Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yazca

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #270 : 14.09.12 - klo: 21.31 »
Niin ja ootko kohdistanu kaikki toisiinsa , alakerta pyttyyn pakotiivarit ja putki, imupuolikaikkineen, se on kuin  itikan nuss..ista, milli sivussa niin silmässä  :wink: ja asteikko mittarin voit tehda cd levystä melko helposti ja laita 6000 kytkin niin tiedät missä meet.
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #271 : 15.09.12 - klo: 08.57 »
Joo, toi kytkin jousi voisi olla kyllä yksi syy, on tuolla jousella jo ajettu sellanen puolitoista litraa..
Pitää kokeilla uuttaa jousta ja laittaa se 7500 vaihteeksi ja uusi sellainen.

Ja en muuten ole täysin kohistamalla laittanut pakosarjaa ja imusarjaa paikoilleen, mut aikalailla hollillaan niiden pitäisi olla..
Pitänee tutkia tuokin tarkemmin..

Kiitoksia jaskalle ja betelle neuvoista :wink:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #272 : 15.09.12 - klo: 11.31 »
Ameriikan foorumilla joku sano jotta tuo 9500rpm kytkin jousi tappaa koneen jo alkuunsa..
Pitääpä vaihtaa 7500 paikalleen..
Tilasin myös sen 668 kaasarin, kokeilla myös sillä mitä sanoo, mut eka jousi..

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #273 : 15.09.12 - klo: 12.31 »
Jos se 9500 jousi on venyny niin takuuseenhan sen saa :smiley: just asennan uusia paloja ja 95jousta ja avarran kytkin koppaa enemmän ja laitan palat väärin päin sillä väärin päin ollessaan edelliset palat ei näytä saaneen ollenkaan kipeetä :)
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #274 : 15.09.12 - klo: 13.40 »
Mie luulen että sen saa vain jos se jousi katkeaa :roll:
Laitas pete kuva tosta sun kytkin modista, en saa ajatusta päähäni väärin päin käännetystä kytkin asetelmasta... :embarrassed:
Nyt ois 7500 kytkinjousi asennettua ja vakio välitykset..
Kattoo jos tänään kerkeis testaamaan..

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #275 : 15.09.12 - klo: 14.29 »
Kyllä mä kaikki oon saanu takuuseen sanomalla vain :) riippuu tietenki asiakkaasta mullahan oma hotline sinne  :grin: kuvia laitettu projekteihin
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #276 : 15.09.12 - klo: 17.47 »
Pitääpä olla davelle yhteydessä..

Kävin testit ottaan, vaihdoin kytkinjousen 7500rpm malliin ja vakio välitykset,.
Kyllä se nyt herkemmin irtoaa viivalta..
Esp championship ported 29cc kit with 29mm stuffer crankshaft

Poissa mexico

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #277 : 16.09.12 - klo: 18.52 »
täällä on muutaman kerran mainittu rovan sport moottorit,netistä yritin etsiä tietoa niistä huonolla menestyksellä?
onko tuollaisessa kuinka paljon enemmän tehoa kuin normi kiinan 28cc moottorissa? jos molemmissa käytetään samaa halpaa tehoputkea?

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #278 : 16.09.12 - klo: 21.15 »
Oma tuntuma on että vakiomoottoreissa teho menee aikalailla 1:1 tilavuuden kanssa.  Rovansportin 30.5 moottorissa oli penkissä vähän yli 3hp dominaattorilla.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #279 : 18.09.12 - klo: 15.10 »
No nyt ois vaihdelaatikkoon se 19t ratas vaihdettu 20t tilalle ja samalla diffiin öljyt vaihdettu ja kytkin vaihdettu peten tyyliin väärinpäin.
Huomenna jos kerkeis testoomassa käyrä.
Jarrut pitäisi kyllä päivittää, joko etujarrulliseksi tai kunnon rcm:n takajarrut.
Nuo vakiot on ihan terveestä.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #280 : 18.09.12 - klo: 15.15 »
Vertikon 3palanen hiilikuitu takajarru tarttuu ku purkka tukkaan  :grin:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #281 : 18.09.12 - klo: 15.26 »
Vähän ajatellu etujarruja jos laittaisi, radalla ajoa tossa broidin kans vähän nyt harrastettu, niin ne ois kovasana tällä hetkellä.-.
Jos sais kohtuu hintaan, ei mitään top of the line juttuja..

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #282 : 18.09.12 - klo: 15.32 »
Juu oon mäkin niitä miettiny ku oishan siinä lisää hifistelyä  :tongue:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #283 : 18.09.12 - klo: 17.46 »
Pöydällä on nyt Modelsportin S1 26cc moottori. Mainostettua tehoa on 6.3hp. Silmääräinen dynotus ei näytä ihan samaa :) Katsotaan mitä löytyy kunhan pyöräytetään.

Myös 30.5 CY odottaa vuoroaan.

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #284 : 18.09.12 - klo: 17.58 »
Pöydällä on nyt Modelsportin S1 26cc moottori. Mainostettua tehoa on 6.3hp. Silmääräinen dynotus ei näytä ihan samaa :) Katsotaan mitä löytyy kunhan pyöräytetään.

Myös 30.5 CY odottaa vuoroaan.

Tätä odotan miellenkiinnolla koska ko. Modelsportin kone suunnitelmissa hankkia.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #285 : 18.09.12 - klo: 20.56 »
+1 tähän kohtaan, oikein mielenkiinnolla ja vesikielellä :tongue:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #286 : 18.09.12 - klo: 21.21 »
Huomenna toivottavasti saadaan Modelsportista dataa.

Itella polki myös paketin kiinasta. Tuosta sitten jatketaan hieromista. Työn jälki on aika vakuuttavaa vaikka kuvassa tietty kaikki naarmut peilaa.

https://plus.google.com/u/0/photos/113539515303018873153/albums/5789583154166809217?tab=mq

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #287 : 18.09.12 - klo: 21.58 »
Tätä rojektia kannattaa seurata, mitä herkkua tästä voikaan poikia..
ISON hatun noston arvoinen rojetkti herra alaa::le ja varmasti tämän foorumin ehkäpä home made jutuista parhain :wink:

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #288 : 18.09.12 - klo: 23.07 »
Mistä alaa hommasit tuon modelsportin koneen?

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #289 : 19.09.12 - klo: 08.52 »
Tuo kone on lainassa penkitystä varten, samoin kun CY (30,5cc DDM). Eivät siis omia.

Jos jollain on tai on ostamassa TS tai OBR reed case-moottoria niin sellaistakin olisi mukava testata.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #290 : 19.09.12 - klo: 11.00 »
Itella polki myös paketin kiinasta. Tuosta sitten jatketaan hieromista. Työn jälki on aika vakuuttavaa vaikka kuvassa tietty kaikki naarmut peilaa.

https://plus.google.com/u/0/photos/113539515303018873153/albums/5789583154166809217?tab=mq
[/quote]
On kyllä hienoa jälkeä Kiinassa tehty! Onko tarkotus mikä läppärunko sovittaa tohon?
Oliko muuten kallista teettää toi alakerta...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #291 : 19.09.12 - klo: 20.21 »
Modellsport 26cc S1:  Busted.

Nyt on moottoria pöristelty ja ihan positiivinen kokemus oli. 4,1hp @16200rpm ja 1,8Nm @14700rpm. Moottorissa oli WT-990 ja Samban vaimennettu putki. Vetoja tuli n.15kpl ja tuo on niistä paras.

Moottori vetää tasaisesti ja vastaa kaasuun hyvin. Ei ole hirveän herkkä säädöille, mikä on hyvä. Tuo Samban putki vaikuttaa todella fiksulta ja laadukkaalta. Uskon että suuri kiitos noinkin hyvälle teholle ja tehoalueelle tulee siitä. Vähän nyt tietysti jäätiin tuosta 6,3 hoopeesta ja 3,5 Newtonista...

Liitteenä käppyrä jossa hahmoteltu myös Modelsportin ilmoittama käyrä. Putkesta ei tosin tietoa mutta en usko että millään putkella saa merkittävästi tuota paremmin toimimaan.

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #292 : 19.09.12 - klo: 21.02 »
Jaahas  :angry:
Vielä kun saadaan 30.5cc pytyn tulokset niin voi ruveta miettimään oikeaa moottoria.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #293 : 19.09.12 - klo: 21.55 »
Jos tämä teholuokka ei tyydytä niin tiedossa olisi BZM 40cc vesijäähdytetty kone jossa on se n.10 oikeaa hevosta. Pytyn vaihtamalla saa myös ilmajäähdytteiseksi. Eli ulkomuistista tälläinen:

http://www.midsouthminimoto.com/212030030-bzmenginegp4h2o40cc3-portcylindersuctionmanifold151821mm.aspx

Jos joku kiinnostuu niin ostaja saa tuosta myös dynokäppyrän (ajettuna minimoton rungossa MP-dynossa). Hintaa olisi 600e sisältäen kaikki apulaitteet: kaasutin, putki, sähköt, syyläri jne. Vaatii tietysti askartelua paikalleen mutta maailmalla näitä on kai esim. Bajaan laitettu?

Edit:
Moottori olikin Polini mutta ihan vastaava. Ajettu SM-hopeaa minimotoissa. Uutta: Kampiakseli, pytty, syyläri, mäntä (ajettu 3 kertaa), Kevlar-kytkin, paras putki mitä noihin saa, kansia jne. Penkissä 9,3hp takapyörällä (n.10,5 moottoriteho). Näissähän mainostetaan 12hp ja todellisuudessa on vakiona n.8hp. Alkaa kyllä tuntua että tuo jää omaan talliin tuolla hinnalla...
« Viimeksi muokattu: 20.09.12 - klo: 10.44 kirjoittanut alaa »

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #294 : 20.09.12 - klo: 13.23 »
Huom! Alla oleva ei ole mitään faktaa, enkä ota mitään vastuuta tietojen oikeellisuudesta ;) Kommentoikaa omia kokemuksianne.

Tarkistelin oman penkin näyttämiä verrattuna ilmoitettuihin tehoihin ja tein muutamia hvaintoja. Zenoah ilmoittaa omalle 29cc moottorilleen 2,7hp@13000rpm, CY ilmoittaa vastaavalle 2,9@12200. Nämä ovat hyvin samat mitä oma penkki näyttää (+/-0,2hp).  Kun sama vakio Zenoah myydään DDM:llä niin teho on 3,5hp eli 1,3-kertainen (vakiovaimentajalla).  Näyttäisi äkkisiltään siltä että tuo kerroin pätee myös  muihin DDM:n moottoreihin. Eli 6+hp moottori onkin siis 4,6+ moottori joka on jo realistisempi.


vieläkö käytät simpledyno softaa? ite nakkasin roskiin 4 koe vedon jälkeen. käyrät ei olleet identtisiä kaupan olevien dynojen kans. käyrät oli liian suorat joten niistä puuttu notkahdukset ja yms joita esim väärä seos tai jms aiheuttaa.
ei ainakaan 1:1 auto käytössä toiminut rulladynossa.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #295 : 20.09.12 - klo: 14.22 »
Käytän tuota simpledynoa vain raakadatan tallentamiseen eli aika ja rpm. Siitä sitten lasketaan loput. Oma kokemus tarkkuudesta (toistettavuudesta) on alle 0,05hp.


juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #296 : 20.09.12 - klo: 14.54 »
Hemmetti että toimi baja tänään kuin unelma.
Voimansiirto,kytkin ja kaikki oli just eikä melkein..
Ei smooaa yhtään moottori kun kaasua antaa, ja p*skarinkiä voi huoleta heittää, ja tänään tuo kenttä oli vielä tosi kostea, joten pitoakin oli aika reilusti.
Yllättävän paljon tuollainen pieni ratas vaihdelaatikossa tekee muutosta, vain 1-hammas vähemmän mutta silti niin iso vaikutus kokonaisuuteen, ja ISO kiitos petelle tuosta kytkin jutusta, toimii muuten paljon paremmin tuo kytkin nyt kuin mitä se on alunperin suunniteltu..
Harmi kun vidoata ei tullut joista, jäi kamera kotia... :undecided:

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #297 : 20.09.12 - klo: 15.02 »
Hienoa etta juhamatin auto toimii kerrankin hyvin :D laitahan videoo enskerralla :)
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #298 : 20.09.12 - klo: 18.20 »
That i will do sir :wink:
Se kytkin juttu toimii muuten simo hyvin, paremmin kuin vakio tavalla... :azn:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #299 : 20.09.12 - klo: 21.23 »
Tämmöinen sattui silmään:

http://www.earthsurferproducts.com/DYNAMOMETER_RESULTS.html

Eli ESP:n dyno on calibroitu vakion zenoahin G260 mukaan. Ja oletettu että moottorissa on ilmoitettu 2.95hp. Aika karu tapa. Mainitaan vielä että itselläni ei ole mitään ESP:tä vastaan.

Oikeasti calibrointi tehdään kyllä eri tavalla. Joissain dynoissa tulee mukana esim, calibrointipaino joka sidotaan naruun ja pyöritetään rullan ympärille. Tämän jälkeen painon annetaan pudota ja mitataan teho. Gravitaatio kun pysyy aikalailla vakiona ja calibrointi on aina toistettavissa.

Voisin kokeilla tuota kytkimenkääntöä myös dynossa. Ei kyllä ole ollut vielä pitoongelmia oikeinpäinkään. Tosin max mitattu teho on ollut vasta 5hp.