Moi Solar4! OK. Selvitellään asiaa lisää. Kyseessä on kuitenkin tunnettu valmistaja joten uskoisin asian olevan luotettava, mutta kuten sanoin selvitellään lisää.
Käväisin tuossa pikaisesti läpi EFRAn ja IFMARin pillilistat, Fantomeja ei ollut kummassakaan. Ei ollut myöskään GS:iä. FEMCAn listaa tai sivuja en löytänyt.
Enihuu, pointti oli se, että sille katsastusmiehelle olisi näyttää joku dokumentti pillin oikeellisuudesta - lähinnä siitä että pilli on se mikä siinä lukee. Mikäli pilli on FEMCAn hyväksymä ja ko. tahon hyväksyntälista on niin hankalasti saatavissa miltä vaikuttaa, voi tulla eteen pienoisia hankaluuksia.
Vastaisuuden varalle, mikäli pillistä puuttuu hyväksyntä ja se on EFRAn listalla, ei katsastusmiehellekkään ole järin kummoinen homma tarkastaa oikeellisuutta tästä listasta:
http://www.efra.se/homolog_mufflers.pdf.
Asiasta keppihevoseen, kaveri osti tuossa muutama päivä sitten GS:n Stormin. .21 moottorit oli Linnasta loppu joten sälli päätyi ostamaan SUTin .25 moottorin autoon. Saa nähdä mitä siitäkin tulee.
Fiksattiin autoa sisäänajokuntoon miltei pari päivää. RTR oli mielestäni hieman kaukaa haettu, mutta toisaalta tehtiin hommat myös varman päälle. Heti alkajaisiksi avattiin etu- ja keskidiffit ja vaihdettiin ne kököt vaseliinit suoraan kunnon diffiöljyiksi, tiivistettiin kaasari melko vainoharhaisestikin, tsekattiin välykset, linkkien tahmaamiset yms.
About viiden vuoden (ja tusinan auton) pikkuautoilutaustalla mielestäni autossa oli muutama aika hölmö suunnittelupointti, mutta koska polttiskrossarin vertailukohtana ei ole kuin oma Hyperi, on paha sanoa asioiden toimivuudesta.
Hölmöinä seikkoina pidin mm. casterpalojen kiinnitystä kahdella ruuvilla. Jotenkin olisin voinut olettaa että kenties suurimmalle rasitukselle autossa joutuvat palikat olisi kiinnitetty vahvemmin ja varmemmin, varsinkin kun olen nähnyt radan varressa GS:ään juuri ko. ruuveja uusittavan. Toinen erikoinen kohta oli pinioneiden / planeettarattaiden käyryys. Tällöin pitää diffi shimmata aika tarkkaan sivuttaissuunnassa, kun taas suorilla rattailla shimmaamiseen olisi riittänyt pinionin pituusliike.
Mutta ei pelkkää huonoa, mielestäni diffien ulostulo pronssipuslineen oli huomattavasti hyperin teräs-teräksessä -ratkaisua parempi. Omassa perushyperissä ohjaus on kihnuttanut syvät lovet yllä olevaan alumiinilevyyn, Stormissa pikavilkaisulla ohjauksen ei pitäisi sitä tehdä. Stormin iskunvaimentimet vaikuttivat myös erittäin päteviltä.
Tänään, juuri ennenkuin sain grillin tulille ja illan ensimmäisen keppanan korkattua, tuli soitto että pitäisi sisäänajamaan mennä. Takana oli jo kaksi tankillista pukilla ja siitä sitten pientä kinttupolku-rataa kiertämään. Ilmeisesti iskareissa oli parempaa tavaraa kuin diffeissä, sillä jousitus tuntui ainakin noin pienessä vauhdissa ja parissa pienessä loikassa toimivan varsin mainiosti. Diffien pieni vastahakoisuus oli jo hioutunut ja kaikki toimi nätisti, paitsi että tuli vastaan jarrulinkkien väärä asennus. Voin sanoa että niitä on sitten kettumaista säätää sieltä keskidiffin raoista. Mikäli GS:llä on viritysosana palikat joilla saa itse jarruvivun päähän pallon kuten kaasarissa ja siten siirrettyä säädön servon päähän, suosittelen lämpimästi. Itselläni on hobaoon vaihdettu ko. palikat ja "en tiedä miten entinen omistaja tuli koskaan toimeen ilman niitä" kuten TV-Shopissa sanotaan ;)
Itse moottori lähti nätisti käymään ja alkaa olemaan siinä vaiheessa että aletaan ottaa tehoa irti.
Mikäli minun pitäisi valita näiden kahden Taiwaninraudan välistä, olisi valintani kuitenkin melko varmasti Hyperi. Pitäisi nähdä Stormin Pro-malli ennenkuin voisi varmaksi sanoa. Ja vaikka tämä on jokseenkin puolueellinen mielipide, täytyy mainita että odotan mielenkiinnolla pääseväni käpistelemään Xrayn XB8:ia, voipi olla että on merkinvaihto edessä ;)