Kirjoittaja Aihe: Jännitteensäätimet  (Luettu 2518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penkku-99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • iGoogle
Jännitteensäätimet
« : 03.08.11 - klo: 21.38 »
Täällä keskustellan jännitteensäätimistä, koska kyseistä topiikkia en ole onnistunut löytämään!
Tarvitsisin hieman apua tällaisen jännitteensäätimen löytämiseen.
Kyseinen jännitteensäädin pitäisi olla 14 volttia ja löytyä suomen verkkokaupasta!
Ilmeisesti kyseessä on harvinainen jännitteensäädin koska itse en ole törmännyt muihin kuin 5, 9 ja 12 volttisiin jännitteensäätimiin.
Jumalauta jos tällaisia säätimiä ei löydy, koska muuten joudun ostamaan 13,5 volttisen muuntajan mitä ei varmaan markkinoilta löydy.
Jos kuitenkin löytyy, niin ilmoittakaa minulle siitä kyseisestä muuntajasta!
Muistutan vielä että säätimen tai muuntajan on löydyttävä suomalaisesta verkkokaupasta, tai Turkulaisesta noutomyymälästä.
Se o myähäst sit valittaa ku p*skat on jo housus!

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #1 : 03.08.11 - klo: 22.54 »
Kerrohan toki mihin tarvitset kyseisen säätimen tai mistä se on? vois löytyä vaikka vastauskin jänniteen
 säätimiä on monenlaisia ja monessa eri laitteessa.

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #2 : 04.08.11 - klo: 11.09 »
mulle jäi kanssa epäselvksi että mihin säädintä vaiko jopa muuntajaa kaipaat.tai kenties virtalähdettä.
kuhan tulee speksejä niin sitten varmaan apukin löytyy.
Kesämies!

Poissa Penkku-99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • iGoogle
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #3 : 04.08.11 - klo: 16.26 »
Tarvitsen säädintä sellaiseen hommaan, että mulla olis 18 voltin muuntaja ja mun pitäis saada 14 volttista virtaa yhdelle releelle! Ja jos annan releelle 18 volttia, se on koko ajan aktivoituneena! Siis rele aktivoituu 15 voltista ja laite jolla haluan releen aktivoitumaan, antaa yhden voltin, joten kun saan 14 voltin jännitteensäätimen, voin kytkeä sen 18 voltin muuntajaan ja saan 14 volttia ja kun tulee 1 voltti lisää rele aktivoituu!

Toivon että ymmärsitte monimutkaisen selitykseni!

Ja tarkoitukseni on saada normaalit 230 volttiset jouluvalot vilkkumaan musiikin tahtiin! :grin:

Ihan ilokseni ajattelin ryhtyä tähän projektiin! :wink:
Se o myähäst sit valittaa ku p*skat on jo housus!

Poissa Penkku-99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • iGoogle
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #4 : 04.08.11 - klo: 16.31 »
Tarvitsen säädintä sellaiseen hommaan, että mulla olis 18 voltin muuntaja ja mun pitäis saada 14 volttista virtaa yhdelle releelle! Ja jos annan releelle 18 volttia, se on koko ajan aktivoituneena! Siis rele aktivoituu 15 voltista ja laite jolla haluan releen aktivoitumaan, antaa yhden voltin, joten kun saan 14 voltin jännitteensäätimen, voin kytkeä sen 18 voltin muuntajaan ja saan 14 volttia ja kun tulee 1 voltti lisää rele aktivoituu!

Toivon että ymmärsitte monimutkaisen selitykseni!

Ja tarkoitukseni on saada normaalit 230 volttiset jouluvalot vilkkumaan musiikin tahtiin! :grin:

Ihan ilokseni ajattelin ryhtyä tähän projektiin! :wink:

Ja kyseessähän on tällainen puolijohderele!

Ja jouluvalot on jotkut honkkarin halpikset!
Se o myähäst sit valittaa ku p*skat on jo housus!

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #5 : 04.08.11 - klo: 17.45 »
Hmm.. mistä laitteesta se 1V tulee, ja miten aioit kytkeä sen siihen 14volttiin?

Itsellä tuli mieleen että se 14v voisi järjestää niinsanotulla säädettävällä vertailujännitekytkennällä, johon tarvitaan abaut  kOhm vastus + kOhm trimmeri/potikka.

Mutta epäilyttää vaan että miten onnistuu saada nuo 14v ja 1v yhdistymään kivutta, eli siis riippuu siitä millainen laite sen 1v tekee ja miten.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Jännitteensäätimet
« Vastaus #6 : 04.08.11 - klo: 19.15 »
moro

Vai musan tahtiin vilkkuvat valot multa löytyy sellaset. Pieni boxi missä on hieman elektroniikkaa 2 on-off-on kytkintä ja 3 on-off kytkintä sekä 3 potikkaa. 1 kytkin = virta toinen peilipallon pyörittäjälle ja spotille ja kolmas on -off tietokoneen näppäin valolle joka on ledi kiskoa. On-off-on kytkimet ovat valo ohjaus toinen 230v isoille valoille josta saa ne vilkkumaan musan tahtiin sekä palamaan kokoajan. Se toinen on sitten 12v led nauhalle ja rgb led kiskolle jonka itse tein ja samalla tavalla ne saa kytkettyä musa/päällä kokoajan. 1 potikka on musa ohjauksen herkkyyden säätö ja kaksi muuta ovat sitten 12v led systeemille. toinen kirkkaalle led nauhalle ja toinen sille rgb kiskolle tietenkin potikoilla säädetään niiden kirkkaus. Ainiiin ja onhan siinä keltanen ledi virta valona. Tuosta pikku laatikosta menee johto sitten ylös hyllylle toiselle isommalle boxille jossa on se 230v ohjaus ja siellä kunnon virta kytkin sekä iso rele. Mulla oli tossa 230 ohjauksessa 2kpl 250w halogeenejä mutta ne palo joten nyt ei ole vielä mitään ajattelin laittaa koko huoneen ympäri katon rajaa menevän ultrakirkkaan jouluvalo ketjun.

kuvan voin laittaa tässä jokupäivä tosta virityksestä. koko systeemi on täysin itse suunniteltu ja tehty.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo