Mugen "MRX-4Re" - Ratakasi div.1Mugen "MRX-4Re"Tässä hieman esittelyä ratakasiluokkaan tehdystä C-8 sähkökonversiosta. Auto perustuu Mugen MRX-4R ratapolttikseen. Auto on ollut lähinnä hauska kokeilu ja vahvasti prototyyppi. Tyylipisteitä ei tässä kohtaa vielä jaeta. Tavoitteena oli saada auto viivalle ensin mahdollisimman pienin muutoksin ja investoinnein, minkä jälkeen sitten näkisi mihin suuntaan kalustoa on syytä kehittää.
SähkötEnsimmäinen pohdinnan paikka oli sopivan voimapaketin valinta. Autoa hetken aikaa tutkittuani ja erilaisia säädin/moottori -paketteja ihmeteltyäni päätin lähteä liikkeelle 4S-akkusetupilla. Tällä tavoin pystyin käyttämään normaaleja turistiakkuja, eikä itse autoon tarvisi akkujen sijoittelun takia tehdä vielä mitään isompia muutoksia. Tehoa saa 4S-akkusetupilla ihan riittävästi, mutta virrat kasvavat suuriksi, joten lämmöt ja ajoaika voi muodostua haasteeksi.
Lopulta säätimeksi tuli
LRP:n iX8. Säädin kestää myös 6S-akut, joten vauhtivaroja löytyy säätimen puolesta tarvittaessa lisää. 4S-akuilla haasteena on löytää tarpeeksi kiertävä kone, jotta päästään välityksien suhteen hehtaarille. Keväällä markkinoilla olleista koneista
LRP:n Dynamic 8 2200 kV -moottori vaikutti sopivalta ja oli luonnollinen valinta LRP:n säätimen kaveriksi, varsinkin kun se löytyi sopuhintaan säätimen kanssa
kotimaasta.
Sähköissä kannattaa huomioida myös jarruttaminen. Jarruservon käyttö on fiksua. Säädintä on turha lämmittää yhtään jarruttelemalla moottorilla.
Mugen ilman koria. Säädin on sijoitettuna keskelle autoa tankin paikalle. Huomaa myös erillinen jarruservo. Akut puuttuvat kuvasta, mutta ovat kyljellään auton molemmilla sivuilla..
Muutokset auton rakenteessaSuurin muutos on luonnollisesti polttomoottorin ja siihen liittyvien osien poistaminen ja sähkömoottorin asentaminen. Mugeniin ei ollut ainakaan vielä keväällä tarjolla valmista konversiosettiä, joten homma meni askarteluksi. Käytännössä tarvittavat muutokset ovat moottorin kiinnityksen rakentaminen ja sopivan ratasadapterin tekeminen, jotta vaihteesta päästä eroon. Yksinkertaisimmillaan hommasta voi selvitä myös käyttämällä alkuperäistä 2-vaihteista systeemiä. Sähkömoottoriin on saatavilla suoraa moottorin akseliin asennettava adapteripalikka, mihin voi ruuvata polttiksen pinionit paikalleen. 4S-kokoonpanossa tosin välityssuhteet jäävät tällä tavoin aivan liian lyhyiksi, eikä sähkömoottorin kanssa muutenkaan vaihteet ole tarpeen radoilla ajettaessa.
Moottorin kiinnitykseen sopivaksi aihioksi osoittautui ilmeisesti Asson Monster GT-autoon tarkoitettu
moottoripukki. Moottoripukin pystyosaa varten auton pohjaan tarvi porata pari reikää ja homma oli sillä valmis.
Moottorin kiinnitys ja ratasadapteri.4S-setupilla välitykset täytyy olla kohtalaisen pitkät, mikä näkyy pinionin koossa (28 hammasta).Itsetehtyyn ratasadapteriin käy tällä hetkellä Mugenin omat 2 vaihteen rattaat. Pienin jatkomuutoksin siihen sopii myös ykkösvaihteen rattaat.
Sopivia pinoneita löytyy myös aiemmin mainitusta RC-monster -liikkeestä. Autoa rakentaessa on hyvä vähän laskea, millaisia välityksiä omalla sähkösetupilla tarvii. Saatavilla on myös erilaisia valmiita ratasadaptereita, mitkä saa varmasti sopimaan myös Mugeniin pienillä muutoksilla, joten itse ei ole mitenkään pakko sellaista alusta asti askarrella.
AjokokemuksiaAutolla on ajettu tähän mennessä kovin vähän. Pari akullista treeniä ennen Kuusankosken kisoja ja sitten itse kisalähdöt.
Ensimmäisissä testeissä moottorin lämmöt olivat kohtalaisen korkeat (114 astetta), mutta sopivalla jäähdytyscoopilla lämmöt putosivat varsin mukavalle tasolle (n. 60 astetta). Ajoaika 2x5000 mAh akuilla on ratakasikisoja ajatellan vähän turhan tiukilla. Asenteella polkemalla akut saa tyhjäksi reilussa kuudessa minuutissa. 4S-setupissa kapasiteettia soisi olla lähempänä tai mieluummin yli 6000 mAh.
2WD sähkökrossarin etuspoilerista tehty jäähdytysscooppi pudotti moottorin lämpöjä yli 50 astetta.Ajossa auto on toiminut hyvin. Kisoissa tuli pari keskeytystä, mutta syyt olivat perinteisiä "markan vikoja". Tyyliin huonosti kiinnitetty liitin ja kylmä juotos. Mekaanisesti ongelmia ei ole ollut ja ajettavuuskin on erittäin hyvä. Voimaa löytyy, mutta sähkömoottorin hyvän ajettavuuden takia sen hallitseminen on todella helppoa.
JatkojalostustaSeuraava askel on 6S-setupin kokeileminen, kunhan LRP saa toimitettua uuden 1800 kV moottorinsa. Alkuvaiheessa kokeilen kahdella 3S-akulla, mitkä on sijoitettu samaan tapaan auton sivuille, kuin nykyiset 2S-akut. Parhaaseen lopputulokseen pääsisi todennäköisesti käyttämällä 3 kpl 2S shorty lipoja, jolloin yhden akuista saisi sovitettua tankin paikalle auton keskelle, mutta tätä tuskin ehdin tällä kaudella rakennella.
Seuraavan kerran kisaillaan (testaillaan)
Uudessakaupungissa heinäkuun puolessa välissä.