johon moottoria ensiksi testasin, välitys on aivan liian pitkä. Kyllä se vahvalla moottorilla kulkee mäkeenkin, mutta lyijyakku ei pidä 8 A:n purkuvirrasta. Täytyy tilata hammaspyöriä ja hienosäätää välityksiä.

Täällä kohdassa Dm2 on kuvia ja teknsiiä tietoja ohjaimesta ja moottorivaunusta. Se Dv12 toimii (ainakin vielä) tavallisella tasavirtakoneella.

http://personal.inet.fi/koti/hkoskenvaara/juna.html

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #8 : 04.09.11 - klo: 19.23 »
Kukaan ei kai ajele RC-autolla alle 10 %:lla huippunopeudesta tai halua parkkeerata sitä millintarkasti.

PS. Voiko täällä poistaa omia viestejä?

Kyllä esim. crawlingissa ja Formula Offroadissa ajetaan myös hiljaa ja ensin mainitussa myös "paikoitetaan" millintarkasti.

Ei voi poista viestejään.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ViX

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Tunteeko kukaan sensorillisen moottorin sielunelämää?
« Vastaus #9 : 04.09.11 - klo: 20.07 »
Ja juuri siksi ehdotinkin crawlerinopariin tutustumista jokunen kuukausi sitten.
Mutta hienon monitarve noparin oot tehny.

Tulitko projektin aikana tutkineeksi miten moottorin anturit toimii?
Eli koska esim. 2 nastassa on jännite?
Lainaus
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.