TOURING RALLY-10 / TSR-10
Säännöt 2004Kuva:
PRfoto / Pekka Reittilä
Touring Rally on nopeuskilpailu Touringautoilla radalla, joka on kovapintainen (asfaltti/öljysora/betoni tai vastaava). Varsinaisia hyppyreitä ei radalle saa rakentaa mutta loivat autoa keventävät kohoumat sekä korkeuserot ovat jopa suositeltavia.
SÄÄNNÖT
KORI Ainoastaan 1/10 mittakaavan MM-Rallisarjan (vuodesta 1990 eteenpäin WRC ja A-ryhmä) korit ovat sallittuja. Korit tulee säilyttää mahdollisimman esikuvan mukaisina. Toisin sanoen korin helmat tulee leikata siten, ettei esim. puskureita poisteta. Eli koreissa tulee olla puskurit tai etu- ja takaspoilerit selkeästi näkyvissä. Ylimääräisiä reikiä korikiinnitystä, antennia tai ”ponderia” lukuunottamatta ei sallita. Siiven tulee olla kiinni korissa esikuvan mukaisessa paikassa.
MITATPituus: (esikuvan mukainen)
Leveys: max .200 mm ( jos kori kapeampi, pyörät saavat tulla korin ulkopuolelle eli korin ei tarvitse peittää renkaita.)
Akseliväli: max. 273 mm
Korkeus: min. 130 mm
Maavara: min. 10 mm (alustalevyn alapinnasta mitattuna)
Minimipaino: 1500 g
Siipi: maksimikulma esikuvan mukaan.
Siiven pinta-ala: max. 4000 mm2 (siiven leveys x siipijänteen pituus)
Siiven sivulevyt: max. 15 mm korkea ja max. siipijänteen pituus. Pätee silloin jos siiven kiinnitys koriin on toteutettu muualta, kuin sivulevyistä.
Siiven takaylitys: max. 10 mm
Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa kattolinjan alapuolella.
Siiven saa siis rakentaa vaikka uusiksi oheiset mitat huomioiden.
MOOTTORIEFRA luokiteltu 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat. Käämikierroksien lukumäärä vapaa.
AJOAKUTPienoisautojen kilpailusäännöt 2004 (3.5.5.)
RENKAATTake Off CS 27, Yokomo 102 ja 112 renkaat ovat ainoastaan sallittuja.
Yokomo renkaissa tunnisteet:
102:TS-6T 112:TS-6N
Saatavuus: Yokomo renkaiden maahantuoja on Power Racing Oy Puh: (09) 294 0 500. Take Off CS27 -renkaita saatavilla useilta jälleenmyyjiltä.
Insertit: ei rajoituksia
Pitoaineiden käytöstä päättää kilpailun järjestäjä. Pitoaineiden käyttörajoitukset pitää ilmoittaa aina kilpailukutsussa.
MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSETPienoisautojen kilpailusäännöt 2004 (3.5.8.) paitsi että mahdollinen puskuri ei saa tulla korin ulkopuolelle mistään kohdasta.
AJOKAAVIO
Rallicross-tyyppinen (perinteinen)Alkuerät ja finaalit 3 min. joko aikana tai kierroksina. Vähintään 3 alkueräkierrosta joista n. 2/3, 3/4, 4/5, 5/6 parasta alkueräkierroksen tulosta lasketaan pisteillä; eräkierroksen voittaja 1 piste, toiseksi paras 2 pistettä jne. Lähdöstä poisjääneille annetaan viimeistä sijaa (eräkierroksella) vastaavat pisteet. Vähiten pisteitä alkuerien jälkeen kerännyt on A-finaalin paalulla jne. Tasapisteissä ratkaisee ensimmäisen alkueräkierroksen tulos. Alkueristä osa voidaan ajattaa ajosuuntaa muuttaen tai myös vaihtaen rataprofiilia. Asiasta on mainittava kilpailukutsussa sekä selvennettävä kisapaikalla.
Finaalit ajetaan 8:lla tai 6:lla ajajalla riippuen radasta ja osallistujamäärästä (ilmoitetaan ohjaajakokouksessa) ja nousufinaaleina siten, että 2 finaalin parasta nousee seuraavaan finaaliin. Finaalien väli väh. 15 min. A-finaali ajetaan kaksinkertaisena ja samalla pistesysteemillä kuin alkuerät. Tasapisteissä ratkaisee ensin parempi aika sen jälkeen toiseksi paras aika ja viimeiseksi lähtöpaikka.
Erikoiskoe-tyyppinen (kokeilu)Kilpailu muodostuu n. 12 erikoiskokeesta. Erikoiskokeet ajetaan yksi auto kerrallaan ja oikean rallin tapaan 2-4 erikoiskokeen jaksoissa ilman huoltoa. Kilpailija ajaa kaikki jaksoon kuuluvat erikoiskokeet peräkkäin. Jaksojen välillä on huolto- ja akkujen lataustauko. Erikoiskokeiden tulee olla pituudeltaan ajallisesti 30s -2 min ja ne jaetaan jaksoihin siten, että yhden jakson yhteenlasketuksi ek-ajoajaksi muodostuu n. 3 minuuttia. Erikoiskokeiden tulee olla yksinkertaisia (esim. tietty määrä kierroksia jollain tietyllä rataprofiililla), joten erillisiä kartanlukijoita ei tarvita.
Tulokset muodostuvat joko siten, että erikoiskokeilta jaetaan sijoituspisteet rallicross-ajotavan mukaan tai "isojen autojen" tyyliin laskemalla kaikkien erikoiskokeiden ajat yhteen. Aikakilpailussa erikoiskokeen keskeyttämään joutuneelle kuljettajalle annetaan erikoiskokeen hitain aika + 5-10s riippuen erikoiskokeen pituudesta.
Mahdollisesti kokeillaan myös sellaista kilpailua, missä perinteisen ajotavan joitain alkueräkierroksia korvataan erikoiskoejaksoilla, ja niistä jaetaan pisteet kuten eräkierroksista.
Kilpailussa käytettävä ajotapa ilmoitetaan kilpailukutsussa.
AUTOJEN NUMEROINTIKorin molemmissa kyljissä akselien väliin jäävällä alueella tulee olla kilpailijan numero. Numeron tulee olla vähintään 40mm korkea ja väritykseltään selkeästi erottuva. Numeron voi tehdä itse, mutta tarvittaessa numerotarroja on saatavilla myös kilpailupaikalla. Numerot määräytyvät viimekauden sarjasijoitusten mukaan (lista ohessa). Uudet kilpailijat voivat varata numeronsa sähköpostitse kypak@luukku.com.
KILPAILUNUMEROT 20041. Kalle Lehto KyPak
2. Ismo Vuorinen KyPak
3. Olli Löflund JärvSRK
4. Mikko Pyhältö TUA
5. Veini Mäkinen JärvSRK
6. Pekka Vainonen KyPak
7. Kai Jansson KyPak
8. Pekka Reittilä JärvSRK
9. Miika Kaukovalta JärvSRK
10. Jani Hovi VAU
11. Mari Pyhältö TUA
12. Janne Vainio VAU
13. Pekka Heikkilä MäntsMK
14. Heikki Helenius PoSUA
15. Jomi Pulli KyPak
16. Matias Kuusinen VAU
KyPak Ralli -sarja 2004Touring Rallyssa ajetaan kaudella 2004 viisi osakilpailua käsittävä KyPak Ralli -sarja. Lopputuloksiin lasketaan pisteet 4/5. Sarjan voittajalle on luvassa
komea kiertopalkinto vuodeksi palkintokaappia komistamaan. Pisteitä jaetaan seuraavasti: 50,45 40, 36, 32, 29, 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Sarjan aikaisemmat voittajat:2001 Veini Mäkinen VAU
2002 Kalle Lehto KyPak
2003 Kalle Lehto KyPak
KILPAILUKALENTERI30.5. Ralli 1 (KyPak Open), Kuusankoski
MUUTETTU!18.7. Ralli 2 (Erkin ajot), Kuusankoski
MUUTETTU!7.8. Ralli 3 (Saulin suhinat), Kuusankoski
21.8. Ralli 4 (Karin kiharat), Kuusankoski
9.10. Ralli 5 (Penan pikis), Kuusankoski (sisäkilpailu)
MUUTETTU! Jos innokkaita järjestäjiä löytyy, niin jotkut kilpailuista voidaan ajaa Kuusankosken sijaan jossain muuallakin. Tämän luokan kilpailut onnistuu helposti myös väliaikaisella radalla. Kyselyt: kypak@luukku.com
:!: :!: :!:
HUOM! UUDET KILPAILIJATRallin ensikertalaiset saavat osallistua
kaikkiin kesän kilpailuihin puoleen hintaan! :!: :!: :!:
Tervetuloa kisaamaan hyvään porukkaan rennolla mielellä! :D
* * *
Edit 14.5.2004: Ensimmäisen kisan päivämäärä muutettu koulujen päättymisen vuoksi
Edit: 31.5.2004: Toinen kisa siirretty lauantailta sunnuntaille (18.7)
Edit: 13.7.2004: Kilpailijanumerolistaa päivitetty
Edit: 16.7.2004: Kilpailijanumerolistaa päivitetty
Edit: 26.8.2004: Mattokisa siirretty