Kirjoittaja Aihe: Toimiiko shotky  (Luettu 1725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Toimiiko shotky
« : 03.02.04 - klo: 16.11 »
Haluaisin vain tietää että miten saa testattua toimiiko shotky :?:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Toimiiko shotky
« Vastaus #1 : 03.02.04 - klo: 16.17 »
No jos se on oikein kytketty niin sen huomaa siitä että mikään ei räjähdä. Jos se on väärinpäin puolestaan, niin se on entinen kun ekan kerran kaasua lipaset ja näin ollen väärän kytkennän tämän jälkeen pystyt havaitsemaan palaneen hajusta ja shotkysta, joka fyysisestikin on tunnistettavissa rikkinäiseksi. ;)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Toimiiko shotky
« Vastaus #2 : 03.02.04 - klo: 18.18 »
Jos sulla on yleismittari jolla voit mitata vastuksia tai muuten virran kulkua niin toiseen suuntaan ääretön vastus ja toiseen suuntaan melko pieni vastus, näin voisin väittää. Korjatkaa viisaammat jos olen pahasti väärässä...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Toimiiko shotky
« Vastaus #3 : 03.02.04 - klo: 19.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Jos sulla on yleismittari jolla voit mitata vastuksia tai muuten virran kulkua niin toiseen suuntaan ääretön vastus ja toiseen suuntaan melko pieni vastus, näin voisin väittää. Korjatkaa viisaammat jos olen pahasti väärässä...


Juu siis ideahan on se, että virta kulkee ainoastaan toiseen suuntaan. Eli siis se puoli shotkysta (diodiksi voidaan myöskin kutsua) jossa on viiva, niin se kytketään moottorin plus (+) napaan ja toinen sitten puolestaan miinus (-) napaan. Eli muistisääntönä ainakin itse olen pitänyt sitä, että se puoli missä on se viiva, niin se on "seinä" ja siitä ei virta tule lävitse kuin ainoastaan toiselta puolelta, eli sieltä missä ei ole sitä viivaa (miinus). ;)

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Toimiiko shotky
« Vastaus #4 : 03.02.04 - klo: 20.48 »
Niin, moottorissahan tuo Shottky (huomaa kaksi t:tä  :D ) diodi kytketään "väärinpäin". Eli diodin katodi, jota usein heppoisesti myös plussaksi kutsutaan, kytketään moottorin miinukseen. Ja sama anodin suhteen. Tämä juuri siksi, että kaikki virta kulkisi moottorin kautta eikä diodin. Nopeudensäädin toimii pulssisuhdeperiaatteella, eli se antaa moottorille vuorotellen hetken 7.2V ja hetken ei mitään. Näitä vaihdelleen tuhansia kertoja sekunnissa ja näiden aikojen suhteellinen pituus määrää kaasun määrän. Nyt joka kerta kun virta katkaistaan moottorista, aiheuttaa moottorin käämitys suuren käänteisen jännitepiikin. Se on juuri tämä piikki joka oikosuljetaan Shottky-diodilla. Tämä siksi, että kun häiriö tapetaan lähellä moottoria, niin syntynyt radiohäiriö on huomattavasti pienempi. Myös nopeudensäätimen transistorit eivät lämpene niin paljoa, koska niiden ei tarvitse johtaa tätä häiriövirtaa.
RC-käytössä olevat Shottky-diodit lähes järjestäen hajoavat halkeamalla tai päästämällä vähintään savut ulos. Näin hajonneen usein erottaa helposti. Yleismittarilla voi diodi-asennossa mitata Shottkyn- kynnysjänniteen, joka pitäisi olla miinus viivapäässä ja plussa toisessa noin 0.5 V. Toiseen suuntaan ei pitäisi saada mitään lukemaa. Käytännössä helppo tapa on oikosulkea shottky-diodilla kaksi kennoa sekunnin ajaksi. Ensin diodi viiva plus navassa, jolloin sen ei pitäisi lämmetä. Sitten viiva miinusnavan puolella, jolloin sen pitäisi sekunnissa lämmetä tuntuvasti. Kahden jälkeen et varmasti kykene sitä enää kädessä pitämään  :lol: .

Toivottavasti ketään ei haitannut kyseinen tiedepläjäys. Välillä vaan harmittaa, jos asiat selitetään hiukan pieleen. Tämän kysymyksen vastaukset eivät kuitenkaan ole mikään esimerkki tästä. Välillä vaan näkee niin huvittavia vastauksia.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Toimiiko shotky
« Vastaus #5 : 04.02.04 - klo: 08.35 »
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta