Kirjoittaja Aihe: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?  (Luettu 12362 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #30 : 23.12.12 - klo: 17.34 »
Harvan kisajärjestäjän kannattaa pitää noin pienelle kuskimäärälle kisoja, viime vuonnakin oli jo siinä rajoilla että kannattaako. Seuraavan kerran pääsee ajamaan mattoautoilla kisaa 13.1. Nokialla (kisakutsu) ja lisäksi Korian kisat tuplattiin eli 16.2. SM3 osakilpailun jälkeen ajetaan vielä seuraavana päivänä SM4 osakilpailu. Oulussa oli kyllä hyvät kisat, mutta tuntuu turhalta lähteä ajamaan 11 auton kisoihin - jospa pukilta toivoisin lisää kuskeja loppukauden kisoihin...

Poissa Michele

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #31 : 17.03.13 - klo: 17.39 »
Pk-seudulta ei näillä eväillä ole tulossa ensimmäistäkään uutta kisaajaa.

Itseä näin vasta-alkajana ei haittaa minkäänsortin ruuvaaminen, päinvastoin se millin kymmenesosan tarkkuudella säätäminen ja varikkorutiinit vie hyvin ajatukset pois arjesta. Ainoat rc-autot jotka kiehtoo, löytyy sarjoista C(s)-12 ja Pro10. WGT näyttäisi olevan käypä kompromissi, siihen siirtyminen tuntuu vain hölmöltä, kun suunniteltu polku ensinmainittujen kanssa on pahasti kesken.

Hankittuani ensimmäiset tuoreet renkaat kaupasta kävi niin, että seuran sorvi oli koko syksyn kadoksissa, eikä kukaan vastannut mistä se voisi löytyä. Ratareissu yhteen suuntaan koostuu elementeistä bussi-metro-bussi ja kilometrin kävely (1,5h) - ei houkuta raahata kamoja sinne todetakseni että hörpitään nyt kuppi kahvia ja tehdään sama toiseen suuntaan, kun sorvi on lukkojen takana. Sitten iski pitkä flunssa, enkä jaksanut painostaa ketään.

Toinen on tuo ajokelpoisen radan puuttuminen. Olen saanut selkeän viestin että C-auto hyllylle ja WGT tilalle, ja se harmittaa. C12 kisoja netistä katselleena olen haaveillut, että pääsisipä itsekin tuonne ajaan. Jos jostain inhimillisen matkan päästä löytyisi tila sekä mattoja, menisin sinne vaikka yksin ajamaan. Mutta ei.

 :sad:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #32 : 17.03.13 - klo: 17.52 »
Näimpä juurikin.

On varsin valitettavaa että Suomen suurin ja kiinteä ratapaikka (PSKRCA) ja seura ei kannusta ajamaan tällä hetkellä "vähemmistössä" olevia luokkia kuten C-12 ja CS-12. Pari kertaa Tiksissä/Myyrissä vierailleena puitteethan ovat aivan loistavat ja pienellä vaivalla (1-2h) radasta saisi vaihtoehtoisen profiilimodauksen kanssa sopivan myös muille luokille. Jos pienemmätkin seurat tuottavat 5-15 kuskia 10x pienemmässä kaupungissa, niin kyllä silloin on jossain vikaa. Valitettavasti. Edellinen viesti oli aika tyhjentävä, ei sinänsä mitään uutta auringon alla. 

Kyse kun ei ole siitä että ajajia ei olisi, vaan siitä, että mielipide on kuskien taholta ollut, että rata on vaan niin p*ska ja ei sovellu mattoautolle. Ne muutamat röykyt voi sijoittaa semmoseen paikkaan jossa ei ajeta miljoonaa. Pikkusen vaan aivojumppaa niin homma hoituu, on se hoitunut muuallakin.

Tosiasia on, että vastuu luokkien kasvussa on seuroilla, sieltä se työnteko lähtee. Toki tällä hetkellä krossiluokat ovat suosittuja myös talvisin, mutta löytyy aika iso joukko niitä, jotka jättivät talven mattokisat ajamatta ajopaikan puutteen vuoksi PK-seudulla.

Toivottavasti seuran puuhamiehet saavat raavittua päätä sen verran että homma tulevina vuosina toimisi paremmin. Koskee ihan kaikkia seuroja. Juurikaan huonommin kun sitä työtä ei ole voinut tehdä useimmilla paikkakunnilla (pl. Tre ja Oulu joissa yhteensä n 20 kuskia).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #33 : 17.03.13 - klo: 18.17 »
Näimpä juurikin.

On varsin valitettavaa että Suomen suurin ja kiinteä ratapaikka (PSKRCA) ja seura ei kannusta ajamaan tällä hetkellä "vähemmistössä" olevia luokkia kuten C-12 ja CS-12. Pari kertaa Tiksissä/Myyrissä vierailleena puitteethan ovat aivan loistavat ja pienellä vaivalla (1-2h) radasta saisi vaihtoehtoisen profiilimodauksen kanssa sopivan myös muille luokille. Jos pienemmätkin seurat tuottavat 5-15 kuskia 10x pienemmässä kaupungissa, niin kyllä silloin on jossain vikaa. Valitettavasti. Edellinen viesti oli aika tyhjentävä, ei sinänsä mitään uutta auringon alla. 
Radan matto on niin ohutta ja sen alla on kaakelia. Mattoautot pohjaavat käytännössä koko radan ja sit vähän reilummin siinä missä ei ole laatta ollenkaan. Radan pidosta en viitsi edes mainita. Mutta veikkaisin että ens talvena tilanne on eri ainakin maton osalta, mikä sitten saattaa ratkaista kaakeliongelman.

PKSRCA:n puuhamiehet ovat tehneet hyvin töitä tänä talvena, meille tulee uusia jäseniä yhtä paljon kuukaudessa kuin muilla seuroilla on jäsenia yhteensä. Eli syytä olisi ehkä kehua puuhamiehiä kuin osoittaa heitä sormella. Kyllä jäsenet siitä sitten siirtyvät jossain vaiheessa toiseen luokkaan.

Oma mielipiteeni on asiasta on se että edistämistyö kannatta sijoittaa semmoiseen paikkaan/luokkaan mistä siitä saa parhaan tuloksen. Se ei ole mattisauto luokat, ainakaan PK-seudulla. Meillä on täysin oma rata aloittelijoita varten ja sitä käytetään paljon. Radalla on pari pientä hyppyriä ja mattoja. Suosituin auto on SC-auto kuskien ikä vaihtelee 6-15v. (Max voi korjata jos arvioin väärin)

Se että sorvia ei ole löydetty on ikävä juttu, sorvia käyttää hyvin pieni joukko henkilöitä ja se on yleensä lukkojen takia ettei sitä väärinkäytetä tai huku. Sorvin käyttöön on tietysti hyvä myös saada käyttökoulutus että se ei mene rikki. Sorvia ei kannata paljoa forumilta kysellä vaan ottaa puhelimen käteen ja aloittaa esim PKSRCA:n hallituksen jäseniltä kunnes löytyy henkilö joka pystyy kertomaan kuka auttaa sorvin kanssa alkuun.

Itse olen sorvia vain kesäisin käyttänyt ja silloin on ollut puhelin paras tapa hoitaa asiaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #34 : 17.03.13 - klo: 18.30 »
Se on iha p*skapuhetta että tasainen kaakelilattia ois este mattoautolla ajamiselle. Se on haitta jos kaalelilattia on epätasainen ja pomput on profiilin kannalta kriittisessä kohdassa. Ei varmasti EM-tasoinen rata mutta ihan varmasti saa auton setuppiin että voi ajaa suomen radoilla. Ainakaan itse en 4mm enempää maavaraa siellä ole käyttänyt.

Sen mitä oon Tiksissä/Myyrissä mattoautolla ajanut, ainoa ongelma oli että profiili ei soveltunut mattoautoille ja pomput oli semmosessa kohtaa jossa ajetaan kaasu pohjassa, helppo korjata, eikä maksa kuin ajattelua.

Eli tarkoitat, että ne n 10 PK-mattokuskia jotka on vuosia kiertäneet kisoja (ei enää tänä vuonna), pitäs hommata SC auto ja pompotella hiekkalaatikolla kun rataa ei viitsitä tehdä kunnolla? Hohhoijaa...

PSKRCA on tehnyt erinomaista työtä lajin eteen suomessa ja seuran harrastajamäärä on suuri krossi ja turistiluokissa. Siitä ei ollutkaan kyse. Se mistä oli kyse, löytyy ylempää.

Juuri pahin ongelma näyttäisi olevan että "musta tuntuu" ettei radalla voi ajaa. Ja musta tuntuu että auto pohjaa koko ajan. Voi tietty olla että lattia on routinu vuoden aikana mutta ne pari pomppukohtaa on kyllä vältettävissä. 

Jokatapauksessa, toivottavasti tulevaisuudessa tilanne parempi myös mattoautokuskein suhteen siellä PK-seudulla.
« Viimeksi muokattu: 17.03.13 - klo: 18.34 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #35 : 17.03.13 - klo: 18.47 »
Eli tarkoitat, että ne n 10 PK-mattokuskia jotka on vuosia kiertäneet kisoja (ei enää tänä vuonna), pitäs hommata SC auto ja pompotella hiekkalaatikolla kun rataa ei viitsitä tehdä kunnolla? Hohhoijaa...
Se kaikki lähtee siitä tekemisestä, olen itse ollut joissakin talkoissa mukana, mutta en ole nähny ketään mattisautojen puolesta puhujia. Enkä myöskään allekkirjoittais sitä että pksrca:n rata on se suurin syy miksei kisoja kierretä, ehkä se syy miksi kukaan mattiskuski ole rakentamassa rataa johtuu jostain muusta? (jos tilanne on siis se ettei mattikuskit oo mukana kehittämässä rataa)

Tolpat profiilissa myös rajoittavat profiilien määrää, joten miksi pitäisi tehdä mattoauto profiili jos siellä ajetaan turisteilla ja mattoauto kuskit eivät ole mukana kun profiilia vaihdetaan? Jos kaakelit olisivat samassa tasossa ja puolet kaakeleista eivät olisi irti, niin tilanne olisi toki ihan eri. Mutta nyt terävää kulmaa löytyy jokaisesta paikasta ja koko mattokin oli jo tilkkutäkki tammikuussa. Matot menevät roskikseen kun kausi loppuu... kulutus on sitä luokkaa.

Moni kisoja kierrellyt itseasiassa ajelee SC-autolla ja ne ovat sen ihan itse valinneet... Kisatkin löytyvät lähiseudulta ja kerhokisat joka viikko yli 20 kuskilla...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #36 : 17.03.13 - klo: 18.54 »
Varmasti totta tuo, että jos ei ole paikalla niin ei ole vara valittaa. Meikäläisen korviin on tullut useilta (6-8 kaveria lonkalta heitettynä) valitusta juuri radan soveltumattomuudesta, jonka takia ei viitsitä ajaa. Osa syy on varmasti saamattomuus ja jonkinasteisen selkärangan puutos ottaa homma haltuun ja aukaista se sanainen arkku eikä sitten kihistä kämpillä. Mutta varsinkin uusille kuskeille 1/12 supportti vois varmasti olla parempi PK-alueella, se ei ole yhden ihmisen syy eikä yhdestä kiinni, toisinkuin Oulussa. Mutta asialle voi tehdä jotain kun vähän ryhdistäytyy ja on aktiivisena mukana tekemässä.

Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.

Mutta ei siitä sen enempää.

Ainakin Seinäjoella on aktiivista viritystä saada mattoautokisaaminen siellä suunnalla kasvuun, miten muut seurat?

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #37 : 17.03.13 - klo: 19.01 »
Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.
Pieni OT tähän tosiaan vielä, lavanko on käytännössä valmis(rahareikä), joten uskon että ensi talveksi saadaan oikeet matot. Tästä onkin jo käyty radalla keskustelua ja uskoisin että asia toteutuu, mitään päätöksiä tosiaan ei ole mun tietääkseni tehty(en kuulu hallitukseen), joten jos asiasta on jotain mielipiteitä mattiskuskien osalta kantsii varmaan kertoa kiinnostuksena ja halukkuudesta uusiin mattoihin hallitukselle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #38 : 17.03.13 - klo: 19.02 »
Luulisi että Tiksin kaltaiseen mestaan kannattaisi ostaa ns.paremmat matot kun ajajiakin on paljon, kustannus on 5000-8000eur mutta matot kestää monta vuotta ja on mielekkäämmät ajaa kun ei nukkaa, mene rikki ja tarvi kikkailla muljuavan maton kanssa jonka takia on ns. kova pito.
Pieni OT tähän tosiaan vielä, lavanko on käytännössä valmis(rahareikä), joten uskon että ensi talveksi saadaan oikeet matot. Tästä onkin jo käyty radalla keskustelua ja uskoisin että asia toteutuu, mitään päätöksiä tosiaan ei ole mun tietääkseni tehty(en kuulu hallitukseen), joten jos asiasta on jotain mielipiteitä mattiskuskien osalta kantsii varmaan kertoa kiinnostuksena ja halukkuudesta uusiin mattoihin hallitukselle.

Kuulostaa hyvältä!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #39 : 17.03.13 - klo: 19.50 »
Tärkeintä PKSRCAssa niinkuin muuallakin on OMA aktiivisuus. Seuran tiloissa ajetaan käytännössä niin montaa luokkaa kuin mihin löytyy AKTIIVISIA tekijöitä.

Hallitus ei voi lähteä "sponsoriksi" jollekin tietylle luokalle ilman että löytyy muutama aktiivinen tekijä hoitamaan asioita. Sille muutaman aktiivin ryhmälle löytyy sitten kyllä tarvittavaa tukea ja kehittämishalua hallituksen puolelta. Näin syntyi esim. drifting-rata.

Yksi hyvä keino pitää 1/12 mattoautot mukana PKSRCAn lajivalikossa on tuoda luokan piiristä yksi aktiivi hallitukseen pitämään luokan puolia ;-)

Kuten Goos mainitsikin ensi kauden mattojen osalta on kartoitus käynnissä. Tavoitteena on löytää paremmin raskasta käyttöä sietävä mattotyyppi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #40 : 17.03.13 - klo: 20.01 »
Meikäläisen korviin on tullut useilta (6-8 kaveria lonkalta heitettynä) valitusta juuri radan soveltumattomuudesta, jonka takia ei viitsitä ajaa.

Se on ihan varma että tilanne ei muutu jos palaute annetaan Vesalle :)

Ikävä tietysti jos ajaminen on kariutunut siihen että kysymykseen sorvista ei ole tullut vastausta, tosin nyt se on ollut luultavasti pari-kolme kuukautta ihan vapaasti halukkaiden käytössä, kävelen sen ohi "joka päivä" kun tulee radalla käytyä.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #41 : 17.03.13 - klo: 20.07 »
Näin syntyi esim. drifting-rata.

Ja rallicross-rata lavankoon
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #42 : 19.03.13 - klo: 16.33 »
Tämän talven SM-arvo säilyi niin että kun kahdessa kisassa oli juuri ja juuri ne tarvittavat 15 "kiti-ilmoittautunutta" (11 saapui kisoihin) niin tittelit saatiin jaettua. Kuusankosken kisoihin ilmoittautui vain 10 kitissä ja koko kisat peruttiin. Säännöt on sääntöjä mutta mielestäni tämä kahden kisan "sarja" ei millään tavalla ollut SM:n arvoinen. Onnittelut kuitenkin SM-mitalisteille, hyvin todennäköisesti podiumilla olisi ollut samat henkilöt vaikka kuskeja olisi ollut moninkertainen määrä.

Nokialla yritettiin järjestää tänä vuonna C-12 kerhokisat mitkä lopulta jäivät ajamatta vähäisen osanoton takia - tai kisan ajoi yksi kuski läpi kun muut kolme lopettivat ajamisen harjoitusten jälkeen. Ensi viikonlopun kisoihinkaan ei ole tullut yhtään ilmoittautumista mattoautokuskeilta joten tuskin ajetaan silloinkaan. Jos kerran EM-kisoissakin oli vain 28 kuskia virissä ja 20 vakioluokassa niin aika huonolta näyttää mattoautojen tulevaisuus myös muualla Euroopassa?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #43 : 21.03.13 - klo: 15.06 »
Tää on ihan oma mielipide asiaan, enkä edusta seuraa tai mitään muutakaan.

PK seudulle tarvittaisiin vain yksi tai korkeintaan kaksi oikeasti aktiivista c 12 kuskia joiden ei tarvitse kuulua edes hallitukseen niin uskallan väittää että seura antaisi jopa tilan puhtaasti C 12 radalle.

Väitän että jos homma olis niin että esim. Vesa joka on erittäin aktiivinen kysisen luokan kuski, asuisi täällä niin luokalle olisi oma rata.
Nyt täällä ei ole ketään aktiivia luokan kuskia niin ei ole rataakaan.

PKSRCA on vastannut harrastajien vaatimuksiin mielestäni jopa liiankin hienosti, joten meillä on tosiaan pääkaupunkiseudulla käsittämättömän laajasti radat eri käyttötarkoituksiin... Mutta kun ei ole kuskeja ajamassa, eikä varainkaan ottamassa vetovastuuta niin tilanne on mikä on.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #44 : 22.03.13 - klo: 17.50 »
Tiedoksi kaikille, Mäntsälän kerhossa lauantaisin on aktiivista C-12 toimintaa.

Kuuleman mukaan viime lauantaina oli 4 mattista radalla ja välillä on ollut jopa 6 autoa samassa kerhossa.

Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan!!

-A-