Tätä lukiessa herää väistämättä kysymys, että miksi pitoaine ylipäätään on kielletty? Kuten kaikki tietää, sääntöjä pitää pystyä valvomaan ja tehdä niistä riittävän yksiselitteiset.
Jotenkin tuntuu, että tämä pitoaine-keskustelu on "mutustelua" ja jonkilaista tietämättömyydestä johtuvaa pelkoa pitoainetta kohtaan. Pitoaine ei ole suolahappoa tai syanidia, joten sen kanssa kyllä pärjää. Tarkoitushan tuolla aineella on vaan tehdä ajo-olosuhteet järkeväksi ja kilvanajo tasapuoliseksi.
Joo-joo, pitoaineet ei kuulu krossiin. Eihän niitä toki perinteisessä krossissa voi käyttääkään, mutta jos nyt asiaa ihan järki-kädessä-periaatteella ajattelee, niin epäreilut kisat ja paljon surunvalittelua jälkeenpäin. Eikä tämä ole moite ketään kohtaan, vaan minun mielipiteeni.
Joo ja enhän mä ole tästä samasta asiasta puhunutkaan kuin silloin jo kun minipinniä väännettiin krossiin yksityyppirenkaaksi.
Ja aivan samoista syistä mitä nyt on varsinkin tällä kaudella spekuloitu.
Liukkailla radoilla ajaessa on renkaissa aivan kammottavia eroja.
Pari kuskia etenee renkaat kirskuen ja kylki maata viistäen, kun loput yrittää saada auton edes liikkumaan eteenpäin.
Renkaissa on laatueroja jotka olen itsekin huomannut viimetalvena.
Toisella sarjalla on pitoa ja toisella ei ja ero on kierrosajoissakin jäätävä.
Pitoaineella laskettaisiin jo rengaskustannuksia, koska ei ole pakko hommata joka kisaan uusia renkaita.
Ja pitoaineella poistettaisiin renkaiden laatuerot.
Nyt hommaan renkaat ja sormet ristissä toivon että ne toimisivat.
Jos löydän itselleni sarjan joka toimii loistavasti niin minua epäillään ja osoitellaan pitoaineen käyttäjäksi.
Jos saan sarjan mikä ei pidä niin porukka totee vieressä että ei kenelläkään pidä.
Siis joka kisassa vain narinaa ja spekulointia siitä kuka käyttää pitoainetta ja kuka ei.
Ja tosiaan jokaiseen kisaan on aikalailla pakko hommata uudet renkaat, jotta on toivoa saada se hyvä sarja ja jotta nappulat kestää kisan loppuun asti.
Pitoaineita käyttäessä pito menee kyllä hirveäksi turisti meiningiksi... mutta toisaalta niin se on aikamoista turistia kun ajetaan matolla.
Toisinsanoen... sallimalla WJ kisoihin pitoaine, tasoitetaan renkaiden laatuheittelyt kokonaisuudessaan pois.
Ja samalla tasoitetaan myös eri ratojen pitoerot keskenään.
Tai... salitaan pitoaineet edes SC luokkaan niin ne möykyt levittävät rataan pitoainetta ja kumia, joka tuo tietysti lisää pitoa rataan, jolloin myös krossareiden pito paranee.
Itse en suosittele radan pidottamista millään...
Koska se saa radan pito-olosuhteet heittelemään todella paljon kuukauden, viikon ja jopa päivän mukaan.
Jos kolaa levittää kisapäiväks niin joo... toimiihan se kisapäivän ihan jees.
Mutta seuraavien päivien jälkeen alkaakin ne ongelmat kun se kuivunut sokeriliemi alkaa irtoamaan ja päätyy linjan ulkopuolelle hienonhienoksi tomusokeriksi joka tarraa kumiin kiinni.
Ja kun se on tarrannut kumiin kiinni niin pito on todella pahasti kateissa.