Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 121145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #60 : 11.06.12 - klo: 13.17 »
Voisko tänne saada tiedoksi tuon C-8e:n setupin? Mikä kone/säädin/akut?

Samoin jos jotain ajatuksia herää mitä tehrä, jos GRP:llä (A-seos = GT-8 rengas) auto oli vielä ihan lapasessa pidettävä, mutta Ofnan foumeilla (G-dot, medium soft) menee luistelun puolelle. Erityisesti peräpitoa kaipailisi lisää... pehmeämpää foumia alle? Erilaiset pyöränkulmat kuin kumirenkailla?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #61 : 12.06.12 - klo: 14.12 »
Mugen "MRX-4Re" - Ratakasi div.1


Mugen "MRX-4Re"

Tässä hieman esittelyä ratakasiluokkaan tehdystä C-8 sähkökonversiosta. Auto perustuu Mugen MRX-4R ratapolttikseen. Auto on ollut lähinnä hauska kokeilu ja vahvasti prototyyppi. Tyylipisteitä ei tässä kohtaa vielä jaeta. Tavoitteena oli saada auto viivalle ensin mahdollisimman pienin muutoksin ja investoinnein, minkä jälkeen sitten näkisi mihin suuntaan kalustoa on syytä kehittää.


Sähköt

Ensimmäinen pohdinnan paikka oli sopivan voimapaketin valinta. Autoa hetken aikaa tutkittuani ja erilaisia säädin/moottori -paketteja ihmeteltyäni päätin lähteä liikkeelle 4S-akkusetupilla. Tällä tavoin pystyin käyttämään normaaleja turistiakkuja, eikä itse autoon tarvisi akkujen sijoittelun takia tehdä vielä mitään isompia muutoksia. Tehoa saa 4S-akkusetupilla ihan riittävästi, mutta virrat kasvavat suuriksi, joten lämmöt ja ajoaika voi muodostua haasteeksi.

Lopulta säätimeksi tuli LRP:n iX8. Säädin kestää myös 6S-akut, joten vauhtivaroja löytyy säätimen puolesta tarvittaessa lisää. 4S-akuilla haasteena on löytää tarpeeksi kiertävä kone, jotta päästään välityksien suhteen hehtaarille. Keväällä markkinoilla olleista koneista LRP:n Dynamic 8 2200 kV -moottori vaikutti sopivalta ja oli luonnollinen valinta LRP:n säätimen kaveriksi, varsinkin kun se löytyi sopuhintaan säätimen kanssa kotimaasta.

Sähköissä kannattaa huomioida myös jarruttaminen. Jarruservon käyttö on fiksua. Säädintä on turha lämmittää yhtään jarruttelemalla moottorilla.


Mugen ilman koria. Säädin on sijoitettuna keskelle autoa tankin paikalle. Huomaa myös erillinen jarruservo. Akut puuttuvat kuvasta, mutta ovat kyljellään auton molemmilla sivuilla..


Muutokset auton rakenteessa

Suurin muutos on luonnollisesti polttomoottorin ja siihen liittyvien osien poistaminen ja sähkömoottorin asentaminen. Mugeniin ei ollut ainakaan vielä keväällä tarjolla valmista konversiosettiä, joten homma meni askarteluksi. Käytännössä tarvittavat muutokset ovat moottorin kiinnityksen rakentaminen ja sopivan ratasadapterin tekeminen, jotta vaihteesta päästä eroon. Yksinkertaisimmillaan hommasta voi selvitä myös käyttämällä alkuperäistä 2-vaihteista systeemiä. Sähkömoottoriin on saatavilla suoraa moottorin akseliin asennettava adapteripalikka, mihin voi ruuvata polttiksen pinionit paikalleen. 4S-kokoonpanossa tosin välityssuhteet jäävät tällä tavoin aivan liian lyhyiksi, eikä sähkömoottorin kanssa muutenkaan vaihteet ole tarpeen radoilla ajettaessa.

Moottorin kiinnitykseen sopivaksi aihioksi osoittautui ilmeisesti Asson Monster GT-autoon tarkoitettu moottoripukki. Moottoripukin pystyosaa varten auton pohjaan tarvi porata pari reikää ja homma oli sillä valmis.


Moottorin kiinnitys ja ratasadapteri.4S-setupilla välitykset täytyy olla kohtalaisen pitkät, mikä näkyy pinionin koossa (28 hammasta).

Itsetehtyyn ratasadapteriin käy tällä hetkellä Mugenin omat 2 vaihteen rattaat. Pienin jatkomuutoksin siihen sopii myös ykkösvaihteen rattaat. Sopivia pinoneita löytyy myös aiemmin mainitusta RC-monster -liikkeestä. Autoa rakentaessa on hyvä vähän laskea, millaisia välityksiä omalla sähkösetupilla tarvii. Saatavilla on myös erilaisia valmiita ratasadaptereita, mitkä saa varmasti sopimaan myös Mugeniin pienillä muutoksilla, joten itse ei ole mitenkään pakko sellaista alusta asti askarrella.


Ajokokemuksia

Autolla on ajettu tähän mennessä kovin vähän. Pari akullista treeniä ennen Kuusankosken kisoja ja sitten itse kisalähdöt.

Ensimmäisissä testeissä moottorin lämmöt olivat kohtalaisen korkeat (114 astetta), mutta sopivalla jäähdytyscoopilla lämmöt putosivat varsin mukavalle tasolle (n. 60 astetta). Ajoaika 2x5000 mAh akuilla on ratakasikisoja ajatellan vähän turhan tiukilla. Asenteella polkemalla akut saa tyhjäksi reilussa kuudessa minuutissa. 4S-setupissa kapasiteettia soisi olla lähempänä tai mieluummin yli 6000 mAh.


2WD sähkökrossarin etuspoilerista tehty jäähdytysscooppi pudotti moottorin lämpöjä yli 50 astetta.

Ajossa auto on toiminut hyvin. Kisoissa tuli pari keskeytystä, mutta syyt olivat perinteisiä "markan vikoja". Tyyliin huonosti kiinnitetty liitin ja kylmä juotos. Mekaanisesti ongelmia ei ole ollut ja ajettavuuskin on erittäin hyvä. Voimaa löytyy, mutta sähkömoottorin hyvän ajettavuuden takia sen hallitseminen on todella helppoa.


Jatkojalostusta

Seuraava askel on 6S-setupin kokeileminen, kunhan LRP saa toimitettua uuden 1800 kV moottorinsa. Alkuvaiheessa kokeilen kahdella 3S-akulla, mitkä on sijoitettu samaan tapaan auton sivuille, kuin nykyiset 2S-akut. Parhaaseen lopputulokseen pääsisi todennäköisesti käyttämällä 3 kpl 2S shorty lipoja, jolloin yhden akuista saisi sovitettua tankin paikalle auton keskelle, mutta tätä tuskin ehdin tällä kaudella rakennella.

Seuraavan kerran kisaillaan (testaillaan) Uudessakaupungissa heinäkuun puolessa välissä.




Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #62 : 12.06.12 - klo: 19.59 »
Voisko tänne saada tiedoksi tuon C-8e:n setupin? Mikä kone/säädin/akut?

Samoin jos jotain ajatuksia herää mitä tehrä, jos GRP:llä (A-seos = GT-8 rengas) auto oli vielä ihan lapasessa pidettävä, mutta Ofnan foumeilla (G-dot, medium soft) menee luistelun puolelle. Erityisesti peräpitoa kaipailisi lisää... pehmeämpää foumia alle? Erilaiset pyöränkulmat kuin kumirenkailla?

Oletettavasti peräpitoa on nyt enemmän kuin kumirenkailla, mutta keula ohjaa liikaa. Lääkkeitä tähän voisivat olla esim:
==> Eteen kovemmat renkaat kuin taakse
==> Eteen pienemmät renkaat kuin taakse
==> Radiosta pyöriä kääntymään vähemmän (EPA)
==> Taka-iskareita pystympään
==> Etuvakaajaa jäykemmäksi
==> Eteen lisää haritusta / akkermannia
==> Eteen lisää casteria
==> Painopistettä taaksepäin (siis akkuja ym painavaa)
==> Eturenkaita sorvaamalla pyöreämpiprofiiliseksi
==> molempiin päihin selkeesti jäykemmät öljyt
==> takaa alapinniä ylöspäin
==> molemmista päistä ylälinkki niin pitkäksi kuin auto mahdollistaa

==> Camberit säädetään niin että renkaat kuluu suoraan, yleensä mennään hyvin pienillä kulmilla (1-2 astetta)

-A-

 

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #63 : 12.06.12 - klo: 21.36 »
==> molempiin päihin selkeesti jäykemmät öljyt
Viitannee ilmeisesti iskareihin...
Ajattelin myös kokeilla etudiffiin vähän jäykempää.

Noita Ofnan foumeja on itsellä valitettavasti vain yhtä kovuutta, mutta pistin tilaukseen BSR:t, jotka googlettelun perusteella olisi tarjoamassa parempaa pitoa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #64 : 12.06.12 - klo: 22.35 »
==> molempiin päihin selkeesti jäykemmät öljyt
Viitannee ilmeisesti iskareihin...
Ajattelin myös kokeilla etudiffiin vähän jäykempää.

Noita Ofnan foumeja on itsellä valitettavasti vain yhtä kovuutta, mutta pistin tilaukseen BSR:t, jotka googlettelun perusteella olisi tarjoamassa parempaa pitoa.

Kyllä, iskareihin, mutta myös etudiffiin.

Voit myös pidentää auton keulaa tai lyhentää perää. Muutama millikin vaikuttaa hurjan paljon.

-A-

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #65 : 12.06.12 - klo: 23.12 »
Pannaas muutama fotonen omastakin virityksestä...

Auto on DM-1, eli pitkäakselivälinen.


Kokeilumentaliteetillä tämäkin on syntynyt. Tarkoitus oli sovitella kytkintäkin, mutta se ei oikein tuntunut mahtuvan sopivasti. Vaihteet ja mekaaninen jarru tuli säilytettyä. Tattiksella testailun perusteella, jarruttella saa tuotettua melko paljon lämpöjä, joten ehkä parempi pitää ne erikseen.



Koneena ylimääräiseksi jäänyt Leopard 4274 2000kv, noparina HK:n Trackstar 150amp. Moottoripukki ja akkukotelo on joku Honkkarin krossariin, mutta menee tähänkin suoraan. Välit on nyt olleet 19/48 (ykkönen) ja 23/44 (kakkonen). 4S:llä saisi olla pidemmät, 5S melko ok, 6S tarvitsisi lyhemmät välit (tai mieluummin pienempikiertoisen koneen).

Laitos on aika pitkänkapea. Akku on hitusesti keskilinjasta sivussa ja koteloon menee myös 2x2s. Sovittelin myös josko kone menisi toisinpäin ja nopari sinne, missä kone on nyt, mutta jarrujen kanssa olisi tullut ehkä vaikeampaa.



GT8LE:ssä taasen kone on eteenpäin ja akut tulevat pareittain molemmille puolille autoa. Setti on siis leveämpi.

T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #66 : 21.06.12 - klo: 12.30 »
BSR:n foumit tuli, Tattikselle kokeilemaan perjantaina ja kattomaan säätöjä, koitetaan laittaa kokemuksia.

Löytyykö Ukiin muita Div-II autoja baanalle? GT-8 miehet?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #67 : 23.06.12 - klo: 08.35 »
BRS:t testattu Tattiksella, autona DM-1 e-konversio 4S lipoilla.

Ajoin alkuun kierroksen Ofna foumeilla, luisteluksi meni. Sen jälkeen alle BSR:t, joista oli saatu vihiä googlailemalla isommilta foorumeilta, että taakse xxpink ja eteen 30...35.

Taakse XX Pink: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXYRG6
Eteen 30: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXYRG7

Pitoja alkoi löytyä paremmin, mutta auto myös kääntyi aika reilusti. Säädin takavakaajaa löysemmälle ja baanalla ajellessa radiosta steering dualraten sai tiputtaa jopa 50 % haminoille, jotta ei tulisi käännettyä ruoria liikaa. Auto oli yliohjaava ja perän luisti tihkovasti.

Takarenkaiden tihkomisluistot kuitenkin alkoivat rauhoittua ja ajettavuus alkoi parantua, kun renkaiden ulkoreunat alkoi pyöristymään. Hitusen camberia säätämällä varmaan jo pakasta vedetyt renkaat olisi ihan jees. Eturenkaissa ei kulumista näkynytkään.

Summa summarum, takarenkaana XX Pink tuntuu toimivalta. Eturenkaasta en ole ihan satavarma, ehkä voisi olla kovempikin kuin 30. Tilasin itselle myös 32-kovuudella olevat, mutta en ehtinyt kokeilemaan vielä. Kääntyvyys oli niin vakuuttavaa, että saatanpa ruveta ajamaan Schepiksellä pelkästään foumeilla, kun siinä pyörät kääntyy muutenkin vähemmän kuin buggy-sukuisissa autoissa.

Renkaita ei löytyne kotimaisista putiikeista. Kimppatilaus, anyone?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #68 : 08.07.12 - klo: 10.39 »
Aivan loistava testipäivä takana Tattiksella eilen!! Tämän kesän paras kierros 17.334 parani myös ja on nyt 17.029sec.

Asiasta toiseen, vaikkei tämä myyntipalsta olekkaan, Mr.Freshillä oli varsin kiinnostava ja hyvänhintainen MRX4-kone-pilli-renkaita-VDZ-kori-setti mukana näytillä. Jos on yhtään kiinnostusta, niin tähän kannattaa käydä kiinni!! Mr.Kanai kenties??

Seuraavaksi Uusikaupunki, jossa nähdään, jatkuuko sähköautojen ylivoima, vai pääseekö vinguttimilla kovempaa... Loistavaa että nyt saamme ensimmäistä kertaa mukaan myös DIV-2 kalustoa.

-A-

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #69 : 08.07.12 - klo: 15.42 »
Voi olla ratkiriemukasta, jos Div-I ja Div-II ajaa samaan aikaan, vai miten ne ajaa, kun oletettavasti Div-I on huomattavasti nopeampi?

Kisakori saksittu tänään. Jätin takapyöränaukot leikkaamatta (korina Ipanema Warrior, kori takasivuiltansa sileä). Vissiin täsmällistä 1:1 esikuvaa ei ole, eikä tuossa korissa ole takapyöränaukoille leikkausviivoja.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #70 : 08.07.12 - klo: 21.51 »
Voi olla ratkiriemukasta, jos Div-I ja Div-II ajaa samaan aikaan, vai miten ne ajaa, kun oletettavasti Div-I on huomattavasti nopeampi?

Kisakori saksittu tänään. Jätin takapyöränaukot leikkaamatta (korina Ipanema Warrior, kori takasivuiltansa sileä). Vissiin täsmällistä 1:1 esikuvaa ei ole, eikä tuossa korissa ole takapyöränaukoille leikkausviivoja.

Se on ihan OK. 1:1 mittakaavassakin on ollut paljon protoautoja liikkeellä, missä ei takapyörät ole näkyvissä.

Kyllä me mahdutaan kaikki samaan aikaan ajamaan, autoja ei kuitenkaan ole kovin montaa.

-A-

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #71 : 09.07.12 - klo: 16.58 »
Tattiksella tällä korilla ekat vedot, samaten ekat vedot GT8LE:llä foumit alla. Siipi tuli aikoinaan hommattua rallygame-käyttöön.



Rata tuntui olevan likainen ja paikoin kostea, joten ihan täysiä ei päästy kuin pari kierrosta. Yllättävästi häviää pito foumeista, jos rata on lainkaan kostea. Kuivalla pääsin vetämään vain pari kierrosta. Ei tullut kelloon aikoja, mutta Hoffa oli GT-8:lla nopeampi...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #72 : 09.07.12 - klo: 17.12 »
Hieno! :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #73 : 10.07.12 - klo: 18.28 »
Jepjep,
Autossa kiinni uusi custom etupuskin, eikä ota kori enää pääsuoralla maahan vauhdin takia :)

Nopein kierros Tattiksella tänään 22.725. Olin alkujaan pistänyt heittona, että jos edes yhden alle 23 sekan haamukierroksen saisi, niin hyvä, mutta kolmesta vedosta viimeisimmällä 22.7xx kiekkoja oli jo useampi.
Tattiksen GT-8 kerhokisoissa taisin ajaa nopeimmillani 23.9xx tai 23.4xx.

Ulosjoustot tuli ruuvattua aika pienelleen, ettei auto kallistaisi niin pahasti mutkassa. Kumirenkailla on perinteisesti rajoja haettaessa löytänyt auton pääsuoran päästä rengasvallista, mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Tiedä hänestä johtuuko foumeista, mutta jos auto lähtee lipsumaan, sen tuntuisi saavan paremmin lapaseen kuin kumirenkailla.

Kellotin 2x 3s 4000mAh lipoille ajoaikaa 8min 45 sek ennen cut-offia. 4S lipot pitäisi siis olla luokkaa 6000 mAh, jotta ajoaikaa olisi saman verran (tai 4000 mAh kapasiteetillä ajoaika olisi luokkaa 6 min). Koneen lämmöt tuon vedon jälkeen 83 deg.C Spektrumin DX3S:n telemetrian mukaan.

Olen varovaisen innostunut tästä meiningistä :)
Bonuksena, auton saa heti baanalle kun akut on kytketty (polttiksessa saa vasta starttiboksin tai vastariakun kiinni) ja ajamisen jälkeen kädet saa puhtaaksi kun huuhtaisee pelkällä vedellä :)
Foumeista irtoaa pölyä koko ajan, joten kori ja auto likaantuu kyllä, mutta lika on aivan eri tavaraa kuin polttiksen pakosaasteet.

Tätä lisää!
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #74 : 13.07.12 - klo: 22.45 »
Nyt kun nitrot on saatu maailmalle niin ajattelin kokeilla tätä luokkaa kuten
jo Antille kerroin halvalla taiwanilaisella, jota tehdas tarjos mulle alkuviikosta sopivasti  :cool:

Eli varsin edulliseen hintaan auto ARR, lola kori ja foam renkaat japanilaisilla (!) carbon vanteilla
mitä lienevätkään.

En lupaa tulla kisoihin enkä edes radalle mutta eiköhän sitä joku rundi päästä kokeilee baanaa
tälläkin sitten.

Ohjaukseen HV servo + BEC kuten mp9€:ssä

4S ja 2300kv jos en muuta keksi





(Kuvassa oleva auto ei ole mun)
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo: 23.31 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #75 : 13.07.12 - klo: 23.44 »
Eli varsin edulliseen hintaan auto ARR, lola kori ja foam renkaat japanilaisilla (!) carbon vanteilla
mitä lienevätkään.


Viittaa kumilaatuun tuo "japan" ts. japan foam, on myös italian ja american...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #76 : 13.07.12 - klo: 23.49 »
Ok.. ajattelin tota "carbon rim" (vrt. quote alla), no varmaan tosi hyvät lol  :tongue:

"With foam tires (made in Japan, carbon rim)"
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #77 : 14.07.12 - klo: 09.53 »
Eli varsin edulliseen hintaan auto ARR, lola kori ja foam renkaat japanilaisilla (!) carbon vanteilla
mitä lienevätkään.
Viittaa kumilaatuun tuo "japan" ts. japan foam, on myös italian ja american...
Joista mikään ei taida oikeasti viitata foamin valmistusmaahan, jos oikeen muistan :) vaan lähinnä minkä tyyppistä foamia se on.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #78 : 14.07.12 - klo: 10.36 »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #79 : 14.07.12 - klo: 14.45 »
M7H with Serpent scale 1/8

Hemsteede Hollanti uudella tsikaanilla. TSM-10 MM-2012 rata.

Hienosti liikkuu sähköauto.

-A-

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #80 : 16.07.12 - klo: 08.35 »
Pannaas kisakokemuksia muistiin...

Yleisesti, erityinen kiitos Ollinmäelle ja muillekin Div-I kuskeille. Täältä tuli paljon kysymyksiä, vastauksia ja uutta infoa tuli paljon.

Itse kisat oli aika valmiiksi kätellyt Div-II osalta; olin ainoa kisaaja. Oli kuitenkin hyvät mahdollisuudet testailla ja ajella, joten sitä sitten tehtiin niin kauan kuin vehkeet kesti suurempia temppuilematta. Erityisesti mielenkiintoa oli renkaiden suhteen.

Eka veto vedettiin alla edessä BSR 30 shore, takana 18 shore, 6s lipot, 16t pinjoni. Pitoja oli ok, rata tuntui kapealta ja taisi tulla päivän nopein itselle tällä setillä. Takarenkaan halkaisijasta lähti 6mm ja ehti kulua jo selvästi pienemmäksi kuin eturengas, joten muutos erän aikana ajettavuudessa tuli huomattua.

Toka veto, edessä Ofna G-dot, takana BSR 30 shore. Autosta tuli helpompi ajaa, läppiajat olivat tässä vissiin tasaisemmat ja kierroksia tuli enemmän, mutta best lap ei ollut yhtä hyvä. Ohjauksen Dual Ratea sai ruuvailla, että sai auton kääntymään mutkaan riittävästi, samoin kaasun epaa tuli pienennettyä.

Kääntyvyyden parantamiseksi itse autoon ei tehty muuta säätöä kuin pieniä muutoksia ulosjoustossa ja etupyörien harituksessa. Ylipäätään, foumit oli ihan jees ajaa, mutta tällä radalla tarvittiin kovempaa kuin Tattiksella jo pelkästään kulumisen takia.

Vesikelin testit ajettiin Schepiksen rally-kumit edessä xsoft, takana soft. Myös 4S akut tuli kokeiltua ja 18t pinjonilla ei ollut kulkuja ihan tarpeeksi, 20t oli ehkä turhankin pitkä. Ajo oli kuitenkin melkoista driftailua.
Ehkä päivän parhaimman näköiset vedot vedettiin GRP:n Atomiceilla. Harmillisesti jäi vain lämmittelyn ajamiseen, joten kierrosajoista ei ole tietoa.

Muita havaintoja:
- Auton paino yli 4 kg 6s lipoilla, ei hjuva Ukin radalle, ei pääse hyödyntämään tehoja
- Auton paino n. 3,7 kg 4s lipoilla, ajettavuus +++, välityksiä täytyy tutkiskella
- Spektrum + Savöx, ohjausvaste tällä kombolla hävisi muutaman kerran, tälle on pakko tehdä jotakin
- Zenzori olisi kiva olla, nyt kaasutuntuma on vähän etäinen... polttiksessa kuulee edes äänestä jotain
- Lämmöt pahimmillaankin alle 75 deg.C
- Akkuihin meni n. 3000 mAh, eli ainakin Ukissa kapasiteetti riittää hyvin

Seuraavat karkelot on samana viikonloppuna kuin GT-8, toivottavasti on enemmän kuskeja lauteilla silloin. Jos itsellä tekee tiukkaa päästä ajamaan molempia luokkia, taitaa vaaka tällä hetkellä taipua Ratakasiin...

Jatkoa ajatellen, Div-II säännöthän on hyvin väljät. Rallygame-konversiot mahtuu mukaan, saa tulla ajamaan vaikka autossa olisi .28 ossi tai harjattomat. Ajoaika on erässä aika sopivan lyhyt ja on toimiva patteriautollekin, eikä välttämättä mekaanikkoa tarvita.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #81 : 16.07.12 - klo: 12.00 »
Sarjapisteet päivitetty Uudenkaupungin kisan jälkeen:

http://rc10.fi/index.php?topic=64034.msg581466#msg581466

Odotetusti, Kalle hallitsi DIV-1 kilpailua sähköautollaan ja me tultiin nitroilla sitten perässä.

Tässä kisassa oli ensimmäistä kertaa mukana myös DIV-2 luokan sähköauto, MCJones, joka hallitsi omaa luokkaansa alusta loppuun asti. Epävirallinen yleiskilpailun voitto meni myös DIV-2 autolle.

Ensikerralla sitten Kouvolaan. Nyt GT-8 kuskit, herätys!!! Kouvolan GT-kisaa varten kannattaa tulla harjoittelemaan lauantaiksi DIV-2 autolla. MCJones neuvoo varmasti foamipyörähankintojen kanssa. 

Myös C-8 autoja on Suomessa useita kappaleita käyttämättöminä. Kouvolaan vaan rohkeasti mukaan. Jos puuttuu renkaita, koreja tai moottoria, niin kaikkia niitä on Suomesta saatavana hyllytavarana.

Olli on ajanut nyt molemmissa ajetuissa kilpailuissa täysin tasaväkisesti kilpaa mun kanssa tällä moottorilla:


==> Hinta ei päätä huimaa, halvempi kuin GT-8 moottorit
==> Laatu kunnollista Novarossi-laatua
==> pari gallonaa elämää takana jo ja edelleen kuljettaa autoa hyvin

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #82 : 16.07.12 - klo: 12.08 »
Markkinointia,

Tonyllä on edelleen seuraavantyyppinen paketti myytävänä:



==> MRX-4 auto
==> Novarossi Kangaroo moottori
==> EFRA-pilli
==> VDZ-maalaama ajamaton kori
==> Renkaita
==> Saatavana kuulemma myös Nitro-riisuttuna versioina, jos kiinnostusta sähköautoprojektille

Hintatiedot Tonyltä.

-A-

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #83 : 16.07.12 - klo: 17.23 »
Jeps, harmi, että tekee hieman tiukkaa ajaa C-8 ja TP-10 saman päivän aikana. Muuten kyllä C-8(e) kiinnostaisi.
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #84 : 18.07.12 - klo: 19.40 »
En taida viittii ostaa uusia autoja ulkokäyttöön ku säät on tällaset,
mut katotaan. Krossiakin tuntuu tekevän tiukkaa päästä ja ehtiä ajamaan.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #85 : 20.07.12 - klo: 18.53 »
Joo-o, ensi viikon alussa teen päätöksen otanko ton Taiwan auton.
Tossa eräs aktiivi frendi miettii kans tätä juttua, joka kyl innostais
mukaantuloa itsekin. Kaikki sälät olis, sähköt, becit, hv servot joten
pitäs sit vaan ottaa toi runko ja kori. Kylhän noi videot innostaa, autot
liikkuu ihan niinku vtusti.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #86 : 21.07.12 - klo: 14.01 »
Mika, ota vaan auto ja pistä kisanumerot kylkeen  :evil:
C-8e lähtee mutkista kieltämättä erittäin hienosti.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #87 : 21.07.12 - klo: 23.21 »
Loistava treenipäivä tänään Kouvolassa!! Mukana oli kaikentyyppistä pöristintä ja hiljaisempaa kulkinetta.

Kaikki mukaan vaan Kouvolan kisoihin.

-A-

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #88 : 22.07.12 - klo: 00.13 »
Mika, ota vaan auto ja pistä kisanumerot kylkeen  :evil:
C-8e lähtee mutkista kieltämättä erittäin hienosti.

Okei, kai se "pitää" kokeilla  :cool: tänks
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Ratakasi - uusi luokka kesäksi 2012
« Vastaus #89 : 22.07.12 - klo: 00.30 »
Joo-o, ensi viikon alussa teen päätöksen otanko ton Taiwan auton.

Miksi ei voi suoraan sanoa, että se on http://www.redrc.net/2012/03/edam-erazor-brushless-18th-scale-chassis/ ? En ole tuota myöskään nähnyt Aasian verkkokaupoissa listoilla, joten kai se on paras silloin saada (tilata) "suoraan tehltaalta".
---