Kirjoittaja Aihe: erälistojen laatimisen vaikeus  (Luettu 13831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #30 : 25.05.04 - klo: 21.27 »
Lainaus
Näinhän se on, että erän nopeimpana kuskina on paljon helpompaa ajaa kuin erän hitaimpana. Ainakin viriluokassa missä kaikki kutakuinkin osaa antaa tietä.

Jos asia näin on, niin ihmettelen kyllä suuresti miksi kaikkialla aina puhutaan siitä, että kuulutuksia saisi olla enemmän ja miksi tilaa pitäisi antaa paremmin. Tuskin nämä keskustelut ihan tyhjästä syntyvät, eiköhän niihin joku syykin ole. Puhun nyt siis tilan antamisesta, toki TS-10:ssä tilaa saatetaan antaa hieman paremmin kuin TJ-10:n ekassa erässä. ;)

Mitä tulee sitten vielä tuohon Mr Calen mielipiteeseen:

Lainaus
"Siksi mielestäni yksiselitteinen systeemi ilman "ylimääräistä" harkinnan varaa olisi kaikista selvin."

.. niin on varmastikin selvää että olen tästä täysin samaa mieltä, ylempänä muistaakseni asian itse muotoilin seuraavalla tavalla:

Lainaus
Sen sijaan että kisojen järjestäjien vastuulle lykättäisiin vastuu erälistojen laatimisesta, niin voitaisiin muokata tätä "kaavaa" jolla ne lasketaan ja tehdä peli kaikille selväksi tältä osin ja jättää kokonaan järjestäjien harkinnan vara pois.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #31 : 25.05.04 - klo: 21.37 »
Mielestäni kisaajia ei voida laittaa esim. edellisenkilpailun nopeinman läpin mukaan, koska haamuläpit ja yksi hyvä kierros ei vielä ole kokonaisvauhti.

Eikä 1 minuutin systeemikään kuulosta kovin järkevältä, radiohäiriöt tai muut tekniset ongelmat (herätyskello ei herätä) :)

Ei tämän kauden systeemissä ole mielestäni ollut mitään vikaa, eikä kisajärjestäjien tarvitse olla ennustajia kellä on hyvä päivä ("copter") ja kellä ei. Ja kaikkihan sitä ollaan joskus oltu siinä ensimmäisessä kisassa, jossa ollaan tuntemattomana lähdetty Ö-finaalista. Ei tästäkään asiasta saada täydellistä se vaan on niin.

JTK erä 4 eli toiseksi nopein stanu hiitti.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #32 : 25.05.04 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"

Mikäli järjestelmä tarvitsee jonkun ohjelmiston, joka täytyy toteuttaa ja sen jälkeen pitää yllä + muuttaa tarvittaessa, niin ...


Ennenkuin copter taas innostuu liiaksi, koitan pudottaa haaveita omista viritelmistä maan tasalle.  :wink:

Vaikka tiedän parikin kaveria, jotka ovat koodanneet omia ohjelmia lukemaan raakadataa ulos käynnissä olevista softista, en lähtisi ihan suoraapäätä kyhäämään ja varsinkaan luottamaan kyseisen softan toimivuuteen tositilanteessa.

Vaikka siitä AMB:n softasta ei tarvitsisi saada ulos kuin eräharjoitusten kierrosajat tai -tulos käytettäväksi erälistojen sovittamiseksi, niin silti on vaara, että jotain menee pieleen ja ~100 kisaajaa on todella vihaisena.

Valmiita korvaavia ja Tonyn ehdotuksen täyttäviä softia on, esimerkkinä vaikkapa Snowbirdseissä käytetty RC Scoring Pro. Tämänkin kanssa taisi olla jotain hämminkiä ko. kisoissa, vaikka tuota meriittilistaa löytyykin.

Kisaajana haluaisin siis varmistua, että ajanottolaitteisto on toimiva ja vaikkapa lajiryhmän ohjeistama (ellei näin jo ole).
---

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #33 : 25.05.04 - klo: 22.12 »
Lainaus
Ei tämän kauden systeemissä ole mielestäni ollut mitään vikaa, eikä kisajärjestäjien tarvitse olla ennustajia kellä on hyvä päivä ("copter") ja kellä ei.

Minulla ei itselläni ole mitään valitettavaa siitä mihin erään minut oli sijoitettu, enkä siitä myöskään ole täällä valittanut taikka edes koko asiaa edes ottanut puheeksi. Jo ennen kuin erälistat laitettiin tänne foorumiin, niin minulle oli selvää missä erässä tulen ajamaan, sekä myöskin perusteet miksi. Sääntöjen mukaan minut oli sijoitettu ihan oikein ja se tässä ketjussa on jo tullut todettua. Toivoisin että tämä "kuvitteellinen" henkilö "copter" voitaisiin jo jättää tästä asiasta ulkopuolelle, koska ymmärtääkseni se on tässä ketjussa jo aikaisemmin käsitelty.

Ketjun tarkoituksena alunperin oli puida sitä, miten nykyisiä sääntöjä taikka ohjeistuksia voitaisiin jatkossa parantaa, eikä ruveta käymään läpi yksittäisiä tapauksia jo pidetyistä kilpailuista.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #34 : 25.05.04 - klo: 22.22 »
Otin kuvitteelisen sarjakuvasankari "copter"in vain esimerkkiini, kun siitä joku mainitsi että oli väärässä erässä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #35 : 25.05.04 - klo: 22.26 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Ennenkuin copter taas innostuu liiaksi, koitan pudottaa haaveita omista viritelmistä maan tasalle.  :wink:

Vaikka tiedän parikin kaveria, jotka ovat koodanneet omia ohjelmia lukemaan raakadataa ulos käynnissä olevista softista, en lähtisi ihan suoraapäätä kyhäämään ja varsinkaan luottamaan kyseisen softan toimivuuteen tositilanteessa.

Vaikka siitä AMB:n softasta ei tarvitsisi saada ulos kuin eräharjoitusten kierrosajat tai -tulos käytettäväksi erälistojen sovittamiseksi, niin silti on vaara, että jotain menee pieleen ja ~100 kisaajaa on todella vihaisena.

Valmiita korvaavia ja Tonyn ehdotuksen täyttäviä softia on, esimerkkinä vaikkapa Snowbirdseissä käytetty RC Scoring Pro. Tämänkin kanssa taisi olla jotain hämminkiä ko. kisoissa, vaikka tuota meriittilistaa löytyykin.

Kisaajana haluaisin siis varmistua, että ajanottolaitteisto on toimiva ja vaikkapa lajiryhmän ohjeistama (ellei näin jo ole).

Käsittääkseni kyse oli ohjelmasta, jota käytetään erälistojen laatimiseen sekä erissä käytettävien kiteiden valintaan automaattisesti, eikä siis niinkään ajanottoon. Ohjelma toki voi hyödyntää muissa ohjelmistoissa tuotettua dataa, mutta se on ihan eri asia kuin itse raakadatan lukeminen jostain AMB:n laitteesta.

Ajanotto-ohjelmiston tehtävä on ottaa aikaa ja tallentaa sitä johonkin jossain formaatissa, tätä tietoa voidaan hyödyntää toisessa ohjelmistossa. Esim. ajaa AMB:n softan tuottamat datat sisään joka erän jälkeen toiseen ohjelmistoon, joka ei muuta tee kuin ottaa datat sisään ja sen jälkeen muodostaa niistä halutunlaista tietoa (listoja tms). Ei kukaan normaalista läpperistäkään lue tietoja reaaliajassa, vaan ne voi ottaa PC-linkillä laitteesta ulos sen jälkeen kun tieto on nauhoitettu ja tallessa laitteen sisällä.

Tämän enempää en jaksa lähteä aihetta puimaan, mutta oli pakko tämä viesti tähän väliin laittaa, koska jarkkom alkoi menemään asian kanssa hakuteille ohjelmiston laajuuden ja käyttötarkoituksen osalta. Alkuperäisessä viestissäni käytin sanaa "tarvittaessa", eli siis tietenkin lajiryhmän tulee tämä asia itse miettiä ja kartoittaa mahdolliset vaihtoehdot sekä tehdä niiden perusteella omat päätöksensä. Itse vain ilmaisin oman vapaaehtoisuuteni, koska aiheesta oli puhetta ja omaan tehtävään vaadittavaa kokemusta (referenssit löytyy).

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #36 : 25.05.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
Otin kuvitteelisen sarjakuvasankari "copter"in vain esimerkkiini, kun siitä joku mainitsi että oli väärässä erässä.


Lueppa uudestaan. Se olin minä joka otin kuvitteellisen esimerkin esille mutta en väittänyt että oli väärässä erässä tuolla, vaan että nähtäväksi jää miten harkinta tulee näkymään tuntemattomamman kaverin ollessa kyseessä.

Pieleen tosin menee nyt kun kuvitteellinen esimerkki on nimetty niin selkestä :)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #37 : 25.05.04 - klo: 22.50 »
No niin, olin jo poistamassa edellisen kirjoitukseni loppuosaa, eli "gallupia", mutta kun artov ehti siihen jo vastata, en voi poistaa.
artov tarkoitit varmaan erää 3.

Vaikka kuinka asetun "ulkopuolisen" asemaan, en osaisi määritellä kauden yhden ajetun kilpailun perusteella, junnulle alkuerää.
Varsinkin kun Kuusankoski oli asfalttikisa.

Se, että junnu aloitti ainoassa tämän kauden kilpailussa "viimeiseltä" paikalta, eli päivän ensimmäisenä radalle, oli allekirjoittaneelle itsestään selvyys.
Miksikö?
Monien muidenkin, kuin itsemme tiedossa on, että "sattuneesta syystä" emme aja tämän kauden kisoja, kuin "satunnaisesti.

Sille ainoalle tähän asti, oli syynsä, kaksipäiväinen, ja naapurikaupungissa, jossa junnu "uransa" aloitti kilpailulla aluesarjassa jne...

Sille, että sieltä noustiin A-finaaliin, oli edesauttamassa varmaankin "siistein erä", ja se, että mekaanikkokaan ei "pystynyt täysin ryssimään" kalustoa!

Kun aiemman keskustelun yhteydessä kehuin erässä ajaneita, olisi nykyisen tietämykseni mukaan pitänyt pyytää anteeksi Heiltä.

Heidän ajonsa meni varmasti pieleen, koska He tietenkin sääntöihin perustuen, joutuivat antamaan nopeammalleen tietä.
Todella reilusti sen vielä tekivätkin!

Siitä huolimatta, olen entistä enemmän Mr Calen yksiselitteisen systeemin kannalla.
Ehkä VesaK:n esittämä "suhteutus apuna..........

Jos syystä tai toisesta kisoja jää ajamatta, ei voi odottaakaan "täydellistä menestystä"!

Kyllä sieltä pystyy nousemaan, jos siihen kaikki osatekijät on kunnossa.
Kuski, kalusto, huolto jne.......

Yhden poikkeusvarauksen jätän, kuten samainen kisa, johon junnu osallistui, näytti.
Nyt en tarkoita yhtä henkilöä, vaan että taso on tiedossa pitkältä aikaa.........
Euroopanmestari, vaikka tuli "armeijan harmaista", keskeltä metsää, ajamaan alkueränsä edellyttämällä tavalla!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #38 : 25.05.04 - klo: 23.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"
Näinhän se on, että erän nopeimpana kuskina on paljon helpompaa ajaa kuin erän hitaimpana. Ainakin viriluokassa missä kaikki kutakuinkin osaa antaa tietä. Nopeimmalle kuskille annetaan aina hyvin tietä. Ja jos taas olet se hitain olet se jonka pitää hyvin antaa tietä muille. Jos eroa on vielä sen verran että jossain vaiheessa erää joudut päästämään kaikki esim 8 kaveria ohi, niin  tuossa palaa aika paljon aikaa. Pahimmassa tapauksessa jotkut kuskit tulevat ohi kaksikin kertaa, koska lähdet viimmeisenä niin ei mene kuin pari kierrosta kun nopeimmat jo haluavat ohi. Sitten kun nuo nopeammatkin tekevät virheitä ja ovat pian tulossa ohi taas. Yritä siinä sitten keskittyä ajamiseen...

Teoriassahan ohittaja on se joka saa ajaa oikeaa ajolinjaa ja ohitettava se joka pistää parkkiin (hiukan liioitellen, mutta näinkin voi käydä jos nopeita autoja tulee nippu takaa) jonnekkin radan likaiselle osalle.

Mä on nykyään sitä mieltä et ajan paljon mieluummin liian alhaisessa kuin liian korkeassa erässä. Vähempi siinä häviää. Tuli kokeiltua :)


No, jos ajat huonommassa erässä kuin mihin kuulut, ja vaikka kaikki antais tietä, et ehkä itse häviä mitään mutta entäs kaikki muut siinä erässä ajavat? Useampi siinä häviää...

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #39 : 26.05.04 - klo: 08.38 »
Kerroinkin tuon vain todetakseni, että se että on liian alhaisessa erässä ei ole välttämättä huono juttu juuri sille kyseiselle kuskille.

Keskimäärin paras tilanne tietysti on, että kaikki kuskit erässä ajaa yhtä kovaa ja ohitusten määrä erän aikana on minimoitu. Ja silloin ajaminen erän aikana on paljon mukavampaakin kun on pientä kisaa päällä alkuerienkin aikana. Tähän pitää pyrkiä.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #40 : 26.05.04 - klo: 13.39 »
Joo, ja tajusin just, että jos joutuu liian kovaan erään, niin syrjäyttää sieltä yhden kuskin alempaan erään ohittelemaan, olettaen, että tuo kuski olisi nopeampi kuin muut tuossa alemmassa erässä. Näinollen vahinko olisi siis sama. Toisin sanoen ei mitään väliä kumminpäin koska kokonaisuudessaan tapahtuu sama asia.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #41 : 26.05.04 - klo: 14.38 »
Vaan ei ne erot taida kuitenkaan portaittain mennä.

Erot ovat "mies miehelle" aika marginaalisia!

Täysin oikeudenmukaisiksi niitä ei saada koskaan, mutta jos on selvä kaava, minkä mukaan edetään, jää ne spekulaatiot vähemmälle.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #42 : 06.06.04 - klo: 11.42 »
Pientä hupaa sunnuntaille:

Eilen 5.6. ajettiin Maastosarjan 1. osakilpailu. Seuraava osakilpailu ajetaan 12.6. samalla radalla.
Eilisen kisan tulokset:

A-finaali
1. Kilpailija "A"
2. B
3. C
4. D
5. E
6. F
7. G
8. H
9. I
10. J

B-finaali
11. K
12. L
13. M
14. N
15. O
16. P
17. Q
18. R
19. S
20. T
21. U

Kysymys kuuluu: miten seuraavan kisan alkueräjako pitäisi järjestää?

Huom. seuraavan tarinan jutut ovat esimerkinomaisia, eivätkä liity yhteenkään henkilöön. Mahdolliset yhtymäkohdat reaalimaailmaan ovat puhtaita sattumia, tai lukijan oman mielikuvituksen tuotantoa.

Vaihtoehto 1: ensimmäisen kisan tulosten mukaisessa järjestyksessä
1. erä A, B, C, D, E, F, G
2. erä H, I, J, K, L, M, N
3. erä O, P, Q, R, S, T, U


Vaihtoehto 2: mutu-järjestyksessä
1. erä A, B, C, D, E, K, U
2. erä F, G, H, J, M, N, O
3. erä I, L, P, Q, R, S, T

- koska K:n on nähty joskus treeneissä ajavan hyvin, ja koska hän on kilpailujohtajan veljen vaimon serkun kummipoika.
- koska U osallistuu itse erälistojen laatimiseen ja hän muistelee joskus jossakin ajaneensa hyvin.
- koska O on kotiseuran poika ja hänen on nähty treenaavan kisaradalla ainakin kolme kertaa.  
- F on käynyt radalla treenaamassa ja ajanut lujaa, mutta koska hän ei ole järjestävän seuran poikia, who cares?
- kilpailijoille F, G, I ja L ei tarvitse erikseen perustella asiaa, he kyllä ymmärtävät, koska ovat ennenkin osallistuneet saman seuran kisoihin.
- kilpailijan I isäpappa erehtyy ihmettelemään erälistajärjestelyä ja pyytämään korjaamaan sitä. Se katsotaan epäurheilijamaiseksi ja järjestävän seuran mainetta vahingoittavaksi, ja hänestä tehdään kantelu AKK:lle. Kilpailijan I sulkemista pois kilpailusta harkitaan.


Vaihtoehto 2 on selvästi parempi, eikö niin? Ottaahan se selkeästi ja rohkeasti kantaa siihen, miten oman seuran kilpailijoiden arvellaan kisassa pärjäävän.


Odotan mielenkiinnolla, miltä kisan 12.6. erälistat näyttävät  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #43 : 06.06.04 - klo: 12.24 »
Heitän modeille harkittavaksi gallup-ehdotuksen erälistajaon tekemisen periaatteesta.

Esim. näin:

1. Sarjatilanteen mukaan
Vain ja ainoastaan viimeisimmän sarjatilanteen mukaan. Kesken sarjan osallistuvien kohdalla harkinnanvarainen sijoitus vain mikäli kilpailijan taso on yleisesti tunnettu (kuten J.Levänen tai T.Leino). Muussa tapauksessa sijoitus viimeiseen erään. Vajaan sarjan ajaneiden tulos "suhteutetaan".

2. Kilpailujärjestäjän harkinnan mukaan
Kilpailujärjestäjä huomioi tiedossaan olevat seikat kilpailijoiden oletetusta tuloskunnosta, joiden perusteella alkuerät laaditaan mahdollisimman tasaisiksi.

3. Kellotetun vapaaharjoittelun mukaan
Kisapäivän aluksi kellotetut harjoitteluerät, joiden tulosten mukaisesti jako alkueriin tehdään. Mikäli tämä vaihtoehto saisi eniten kannatusta, on ehkä erikseen äänestettävä siitä, onko kriteerinä 1 tai 2 nopeinta kierrosta, 5 minuutin ajoajan tulos, tai jokin muu.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #44 : 07.06.04 - klo: 12.13 »
Yksi ääni tälle vaihtoehdolle......

VesaK:n vaihtoehdot:
1. Sarjatilanteen mukaan
Vain ja ainoastaan viimeisimmän sarjatilanteen mukaan. Kesken sarjan osallistuvien kohdalla harkinnanvarainen sijoitus vain mikäli kilpailijan taso on yleisesti tunnettu (kuten J.Levänen tai T.Leino). Muussa tapauksessa sijoitus viimeiseen erään. Vajaan sarjan ajaneiden tulos "suhteutetaan".
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #45 : 10.06.04 - klo: 18.56 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


 ...vain mikäli kilpailijan taso on yleisesti tunnettu (kuten J.Levänen tai T.Leino). ...


Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

SM/NM-kilpailun erälistojen laatimisessa on kilpailijoita kohdeltava yhdenmukaisesti ja oikeudenmukaisesti. Käytännön on oltava sama aina ja kaikkialla. ...




Mietin, mietin, mutta jotain jäi epäselväksi selkeän eräjaoittelu kaavan suhteen:
Mihin vedetään raja, milloin taso on yleisesti tunnettu? Kuinka monen ja kenen tulee tuntea kilpailijan taso, miten hyvin?
Eli miten kilpailijan taso määritellään? Jos nyt pitää pilkun tarkat säännöt olla, jotka eivät jätä mitään harkinnan varaa, niin laitetaankos ihan testi mielessä byrokratian tylppä kirves heilumaan?  :wink:
Eli... saavuttaakseen sääntöjen määrittelemän yleisesti tasokkaaksi tunnetun kilpailijan aseman, mitä pitää esim. voittaa (PM?) ja miten tuore tuon saavutuksen on oltava? Miten esim tietokone voisi tämän selkeän kaavan perusteella laskea minkä tyyppinen kilpailija on kyseessä. Tai miten "arvottaa" eri YTTK:t(yleisesti tasokkaaksi tunnettu kilpailija), eli jos esim. sanotaanko yksitoista YTTK:ta sattuis samaan kilpailuun, miten ne sovitetaan eriin niin ettei harkinnan varaa tarvitse heidänkään kesken harjoittaa?
Jos siis halutaan selkeä sääntö/kaava (joka jos oikeasti on selkeä, voidaan siitä tehdä tietokoneelle joku ohjelma tai muuten tietty laskutapa...) niin jokaisen kilpailijan, myös YTTK:n, erän voi helposti laskea. Kuten myös laskea kuinka kovan tason YTTK omaa verrattuna muihin kisassa ajaviin.

Kaikille täysin ja läpikotaisin tasapuolinen erälaskuri kuulostaa kivalta, mutta ymmärtääkseni on utopiaa ja haihattelua ennenkuin joku esittelee tälläisen laskurin kokeiltavaksi. :wink:

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #46 : 10.06.04 - klo: 20.26 »
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #47 : 13.06.04 - klo: 10.34 »
Gallupin tilanne 27.7.2004

Sarjatilanteen mukaan      65%  [ 34 ]
Kilpailujärjestäjän harkinnan mukaan      15%  [ 8 ]
Kellotetun vapaaharjoittelun mukaan      20%  [ 11 ]
Ääniä yhteensä : 53


Tulos on selvä, ja itse asiassa täysin odotusten mukainen.

Tähän gallupiin liittyy pieni juonenpoikanen.
Tiedän lajiryhmän piirissä suosittavan vaihtoehtoa, joka on tässä vaiheessa gallupin häviäjä. Koska kokemuksesta myös tiedän, että lajiryhmä ei huomioi kilpailijoiden "oletettuja" mielipiteitä, vaan päättää kansan puolesta, mitä mieltä kansa on, halusin järjestää tähän aiheeseen faktatietoa.

Lajiryhmä voi toki edelleenkin, aikanaan asiaa syyskokouksessan käsitellessään, kävellä mielipiteidemme yli, ja ehkä niin tekeekin,  mutta joutuu silloin tekemään sen kaiken kansan edessä.

Voidaan tietenkin spekuloida, kuinka paljon äänestykseen osallistuneista on ollut sellaisia, jotka eivät itse kilpaile. Jos se asia vaivaa, nyt on vielä hyvää aikaa järjestää uusintagallup kilpailijoiden kanavan puolella, tai toteuttaa mikä tahansa muu kyselytapa. Omasta mielestäni sellaista ei tarvita, mutta heitän pallon lajiryhmälle itselleen, jälkijossittelujen estämiseksi.

(Tämä kirjoitus menee sähköpostitse lajiryhmän pj:lle, lisäyksenä aiemmin tekemääni esitykseen erälistojen laatimisen ohjeistuksesta.)

Edit: Gallupin tulokset päivitetty 27.07.2004

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #48 : 07.11.04 - klo: 10.06 »
Lajiryhmä/luokkayhteyshenkilöt muistuttivat aikanaan sääntömuutosehdotusten tekemisestä 25.6.04 mennessä. Ehdotuksia on myös tehty.

Olisi fiksua ja motivoivaa, jos ehdotusten laatijat saisivat lajiryhmän sääntökokouksen jälkeen jonkinlaisen, edes lyhyen ilmoituksen, onko ehdotus johtanut/johtamassa johonkin. Tietääkseni lajiryhmä on velvollinen kokouksessaan käsittelemään kaikki saamansa esitykset.

Asia tietenkin saattaa selvitä myöhemmin, tehtyjen sääntömuutosten kautta. Mutta ellei selviä, jää epätietoisuus, onko asiaa käsitelty, ja miten.

Tässä tapauksessa jäin odottamaan, mitä tapahtuu erälistojen laatimisen ohjeistukselle. Yleinen mielipide mm. gallupin perusteella ei jättänyt mitään epäselväksi siitä, millä periaatteella erälistat tulee kilpailijoiden itsensä mielestä laatia.

Pyydän vastausta asiasta tietäviltä.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

13.06.2004 lähettämäni ehdotus:


SM/NM-kilpailun erälistoja laadittaessa kilpailijoita on kohdeltava yhdenmukaisesti ja oikeudenmukaisesti. Käytännön on oltava sama sarjan kaikissa kilpailuissa.
 
Sarjataulukossa mukana olevien osalta tämä voi toteutua ainoastaan sarjan aikaisempien kilpailujen tulosten perusteella. Kun enemmän kuin kaksi kilpailua on ajettu, huonoin sijoitus jätetään huomioimatta, kuten lopullisessa pistelaskutavassakin.

Vajaan sarjan ajaneiden osalta heidän aikaisemmat/aikaisempi tuloksensa suhteutetaan sarjatilanteeseen.

Ainoa harkinnanvara, mikä kisajärjestäjällä on, koskee kesken sarjan siihen ensi kertaa osallistuvia. Silloin käytetään tervettä harkintaa, kilpailijan tunnetun tason mukaisesti. Ellei muuta perustetta ole, uusi kilpailija aloittaa viimeisestä alkuerästä.

Kisajärjestäjän laajemman harkinnanvaran soveltaminen ei voi huomioida kaikkia kilpailijoita oikeudenmukaisesti. Se saattaa myös johtaa väärinkäytöksiin, tai sen epäilyksiin. Yksikään kilpailujärjestäjä ei voi tietää kaikkien osallistujien sen hetkisiä menestymisen edellytyksiä, jolloin varmuudella tehdään epäoikeudenmukaisia ratkaisuita. Yhtäkään kilpailijaa ei voi sijoittaa hänen sarjatilanteeseensa nähden parempaan erään ilman, että jonkun toisen luonnollista ja ansaittua sijoitusta huononnetaan. Miten tämä silloin perustellaan sille, jota kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
Jotta näin ei kävisi, on pelisääntöjen oltava selvät ja yhdenmukaiset.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #49 : 07.11.04 - klo: 14.42 »
Kaikki ehdotukset lähetettiin eteenpäin.

Eriin jakamista on käsittääkseni pohdittu lajiryhmässä pitkään ja parhaan ratkaisun löytäminen on ollut hankalaa. Viimeisin versio, jonka minä olen nähnyt, poistaa harkinnan varan kisajärjestäjältä. Poikkeaviin eriin sijoittamisiin tultaisiin vaatimaan joko valvojan tai luokkayhteyshenkilön hyväksyminen.

Mutta nyt olisi jo korkea aika saada lopulliset säännöt julki.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #50 : 09.11.04 - klo: 19.33 »
Sääntöjen puhtaaksi kirjoittaminen on siis minun vastuulla ja pyydän edelleen anteeksi sääntöjen viivästymistä. Syistä ei sen enempää, mutta ensi vuodelle eri sarjojen tekemiseen otetaan varmasti vastaan innokkaita tekijöitä, jos on todellista halukkuutta tehdä lajin eteen töitä. Onneksi lajiryhmään oli kuitenkin halukkaita suorastaan jonoksi asti... no asiaan.

Tuo eriinjako on tosiaan tuottanut harmaita hiuksia ja tällä hetkellä säännöissä pykälä menee näin:

Lainaus
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin sarjatilanteen mukaan. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja lajiyhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.


On ollut keskustelua, että laskentatapa olisi nimenomaan siten, että sarjatilanne kokonaisuudessaan vähennettynä huonoimmalla tuloksella.

Sitten toinen asia ihan kaikille tiedoksi:
Tampereella pidetään ennen AKK:n mitaligaalaa lajiparlamentti eli meille pienoisautoilijoille on myös omansa. Tilaisuus on täysin avoin ja paikalle tulee lajiryhmästä ainakin allekirjoittanut ja todennäköisesti Tony. Täällä on mahdollisuus kysyä keskustella säännöistä, SM-sarjoista yms lajiin liittyvästä. Aikataulu ja muuta infoa löytyypi tästä: http://www.akk-motorsport.fi/6270.html
Illalla sitten onkin AKK:n mitaligaala, johon saa ostaa 15 euron arvoisia lippuja. Pienoisautoilijat eivät ole tällä hetkellä hirvittävän suuressa suosiossa toimistolla, koska pikkuautoilijat yleensä jättävät mitalinsa hakematta. Jos on halua nostaa lajin arvostusta muiden autourheilijoiden keskuudessa, niin tänä vuonna on näytön paikka hakea mitalit isolla joukolla, haitaksi ei varmasti ole iso joukko pienoisautoilijoita muuten vaan nauttimaan illasta.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #51 : 10.11.04 - klo: 09.44 »
Se maksaa. Ei pysty joustaa... :D Ja ne mitalithan tulee muutenkin vuoden viiveellä postissa himaan
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #52 : 10.11.04 - klo: 10.13 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Se maksaa. Ei pysty joustaa... :D Ja ne mitalithan tulee muutenkin vuoden viiveellä postissa himaan


Siis palkinnon saajalle tuo on ilmainen keikka, ainakin näin on aikaisempina vuosina ollut, tuskin se on muuttunut miksikään.
Ja siitä varmaan on kutsu tullut "?"
Jos esteitä on ettei paikalle pääse, niin varmaankin hyviin tapoihin kuuluisi siitä informoida...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #53 : 10.11.04 - klo: 10.38 »
Tässäkin tapauksessa hyvä muistaa että kaikki eivät asu Helsingissä. Matkustaminen ei ole ilmaista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #54 : 10.11.04 - klo: 10.49 »
Mielestäni siinä luki että pitää ilmoittaa jos on menossa, eli jos ei ilmoita mitään ne olettaa ettei ole menossa. Ruokailu oli muistaakseni maksullinen.

Vesa, mitä sä voitit? Tai olit top 3?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #55 : 10.11.04 - klo: 11.03 »
En tänä vuonna ollu top 3, joten en mitään. Mutta noin yleensä siis. Viime vuonna olin ko. tapahtumassa, eikä reissu ollut aivan halpa (lennot,hotelli...)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #56 : 10.11.04 - klo: 11.28 »
Minä olin silloin kun se oli viimeistä kertaa risteily, kokemuksen takia oli pakko käydä kerran...se riitti :D
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #57 : 17.11.04 - klo: 11.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Spif"

Sitten toinen asia ihan kaikille tiedoksi:
Tampereella pidetään ennen AKK:n mitaligaalaa lajiparlamentti eli meille pienoisautoilijoille on myös omansa. Tilaisuus on täysin avoin ja paikalle tulee lajiryhmästä ainakin allekirjoittanut ja todennäköisesti Tony. Täällä on mahdollisuus kysyä keskustella säännöistä, SM-sarjoista yms lajiin liittyvästä. Aikataulu ja muuta infoa löytyypi tästä: http://www.akk-motorsport.fi/6270.html
Illalla sitten onkin AKK:n mitaligaala, johon saa ostaa 15 euron arvoisia lippuja. Pienoisautoilijat eivät ole tällä hetkellä hirvittävän suuressa suosiossa toimistolla, koska pikkuautoilijat yleensä jättävät mitalinsa hakematta. Jos on halua nostaa lajin arvostusta muiden autourheilijoiden keskuudessa, niin tänä vuonna on näytön paikka hakea mitalit isolla joukolla, haitaksi ei varmasti ole iso joukko pienoisautoilijoita muuten vaan nauttimaan illasta.

Kun tämä nyt on jo jonkin aikaa mennyt OT:a , niin jatketaan...
Kirjoitan nyt ainoastaan omasta/juniorin näkökulmasta tämän!

Jos oikein muistan, niin aiemmin on mitalit jaettu laivalla.
Meillä kynnys ko. paikasta haettaviin mitaleihin olisi ollut taatusti liian korkea!
Sikäli kun olen käsittänyt oikein, mitalit jaetaan nytkin paikassa, jossa on alkoholitarjoilua.
Kynnys olisi ollut todella korkea nytkin!

Niin, ainahan voi lähteä pois heti kun mitali on saatu, mutta eikös se vasta olisikin ollut epäkohteliasta, ja arvostusta laskevaa?

Eipä ole mitalia, jota tarvitsisi noutaakaan, joten kysymykseksi jää sitten ainoastaan tuo syyllistäminen siitä, että arvostusta ei olla nostamassa.
Tumma pukukin löytyisi!
Viittaan kuitenkin ylläolevaan kirjoitukseeni.......

Nyt sijainti sentään olisi kohtuullisen keskellä suomea......
Olisiko pienoisautoilumitalit sitten pitänyt jakaa esim. seminaarin yhteydessä......?

Käytämme säästyneet rahat kalustoon, ja yritämme siten nostaa lajin arvostusta.............

Tarkoitus ei ole estää tai kieltää ketään menemästä tilaisuuteen.
Toivon jopa että mentäisiin, ja nostettaisiin sitä arvostusta!


Yritän tuoda julki vain sen, että kaikille tuo ei vain sovi, ja siitä ei pitäisi joutua.............!

Onnittelut jo etukäteen mitalinsaajille!

Pitäkää Hauskaa..........!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #58 : 17.11.04 - klo: 16.47 »
Voin olla väärässä, mutta en usko että se muuttaisi arvostusta yhtään millään tavalla jos kaikki tai ei kukaan kävis pokkaamassa mitalit
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
erälistojen laatimisen vaikeus
« Vastaus #59 : 17.11.04 - klo: 17.03 »
Viime vuonna kun olin kyseisessä mitaligaalassa, pienoisautoilijat saivat lähinnä "hohhoijaa, loppuis jo" -tyylisiä huudahduksia maamme arvostetuilta oikeiden autojen kilpakuljettajilta, kun hakivat palkontonsa. Tämä kertonee paljon lajin arvostuksesta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC