Menee aika huvittavaksi tämä. Toisia haittaa koko, toisia melu. Noh.. Kausimaksu lavankoon on onneksi maksettu.
Onnittelut että oot maksanu!
Sillä sähköautolla ajaminen on huomattavasti haasteelisempaa ilman että kuulee omaa autoa.(voit laittaa kuulosuojaimet korviin ja testata ite vaikka polttiksella.)
Tämä on kyllä puhdasta höopöhöpöä.
Jos on vaikea ajaa kun ei omaa autoaan kuule niin sitten tarttee treenata.
Ei tartte monesti sähkökrossarillakaan kisaa ajaessa kuulla pihaustakaan omasta autostaan kun tuppaa olemaan hiljainen...
Saati sitten 64 ratasjaolla oleva turisti... Vielä vähemmän oikeastaan polttista kuulee kun erän aikana radalla pyörii 12 kuskia.
Ei hajuakaan omista äänistä.
Kyllä mäkin olen tuohon törmännyt että yhtäkkiä kun kuuluu mölyä niin ettei omaa autoaan kuule niin tulee hölmö fiilis...
Mutta nyt vuosien aikana on tullut huomattua että aivan se ja sama vaikka oma auto ei pitäisi pienintä pihahdustakaan... Se ei vauhtiin vaikuta tippaakaan.
Mitä enemmän on tullut treenattua, sitä enemmän huomaa miten vähän edes tiedostaa mitä ajaessa tekee.
Sitä vain tuijottaa autoa ja katselee miten se etenee.
Ei edes tiedä tuleeko jossain paikassa jarrutettua kun joku kaveri kyselee millä tavoin ajan missäkin kohdassa.
Paha on vastata oikeastaan mitään, kun ei ajaessa tosiaankaan kiinnitä yhtään huomiota tekemisiin... vielä vähemmän mihinkään auton ääneen.
Polttiskrossin hallikisoissa varsinkaan ei kuule omasta autosta ei sitten niin yhtään mitään.
Korkeintaan suoraan korokkeen alta ajaessa saattaa erottaa oman auton.
Muuten se on täysin kuin ajaisi vaikka korvatulpat päässä sähköautoa... tosin sillä erolla että tuo on kuin ajaisi korvalaput päässä missä kuuluu täysillä puhdasta älämölöä.
En ymmärrä yhtään miksi jotku puhuu puhtaasti omaa napaa tuijottaen siitä miten meteli ärsyttää tai jotain vastaavaa.
Jos toimivaa ratahanketta meinaa pyörittää niin silloin jokin yhtä tai kahta harrastajaa haittaavat asiat ovat puhtaasti toissijaisia asioita.
Ensin kartoitetaan tarve... sen jälkeen mietitään pystyykö sen toteuttamaan...
Sitten tehdään ja sen jälkeen ajetaan.
Mitä laajempaa harrastajakuntaa rata pystyy palvelemaan niin sitä enemmän se ajaa harrastajien asiaa... Sitä enemmän lajin pariin voi saada uusia harrastajia jne.
Täällä on otettu esimerkiksi Salon sähkökrossikisat... No salon rata on polttiksillekin jo vähän ikävän karkea alusta.
Ja tämä johtuu vain talkoovoiman puutteesta.
Itse ajoin viimekesänä lavangon polttisradalla sähkökrossarilla.
Radalla missä polttiksilla ajavat valittelivat radan kunnosta.
Painoin sähköautolla kovempaa kuin moni polttiksella.
Olihan siellä monttua joo, mutta ei sitä irtomoskaa ja paakkua kuten nyt tässä esimerkki salon radassa on.
Ei muutama hassu polttis tee radalle ihmeitä jos vain pintamateriaali on hyvää ja rata saatu hyvin pakattua.
Tästä esimerkiksi Kauhavan polttisrata joka on parin päivän rajun kulutuksen jälkeen edelleen kuin vasta silitetty.
Ja mikäs ihmeen asia siinä huvittaa että lavankoon tehtiin eri radat???
Molemmista tehdään kansainvälisen tason radat ja koko hanke on aika järkyttävän suuri myös rahallisesti.
Puhutaan täysin eri asioista mikäli joku antaa omaa maataan käyttöön radan tekemiselle vs. vauhtikeskus minne tulee F3 rata, mikroautorata, on jo motokrossirata , rallicros rata ja pienoisautoradat...
Ja tosiaan radat tehdään sillä tähtäimellä että näissä on mahdollista järjestää kansainvälisen tasoiset kisat...
Jotenkin niin järkyttävän suuri kontrasti näiden välillä.
Vierestä seuranneena näyttää niinkuin joillain karkais mopo käsistä, vaikka koko homma näytti lähtevän siitä ideasta että on maapläntti minne saatu lupa rakentaa harrasterata.
Nyt pahimmillaan kiukutellaan siitä että rataan on tullut pieni monttu... jonkun auto pitää liian kovaa ääntä omalle korvalle jne.
Kyllä siitä pystyy rakentamaan 1:8 / 1:10 toimivan radan...
Ajetaanhan tampereellakin yhtä ja samaa rataa niin polttis kuin sähköautoillakin.
Sähköt vain kiertävät selvästi pienempää lenkkiä kuin polttikset.
Tuntuu niinkuin suomessa olis totuttu yhtäkkiä liian hyvään...
Heti kun on radassa monttu niin rata on ajokelvoton.
Ei muuta kuin isoon maailmaan ajamaan niin huomaa että ne montut mitkä suomessa ovat olevinaan pahoja, ovat naurettavia ryppyjä siihen nähden mitä monissa maailman isoissa kisoissa rataan ilmaantuu kisan aikana.
300 autoa tahkoaa klo 8-20 kokonaisen viikon... ja taukoamatta.
Eikä rataa todellakaan korjata välissä.
Nyt kiukuttais mikäli pari polttista kävis sillointällöin radalla...
Jos ei EHKÄ hieman isompi radan kuluminen kiukuta niin sitten kiukuttaa ääni...
Ja jos ei vielä sekään kiukuta niin sitten kaverin käyttämä hajuste tai kenties korin väri.
Ottakaa ensin selvää onko tarvetta 1:8 autoille sopivalle radalle... Näyttäis olevan.
Sitten ihmettelette olisiko polttisten aiheuttamasta metelistä haittaa lähimpinä asuville.
Jos ei ole haittaa ja polttiskuskeja on innoissaan lapiot kädessä niin siitä sitten rataa tekemään.
On se kumma että myyrin sisäradalla pystyi ajamaan sähkökasit, 10 krossarit, SC jne... vaikka ne kasikrossarit pitivät niin karmeaa ääntä... SC:t kolis pitkin seiniä ja takatuupit oli vaan niin hitaita... Ja voi hitsi... saatto radalla olla parhaimmillaan samaan aikaan 15 kuskia täysin tasoon katsomatta ja kalustoa jopa 6 erilaista samaan aikaan.
Mutta Lahdessa ei missään nimessä mahdu pari polttiskuskia ajamaan kun hitsivieköön just MUA häiritsee se ääni, tai on kuultava oman auton ääni... (ei parane paljon kisoihin sitten mennä kun selostaja jo peittää isoimman osan autojen äänistä)