Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #900 : 01.12.13 - klo: 13.23 »
Hei,
sopiiko baja 5b:n kaksitappisen vakiosylinterin(23cc) tilalle suoraan kaksitappinen zenoah (26cc) sylinteri?
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #901 : 01.12.13 - klo: 14.12 »
kun vaihdat männän 32->34mm + pytyn niin kyllähän se onnistuu.

Molempien koneiden iskupituus on 28mm
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #902 : 01.12.13 - klo: 14.51 »
Sitä iskun pituutta lähinnä pohdiskelin. Kiitoksia Lerppu konkreettisista ohjeista - saattaishan sitä joku kaltaiseni aloittelija kokeilla samalla männälläkin.  :cool:
 Pytty löytyy jo hyllystä mutta onko männällä väliä? Ebaystä vaan perus pistoni vai osaako joku suositella jotain erikoisempaa?
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #903 : 01.12.13 - klo: 14.59 »
Sitä iskun pituutta lähinnä pohdiskelin. Kiitoksia Lerppu konkreettisista ohjeista - saattaishan sitä joku kaltaiseni aloittelija kokeilla samalla männälläkin.  :cool:
 Pytty löytyy jo hyllystä mutta onko männällä väliä? Ebaystä vaan perus pistoni vai osaako joku suositella jotain erikoisempaa?


Täältä löytyisi 26cc zenoahin pytty ja mäntäsetti käyttämätön, tai koko motti.
  :wink:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #904 : 01.12.13 - klo: 15.16 »
Sitä iskun pituutta lähinnä pohdiskelin. Kiitoksia Lerppu konkreettisista ohjeista - saattaishan sitä joku kaltaiseni aloittelija kokeilla samalla männälläkin.  :cool:
 Pytty löytyy jo hyllystä mutta onko männällä väliä? Ebaystä vaan perus pistoni vai osaako joku suositella jotain erikoisempaa?

Heh eihän sitä koskaan tiedä  :wink:

Menisin kyllä vakiolla. Jos virit mielessä niin kannattanee hankkia suoraan koko kitti.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #905 : 08.12.13 - klo: 02.39 »
Noniin tulipa sitten vingutettua pyttyä lisää ja..... puhki meni yhdestä kohdasta. N.1x2mm reikä täytyy kokeilla tigata tavaraa lisää tuohon kohti. Ainakin yamahan srx ketjukotelon onnistuin pelastamaan tiggaamalla vaikka tosin sekin höttöstä "valualumiiniä" oli. Technoweldillä en jaksa alkaa pelleilemään... :huh:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #906 : 08.12.13 - klo: 10.34 »
TIG tuottaa kyllä niin paljon lämpöä ja ohkasta paikka hitsatessa hulahtaa todella nopeasti että kannattaa olla erittäin varovainen. Myöskin lämpö vääntää pyttyä ja pinnoitus ei tosta operaatiosta tykkää. Saatko jäähdytettyä pyttyä kunnolla samaan aikaan kun hitsaat? Joskus oon nähnyt jonkun täyteliimanneen noita reikiä, mutteen tiedä miten kestävä ratkaisu sellanen on. Itekkin noita prätkien pyttyjä on tullut korjattua mutta vaan silloin kun halkeama on ollut tarpeeksi kaukana sylkän Nikasilistä.
Just joo.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #907 : 06.01.14 - klo: 15.47 »
Tämä nyt ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, mutta laitetaan kumminkin.

Onko kukaan koskaan törmännyt SCZ:n koneisiin? Tänään tuollaiseen törmäsin Ebayssa ja ensimmäiset ajatukset olivat "onko kiinan poika nyt viimein kopioinut myös BZM:n moottorin"

http://www.ebay.co.uk/itm/161190776111

http://www.sczracing.com/?p=152
« Viimeksi muokattu: 06.01.14 - klo: 16.31 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa mexico

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #908 : 06.01.14 - klo: 16.59 »
Täällä on ollut niin paljon juttua viimeisen päälle portatuista moottoreistA ja ihme putkista ym.
Mutta kuka osaa sanoa mitä pitäisi tehdä että tuollaiseen 4pulttiseen 28-29cc moottoriin saisi henkeä lisää niin että sillä pystyisi vielä ajamaankin? Suurin ongelma on ettei 4vetoisessa herää kunnolla vaan miettii ja kelaa kierroksia kytkimessä 8000rpm jousi, pitäisi lähteä paikaltaan sutien liikkeelle, putkena joku halpa ei kovin ihmeellinen mutta huomattavasti parempi kuin orkkispurkki lisäksi pitäisi kiertää vähän ylemmäksi?
Tiedän että pakoaukkoa nostamalla saa kierroksia samoin imupuolelta männä helmasta ottamalla, mutta kuinka paljon? Ja tosiaan heräämään pitäisi saada paremmin, ylösvirtauskanavien kokoa on foorumin jutuissa kasvatettu julmasti, mutta periaatteessa mitä pitemmät ajoitukset, isommat röörit ym. Tappaa alapäätä.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #909 : 06.01.14 - klo: 17.56 »
Onhan se otettava imu ja pakoaukkosta tavaraa pois, mäntä esittää aika pientä osaa viritetyissä koneissa, vaikka sitä helmaa imupuolelta ottaisi, enemmän se imuaukon avartaminen vaikuttaa, mutta suuri osa on varmasti huuhtelukanavien avartamisella ja pakoaukolla, ne kun avarrat ja teet huolellisesti, niin pitäs lähtee, ja se tehoputki kanssa etsiä joka toimii sinun käytössä oikealla tavalla.
Toinen mikä auttaa vakiokoneessakin on puristusten nostaminen.
Vakio koneissa joissa on vakio 28mm kampiakseli, voi sen tiivisteen heittää v...n ja laittaa tiivistenauhan siihen korvikkeeksi, niin puristukset lisääntyy huomattavasti, silti ollaan turvallisilla vesillä sen suhteen, että tulppa ei tule männästä läpi, 0,5mm jää vieläkin squishiksi.
Putkillakin on omat luonteensa, mut varmasti yksi toimivimmista putkista autoon ku autoon on, ddm dominator.

Poissa mexico

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #910 : 07.01.14 - klo: 21.07 »
Männän helman nostaminen vaikuttaa imuajoitukseen aika radikaalisti, uusi kaasutin tuli tänään.
Onko alaa ollut vielä linjoilla? Voisi jossain kohtaa käydä tuon moottorin pyöräyttämässä dynossa omalla putkella ja sen jälkeen vähän portata sitä, sen jälkeen nähdään paljon tehoa hävisi  :tongue:
Onko kenelläkään tietoa monta astetta imu ja pakoaukon aukiolot pitäisi olla kevyesti portattaessa?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #911 : 08.01.14 - klo: 08.17 »
Mopossa/moottoripyörässä jossa 2-tahto kone, niin se mäntä mod voi olla toimivampi kuin näissä pienissä koneissa.
Mitä ite kokeillu tuota helman lyhennystä, niin normi helmalla olevalla männällä toimi paremmin.
Kone oli varustettu modatulla ja lyhennetyllä helmalla olevalla männällä kun se tuli gizmolta.
Vaihdoin vakio männän ja kone toimi paremmin.

Tuollaisia mäntiä näkee mm venepuolella.
Toimivat myös autopuolella, mutta mäntääkin kun kevennetään, niin se rasituslujuus kärsii.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #912 : 11.01.14 - klo: 12.32 »
Alkoihan tuosta uudesta "BZM cloonista" tulla vähän videotakin

SCZ Racing SCZ-E290 Engine
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #913 : 11.01.14 - klo: 13.49 »
Kloonihan se näyttäisi olevan kun kuvia selailin. Hintakaan "puhtaaksi reed" motiksi kallis ole.
Valu ei kauneimmista päistä ole, mutta jos kestää muuten käyttöä niin tuollaista voisi ehkä harkita.
9hp tehoihin en kyllä usko, mutta 6-7hp lähempänä todellista?
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #914 : 11.01.14 - klo: 14.20 »
Juu en minäkään noihin tehoihin usko. Mutta toisaalta myös BZM hehkuttaa että heidän vakiopadasta irtoaisi muka 8+hp.

Jos näin olisi niin OBR:n läppäkone olisi varsin epäonnistunut tekele.

En ole ottanut selvää kuinka puhdas kopio tuo on BZMn koneesta. Jos osat kävisivät ristiin kuten käyvät CY:n ja Zenoahin kanssa, niin olisi hyvä juttu. Ainakin minusta. Silloin ei juuri olisi järkeä ostaa BZMn konetta. Itse en ole koskaan niitä kannattanut. Mielestäni hinta on aivan posketon vakiokoneeksi olkoon kuinka aito reedi hyvänsä. Siinäkin maksaa täysin turhista carbon kuorista.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #915 : 11.01.14 - klo: 18.37 »
Jos tässä joskus auton ostan, niin tollasen koneen voisi jo ostaa.
Ihan kivasti tuossa näyttää tenkua olevan ja kestääkin rääkkiä.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #916 : 17.01.14 - klo: 17.42 »
Ei muuta ku perinteinen kampi lohkosta ulos vaan  :grin:
Motorhavari Havari

Poissa aslakki

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #917 : 06.02.14 - klo: 22.39 »
Joku nivalan lähettyvillä vois käydä pyörittelemässä tommosta käsissään, ei ois hinnan kiroissa jos vaikka sais vähäsen vääntöä nelikkoon :angel:

http://www.wandamotor.fi/moottori-tahti-suoraveto-p-1897.html

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #918 : 07.02.14 - klo: 15.00 »
Reilusti isompi mitoiltaan kuin noi mitä RC-käytössä on.

Mä oon vähä suunnitellut, jos väkertäisi jonkin moottorisahan taikka raivurin pytyn ja kampuran ympärille RC-koneen. Sieltä puolelta kun löytyisi 40cc ja isompaa helposti.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #919 : 10.02.14 - klo: 20.30 »
Onko tätä kirjallisuutta muut löytäneet?

edj.net/2stroke/BellPerformanceTuning/

Tuntuu olevan ihan asiallista tekstiä ja hyviä matemaattisia kaavoja.
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #920 : 14.02.14 - klo: 12.00 »
Pieni probleema uuden motin kasauksessa, Tuohon RCMK K30S mäntään ei sopinut shimmien kanssa 9,6mm neulalaakeri(Shimmien kanssa 12mm)= RCMK männän väli 11.6mm. Minkälaisen välyksen pitäisi olla jos noita shimmejä hiosi hieman?

Mikä on zenoahin neulalaakerin levys ja sitten CY?

Edit.

Selvitty.
« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo: 18.44 kirjoittanut Nieminen »
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #921 : 14.02.14 - klo: 14.29 »
Itse olen törmännyt vastaavaan ongelmaan aikaisemmin. Mun ratkaisu oli viilaa kevyesti männän molemmille puolille ja homma bueno.

Poissa Jukuboi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #922 : 21.02.14 - klo: 17.51 »
Osaako joku kertoa mitä eroa on zenoahin 260rc ja 260rc1?

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #923 : 23.02.14 - klo: 15.41 »
Tarvitsisin neuvoja tuon 35cc moottorin sielunelämästä.Siispä kävin tuossa tankillisen ajamassa ja edelleen joutuu taistelemaan tuon hda48 kaasarin kanssa,kun ei saa säätöjä kohdilleen.
Hyvin lähtee käyntiin oli kylmä tai lämmin moottori,alapää toimii kuin unelma ja keskialueella riittää jenkaa.Mutta ylärekisteri kuulostaa hivenen rikkaalta,siltä lämpöjä mittaillessa lämmöt pyöri 110-130 astetta tiedä sitten pistikö mittari omiaan kun pystyi pitämään näppejä ihan rauhassa pytyn rivoissa ja tulpassa.

Jos ottaa reiluja täyskaasu kiihdytyksiä,niin herkästi tuppaa sammumaan kuun löysää kaasun. Lähtee kuitenkin parilla nykäsyllä käyntiin.
Puolentankin jälkeen yläpää rupeaa booamaan,hädintuskin pysyy käynnissä kaasu pohjassa vaikka yläpään ruuvi on melkein selällään tai sama mitä ruuveja rupeaa säätämään.
Netistä löysin juttua että tuo kaasari tarvitsisi pulssin kampikammiosta tiedä sitten onko tuo ongelman avain ja tuskin walbro laittaisi keskeneräisiä kaasareita markkinoille. Vika voi olla osittain siinä että tuo on liian iso omalle motille (55-65cc) koneille tarkotettu.

Ilmavuotoihin en oikein usko koska senkin olen tarkistanut kertaalleen.Ehdotuksia saa vapaasti heitellä ja vaikka sopivampia kaasareita tyrkyttää,kun ei oikein osaa etsiä sellaista sopivaa.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #924 : 23.02.14 - klo: 18.43 »
Tarvitsisin neuvoja tuon 35cc moottorin sielunelämästä.Siispä kävin tuossa tankillisen ajamassa ja edelleen joutuu taistelemaan tuon hda48 kaasarin kanssa,kun ei saa säätöjä kohdilleen.
Hyvin lähtee käyntiin oli kylmä tai lämmin moottori,alapää toimii kuin unelma ja keskialueella riittää jenkaa.Mutta ylärekisteri kuulostaa hivenen rikkaalta,siltä lämpöjä mittaillessa lämmöt pyöri 110-130 astetta tiedä sitten pistikö mittari omiaan kun pystyi pitämään näppejä ihan rauhassa pytyn rivoissa ja tulpassa.

Jos ottaa reiluja täyskaasu kiihdytyksiä,niin herkästi tuppaa sammumaan kuun löysää kaasun. Lähtee kuitenkin parilla nykäsyllä käyntiin.
Puolentankin jälkeen yläpää rupeaa booamaan,hädintuskin pysyy käynnissä kaasu pohjassa vaikka yläpään ruuvi on melkein selällään tai sama mitä ruuveja rupeaa säätämään.
Netistä löysin juttua että tuo kaasari tarvitsisi pulssin kampikammiosta tiedä sitten onko tuo ongelman avain ja tuskin walbro laittaisi keskeneräisiä kaasareita markkinoille. Vika voi olla osittain siinä että tuo on liian iso omalle motille (55-65cc) koneille tarkotettu.

Ilmavuotoihin en oikein usko koska senkin olen tarkistanut kertaalleen.Ehdotuksia saa vapaasti heitellä ja vaikka sopivampia kaasareita tyrkyttää,kun ei oikein osaa etsiä sellaista sopivaa.

Kyllä tuo pulssin kammiosta vaatii toimiakseen. 45cc koneesta ylöspäin tarkoitettu. Toimii myös pienemmissä väkevissä läppäkoneissa. Jos sulta löytyy esim. 668 tai 990 nurkista niin kokeile sillä.
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #925 : 24.02.14 - klo: 12.02 »
Siinä olis konetta kansalle. Iskutilavuus ainakin ihan kohtuullinen auton liikuttamista ajatellen.

http://www.one5shop.com/en/5-upgrade-parts

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #926 : 24.02.14 - klo: 12.36 »
Kovinpa vähän kerrotaan tietoja...ainoastaan että 46cc ja 799 - 999e hinta versiosta riippuen  :shocked:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa Nieminen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #927 : 24.02.14 - klo: 12.51 »
Vaikuttaisi GP460 motille joka olisi tuon puljun viilaama. Mikään tykki tuo kone ei ole.  :huh:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #928 : 10.03.14 - klo: 00.21 »
https://www.youtube.com/watch?v=cBwt2rCLiOY

Tuntuu olevan bajas voima iha kohillaan.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #929 : 10.03.14 - klo: 07.22 »
https://www.youtube.com/watch?v=cBwt2rCLiOY

Tuntuu olevan bajas voima iha kohillaan.

Näyttääpi juu olevan mutta ajonautinto hukassa :D
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross