Kirjoittaja Aihe: XTM Racing Rail  (Luettu 4096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
XTM Racing Rail
« : 13.12.11 - klo: 19.13 »
Onkos kellään täällä vielä kokemusta tällaisestä värkistä?
Eli siis XTM Racing Rail sähköbuggystä.



Ei nyt mikään uusi keksintö enää, mutta siis perus 1/8 buggystä hieman jalostettu (sand)rail-versio sähkötekniikalla.
Ihan mielenkiintoisen oloinen kampe, tuosta voisi hieman tuunaamalla tullakkin jotain.
(ei sillä että olisin tuommosen tilannut...)

URC:n Jangi ei ainakaan tuosta pahemmin tykännyt, aika tyly arvostelu löytyy tuubista.
Mutta eikös nämä kuitenkin tahdo aina harrastajan käytössä pikkuhiljaa muovautua jopa ihan kohtuullisiksi ajopeleiksi.  :wink:
(ainakin itsellä on kuulemma ollut taipumuksia kaluston modifiointiin)

Nopari kelpuuttaa 4S LiPon kyytiin ja jopa 2S pakalla auto ainakin videoiden perusteella kulkee jo nätisti.
Radioina paketissa mukana Airtronics 2.4GHz MX-Sport, joka kait ei nyt niitä ihan huonoimpia ole.

www.youtube.com/watch?v=Tfy9fU0ROLc

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #1 : 23.12.11 - klo: 19.21 »


Semmonenhan se.





Kehtaisko tuota tuonne sohjoon lähteä tarjoamaan...

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #2 : 23.12.11 - klo: 19.52 »
Paljonkos moinen laitos tuli kustantamaan Suomeen asti?
Mistäs päin maailmaa tilasit?
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #3 : 23.12.11 - klo: 20.43 »
eBayn kautta Briteistä ostin, hintaa tuli melko tarkalleen 380€ kotiin kannettuna.

edit: siis pelkkä auto RTR, renkaat ja vanteet taisi tulla Wheelspiniltä.
XTM buggy laparenkaat, Schumacherin jotkut badlands kopiot ja AKAn vanteet.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #4 : 28.12.11 - klo: 11.09 »
Tässäpä on joutoaikana ollut mahdollisuus hieman tutkiskella tuota pirssiä, kun ei ajamaankaan ole päässyt.
Mukana ei sitten enää tule tuota Airtronics:in radiota, vaan joku Saturn-merkkinen laatukampe...



Hyvä puoli tuossa on se, että sen saa nopsaan otettua autosta pois ja laitettua Futabat tilalle.   :grin:

Laparenkaatkin jo tuossa vanteille liimailin, tulis nyt joko pikku pakkanen tai sulaisi sitten nuo sohjot pois, niin pääsisi ajelemaan.
Kaksi 4S 5800mAh Zippyä tuossa jo malttamattomana odottelee - ja joku 5S pakka taisi olla tulossa HK:sta...



Taitaa olla paremman näköinen ilman "koria" tuo vekotin. Ihme lexansuikale pitänyt tuohon sovitella, vielä viidellä sokalla tulee kiinni.  :undecided:

120A nopari on muuten samalta tehtaalta kuin HobbyKingin tuotteet, ihan pohjan kiinnitysruuvireikiä myöten ja noparin ohjelmointipalikka tuli myös mukana.
Kunhan vakiosähköistä savut karkaa (tai ehkä jopa aiemmin), niin näistä pitää keksiä jotain tilalle.
Vakiomotti siis 2370kv ja nopari 4S 120A.


Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #5 : 28.12.11 - klo: 18.01 »
Dodii... siellähän olikin tänään pari astetta pakkasen puolella ja kaikin puolin kuiva keli, joten Raililta lähti neitsyys...  :wink:

Meinasi kyllä mennä hermot heti kättelyssä, kun joku kummitus riivasi tuota noparia.
Kyydissä siis täyteen ladattu 4S 5800 pakka ja nopari antoi ajaa sen yhden täyskaasulähdön kunnes ihan kuin olisi pudottanut lipocut-offiin, eli ei antanut motille juissia kunnolla, vaan meno muistutti matelua.
Virrat pois ja takaisin ja sama homma. Vaihdoin akunkin kun aloin epäilemään että tulikohan se nyt sittenkään ladattua, mutta eipä silläkään vaikutusta ollut.
Viimein vaihdoin pari moottorin piuhaa päikseen ja radiosta kaasun reverselle, jolla pääsin huudattamaan tovin ilman mitään ongelmia. Eteenpäin mentiin tosin noin 50% teholla ja pakilla oli sitten täysi pauhu, joten piuhat takaisin ja kaasukanava myös.
Nyt pelittikin ilman mitään ongelmia, joten pääsin viimein vähän maistelemaan menoa.

Ihan kivastihan tuo neljällä kennolla kulkee, voima tosin hukkuu näin talvella tyhjän pyöritykseen, joten pitävää alustaa alkoi tekemään mieli (tai lisää kennoja).

Ajopaikkana oli suht tasainen koulun kenttä, joten isompia ilmoja ei päässyt vielä ottamaan.
Pikainen videokin tuli vetästyä, kun vielä oli hiukka valoakin jäljellä. Akku oli tuossa vaiheessa jo melkein finaalissa joten ihan todellista kuvaa menosta ei filmiltä saa.
Myöskin kuvauksen tapahtuessa oikealla kädellä ja ajamisen vasemmalla, isompia ajoakrobatioita ei pääse kunnolla toteuttamaan...

http://www.youtube.com/watch?v=qVypq3JTFM4#ws

Renkaina pätkällä siis ne Schumacherin halvat Badlands-kopiot.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #6 : 01.01.12 - klo: 18.35 »
Kunhan vakiosähköistä savut karkaa (tai ehkä jopa aiemmin), niin näistä pitää keksiä jotain tilalle.
Vakiomotti siis 2370kv ja nopari 4S 120A.
...
Hehlol, eipä tarvinnu pitkään odotella savuja.
Ensimmäisen ajokerran jälkeen kokeilin tänään virtoja masiinaan kun jäin ihmettelemään tuota alun temppuilua, niin kaasua painaessa ei tapahtunutkaan mitään. Koetin sitten pakkiakin varuilta ja kas - sieltähän tupsahti noparista oikein nätti uudenvuoden tussaus ja kunnon savut perään.  :laugh:
Lie jostain kosteutta jäänyt jostain sopivaan väliin.

No eipä hätiä, ruuvailin 150A HK:n tilalle. Tämän koetinkin vesieristää jo tuossa aikaisemmin, on lakattu sisältä ja PlastiDipattu päältä sen verran (toivottavasti) hyvin että pääsee vielä muutaman kerran ajamaan.
Pitihän se samalla kokeilla 6S jänöjä kun nopari antaa nyt myöten - kylläpä on muuten eri sävelet koneessa.
Joku 5S voisi ollakkin ihan passeli ensihätään, kiertää hieman liikaa tuo vakiomotti kuudella kennolla.





Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #7 : 02.01.12 - klo: 01.46 »
Sulla Janetzki vaan on tätsi tuohon kuvaus hommaan! Komeeta katsottavaa! en vaan pysty tajuamaan miten pystyt kuvaan ja ajaan samaan aikaan.Lisäälisäälisää! (olis kiva saada myös xs videoo, :wink:)

Niin joo ja ettei mene ihan OT:ks, niin on komee kärry kyllä :huh:.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #8 : 02.01.12 - klo: 17.57 »
No kyllähän kameralla nyt autoa seuraa, mutta kumpikaan (siis ajaminen ja kuvaus) ei luonnistu kunnolla yksin.
Vasurilla kun joutuu ajamaan autoa ja ohjaamaan siis peukalolla, sekä kuvaamaan videokamera oikeassa kädessä, niin mitään ihmetemppuja ei todellakaan pysty tekemään.

Avasin tuossa joutessani tuon orkkisnoparin ja kyllähän siellä selvät kosteuden jäljet on näkyvissä.


Alimmainen rivi fettejä on ottanut lämpöjä, kolme oikeanpuoleista jo savuihin asti.

Ohjauspiirissä näkyy kunnolla hapettumaa.



Roskiskamaa.  :sad:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #9 : 08.01.12 - klo: 19.06 »
Ja jatkamme jo perinteeksi muodostuneella savustuslinjalla...
Tuossa eilen käytiin Railin kanssa ulkoilemassa, parit 4S pakat tuli tyhjennettyä nätisti. Ja kun mukana sattui olemaan pari 3S lipoa, niin pitihän ne tuonne kyytiin vielä lopuksi tuupata.
Kivasti se motti naukuikin kuudella kennolla semmoset 15 minuuttia kunnes tuli stoppi. Arveltiin ensin että taisi mennä cut-offille kunnes pääsin auton luokse ja havaitsin sellaisen munankeitin-efektin noparissa (kuuluu porina ja nousee höyry). Savustusefekti nousikin heti toiseen potenssiin repiessäni akunjohtoja irti, joten rahanmenoa olikin tiedossa.
Kotiin päästyä ja savun hälvettyä aloin purkamaan noparia irti kun huomasin että auto ei rullaa, eli voimansiirto on jumissa jostain.
Tarkempi tutkimus osoittikin moottorin olevan syyllinen jumitukseen. Hyvähyvä, tuumin - olinhan moottorin vaihtoa jo suunnitellutkin...
Vakio motti pois ja auki, ja kas - sieltähän on magneetti haljennut. Tämä sitten vetäisi motin käämityksen oikoseen josta seurauksena sitten savut noparista.



Ei kait tuo tietysti ihmekkään ole, jos 2370kv konetta ajaa 22.2 voltilla. Tuleehan tuosta yhtälöstä kierroksia päälle 52000 - on siinä magneetti ihmeissään...

No eipä hätiä, vaihtelin Turnigy TrackStar 4068 2560KV motin ja Turnigy 160A 1:8th Scale Sensorless nopeudensäätimen kyytiin ja taas mennään.
Nopari antaa myöten 5S akun, joten pitäsiköhän tuota kokeilla.  :undecided:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: XTM Racing Rail
« Vastaus #10 : 30.04.12 - klo: 20.56 »
Kesä on avattu.
Parit videot sunnuntailta, testailtua tuli auton tekniikka ja kamerat.
Tuuleskeli tosin aivan pirusti, joka myös videolla kuuluu... :P

GoPro HD Hero2
http://www.youtube.com/watch?v=wYCO544jLvk&hd=1#ws
Lapakumet pysyivät tehtaan liimauksissa noin parikymmentä sekuntia videon alusta, loppupuolella näkee jo aika huimaa "kumin lepatusta".

Toisen videon 1min alusta on samaa kuin onboardissa mutta siis ulkoapäin kuvattuna, loput ajeli nitroauton omaava kaveri joka totutteli harjattomaan voimaan.

Sony HDR-CX160

http://www.youtube.com/watch?v=vc424nFmmvI&hd=1#ws

Autossa tekniikkana nyt:
- Turnigy XK4074-2000KV motti
- HK 150A 1/8 nopari
- Turnigy 5S 5000mAh 25-30C lipo
- välit 48t spur, 17t pinion (vakio spurri taisi olla 53t)

rc-kalkulaattori antaa tämmöstä tietoa noilla spekseillä:
Lainaus
Differential Ratio: 3.3076923076923075
Transmission Ratio: 1
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 48
Pinion Tooth Count: 17
Total Voltage: 18.50
Motor KV: 2000
Tire Diameter (inches): 4.5
Tire Ballooning (inches): 0.5
Motor Current Draw: 90
Motor Coil Resistance: 0
Spur/Pinion Ratio: 2.82 : 1
Total Ratio: 9.33937 : 1
Tire Circumference (inches): 17.28 inches (438.88 mm)
Rollout: 1.85:1
Total Motor Speed: 37000 RPM
Vehicle Speed: 64.82 mph (104.13 km/h)
Effective KV Value: 2000
KT constant: 0.68 oz-in/A
Motor Torque: 0.32 ft-lbs
Final Torque: 2.96 ft-lbs
Final Power: 1665 watts (2.2 HP)