Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #420 : 27.11.12 - klo: 12.02 »
Nam nam alaa.
Kohta saadaan Suomen ekasta reed rc koneesta teho mittaukset :tongue:
Joo, toi rcmk:n venepuolalla tehty kone ois kiinnostava, mutta uskoisin että se ilma mitä tuo "ns"turbiini pyörittää jäähdyttää vain alakertaa, eli ajoviima vain pytyn jäähdyttäisi...
En tiedä onko paljoa eroa siihen tuhokoneeseen joka oli tuon edeltäjä..
Mut kai tuo toimii kun ovat tuollaisen viritelmän markkinoille laskeneet ja muuttaneet sen aikasemman version tuoksi..

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #421 : 27.11.12 - klo: 12.26 »
Valmistaja on sanonut ettei tuota 5T malliin kannata työntää. Toimii avonaisissa malleissa kuten 5B:ssa eikä heidän mukaansa lämmöt tule olemaan mikään ongelma.

Kai tuolla painoa saadaan laskettua jonkun verran (aika minimaalista tosin) ja vetarin p*skaantuminen ilmeisesti ainakin jonkun verran pienenee. Joten likaisen vetarin tuomat jumimis ongelmat varmaan vähenevät?
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #422 : 28.11.12 - klo: 14.25 »
Nyt tätä obr/tr:n valmistamaa erikoismallista kytkinpuolen moottorinkannatinta myös ddm:ltä.
http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.10276/.f
Eli tossa on öljystefa ja täten voi käyttää huoletta kytkinpuolella kahta kuulalaakeria.
Suosittelen tuon hommaamaan esim jos ajaa avoimella kytkinrakennelmalla JA varsinkin zenoahin koneilla
jossa on kaksi laakeri kytkinpuolella, jos ei sitten ole vaihtanut siihen öljystefaa..
Mm mcd ja losi ja bajakin tietyillä kytkinkannattimilla.
Ja tartteet sit tämän jos käytät tavallista kytkintä.
http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.10277/.f

Poissa Mordex

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #423 : 30.11.12 - klo: 10.14 »
Pystyisikö esim. Alaa testaamaan, onko kevennetystä vauhtipyörästä mitään oikeaa hyötyä? Eli näkyykö muutos dynokäyrässä millään tavalla.

Monet valmistajat niitä viritettyihin koneisiinsa laittavat ja monet käyttäjät sanovat, että ei niistä oikeasti ole mitään näkyvää hyötyä, lähinnä vaan heikentää jäähdytystehoa.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #424 : 30.11.12 - klo: 10.26 »
Sanotaan että hyöty siitä vauhti pylrästä on nimellinen eikä kaytännön hyltyä pitäs olla mutta oisha toi kiva nähä paperilla  :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #425 : 30.11.12 - klo: 10.58 »
No pitäs siitä olla, esim sama kuin kevennetty mäntäkin, vähemmän massaa vauhtia hidastamassa.
Tosin miten paljon sitä apua sit on, sen mieki haluisin tietää.
Tosin esim gizmolta ostettuna kevennetty vauhtipyörä on niin halpa että voisi ostaa vaikka parit jemmaan jos kesällä menee rikki, ja kevennetty kun on niin lavat ei niin helposti hajoa kuin vakiossa jossa lavat on isommat.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #426 : 30.11.12 - klo: 11.50 »
DarkSoulillahan on vielä sellainenkin malli jossa noiden lapojen välit on reikiä täynnä ja keskustasta on sorvattu metallia pois. Sellainen on tietysti jo herkempi rikkoutumaan kun vauhtipyörästä on tehty reikäjuustoa.  :smiley:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #427 : 30.11.12 - klo: 12.23 »
Vakio vauhtipyörästä olen aina itse sorvannut 1/2 - 2/3 siipien pituudesta pois tapauksesta riippuen.

Enemmän tullut haettua juurikin tuota edellämainittua kestävyyttä vauhtikselle lisää, kun en ole joka koneessa käyttänyt lohkossa mitään kivisuojia. Vetokäynnistimessä on aina ollut Outwearssi.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #428 : 30.11.12 - klo: 12.44 »
Yhen reikäkevennetyn tuhosin. Tai kivi sen tuhos. Muuten aina säilyny ehjänä ja kevennettyjä käytelly oikeestaan aina.

Alkas keli näyttää siltä että joutuuks tässä kohta alkaa laittaa autojen akut lataukseen...
Just joo.

Re: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #429 : 30.11.12 - klo: 13.37 »
Ero on varmaan aika pieni kevennetyn ja vakion välillä, mutta ehkäpä se kevennetty antaa enemmän tehoa huippukierroksilla, koska ei tarvitse hukata siihen ilman liikutteluun niin paljon energiaa lapojen ollessa pienempiä.
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #430 : 30.11.12 - klo: 17.17 »
Eikös se ole kierros herkempi silloin kun on vauhtipyörä kevennetty! Ainakin itellä samassa koneessa ollut kummatkin niin kevennetyllä ottaa kierroksia nopeampaa. mutta taas sitten vääntö puoli kärsii hiukan mitä en tosin ole huomennnut käytännössä!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #431 : 30.11.12 - klo: 17.20 »
Kyllähän sen pitäisi vastata kaasuun herkemmin kun ei ole niin paljoa massaa siellä pyörimässä, tähän tulokseen olen itse tullut kun tuota ideaa olen miettinyt.
Mm hpi:llä on se racing kytkin jossa on pari reikää, ja syy juuri kevennys, vaikka se ei paljoa ole, mutta apua siitäkin saa, vaikka itse kytkimen kulutuspalat on ihan syvältä aunuksen karjalasta..

Parhaat palat on fg.n kytkinkengissä.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #432 : 30.11.12 - klo: 17.26 »
Tuon kytkimen voi varmaan halutessaan porata itsekkin? vai?

Tämä tuli mieleen sillä logiikalla että kytkin kenkä on jokatapauksessa epäkesko? Saatu hyöty voi olla melko nolla ellei tee paljon muitakin muutoksia samalla. Tai sitte höpötän suun täydeltä turhaa mutua..  :laugh: :laugh:

Toisin kuin vauhtipyörä pitää olla aikalailla balanssissa ettei resonoi ja sitä kautta "väpätä" ja kuormita akselia?
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa moska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #433 : 30.11.12 - klo: 17.36 »
Kyllä kytkinkin on tasapainossa, samanlailla kuin magneetto.
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

Poissa yazca

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #434 : 30.11.12 - klo: 18.53 »
Nyt Alaa meitä kaikkia jännittää tulos....
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #435 : 30.11.12 - klo: 19.53 »
Näin on! Mielipiteitä on monia ja alaa voi lätkästä faktat pöytään :)
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #436 : 30.11.12 - klo: 20.21 »
Ei ole tullut vielä mittailtua vakion ja kevennetyn vauhtipyörän eroa. Molempia on penkitetty mutta ei samassa moottorissa. Varmasti sen verran kuitenkin on hyötyä että mitattua saadaan :wink: Tällä hetkellä ei ole vaan yhtään moottoria johon saisi vakion paikalleen. Tuohon omatekelemoottoriin ei mahdu vakio fööni paikalleen, eikä ole tarkoituskaan.

Tänään pyörittelin ensimmäistä kertaa tuota omaa läppälohkoista. 22000rpm alkaa kuulostamaan jo aika veikeältä. Enempää en uskaltanut näin alkuun tyrkätä  :grin: Kunhan saan vähän säädeltyä niin laittelen käppyrää. Huipputehon kohtaa pitää saada siirrettyä ainakin muutama tuhat ylemmäs jne.

Poissa yazca

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #437 : 30.11.12 - klo: 20.42 »
Eli ei oo yhtään ajatusta mita koneen tehot on??
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

Poissa moska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #438 : 30.11.12 - klo: 21.54 »
Teoriassa keventäminen ainoastaan lisää herkkyyttä, eli myös kiihtyvyyttä?
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #439 : 30.11.12 - klo: 21.58 »
Uhuu, saattaa olla tenkua tuossa koneessa :tongue:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #440 : 01.12.12 - klo: 11.22 »
Tuon vauhtipyörän keventämisen voi ajatella myös silleen että jos laitan "kevennetyn" rullan dynoon niin mitattu teho kyllä kasvaa koko alueella (oikeasti tietysti jos rulla muuttuu niin käytetään uutta inertiaa laskemisessa ja mitattu teho pysyy samana). Lisäksi kevennyksen yhteydessä pienentynyt puhallus lisää tehoa etenkin ylös.

Sen verran on koneen tehosta havaintoa että nyt oli reilu 5hp @14000rpm. Mutta tuo huiputehon kohta on tarkoitus saada paljon ylemmäs eli säädöt ovat vielä kaaauuukana optimista. Potentiaalia kyllä tuntuisi olevan.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #441 : 01.12.12 - klo: 11.50 »
Hyvältä näyttää tässä kohtaa jo alaa:n koneen tulokset.
Löysin muuten edullisen long rod kampuran jolla 36mm pyttykitin avulla koneen voisi 31,6cc kasvattaa.
Eli tuo kiertokanki on 3mm pidempi kuin vakio.
http://www.adaracing.com/hobby-rc/rc-stroker-crank-long-rod-crankshaft-3mm-5mm/11-223100
Sa myös pelkkää kiertokankeakin.
http://www.adaracing.com/hobby-rc/rc-long-rod-5mm-zenoah-chung-yang/11-225500
Tuo kampura tosin olisi parempi jos olisi tuo täytetty malli..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #442 : 01.12.12 - klo: 12.11 »
Saan laitettua putken sulle alaa tulemaan maanantaina.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #443 : 01.12.12 - klo: 14.59 »
Tästä saattaa tulla jotain mielenkiintoista fuusioitumista......

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #444 : 02.12.12 - klo: 02.39 »
Tuon vauhtipyörän keventämisen voi ajatella myös silleen että jos laitan "kevennetyn" rullan dynoon niin mitattu teho kyllä kasvaa koko alueella (oikeasti tietysti jos rulla muuttuu niin käytetään uutta inertiaa laskemisessa ja mitattu teho pysyy samana).

näin on. inertiadynossä ero näkyy parempana kiihtyvyytenä joka nostaa tehoa. jarrullisessa dynossa ei vaikutusta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #445 : 02.12.12 - klo: 12.09 »
On todennäköistä että alaan oma putki rokkaa paremmin, koska ainoa yhtenevyys mun putken ja alaan koneen välillä on moottorin tilavuus. Ei mulla ole alaan koneesta mitään faktoja tiedossa. Se ei ole tosin kenenkään vika, en ole edes kysynyt niitä. Enkä tosin sen puoleen olisi edes alkanutkaan uutta putkea suunnittelemaan ja tekemäänkään. Tää on vaan näitä "kivoja juttuja" tietää.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #446 : 02.12.12 - klo: 18.08 »
Ja varmasti saan jotain ideoita itsekin siitä miten Jari on tuon putken toteuttanut  :wink:

Tuossa huonosti kuvattu video dynovedosta. Tuo Maximum 32268 ei pidä paikkaansa. Tuo unohtui nollata sen jälkeen kun tulpanhattu temppuili ja antoi häiriötä. Tuossa vedossa max on n. 22500rpm.

DIY 30,5cc reed case engine dyno run

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #447 : 03.12.12 - klo: 08.02 »
Kyllä toi alaan kone naukuu sitten komeesti!  :wink:
itellekkin tollanen kelpaisi...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #448 : 03.12.12 - klo: 15.17 »
Purin tuossa bajan koneen atoimeiksi kun ei oikein tunnu alavääntöä taas olevan..
Öljystefat ainakin oli vuotaneet vettä hiukan koneesen, lohko on siis cy:n joten siellä on p...t stefat ja laakerit meni kans vaihtoon.
[/img]
Viton tiivisteet tuli ja fast eddyn laakerit.


Samalla vaihdoin tuon kytkinpuolen kannattimen kun meni yhestä kulmasta kierteet.
Mäntä ollu aikalähellä kiinnileikkaamista..


Ja jälki on pakoaukon kohdalla just eikä melkein...
Jostain luin että jos pakoaukko on isompi kuin pakosarjan reikä, niin takaisin tullessa tulisi joku "hazardi" joka tekisi tuon männälle, mitä sanoo Jari ja alaa?
Pytyssä taas ei ole mitään jälkiä...

Viimeksi kun koneen kasasin laitoin sen mustan 0.4mm tiivisteen ja silloin tuo männän ja pytyn kuolokohta jäi vielä 0.65lmm luokaan niin tiputin kerralla 0,15mm kuparisen tiivisteen ja liimat väliin, nyt se mitta on 0,5mm luokkaa, puristuksia tuli selvästi lisää, huomaa kun käyntiin nykäsee.

Käyntiinkin lähti kolmannella, tällä viikolla jos pääsis vielä testaamaankin..

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #449 : 03.12.12 - klo: 17.26 »
Millä ekoplasmalla juhamatin verkot on lohkossa kiinni??