Kirjoittaja Aihe: Ensikertalainen kilpailuissa.  (Luettu 50999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #30 : 03.01.12 - klo: 20.52 »
Ehottomasti mukaan vaan!

Ainut asia mikä täytyy ottaa huomioon on tosiaan noi renkaat, akuilla tai auton painolla ei ole väliä.  :smiley:

Kisan järkkääjät osaa kyllä laittaa saman tasosen porukan samaan erään ajamaan, siitä tilan antamisesta ei kannata ottaa stressiä.
Jos tuntuu, että tuo meni jo äsken ohi ja nyt se koittaa kovasti tulla uuestaan ohi niin, kannattaa päästä. Siinä tulee nopeesti sitten itekkin töppäiltyä jos kovin koittaa peittää toisen linjaa.  Kisapäivän kulun tajuaa kyllä kun ottaa selville oman alkuerän numeron ja katsoo aikataulusta kellonajan, millon ks. erä ajetaan.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #31 : 03.01.12 - klo: 21.06 »
Ja kun istut jonkun kokeneemman viereen rohkeasti mekkaamaan ja hihkaset että oot ekaa kertaa kisoissa mukana niin sieltä tulee kyllä vinkkiä ja neuvoja sekä opastusta, mitä milloinkin tehdään. Rohkeasti mukaan vaan!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #32 : 03.01.12 - klo: 21.17 »
Tuli tässä mieleen kun tuo 2011 maastosarja ajettiin kolmessa osakilpailussa ja käsittääkseni käytäntö on sama joka vuosi. Kisat olivat ympäri suomea ja ainakaan itselläni ei olisi mahdollisuutta osallistua kuin lähipaikkakuntien kisoihin. Niin saako osallistua vain yhteen osakilpailuun? Vai pitääkö olla jokaisessa kisassa mukana ensimmäisestä viimeiseen?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #33 : 03.01.12 - klo: 21.23 »
Normaalisti (ja myös tulevana kesänä) on ajettu 4 osakilpailua joista kolmesta otetaan huomioon SM-pisteet lopullisessa taulukossa. Jos ajaa vain yhden tai kahden osakilpailun niin kärkisijoille ei ole mahdollisuuksia vajaalla kisamäärällä, mutta mikään pakko ei ole siis kaikkia kisoja kiertää.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #34 : 03.01.12 - klo: 21.38 »
Tämä selvä kiitos. En muutenkaan kärkisijoille pääsisi joten hyvä näin. :grin:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #35 : 03.01.12 - klo: 21.51 »
Ehottomasti mukaan vaan!

Ainut asia mikä täytyy ottaa huomioon on tosiaan noi renkaat, akuilla tai auton painolla ei ole väliä.  :smiley:

Pistetäänpäs hieman tarkennusta ettei neuvota aloittelevaa kisaajaa heti päin metsää...

WJ säännöissä on selkeästi että aloittelijat saavat ajaa vapaalla renkaalla.
Eli ei tarvitse edes renkaiden suhteen stressata.

Akkujen täytyy olla kovakuoriset ja korkeintaan 2S

Perusasiat selväksi ennenkuin neuvotaan  :angry:

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #36 : 03.01.12 - klo: 22.16 »
Ehottomasti mukaan vaan!

Ainut asia mikä täytyy ottaa huomioon on tosiaan noi renkaat, akuilla tai auton painolla ei ole väliä.  :smiley:

Pistetäänpäs hieman tarkennusta ettei neuvota aloittelevaa kisaajaa heti päin metsää...

WJ säännöissä on selkeästi että aloittelijat saavat ajaa vapaalla renkaalla.
Eli ei tarvitse edes renkaiden suhteen stressata.

Akkujen täytyy olla kovakuoriset ja korkeintaan 2S

Perusasiat selväksi ennenkuin neuvotaan  :angry:

Tuosta vapaan renkaan säännöstä olen lukenut,ei vain äsken muistunut mieleen.Tarkoitus olisi kuitenkin ajaa sillä renkaalla,millä muutkin ajavat.
Tuota en tiennytkään,että akut pitää olla kovakuoriset.Pitää siis sellaiset vielä jostain hommata.

Riittääkö  muuten kaksi akkua tuollaiseen kisapäivään?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #37 : 03.01.12 - klo: 22.21 »
Tuuppia ajaa vaikka yhdelläkin akulla, mutta taitaa valtaosa ajaa kahdella akulla.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #38 : 03.01.12 - klo: 22.23 »
Riittää kaksi akkua. Itte ajan kisapäivän samalla akulla, myös nelkussa. Ihan hyvin toimii, harkkoihin saa sitten olla useampi.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #39 : 04.01.12 - klo: 00.17 »
Yksi akku riittää kisapäivän, koska ajon aikana ei ehdi kuluttamaan akun kapasiteetista yleensä edes puolia.
Jolloin tietysti latausaikakin on yleensä noin puoli tuntia.
Tauot ajovuorojen väleillä ovat yleensä lähemmäksi tunnin, tai jopa ylikin.
Siinä ajassa siis ehtii kyllä lataamaan yhtäkin akkua.

Moni käyttää kahta akkua, jolloin tietysti ei tarvitse ressata akun lataamisesta ja tietysti tällöin ei käy niin herkästi virhettä että unohtaisi repiä ajettua akkua autosta ja laittaa sitä ajoissa lataukseen...
Toki näitäkin aina sattuu, mutta mikäli akku on 5000mAh tai jopa suurempi kapasiteetiltaan niin sillä pystyy ajamaan jopa kaksi lähtöä lataamatta.

Ja toki kaksi akkua on siinäkin mielessä parempi vaihtoehto että päivän aikana ei tule niin paljon rasitettua vain yhtä... Tokihan lipot sen kestää, mutta jos haluaa "hifistellä" ja pitää itselläänkin paremman fiiliksen sillä ettei rasita yhtä jatkuvasti niin kaksi on hyvä määrä.
Kahdella akulla on aina toinen latauksessa ja valmis viimeistään siinä vaiheessa kun tulee ajamasta.

Yhdellä siis tosiaan pärjää yleensä mainiosti.
Kaksi on parempi pitkässä juoksussa, nimenomaan edellämainitun treenailunkin puitteissa.

Itse ajan nelkkua 5.5T koneella käyttäen vanhoja GM 5000mAh akkuja.
Yleensä akusta kuluu lähdön aikana noin puolet, vaikka kuinka runnoo kärkitaistelussa.
Käytän kahta, koska haluan kohdella akkuja lempeästi, enkä siis lataa akkuja heti ajon jälkeen lämpöisinä ja tosiaan akut säästyvät pahemmilta rääkeiltä kun ei koko päivää tule samaa ladattua ja purettua.
Akut ovat kestäneet useita satoja latauksia ja kolmas vuosi jo menossa.
Jos olisin käyttänyt vain yhtä kisaamisessa niin oma uskomus on että olisi jo aikalailla ehtoopuolella minun käyttömäärillä.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #40 : 04.01.12 - klo: 12.17 »
Ehottomasti mukaan vaan!

Ainut asia mikä täytyy ottaa huomioon on tosiaan noi renkaat, akuilla tai auton painolla ei ole väliä.  :smiley:

Pistetäänpäs hieman tarkennusta ettei neuvota aloittelevaa kisaajaa heti päin metsää...

WJ säännöissä on selkeästi että aloittelijat saavat ajaa vapaalla renkaalla.
Eli ei tarvitse edes renkaiden suhteen stressata.

Akkujen täytyy olla kovakuoriset ja korkeintaan 2S

Perusasiat selväksi ennenkuin neuvotaan  :angry:
Kaveri vaan itse sano, että renkaat on jo selvä peli ja kysyi, että onko muuta huomioon otettavaa.
Lukasin vissiin junnun viestin vähän hätäsesti kun ajattelin, hänen tietävän että akun pitää olla 2s ja kovakuorinen.
Alkuperäisessä viestissäkin kysyttiinkin, että pitääkö akun olla hyväksytty ja siihen annoin vastauksen.

Mut hyvä, että korjasit...
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #41 : 06.01.12 - klo: 07.20 »
Ehottomasti mukaan vaan!

Ainut asia mikä täytyy ottaa huomioon on tosiaan noi renkaat, akuilla tai auton painolla ei ole väliä.  :smiley:

Pistetäänpäs hieman tarkennusta ettei neuvota aloittelevaa kisaajaa heti päin metsää...

WJ säännöissä on selkeästi että aloittelijat saavat ajaa vapaalla renkaalla.
Eli ei tarvitse edes renkaiden suhteen stressata.

Akkujen täytyy olla kovakuoriset ja korkeintaan 2S

Perusasiat selväksi ennenkuin neuvotaan  :angry:
Kaveri vaan itse sano, että renkaat on jo selvä peli ja kysyi, että onko muuta huomioon otettavaa.
Lukasin vissiin junnun viestin vähän hätäsesti kun ajattelin, hänen tietävän että akun pitää olla 2s ja kovakuorinen.
Alkuperäisessä viestissäkin kysyttiinkin, että pitääkö akun olla hyväksytty ja siihen annoin vastauksen.

Mut hyvä, että korjasit...

Olisihan sitä ehkä voinut itsekin vähän paremmin asian esittää.

Sellainen tuli vielä mieleen,että muistaakseni lueskelin maastosarjan säännöistä,että siellä olisi jokin tietty marginaali akun jännitteelle ennen lähtöä.
Onko WJ kisoissa sama sääntö olemassa,jos niin mikä?

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #42 : 06.01.12 - klo: 10.18 »
Ei ole WJ kisoissa.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #43 : 06.01.12 - klo: 11.50 »
Anteeksi nyt -HL- mutta kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Hommat selväksi ennenkuin neuvotaan.

Akkujen jännitteitä on harvakseltaan mittailtukin.

Akun maksimi jännite saa olla 8.4 ja siihen sallittiin joku toleranssi... Sitä en tarkemmin muista mikä se oli... joskus ainakin oli 0.4V
Löytyy AKK:n säännöistä mikäli haluaa tuon toleranssin tarkistaa.
Akkuja ei siis saa yliladata.
Eikä se ole suurella osalla lipolatureista edes mahdollistakaan... Joillain on, ja tämän takia näitä joskus tarkistellaankin.
Tästä asiasta ei tarvitse ressata, mikäli omistaa nykyaikaisen LiPo laturin... ja mikäli omistaa lipo akut niin silloin yleensä omistaa myös lipo laturin

WJ luokassahan mennään maastosarjan sääntöjen mukaan... poikkeavuudet ja tarkennukset löytyy WJ säännöistä.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #44 : 06.01.12 - klo: 14.07 »
Anteeksi nyt -HL- mutta kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Hommat selväksi ennenkuin neuvotaan.

Akkujen jännitteitä on harvakseltaan mittailtukin.

Akun maksimi jännite saa olla 8.4 ja siihen sallittiin joku toleranssi... Sitä en tarkemmin muista mikä se oli... joskus ainakin oli 0.4V
Löytyy AKK:n säännöistä mikäli haluaa tuon toleranssin tarkistaa.
Akkuja ei siis saa yliladata.
Eikä se ole suurella osalla lipolatureista edes mahdollistakaan... Joillain on, ja tämän takia näitä joskus tarkistellaankin.
Tästä asiasta ei tarvitse ressata, mikäli omistaa nykyaikaisen LiPo laturin... ja mikäli omistaa lipo akut niin silloin yleensä omistaa myös lipo laturin

WJ luokassahan mennään maastosarjan sääntöjen mukaan... poikkeavuudet ja tarkennukset löytyy WJ säännöistä.

Selvä.
Täytyy  käydä vielä tarkistamassa.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #45 : 06.01.12 - klo: 14.23 »
Anteeksi nyt -HL- mutta kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Hommat selväksi ennenkuin neuvotaan.

Akkujen jännitteitä on harvakseltaan mittailtukin.

Akun maksimi jännite saa olla 8.4 ja siihen sallittiin joku toleranssi... Sitä en tarkemmin muista mikä se oli... joskus ainakin oli 0.4V
Löytyy AKK:n säännöistä mikäli haluaa tuon toleranssin tarkistaa.
Akkuja ei siis saa yliladata.


Eli siis suurin sallittu on ollut 8.8V ??? En ihan heti usko...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #46 : 06.01.12 - klo: 15.02 »
Maksimi jännite latauksen jälkeen:
          i.   4.20 V (1S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.02 V)
          ii.   8.40 V (2S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.04 V)

Lähde:
Maastosarjan säännöt
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-05-02T09-18-1312.pdf
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #47 : 06.01.12 - klo: 16.45 »
Anteeksi nyt -HL- mutta kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Hommat selväksi ennenkuin neuvotaan.
Joo ei mitään.
Eipä vaan oo WJ kisoissa, muuta tehty kun renkaat katottu...No ok, nokialla punnittiinkin autoja, mutta ei sen takia koska säännöissä käskettäisiin.
Mä kyllä tiesin/muistin, tuon akun max. jännitteen, mutta en sitä jostain syystä kirjottanu, ehkä sun mainitsemien juttujen takia. Eli nyky laturilla(lipo) se ei ole mahdollista ja niitä ei oikeestaan oo mittailtu, jossain kisassa voi olla mitattukin, mutta ei tehä siitä nyt numeroa.

Hei, mut nyt ollaan vähän ohi aiheen...sorry.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo: 16.55 kirjoittanut -HL- »
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #48 : 06.01.12 - klo: 21.23 »
Anteeksi nyt -HL- mutta kuten sanoin jo aikaisemminkin.

Hommat selväksi ennenkuin neuvotaan.

Akkujen jännitteitä on harvakseltaan mittailtukin.

Akun maksimi jännite saa olla 8.4 ja siihen sallittiin joku toleranssi... Sitä en tarkemmin muista mikä se oli... joskus ainakin oli 0.4V
Löytyy AKK:n säännöistä mikäli haluaa tuon toleranssin tarkistaa.
Akkuja ei siis saa yliladata.


Eli siis suurin sallittu on ollut 8.8V ??? En ihan heti usko...

Anteeksi näpyvire... Eli toleranssi siis 0.04V

2S akun korkein jännite saa siis olla mitattaessa 8.44V

Lähes jokainen LiPo laturi lataa akun hyvin tarkalleen 8.4 volttiin.
Vanhemmista latureista muistaakseni swallow oli sellainen joka latasi akun karvan korkeampaan jännitteeseen jolloin aikanaan maastosarjassa nähtiin joitain hylkäyksiä.
Nykyään yleisesti myytävistä latureista lähes jokainen lataa akut 8.4 volttiin jolloin ongelmia ei pitäisi koskaan tulla.
Siksi näitä akkujen mittailuita on aika harvakseltaan nähtykin.
Viimetalvena taisi olla Turun WJ missä A finalisteilta mittailtiin jännitteet ennen starttia.

Poissa jsuvanto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #49 : 11.02.12 - klo: 00.14 »
Tämä koko WJ -sarja on itse asiassa loistava tapa aloittaa kilpaileminen. Kilpailut on kaavaltaan kuin mitkä tahansa virallisemmatkin kilpailut, mutta rennommalla otteella.

90 -luvulla tuli ajettua Maastosarjaa ja mattoautolla FinTrackia ja noin 14 vuoden ajotauon jälkeen lähdin käytännössä kylmiltäni kilpailemaan Turun WJ osakilpailuun. Aloitin harrastuksen uusiksi noin viikko ennen kisoja, joten harjoittelemaan ehti noin pari akullista uudella autolla ennen kisapäivää. Kuten voitte arvata, mitään en muistanut koko kilpailujen käytännön kulusta, mutta kaverin jeesillä tokan eräharjoituksen jälkeen alkoi taas muistua mieleen tämä kisan kulku ja tapahtumasta tuli todella nautittua.

Kisojen jälkeen mietin juurikin sitä miten mukavaa on kun on tällainen hieman epävirallisempi sarja, johon kaltaiseni uusaloittelija voi tulla harjoittelemaan kisaamista, ilman lisenssiä tai seurajäsenyyttä ja mukavassa hengessä.
Pääajatuksena oli kuitenkin se ero joka muistikuviini oli jäänyt kisaamisesta 90 -luvulla. Silloin akk:n sääntökirja kädessä mittailtiin autoa, hommattiin lisenssi, faksattiin lämpöpaperifaksilla ilmottautumisia ja sitten ekat kerrat kädet täristen mukaan kisoihin. Apua sai seuratovereilta (jos sai), muihin ei ollut mahdollisuutta tutustua kuin vasta siellä kisoissa, internet kun ei ollut taviksille vielä olemassa, keskustelupalstoista puhumattakaan. :grin:

Tämän jorinan tarkoitus on siis tämä. Kaikki mukaan kisoihin kun se onnistuu näin mutkattomasti. Paikanpäällä varmasti saa apuja, jos tulee murheita tai kysymyksiä.



Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #51 : 11.02.12 - klo: 19.41 »
Mikseiköhän Turnigy Nano-Tech akkut ei oo päässy noille listoille,
tai en ainakaan nopealla selauksella huomannu niitä siellä.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #52 : 11.02.12 - klo: 19.49 »
ROAR- ja EFRA-listoille pääsy on ihan valmistajasta kiinni että mitä akkuja haluavat lähettää hyväksytettäväksi.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #53 : 11.02.12 - klo: 20.46 »
Tämä koko WJ -sarja on itse asiassa loistava tapa aloittaa kilpaileminen. Kilpailut on kaavaltaan kuin mitkä tahansa virallisemmatkin kilpailut, mutta rennommalla otteella.

90 -luvulla tuli ajettua Maastosarjaa ja mattoautolla FinTrackia ja noin 14 vuoden ajotauon jälkeen lähdin käytännössä kylmiltäni kilpailemaan Turun WJ osakilpailuun. Aloitin harrastuksen uusiksi noin viikko ennen kisoja, joten harjoittelemaan ehti noin pari akullista uudella autolla ennen kisapäivää. Kuten voitte arvata, mitään en muistanut koko kilpailujen käytännön kulusta, mutta kaverin jeesillä tokan eräharjoituksen jälkeen alkoi taas muistua mieleen tämä kisan kulku ja tapahtumasta tuli todella nautittua.

Kisojen jälkeen mietin juurikin sitä miten mukavaa on kun on tällainen hieman epävirallisempi sarja, johon kaltaiseni uusaloittelija voi tulla harjoittelemaan kisaamista, ilman lisenssiä tai seurajäsenyyttä ja mukavassa hengessä.
Pääajatuksena oli kuitenkin se ero joka muistikuviini oli jäänyt kisaamisesta 90 -luvulla. Silloin akk:n sääntökirja kädessä mittailtiin autoa, hommattiin lisenssi, faksattiin lämpöpaperifaksilla ilmottautumisia ja sitten ekat kerrat kädet täristen mukaan kisoihin. Apua sai seuratovereilta (jos sai), muihin ei ollut mahdollisuutta tutustua kuin vasta siellä kisoissa, internet kun ei ollut taviksille vielä olemassa, keskustelupalstoista puhumattakaan. :grin:

Tämän jorinan tarkoitus on siis tämä. Kaikki mukaan kisoihin kun se onnistuu näin mutkattomasti. Paikanpäällä varmasti saa apuja, jos tulee murheita tai kysymyksiä.

Sulla on aikalailla samanlainen tarina kuin mulla. Vuosilukuja en muista ihan tarkasti, mutta 80-90 luvulla ajoin itsekin 1/10 crossia ja 1/12 mattorataa sekä vakiossa että virissä loppuaikoina. Kohokohtana 1/12 nuorten sm sija 2, nykysäännöillä suomenmestari (tosin tuolla ei ollut sm arvoa) :afro:

Ajot aloitin uudelleen tammikuussa 2011 ja eka kisa Jkl:n poikien kerhomestarikisa ja sitten wj:tä ja maastosarjaa. Samaa sakkia siellä on vieläkin, Siltanen, Jäppinen, Mikama..... Ja meno on pitkälti samanlaista kuin ennenkin.

Nykyään homma on mukavampaa lipojen ja huoltovapaitten moottorien vuoksi. Sekä ei jää menestys rahasta kiinni, niinkuin silloin ennen.

Kisaaminen on mukavaa, ja helppoa lähteä mukaan, ei rengasihmettelyjä..... ensikertalaiset sijoitetaan mukavasti oman tasoisiin eriin, joten ei siitäkään tule paineita.

Porukka on rentoa kuten ennen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja huoltojoukoissa (isäukoissa) on myös näitä erikoisuuksia kuten ennenkin  :azn:  :afro:

kävin kattomassa myös 1/12 kisoja mutta se ei kyllä ole enää mun juttu, liian hiljaista siellä  :cool:

Eli junnuja vaan mukaan, sieltä ne uudet Suomenmestarit löytyy!!!!!
Vastaheitolla voittoon.

Poissa jsuvanto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #54 : 12.02.12 - klo: 13.06 »
Silmään pisti tuolla kisoissa se, että nuorempia kisaajia oli kovin vähän. Suurin osa oli näitä 30-40v ukkoja. Täällä Turun suunnallakin oli kerholla niin paljon 90-luvulta tuttuja naamoja, että oikein yllätyin.

Nuoria ilmeisemmin nykyään vaikea saada tällaiseen "hands on" -harrastukseen mukaan. Liekö syynä sitten lajin tuntemattomuus (edelleen) vai onko muut harrastukset nettipelaamisesta lumilautailuun sitten vain muodikkaampia.

Hintakysymyskin voi olla yksi juttu, mutta suhteessa pienemmällä sijoituksella pärjää kun joskus muinoin ja silloin nuoria oli enemmän (ainakin mun mielikuvissa selkeesti).
Akkuja ei tarvi olla kuin 2 kpl ja niillä reenaa ainakin tuuppikrossarilla 25min/akku helpolla ja latauksessa menee se tunti. Moottoreita ei tarvi olla montaa, koska ne ovat suhteellisen huoltovapaita (ainakin verrattuna harjalliseen moottoriin). Hyvät moottorit ja akut maksavat noin samoja rahoja kuitenkin kuin  männä vuosina, joten rahaa menee vähemmän, koska määrällisesti niitä tarvii vähemmän. Kilpa-autojen hinnat näyttäis pysyneen samoissa, mutta servot ja radiot on kohtuu edullisia. Tarvikkeet ja renkaat toki maksavat.
1000€ sijoituksella pitäisi päästä alkuun ainakin tuupeilla, niin että on ihan kohtuulliset vekottimet. Taivas on sitten rajana kuinka paljon tähän saa menemään halutessaan rahaa....
Onkohan siis loppujen lopuksi hintakaan tulppana...

Mene ja tiedä.


Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #55 : 12.02.12 - klo: 14.25 »
Silmään pisti tuolla kisoissa se, että nuorempia kisaajia oli kovin vähän. Suurin osa oli näitä 30-40v ukkoja. Täällä Turun suunnallakin oli kerholla niin paljon 90-luvulta tuttuja naamoja, että oikein yllätyin.

Nuoria ilmeisemmin nykyään vaikea saada tällaiseen "hands on" -harrastukseen mukaan. Liekö syynä sitten lajin tuntemattomuus (edelleen) vai onko muut harrastukset nettipelaamisesta lumilautailuun sitten vain muodikkaampia.

Hintakysymyskin voi olla yksi juttu, mutta suhteessa pienemmällä sijoituksella pärjää kun joskus muinoin ja silloin nuoria oli enemmän (ainakin mun mielikuvissa selkeesti).
Akkuja ei tarvi olla kuin 2 kpl ja niillä reenaa ainakin tuuppikrossarilla 25min/akku helpolla ja latauksessa menee se tunti. Moottoreita ei tarvi olla montaa, koska ne ovat suhteellisen huoltovapaita (ainakin verrattuna harjalliseen moottoriin). Hyvät moottorit ja akut maksavat noin samoja rahoja kuitenkin kuin  männä vuosina, joten rahaa menee vähemmän, koska määrällisesti niitä tarvii vähemmän. Kilpa-autojen hinnat näyttäis pysyneen samoissa, mutta servot ja radiot on kohtuu edullisia. Tarvikkeet ja renkaat toki maksavat.
1000€ sijoituksella pitäisi päästä alkuun ainakin tuupeilla, niin että on ihan kohtuulliset vekottimet. Taivas on sitten rajana kuinka paljon tähän saa menemään halutessaan rahaa....
Onkohan siis loppujen lopuksi hintakaan tulppana...

Mene ja tiedä.
Antaisitko itse 1000e harrastuksen kokeilemiseen, että onko se nyt se juttu sun lapselle? Aika harvassa on harrastaukset missä joutuu 1000e maksamaan kokeilemisesta. Veikkaisin itse, että jos jotenkin voisi lajia järkevästi kokeilla pienemmällä kustannuksella niin junnuja olisi mahdollisesti enempi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #56 : 12.02.12 - klo: 20.03 »
Harrastaa voi ilman kilpailemistakin, ja niin suurin osa tekeekin. Eli vehkeissä on jo kiinni rahaa. Seurojen ja myöskin kauppiaiden  pitäisi panostaa siihen että saadaan niitä kavereita myös radalle. Turun RTR cupissa ja SC kisoissa pääsee kilpailua kokeilemaan kohtuullisen edullisesti jos vain haluaa. Eri asia on sitten että innostuuko siitä sitten menemään isompiin kisoihin.

Itse vuoden verran kilpailleena voin sanoa että sinne vaan rohkeesti. Ensimmäinen kisani oli viime kevään Model Expossa SC autolla, ja oli mieletön kokemus. Yleisöä ja kaikkea. Kesällä ajoin kaikki M8 kisat  ilman mainittavia tuloksia. Nyt tänä talvena saanut jo kotiinviemisiä SCW Cupissa. Pari B-Finaalin voittopokaalia ja pokaali sarjan 8 sijasta tuntui hyvältä ja antaa potkua jatkaa kilpailemista.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa jsuvanto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #57 : 12.02.12 - klo: 20.58 »
Silmään pisti tuolla kisoissa se, että nuorempia kisaajia oli kovin vähän. Suurin osa oli näitä 30-40v ukkoja. Täällä Turun suunnallakin oli kerholla niin paljon 90-luvulta tuttuja naamoja, että oikein yllätyin.

Nuoria ilmeisemmin nykyään vaikea saada tällaiseen "hands on" -harrastukseen mukaan. Liekö syynä sitten lajin tuntemattomuus (edelleen) vai onko muut harrastukset nettipelaamisesta lumilautailuun sitten vain muodikkaampia.

Hintakysymyskin voi olla yksi juttu, mutta suhteessa pienemmällä sijoituksella pärjää kun joskus muinoin ja silloin nuoria oli enemmän (ainakin mun mielikuvissa selkeesti).
Akkuja ei tarvi olla kuin 2 kpl ja niillä reenaa ainakin tuuppikrossarilla 25min/akku helpolla ja latauksessa menee se tunti. Moottoreita ei tarvi olla montaa, koska ne ovat suhteellisen huoltovapaita (ainakin verrattuna harjalliseen moottoriin). Hyvät moottorit ja akut maksavat noin samoja rahoja kuitenkin kuin  männä vuosina, joten rahaa menee vähemmän, koska määrällisesti niitä tarvii vähemmän. Kilpa-autojen hinnat näyttäis pysyneen samoissa, mutta servot ja radiot on kohtuu edullisia. Tarvikkeet ja renkaat toki maksavat.
1000€ sijoituksella pitäisi päästä alkuun ainakin tuupeilla, niin että on ihan kohtuulliset vekottimet. Taivas on sitten rajana kuinka paljon tähän saa menemään halutessaan rahaa....
Onkohan siis loppujen lopuksi hintakaan tulppana...

Mene ja tiedä.
Antaisitko itse 1000e harrastuksen kokeilemiseen, että onko se nyt se juttu sun lapselle? Aika harvassa on harrastaukset missä joutuu 1000e maksamaan kokeilemisesta. Veikkaisin itse, että jos jotenkin voisi lajia järkevästi kokeilla pienemmällä kustannuksella niin junnuja olisi mahdollisesti enempi.

Pelkkään kokeilemiseen ei sitä tonnia pala. Tarkoitin lähinnä perus kilpakaluston hankkimiseen nollasta menee se. Harrastuksen kokeileminen onnistuu edullisemmin. Huomioni kiinnittyi kilpailijoiden ikään ja vertaukseen männä vuosikymmenille, jolloin kilpaileminen (ainakin muistikuvieni mukaan) oli kalliimpaa kuin nyt ja silloin nuoria vaikutti olevan enemmän.
 
Toisaalta minä olen sen luontoinen, että voisinkin sijoittaa ko. rahan (kun sen ensin saisin kasaan raavittua) siihen, että lapseni kokeilee harrastusta. Jos ei se sitten olekaan se "hänen juttu", saa kamppeet myytyä hyvin eteenpäin. Moniko muu siihen ryhtyisi, paha sanoa.

Aika monessa muussa harrastustoiminnassa seuratoiminta on niin suurta, että harrastusta pääsee pikkurahalla kokeilemaan, tässä harrastuksessa valitettavasti niin ei tunnu olevan. Siinä olisi ajatusta kehitykselle ja varmasti näin saataisiin junnuja enemmän radoille. Onkohan jollain seuralla autoja, joita pääsisi kohtuuvuokralla ohjatusti koittamaan radalle? Jos olisi, ehkä tämä foorumi olisi oikea paikka pitää siitä meteliä.

Kuitenkin aika monen harrastajan tie lähtee pihasudittelusta ja siitä etenee samalla kalustolla rata-ajon testaamiseen ja siitä mahdollisesti seurakisoihin ja muuhun kilpailutoimintaan laitteistoa vähitellen päivittämällä.

« Viimeksi muokattu: 12.02.12 - klo: 21.06 kirjoittanut jsuvanto »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #58 : 12.02.12 - klo: 21.06 »
Ainakaan Tampereella tuo ilmainen kerhoautoilla ajelu ei ole tuonut lajiin jääneitä harrastajia kuin muutaman prosentin kokeilijoista, pääasiassa uudet harrastajat ovat ajaneet omilla autoillaan heti alusta alkaen.

Poissa jsuvanto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #59 : 12.02.12 - klo: 21.12 »
Ainakaan Tampereella tuo ilmainen kerhoautoilla ajelu ei ole tuonut lajiin jääneitä harrastajia kuin muutaman prosentin kokeilijoista, pääasiassa uudet harrastajat ovat ajaneet omilla autoillaan heti alusta alkaen.

Näinhän se menee. Kuitenkin se pienikin osa uusista harrastajista olisi saattanut jättää asian ajatuksen tasolle, jos ei olisi päässyt kokeilemaan.