Kirjoittaja Aihe: One Way ja asiaa krossista  (Luettu 9600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« : 06.02.04 - klo: 11.39 »
Morjesta
Olen tässä lueskellut teidän kokeneiden herrojen juttua autoista, mutta siitä huolimatta joudun esittämään näinkin tyhmän kysymyksen eli mikä on One Way ja mitä se tekee mihin se autoo jne. Niin ja sitten sellasta, että usein mielestäni puhutaan touringista onko se asia niin, että kaikki muut luokat ovat täydellisesti tämän luokan varjossa? Ja pyydän vielä anteeksi tyhmyyttäni.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #1 : 06.02.04 - klo: 12.05 »
Vastaukset voivat olla tyhmiä, eivät kysymykset.

One-way on yksisuuntakytkin. Se asennetaan autoon etu-diffin paikalle, ja se välittää moottorin vedon etupyörille, mutta sallii pyörien pyörä vapaasti silloin kun moottori jarruttaa.
One-wayn hyöty on parempi kiihtyvyys mutkasta lähdettäessä (siinä ei ole differentiaalia/tasauspyörästöä, jolloin molemmat etupyörät saavat täyden vedon) sekä parempi kääntyvyys, koska tavallisella "jarruttavalla" diffillä auto puskee enemmän hidastusvaiheessa mutkaa lähestyttäessä.

Touring-luokat ovat suosituimpia luokkia, mutta eivät ole kokonaan peitonneet muita luokkia. Kesällä ajetaan offroad-autoilla eli crossareilla, sekä sähköllä että polttomoottoreilla.
Talvella perinteinen toinen sisärataluokka on ollut ns. mattoautot, C-12, joka on näyttänyt jäävän lajin todellisten harrastajien varaan. Nyt on uusia naamoja yhtäkkiä tullut mukaan useita.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #2 : 07.02.04 - klo: 22.06 »
Kiitokset vastauksesta helpottaa paljon lukea tekstiä mitä ymmärtääkin. Tässä kun näitä olen lueskellut niin aika paljon on puhuttu siitä onko kalustolla loppujen lopuksi kauheasti merkitystä niin mietein tässä asiaa siltä pohjalta, että jos nyt vaikka rata on nopea ja suoria niin eikös siinä kuitenkin ole sitä merkitystä, että auton pitäisi kulkeakkin kaipa siinä suora osuudellakin vähän aikaa voittaa? Onko muuten tossa touring viri ja stanuluokassa muuta eroa kuin moottorit meinaan sääntöjen puolesta?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #3 : 08.02.04 - klo: 15.45 »
Vakioautoille Hyvinkään suuri asvalttirata on varsinainen "konerata" jossa hyvät moottorit, hyvät akut ja herkkä voimansiirto ovat äärimmäisen tärkeitä pitkien suorien ja loivien mutkien takia. Talvella taas useammin on tiukempia ratoja joissa hyvillä ajolinjoilla tehdään eroja enemmän kuin pääsuoralla.

TS-10 ja TJ-10 luokkien autojen ainoat erot ovat moottoreissa, muuten autot ovat täsmälleen samanlaisia.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #4 : 09.02.04 - klo: 11.32 »
Selvä niin myöskin sitä tässä olen ihmetellyt, kun on tuosta kalustosta ollut puhetta ja on sanottu ettei sillä paljon ole noviisien käsissä merkitystä ja sitten on taas sanottu, kyoshot ovat huonoja kisa käyttöön niin miksei silloin myös kyoshollakin voisi pärjätä jos kalustolla ei kauheasti merkitystä ole?

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #5 : 09.02.04 - klo: 12.02 »
Kalustolla tarkoitetaan lähinnä akkuja ja moottoria. Millään PureTenillä ei kisoissa pärjätä vaikka siinä olis hyvät akut ja moottori. Alustan säätömahdollisuudet eivät pärjää varsinaisille touring-autoille.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #6 : 10.02.04 - klo: 20.56 »
Okei no toi on tullut ainakin selväksi mikä on melkein kaikkien suosikki touring luokassa elikkä asso no, mutta entäpä sähköcrossissa onko siinäkin asso yhtenä kaikkien suosikeista entäpäs kun itse olen ostamassa jotai team losia, että mitä mieltä siitä olette?

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #7 : 10.02.04 - klo: 23.18 »
Asson krossarit ovat erittäin kilpailukykyisiä autoja ja varaosia saa lähes aina kisapaikoilta/liikkeestä suoraan = palvelu pelaa.
Assolta tuli viime kesänä uusi malli, B4. Jota kannattaa harkita, varmasti hyvä ominaisuuksinen auto.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #8 : 11.02.04 - klo: 08.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Midder"
Okei no toi on tullut ainakin selväksi mikä on melkein kaikkien suosikki touring luokassa elikkä asso no, mutta entäpä sähköcrossissa onko siinäkin asso yhtenä kaikkien suosikeista entäpäs kun itse olen ostamassa jotai team losia, että mitä mieltä siitä olette?


Losi on Asson lisäksi erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto. 2-veto luokassa Asso ja Losi ovat taistelleet kärjessä melkein rintarinnan vuosikausia. 4-vetoluokassa Losi on ollut melkein yksinvaltias, koska Assolla ei ole 4-vetokrossaria. Joskus on näkynyt mm. Schumacheria tai Durangoa. Eli Losi ei ainakaan kilpailukykynsä perusteella ole mikään huono valinta.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #9 : 11.02.04 - klo: 10.36 »
No onko tolla assolla ja losilla jotain eroja sillai missä toisessa on jotain parempaa kuin toisessa ja päin vastoin ja tarkoitan juuri tuota takaveto luokkaa?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #10 : 11.02.04 - klo: 10.50 »
Joku aika sitten RC Car Action -lehdessä oli testattu Asson ja Losin uusimmat takavetokrossarit. Lopputuloksena oli oikeastaan se, että niissä ei ole merkittäviä eroja.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #11 : 11.02.04 - klo: 13.21 »
Koska on muuten sähköcrossareiden kisoja ja kuinka paljon niitä on vuodessa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #12 : 11.02.04 - klo: 14.28 »
RC Maailman kilpailukalenterista löytyy kaikki kisat. M2-10:n SM-kisoja on neljä kappaletta: Mäntsälä, Hyvinkää, Vaasa ja Hyvinkää.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #13 : 11.02.04 - klo: 14.32 »
Sähköcrossia on ajettu kerhokisasarjoina Hyvinkäällä ja Vantaalla, valtakunnallisena kisasarjana Hyvinkäällä, Turussa ja Vaassa, sekä SM/NM-kisana, joka oli 2003 Hyvinkäällä.

Kisojen järjestäminen on ainoastaan kerhojen aktiivisuudesta kiinni, sillä ratojen perustaminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin touringratojen kohdalla.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #14 : 11.02.04 - klo: 14.37 »
Millais et onko Tampereella mahdollista ajaa crossarilla ei kisaa, mutta ihan vaan ajaa? Entäs onko teillä tietoa kyseisestä noparista et kuinka hyvä/huono se on Novakin mega fet explorer 2?
Niin et se kans kiinnostais tietää just et kuinka tehokkaalla koneella saa ajaa ton noparin kassa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #15 : 11.02.04 - klo: 14.39 »
Tampereella voi ajaa crossarilla talvella Etelä-Hervannan koululla sunnuntaisin jos omistaa vaan foamit. Ton noparin pitäisi kestää 15 kiekkanen kone. Mää ottaisin varmanpäälle ja ajaisin esim. 17 kiekkasella - senkin saa kulkemaan lujaa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #16 : 11.02.04 - klo: 16.19 »
On se "hyvä" että muutkin eksyy alkuperäisestä aiheesta!
Leikki sikseen, tässä tulee paljon asiaa, joten voisiko modet jakaa tän topicin "kahtia"!

One Way     ja  "suuri crossari-keskustelu"!    :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #17 : 11.02.04 - klo: 16.58 »
Annetaan off-topicin mennä kerta topicin tekijä sen itse aloitti.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #18 : 12.02.04 - klo: 12.01 »
No mitenkäs et kuinka moni täältä omistaa crossari kilpurin? Kuinka paljon niissä kisoissa yleensä on porukkaa? Mites et löytyykö jostain 2003 vuoden tuloksia crossin osalta?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #19 : 12.02.04 - klo: 13.03 »
2003 SM/NM tulokset ja muuta höpinää:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=3863

Kuten tuloksista näkee, osanottajia ei ollut paljoa. Autoja on pilvin pimein, mutta vaikka aiheesta aina keväisin paljon uhotaan, useimmilla ei kuitenkaan löydy viitseliäisyyttä/uskallusta olla mukana. Pullamössöjengiä.

Sähköcrossi on tällä hetkellä jonkinlaisessa suosiokuopassa, mutta luulen, että uusi nousu alkaa. Tosin M-8  vei viime kesänä monta sellaista, joka muuten olisi ajanut sähköä. Hyvä niinkin.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #20 : 12.02.04 - klo: 14.06 »
Minä olen ensi kesänä mukana hyvinkään krossikerhokisa-sarjassa, jos semmoinen järjestetään.

Sain Asson monisekakrossini vasta sarjan päätytyyä viime vuonna.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #21 : 12.02.04 - klo: 14.08 »
Ajaisin kaikki sähköcrossi kisat mutta Einsteinit jotka vääntää kalenterin kasaan ei ilmeisesti halua että ajaa sekä sähkö että polttiscrossia
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #22 : 12.02.04 - klo: 14.32 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Ajaisin kaikki sähköcrossi kisat mutta Einsteinit jotka vääntää kalenterin kasaan ei ilmeisesti halua että ajaa sekä sähkö että polttiscrossia


Samaa mieltä Josen kanssa.

Tuota kalenteria voisi hiemän "päivittää" jos se olisi mahdollista.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #23 : 12.02.04 - klo: 15.15 »
Mäkin olisin ajanut noi kisat, jos niiden aikataulutus olis ollu vähän parempi. Nyt kaikki kisat on yhdessä kasassa...

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #24 : 13.02.04 - klo: 11.58 »
Nii mites sitten et joutuisinko mä ajamaan tota M2-luokkaa vai onko iällä merkitystä nii ja olen 19-vuotias vai pääsisinkö tohon S2-luokkaan?

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #25 : 13.02.04 - klo: 12.40 »
Ei ole iällä väliä. M2:ssa ajetaan vakiokoneilla ja S2:ssa virikoneilla.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #26 : 13.02.04 - klo: 13.02 »
Jukka: Toisinpäin, M=modified ja S=standard

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #27 : 13.02.04 - klo: 13.05 »
Pelkäsinkin et menee väärinpäin (kiitos touringluokkien harhaanjohtavien nimien). Hyvä et joku on hereillä ja korjaa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #28 : 13.02.04 - klo: 21.42 »
No hyvä juttu et iällä ei väliä ni pääsee sit ajamaan tohon stanu luokkaan. Millais ko ajattelin et jos kesällä osallistuis yhteen crossi kisaan ni millais et tartteeks mun sit ol jonku kerhon jäsen?

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
One Way ja asiaa krossista
« Vastaus #29 : 13.02.04 - klo: 22.11 »
Jos osallistut lisenssin vaativiin kisoihin (esim. SM-sarja) niin joudut liittymään kerhoon, että saat lisenssin.  
Kerhokisoissa ei yleensä vaadita lisenssiä eikä näin ollen minkään kerhon jäsenyyttä.
Tiim Lahti | S-grafix