Kirjoittaja Aihe: Männän/kiertokangen lukitseminen?  (Luettu 2045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Männän/kiertokangen lukitseminen?
« : 08.05.12 - klo: 08.26 »
Haulla ei löytynyt, niin kysytään suoraan neuvoa männän tai kiertokangen lukitsemiseen. Uuteen moottoriin pitäisi saada sisäänajopukin roottori kiinnitettyä ja Hudyn ohjeessa neuvotaan estämään kiertokangen liike roottorin mutteria kiristettäessä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #1 : 08.05.12 - klo: 09.07 »
Mitä jos työntäisi pakoaukosta jotakin "sitkeää" mutta pehmeää männän ja pakoaukon väliin. Nippuside voi olla liian heppoista mutta jotain vastaavaa, vähän tukevampaa. Nylonmuovinen liuska, tai ehkäpä jopa tukeva puutikku. Vaihtoehtoisesti voisi avata takakannen ja työntää puu/muoviliuska sopivasti väliin.

Tosin voipi olla, että sen saa riittävän tukevasti kiinni ihan käsin kiristelemällä, eikös siinä ole sellainen kartio niinkuin vauhtipyörässä? Ei sitä varmasti tartte päätäristen kiristää?

Olen joskus nähnyt tulpan tilalle kierrettäviä tappeja jolla mäntä saadaan lukittua, mutta tällä aikataululla kyse lienee nopeammasta ratkaisusta.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Juize

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #2 : 08.05.12 - klo: 10.39 »
Ainakin koptereiden moottoreihin on saatavana sellaisia palikoita, jotka lukitsevat kiertokangen/kampiakselin takakautta. Asennetaan ottaen takakansi pois ja laittaen ko. palikka paikoilleen. Lukitsee hyvin ja on moottorille kuitenkin hellä. En tiedä, löytyykö vastaavia autoille.

Ainakaan lentolaitteiden koneille tuota tulpan tilalle laitettavaa tappia ei oikein suositella, voi helposti vaurioittaa mäntää.

Itse olen tarvittaessa lukinnut kiertokangen/kampiakselin ottamalla takakannen auki ja laittamalla sinne väliin esim. vanhan hammasharjan varren. Lukitsee hyvin mutta muovisena ei vaurioita moottoria. Mielestäni lukitus mieluummin niin, että lukitsee kampiakselin/kiertokangen kuin lukitus suoraan männästä. Auton moottoreissa en tätä ole koskaan vielä tarvinnut mutta kopterissa tuon olen muutaman kerran tehnyt.


Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #3 : 08.05.12 - klo: 11.03 »
Kiitos vinkeistä täällä ja ohjeista puhelimitse.

Yhteenveto:  moottorin vaurioittamisen vaara on suuri jos alkaa jollain kiilailemaan sisuskaluja paikoilleen. Sisäänajopukin roottori pitää luonnollisesti kiinnittää erittäin huolellisesti, mutta se hoituu kiristämällä akseliin kiinnittyvä yhdistelmä kartiota vasten ilman moottorin liikkuvien osien lukitsemisia.

Hudyn ohje painottaa varovaisuutta sisäänajopukin käytössä ja ne varoitukset kannattaa ottaa vakavasti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #4 : 08.05.12 - klo: 11.59 »
Yksi kikka on pujoittaa tulpan reiästä nailon narua "esim vetokäynnistimen" männän päälle.
Eli mantä alas ja sitten muki tuuppa täyteen narua.
Ei pyöri enää kone ympäri ja vastus on tasainen alueella. 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #5 : 08.05.12 - klo: 12.04 »
Tai paksulla moottoriöljyllä.
Just joo.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Männän/kiertokangen lukitseminen?
« Vastaus #6 : 08.05.12 - klo: 12.57 »
Kaasari pois ja sinne paksu nippuside. En kyllä muista että olisin koskaan muuta tekniikkaa käyttänyt.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂