Järkeviä moottorivaihtoehtoja lähinnä Div1 autoihin (ja miksei myös Div2) löytyy mm:
Harrastajalle edullinen vaihtoehto:
Novarossi N21-5T-Basic
==> Keskieuroopassa ajavat tällä moottorilla 1/8 HobbyCuppia ja ovat onnistuneet puristamaan hinnan sen mukaiseksi. (KVG)
==> Testasimme näitä viime kesänä ja totesimme että ovat ihan käyttökelpoisia, kierrosajat vain noin 0.3sec hitaampia kuin 500+Eur moottoreilla.
==> Löytyy myös suomalaisen maahantuojan hyllystä
Harrastajalle edullinen vaihtoehto:
Boss 03B21ON On/Road
==> Poistunut moottorimalli, euroopasta löytyy hyviä poistotarjouksia näistä
==> Samaa tuotantosarjaa kuin Suomessakin tunnetut Ninja ja GRP-moottorit
==> Juuri tällä mallilla emme ole Suomessa ajaneet, mutta GRP-llä ja Ninjalla kylläkin. Molemmat ovat olleet toimivia ja suorituskykyisiä pelejä.
Tämän kanssa voi jo lähteä vaikka Eurooppaan ajelemaan vailla häpeän tunnetta:
Novarossi Kangaroo (.21SYDWC)
==> Replica MM2001 moottorista, edelleen kova sana kansallisella tasolla joka puolella maailmaa
==> Hitusen maltillisempi viritysaste kuin 500+ moottoreissa, mutta materiaalit ja laatu samaa kuin niissä
==> Hintaluokassa 300+Eur
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta
Varmasti yleisin ja suosituin 1/8 kilpamoottori vakavalle kilpaharrastajalle:
Novarossi 35PLUS21
==> Tällaisilla ajoimme Raikkaan kanssa viime kesän B-EM kisat, tehojen puolesta emme jääneet Finaalivauhdista tippaakaan
==> Molempien kaikki moottorit tulivat myös ehjinä takaisin kotiin, koneongelmia ja -rikkoja reissun aikana tasan nolla!!
==> Hintaluokassa 400+-Eur (nykyään myynnissä myös teräslaakereilla, (versio: 35PLUS21 - A) joka pudottaa hintaa tuntuvasti)
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta
Tämän hetken eniten puhuttu moottori maailmalla:
PICCO Torque .21
==> Väitetään että näissä on polttoainetalous kohdallaan. (nopeudesta tinkimättä)
==> Hintaluokassa 300+Eur
Vielä yksi nopea laatumoottori Italiasta:
REDS M7T On/Road *tuned*
==> Hintaluokassa 400Eur
==> Kysy saatavuutta paikalliselta maahantuojalta (Future-RC)
Yleisesti moottoreista ja niiden kanssa pelaamisesta voisi sanoa että tehontarve ja kestävyys ovat aivan vertailukelpoiset TP-10 luokan kanssa. Yhden kesän leikittyäni naruveto-RTR-GT8 moottoreilla voin väittää että niihin verrattuna DIV-1 moottorikulut ovat kilpakäytössä huomattavasti pienemmät.
Järkevällä asenteella harrastehenkinen kaveri ajelee yhden kesän ajot helposti yhdellä-kahdella moottorilla, kuten kaikissa muissakin luokissa.
-A-