Kirjoittaja Aihe: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms  (Luettu 2112 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
« : 06.05.12 - klo: 10.53 »
Aika monissa harjattomissa moottoreissa on jäähdytysreikiä kannuissa joista mahtuu pikkukivet ja muu kura helposti sisään. Minkä verran moottorit kärsivät hiekasta off-road käytössä ja kannattaisiko krossareihin ja SC-autoihin ostaa suosiolla malleja joissa on umpinainen kannu?

Varsinkin perinteisissä takamoottorilla varustetuissa takatuuppareissa moottori on yleensä ilman suojaa hiekalta. Nelkuissa tilanne on parempi kun moottori on yleensä paremmin suojassa ja vieläpä auton pituusakselin suuntaisesti.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
« Vastaus #1 : 06.05.12 - klo: 10.57 »
Kyllä itse ainaskin suosin umpinaisia malleja, kun ajelen likaisissa ja hiekkaisissa olosuhteissa.
Sisäradalle ja tourinkiin avonaisemmat moottorit sopinevat paremmin.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
« Vastaus #2 : 06.05.12 - klo: 11.02 »
Mä oon peittänyt jäähdytysreijät suosikkijesarilla ja se on pitänyt isommat murikat kannun ulkopuolella. Hiekkapölyn sisäänpääsyn tukkiminen tuntuu olevan vaikeampi homma, mutta se nyt ei olekkaan niin haitallista.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
« Vastaus #3 : 06.05.12 - klo: 12.10 »
Meillä käytetään metallia olevaa alumiiniteippiä sulkemaan ei toivotut tiet lian tunkea moottoriin.
Jäähtyminen on parempaa kuin kangasrunkoisella jesarilla.

Samaa laitan takalaakerinkin päälle, koska näissä CRT,5 ja SC autoissa kannun perä on takarenkaan hiekkapuhalluksessa. Öljytyn laakerin päälle pieni silmä vaseliiniä, ja teippi ilmatiiviinä kertoo imulla milloin lämönvaihtelut on ko rasvan imassu laakerille. systeemi hiekkakuoppaleikeissä tuplaa laakerin elinkaaren, mikä näissä prässätyissä koneissa onkin sitten muun koneen koko ikä sopivasti. Ainakin mun käytössä.
Kun se alkaa näyttää olevan puhkeamaisillaan, on aika pesasta laakerit ja laittaa alle uudet öljyt ja vaseliinisilmä.

Ihan viimeaikoina olen laittanut pinionin ja etulaakerin väliin myös hiekkaa blokkaavan aluteipin 5mm reijällä.
Sulkee mahdolliset ylimääräset ruuvinreijätkin, mutta jäähtymiskondensaatio saattaa sitten haihtua huonosti.
Sen tilannetta seuraan enne väittämiä suuntaan tai toiseen. Tähän mennessä varmaa, että pinionsäädöt pysyy teipistä huolimatta, aluteippi kantaa riittävästi.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2