Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 341039 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #210 : 27.07.12 - klo: 22.01 »
Pientä edistystä, pari mäntää koneistettu ja porttaus tehty melkein CNC-jyrsinnällä (jyrsimeen saa optiona ohjauksen) ;)

https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/CY305

Kaivelen tuosta pytystä kaiken mitä kaivettavissa on. Nyt löytyy 6 ylösvirtauskanavaa jne. Katsotaanko pysyykö sen aikaa nipussa että saadaan penkistä lukuja.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #211 : 27.07.12 - klo: 22.25 »
Pystuukö tolla ottaa mittaa esim obr läppä sylinteristä ja sen jälkren rouhii toinen samanlainen?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #212 : 28.07.12 - klo: 10.12 »
On päässy tässä vuosien aika unohtumaan tuo juttu, joten kysytään tekijältä asiasta.
Mitäs se auttoi/vaikutti kun männän yläpäästä otetaan kymppä pois tuosta männänrenkaan kohdalta??

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #213 : 28.07.12 - klo: 10.33 »
No niin, vihdoinkin sai oman possun taas toimimaan..
Eihän tässä mennytkään kuin parit viikkot ja reilut sata egee rahaa ihan turhaan....
Kaikki tääkin työ johtui loppupeleissä kaasuttimesta ja kuolleutuneesta kytkimenjousesta :roll:
No, oppiä ikä kaikki.
Ihan hyvin tuo lähtee nyt tolla dominaattorin putkella ja 29cc kokoisena moottori on.
Tosin se Doug esp:ltä sanoi jotta voisin käyttää vielä 29mm kampuraa vakiotiivisteellä, saisin paremmat puristukset ja lisää alavääntöä..
Olkoon nyt toistaiseksi tollai kun vihdoin toimimaan sain pelit ja vehkeet.
Tosin ei kierrä ihan samalla tavalla kuin fluidin putkella ja +2mm kampuralla..
Kele kun olisi silloin tajunnut tuon kytkimen tsekata ja kaasarin, niin oisi säästynyt monelta
piip sanalta, säästänyt mushos euros ja autokin olisi ollut käytössä jo pitkän aikaa..
Noh, ei pie valittaa...

Mitenkä teidän mielestä possu liikkuu??
Dougin mukaan tuo pyttykitti tuottaa noin 4.5-5 hp putken kera noin 6-hepan luokkaa pitäisi olla ytyä pytyssöä...
HPI baja 5t esp championship ported 29cc 4-bolt kit + dominator v2 pipe



Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #214 : 28.07.12 - klo: 12.46 »
Pystyy mittaamaan manuaalisesti, on kuitenkin työntömittaa parempi. Toinen vaihtoehto on tehdä kanavista silikonimallit joista on sitten helppo mittailla uutta pyttyä tehdessä.

Männästä kannattaa ottaa ainetta pois koska tuo mäntä on tasapaksu ja pyöreä. "Oikeat" männät ovat muodoltaan kartioita sekä soikeita.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #215 : 28.07.12 - klo: 13.46 »
Ok, kiitokset tiedosta :azn:
Mitä mieltä muuten olet tuon oman autoni moottorista..
Pytyn viilannut heebo (esp racing omistaja Doug) suositteli että lisää putskua saisin koneeseen
kun laittaisin tuon vakio mittaisen kiertokangen sijaan +1mm kampuran.
Kuulemma sen voisi laittaa ilman tiivisteiden lisäämistä, ja saisi painetta lisää yläkuolokohtaan.
Kuten tuossakin filmissä käy selväksi, pitävällä pinalla auto ei ammu ihan 100% matkaan.
Doug sanoi jotta jos lisätä sen +1mm(29mm) kampuran autöon, ja ampuu satavarmasti eritavalla matkaan sen jälkeen.
Heidän pannut on muutenkin tehty lähtemään vasta 9000 - 10 000rpm:n kohdalla jolloin normaalisti 2-tahti alkaa olla vasta vääntökäyrän kohdalla.
Tosin, jenkkipelit ovat muutenkin viritetty ottamaan aika korkealta.
Tosin läppäpelit on asia erikseen..
Miten paljon tuollainen 29mm kampura sitten voisi tuoda puristusta lisää, jos tiivistettäkään ei tarvitseisi vaihtaa paksumaan.
On varmaan minimissään se männän ja pytyn kuolokohta tuolla kangella sitten, mutta kuulema täysin turvallinen käyttää ihan normaalilla tiivisteellä vieläkin.
+2mm kampura normaalisti vaatii sen +1mm tiivisteen.
Mutta siihenkin ois ollut oma kitti esp:llä..
Joka oli alkujaan tarkoitus tilata mutta hassasin sen :embarrassed:


Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #216 : 28.07.12 - klo: 17.48 »
Kyllä puristussuhteen ja iskupituuden lisääminen parantavat alavääntöä, eli samaa mieltä dougin kanssa. Voit helposti selvittää voitko laittaa 29mm kampuran: tulppa irti ja pyöräyttää männän alas. sitten tulpanreijästä esim 1,2mm tinalanka pyttyyn kampiakselin suuntaisesti (mieluiten molemmille puolille mäntää, tina pitää olla niin pitkä että saat pidettyä sitä paikoillaan). Siis ihan sylinterin reunaan asti. Vauhtipyörästä varovasti pyöräytys siten että mäntä menee yläkuolokohdan yli. Lanka pois pytystä ja mittaat ohuimmaksi litistyneen kohdan. Jos on 0,9mm tai yli niin voit laittaa 29mm kampuran. Kannatta sitten vielä tarkastaa uuden kampuran kanssa.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #217 : 30.07.12 - klo: 15.51 »
Voi kilin kellit ja niin pois päin.

Arvatkaas miten paljon mun motissa oli välystä männän ja pytyn palotilan välissä????

1.2mm!!!!!

Ei se ihme jos ei lähe minnekkään alakierroksilla.
Otin tiivisteen pois ja hylomarit väliin ja testeileen, nyt jo on niinku siellä päin, liikuu jo ihan eritavalla.
Vieläkin tuo välys on 0,72mm, joten voisi koneistaa lohkoa pari kymppää pois, puolet tuosta vois ottaa vielä ilman pelkoa.-.
Mut kyllä tuo jo nytkin potkii ihan kivasti..
Kattokaa eroa...
Ennen tiivisteen ottoa..
HPI baja 5t esp championship ported 29cc 4-bolt kit + dominator v2 pipe
Ja tänään kun otin tiivistee pois...
Hpi baja 5t with ESP championship ported 4-bolt kit 29cc + dominator pipe
Hpi baja 5t with ESP championship ported 4-bolt kit 29cc + dominator pipe.
Asfaltillekkin hpi:n renkaista mustaa rantua jäi ja samalla puolet kulutuspinnasta :roll:

Poissa baja5t/juhis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #218 : 30.07.12 - klo: 17.19 »
hyvin kulkee. mä 2 viikoa sitten tein ensimmäisen moottoriremontin, männän ja sylinterin vaihdoin. enkä sen jälkeen kaasusormea säästellyt . nyt odottelen ddm;altä uutta settiä. taidampa ajella ainakin yhden tankin maltilla.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #219 : 31.07.12 - klo: 19.54 »
Onkos kaasarin vaihdosta Walbro WT-668 --> WT-990 hyötyä/haittaa, koneena on 30.5cc rovansportti?
Eipä tuo WT-990 hirveän kallis ainakaan ole, n.50$ posteineen.

Mitä kaasareita yleensä käytätte?

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #220 : 31.07.12 - klo: 22.18 »
990 se ainut oikea kaasari sillä kaasu läpän akseli ei kulu niinkuin 668 ja 813:ssa.  liikkuu ihan eri tavalla etenkin viri motilla :tongue:
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #221 : 01.08.12 - klo: 21.19 »
Käsi ylös se joka tiesi että kaasariakin voi viritellä :roll:
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=106753
Eli tarkoitus on popoff eli jotain painetta vähentää tuon jousen painetta vähentämällä joka pitää
sitä pientä venttiiliä pohjassa..
Eli siis tätä, filmi kertoo enempi kuin hannun kerttu 2% kännissä.
Walbro Carburettor metering spring replacement. Tutorial
Elikkä tuota jousta manipuloimalla saadaan kaasutine syöttämään enempi litkua koneeseen.
Jousia saa helpoiten davelta 0,5$ kipale ja ite niitä tilasin samaintein 6 kpl ja aion kokeilla tuota vaikutusta koneeseen...
Jos olisi tuollainen psi mittari niin näkisi suoraan tuon mittauksen tuloksen, ilman että tartteisi tehä useita testejä niin kaikki olisi helpompaa...

Kertovat jenkkisetät jotta 15-18 psi ois ihanne paine, mutta kun ei ole mittaria niin siksi ostin
6kpl ja kokeilen noiden toisten kertomusten perusteella.
Mm tässä jotain juttua...
Stock spring popped at 30psi
Cut off 5 coils from each side brought it down to 26psi
Cut all close coils from each side= 20psi
Cut two more coils from each side and it's about 14psi
Ite aion kokeilla....

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #222 : 01.08.12 - klo: 21.21 »

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #223 : 04.08.12 - klo: 10.00 »
Jokaisessa kaasuttimessa eli 668, 813, 990 on tietääkseni omat jousensa tai niin luin ainakin yhdeltä forumilta joka ko. asiaa käsitteli aikoinaan!
Korjatkaa jos olen väärässä... 
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #224 : 05.08.12 - klo: 19.55 »
Tänään tuli penkiteltyä 30,5cc läppäventtiili CY:tä. Pienen sisäänajon jälkeen rupesin hakemaan seosta lähemmäs oikeaa ja sain pakolämpöjäkin pikkuhiljaa oikeaan suuntaan. Kun rupesi voimaa ja kierroksia saamaan niin käyntiääni muuttui pikkuisen karkeaksi:

https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/CY305#5773230320766507282

Taisi löytyä enemmän kuin mitä kaksipulttinen sietää. Ainut mikä ketuttaa niin en tallentanut vetoja koneelle kun vasta alettiin pääsemään alueelle. Eli faktaa tehoista ei ole. Ainoastaan kierroksia ja lämpöjä seurasin ja hyvin veti yli 20000 asti. No seuraava on jokatapauksessa nelipulttisesta tehty niin voidaan saada jotain talteenkin.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #225 : 06.08.12 - klo: 09.13 »
Juu, taisi loppua 2-pulttisessa tehonsieto kesken :laugh:
On siinä jo ollu sit ihan kivasti kitskua..

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #226 : 06.08.12 - klo: 09.18 »
Jokaisessa kaasuttimessa eli 668, 813, 990 on tietääkseni omat jousensa tai niin luin ainakin yhdeltä forumilta joka ko. asiaa käsitteli aikoinaan!
Korjatkaa jos olen väärässä...

668,813 ja 990 on sama jousi noissa kaasuttimissa...
Ainakin zenoahin räjäytyskuvissa on kaikissa sama osanumero tolle meterins springille.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #227 : 08.08.12 - klo: 12.28 »
Ihan hyvin baja liikkuu nyt, tosin kun puristukset saa kohilleen niin lähteekin vielä paremmin.
Mut kun vauhtiin pääsee niin ei hidas ole.
Tolla hiekkamontulla jolla olen käyny ajamassa otti gps:n mukaan 59,7km/h ja matkaa ei ole kuin 40-metria josta kiihdyttää ja jarrua pitää jo painaa jotta ei lennä pusikkoon.
Jossain vaiheessa kokeilla suoralla mitä ottaa huippuja..
Eli tää pätkä, ennen tuota puotusta.
hpi baja sandpit.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #228 : 08.08.12 - klo: 12.46 »
No paremminhan se näyttäs menevän ku aikasemmin  :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #229 : 09.08.12 - klo: 08.11 »
Joo, ja vielä kun sen 29mm kampuran iskee kiinni ja puristukset kohilleen ,niin lähtee alhaaltakin.
Tuo on muuten vanha filmi mikä tuossa on..
Tarkoitin tuossa filmiä lainatakseni tuon matkan jossa se tuo mun possu kiri sen 60 km/h lasiin..

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #230 : 10.08.12 - klo: 12.11 »
Eilen tuli tehtyä mittauslaite kaasuttimen testaamiseen. Tuollaisia tarpeita löytyi ja hyvin tuntuu toimivan.


Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #231 : 13.08.12 - klo: 21.49 »
Onkos kenelläkään käsillä 36mm mäntiä? CY:n mäntä on 29mm korkea "reunasta" eli siis sivun korkeus joka avaa ja sulkee aukot. Kun isku on 30mm niin tuosta tulee ongelmia pakoaukon kanssa.

Saisiko joku mitattua esim. Zenoahin tai RCMK:n männän korkeutta?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #232 : 10.09.12 - klo: 20.33 »
Vihdoinkin daven paketti rantauitui Joensuuhun....
Eli pata mihin tää +1mm (29mm) kampura tulee ,on esp championship ported mankeli.
Vakiolla kampuralla tuo männän ja pytyn kuolokohdan välys jäi ilman tiivistettäkin huikean suureksi, eli oli noin 0,72mm.
No eipä tuo kauheasti muuttunut vaikka tuon 29mm kampuran laitoin ja 0.4mm tiivisteen, vieläkin välys on 0,58mm.
Pitänee tilata se 0,3mm kupari tiiviste niin saa ton puristuksen aikalailla kohilleen.
Toi musta vakio tiiviste on 0,41mm.

Sininen on hiukan paksumpi.

Ja kotoa löytyi 0,5mm kuparinen.

Jos siis sen 0.3mm kuparisen laittaisi, niin silloin välys olisi 0.48mm.
Seuraava kupari tiiviste olisi 0,15mm, ja sillä välys olisi jo liiam tiukka 0,33m.
Mutta kattoo miten sit tuo täytetyn kampuran voimin tuo moottori tuo voimaa ulos.
Se nyt on selvää että se toimii paremmin kuin vakio.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #233 : 10.09.12 - klo: 20.45 »
Tuon välyksen mittaus on muuten todella helppo toimenpide.
Ota vaikka 2mm paksua tinalankaa ja taivuta se L muotoon, niin että se yltää sylinterin seinämään.

Työnnä lanka sylinterin seinämään kiini.

Pyöräytä vauhtipyörästä, taikka kytkimestä kampiakselia niin, jotta mäntä painaa tinalangan
pytyn kattoon ja näin ollen jättää välyksen tinalankaan.
Ehdoton mittalaite on digi tönäri, ei sellaista ukin vanhaa missään nimessä :laugh:

Minimi välystä pidetään noin 0,4mm luokkaa..
Sen alle voi laittaa omalla vastuulla.
Mitä pienempi tuo välys on, sen enempi koneessa on puristusta, ja mitä enempi sitä on, sen äkäsemmin se peli viivalta lähtee.piste.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #234 : 10.09.12 - klo: 20.47 »
Ajattelin kokeilla iridium tulppaa, vaikka tuskin tuolla paljoakaan on merkitystä koneen toimivuuteen.....

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #235 : 10.09.12 - klo: 21.18 »
Tässä koneessa on siis vakio mittainen 28mm vakio kampura.
Hpi baja & Mcd rrv4 driving II
Kunhan saan koneen kiinni autoon, niin otan uutta filmiä.
Uuden kampuran ero tuohon on siis +1mm pidempi isku ja se on ns täytetty malli., eli seokset menee  paremmin kanaviin.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #236 : 12.09.12 - klo: 11.01 »
Huom! Alla oleva ei ole mitään faktaa, enkä ota mitään vastuuta tietojen oikeellisuudesta ;) Kommentoikaa omia kokemuksianne.

Tarkistelin oman penkin näyttämiä verrattuna ilmoitettuihin tehoihin ja tein muutamia hvaintoja. Zenoah ilmoittaa omalle 29cc moottorilleen 2,7hp@13000rpm, CY ilmoittaa vastaavalle 2,9@12200. Nämä ovat hyvin samat mitä oma penkki näyttää (+/-0,2hp).  Kun sama vakio Zenoah myydään DDM:llä niin teho on 3,5hp eli 1,3-kertainen (vakiovaimentajalla).  Näyttäisi äkkisiltään siltä että tuo kerroin pätee myös  muihin DDM:n moottoreihin. Eli 6+hp moottori onkin siis 4,6+ moottori joka on jo realistisempi.

Toinen mielenkiintoinen asia on tehokäyrän muoto. Teho 8000rpm kohdilla on omissa n.2hp. Tätä tukee myös esim. OBR:n 30,5 prostock jonka käyrästä löytyy myös 2hp@8000. Myös Quickdrawin 29 pioneerissa on 2,5hp@8000, joka on jo muutenki fiksumpi moottori. Modellsportin 26cc moottoreissa taas on R1: 4,6hp@8000 ja M1: 6hp@8000!

Kolmas ihmetyksen aihe on käytetty kaasutin joka on kaikissa Walbro 12,7mm kurkulla (paitsi Quickraw). Tällä kuitenkin saadaan: DDM 6+hp, OBR 7,4hp, Modellsport 7,4hp. Oman kokemuksen mukaan tuon kokoinen kaasutin toimii hyvin vakiossa ja lievästi tuunatuissa moottoreissa. Liittenä käppyrä portatusta moottorista (30,5cc) jossa vain kaasutin vaihtuu. Alemmassa käyrässä 12,7mm kurkulla oleva ja ylemmässä 15,8mm kurkulla. Kaikki muu siis samaa. 


Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #237 : 12.09.12 - klo: 11.16 »
Kaasuttimen koon muutos on samaa mitä oon omissa moottoreissa havainnut.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #238 : 12.09.12 - klo: 14.19 »
Muistaako Jari mikä oli ehdoton minimivälys sylinterin ja männän välissä?
Eli palotila ja männän laen väliin jäävä tila?
Oliko 0,4mm vai 0,45mm?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #239 : 12.09.12 - klo: 16.11 »
En tiedä miten paljon näissä peleissä pakoputken lämpönauha teippauksella on vaikutusta, mutta päätinpä kokeilla asiaa..
Putting Exhaust Wrap on Baja 5b DDM Dominator V2 Pipe.
Paremmin varmaan vaikutusta olisi, jos putki menisi korin sisällä, nyt ei ainakaan sellaista apua ole kuin sivuputkella joka korin sisällä menisi ja lämpöä sinne tuottaisi.
Katsotaan mitä tapahtuu...
Ai niin, dominaattorin omistavat/omistaneet tietää että domilla on paha tapa sulattaa muovia tuolta peräpäästä, sen ainakin tuolla estää jos ei muuta :laugh: