Kirjoittaja Aihe: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.  (Luettu 29077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #30 : 31.05.12 - klo: 23.24 »
Tuohon fettien määrän puolittumiseen kuulisin minäkin vähän teknisemmän perustelun. Eihän se pakki tee muuta kun vaihtaa 2 vaiheen kulmaa 180 astetta, eli sama kun kääntäisi kaksi moottorin johtoa. Tai näin ainakin taajuusmuuttajissa, tuskin näissä sitä sen monimutkaisemmin on toteutettu.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #31 : 31.05.12 - klo: 23.34 »
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #32 : 31.05.12 - klo: 23.36 »
Hmmmm...

Oon nyt ajellut kolme kokonaista talvea samalla speedpassion LPF säätimellä ja suurimman osan ajasta pakki toiminnassa.
Moottorina 5.5T joka on hyvinkin säätimen sietorajoilla.

Jos fetit puolittuu ja siis tehonkseto myös niin miten ihmeessä kyseinen säädin on voinut kestää tuon moottorin???

Sama säädin palvelee edelleen SC autossa 6.5 moottorilla... tosin pakki ei tainnut olla tänä talvena kertaakaan toiminnassa... Mutta heti ekana talvena kun kyseisen säätimen hommasin niin ajoin vähintään parisataa akullista pakki käytössä.
Johtuu siitä että "rajat" ovat suosituksia. Kun suosituksia seuraa niin suurinosa harrastajista pitää tuotteensa ehjänä. Sit on olemassa myös parempia ja huonompia yksilöitä ja tietysti ajoaika merkkaa tosi paljon. Mutta veikkaan että jos rikot jonkun laakerin ja ajat väkisin 30mins erän niin voi olla hei hei säätimelle tai sitten ei, senhän näkee kun testaa ja kattoo paljonko lämpöjä saa aikaiseksi :)

Viime talven pohjat oli 140 astetta hobbywingin v2.1:lla mistä olen tietoinen ja hyvin toimi vielä senkin jälkeen, eli ei ne aina possahda vaikka lämpöjä tulisi reilusti liikaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #33 : 31.05.12 - klo: 23.39 »
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?

Esimerkkini oli varmaan huonot, en tiedä tarkalleen miten tehtaat määrittelevät ampeerinsa. Mutta teknologia toimii siten että jos sinulla on fwd/brk kaikki fetit on käytössä eteenpäin. Mutta jos on pakki niin säädin joutuu varaamaan puolet pakille.

Kannattaa myös unohtaa toi päätön tuijottaminen "rajoihin" kun ne olisivat jotain seiniä minkä yli ei pysty tai voi mennä. Säädintä/moottoria on vaikea saada rikki jos testaa hallitusti paljonko se kestää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #34 : 31.05.12 - klo: 23.48 »
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?

Kannattaa myös unohtaa toi päätön tuijottaminen "rajoihin" kun ne olisivat jotain seiniä minkä yli ei pysty tai voi mennä. Säädintä/moottoria on vaikea saada rikki jos testaa hallitusti paljonko se kestää.

Varmaan totta, mutta miksi noparivalmistajat eivät kerro sitä että jos pakki on käytössä nopari kestää vähemmän? Yleensä kun lukee esim ennakosta niin manuaali varoittaa että pitää olla varovainen ettei ylikuumene. Jos sama pätee pakkia niin olishan se kiva tietää...
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #35 : 01.06.12 - klo: 01.56 »
Hmmmm...

Oon nyt ajellut kolme kokonaista talvea samalla speedpassion LPF säätimellä ja suurimman osan ajasta pakki toiminnassa.
Moottorina 5.5T joka on hyvinkin säätimen sietorajoilla.

Jos fetit puolittuu ja siis tehonkseto myös niin miten ihmeessä kyseinen säädin on voinut kestää tuon moottorin???

Sama säädin palvelee edelleen SC autossa 6.5 moottorilla... tosin pakki ei tainnut olla tänä talvena kertaakaan toiminnassa... Mutta heti ekana talvena kun kyseisen säätimen hommasin niin ajoin vähintään parisataa akullista pakki käytössä.
Johtuu siitä että "rajat" ovat suosituksia. Kun suosituksia seuraa niin suurinosa harrastajista pitää tuotteensa ehjänä. Sit on olemassa myös parempia ja huonompia yksilöitä ja tietysti ajoaika merkkaa tosi paljon. Mutta veikkaan että jos rikot jonkun laakerin ja ajat väkisin 30mins erän niin voi olla hei hei säätimelle tai sitten ei, senhän näkee kun testaa ja kattoo paljonko lämpöjä saa aikaiseksi :)

Viime talven pohjat oli 140 astetta hobbywingin v2.1:lla mistä olen tietoinen ja hyvin toimi vielä senkin jälkeen, eli ei ne aina possahda vaikka lämpöjä tulisi reilusti liikaa.

Niin kyllä... Suosituskia...
Se on ollut tiedossa siitä lähtien kun elämäni ensimmäisen elektronisen säätimen näin.

Mutta jos laitteessa tosiaan käy niin että fetit puolittuu jos vain pakki on ylipäätään edes toiminnassa niin sillonhan suosituskin on tippunut jo niin alas että olen mennyt jatkuvasti tuplaten suositusten yli.
Luulis valmistajien ilmoittavan asiasta edes jotenkin ettei kuluttajat ylitä jatkuvasti suositusarvoja tuplasti.

Suosituksissa on yleensä jotain perää.
Ei valmistaja turhaan ilmoittele mitään suosituksia, ellei tiedä että suositusten yli mennessä ollaan laitteen sietokykyjen rajoilla niin että laite voi hajota.
Eikä valmistaja itsekään tällöin usko vankasti että suosituksen yli voi mennä tuplasti ongelmitta.
Muuten aivan varmasti ilmoittaisivat tästä edes jollain tavalla.

En usko sekuntiakaan mihinkään puolittumiseen ennenkuin näen mustaa valkoisella.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #36 : 01.06.12 - klo: 08.42 »
Ehkä asia pitäisi nähdä siten että jos ei oo pakkia käytössä nopari kestää enemmän? :) Suositukset on olemassa että tietää suunnilleen mitä nopari kestää, sit säädöillä ja omalla tekemisellä voi vaikuttaa paljon.

Toinen mikä tuli mieleen on se että ehkä säätimissä missä on pakkiviive ei puolita FET:ja vaan "vaihtaa suuntaa lennosta" ja tästä tulee viive en tiedä joku elektroniikka suunnitellut ehkä osaa kertoa? Tämä siis puhasta spekulaatiota, mutta se on faktaa että Tekineissä puolittaa FET:t jos pakki on käytössä.

En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #37 : 01.06.12 - klo: 10.10 »
En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.

Älä silloin vänkää, vaan laita faktoja tiskiin.
Siihen asti koko juttu kuulostaa todella yliampuvalta.


Ei pakkia käytössä niin nopari kestää enemmän...  :laugh:
Eli tästä lähtien kaikki nämä säätimet joissa on suosituksena 5.5 voidaankin olettaa että tuo on vain pakki päällä ja kestää tuplat kireemmän koneen ilman pakkia...
Eihän tässä tarvita pro säätimiä enää mihinkään.

On kyllä mielenkiintosta kun käytäntö ei ole vuosien aikana tuonut ilmi mitään tällaista.

Ihan oikeesti faktaa esiin tai tän höpinän voi heittää samantien syvälle unholaan.

Vänkäys seis ja näyttöjä peliin.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #38 : 01.06.12 - klo: 10.39 »
En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.

Älä silloin vänkää, vaan laita faktoja tiskiin.
Siihen asti koko juttu kuulostaa todella yliampuvalta.


Ei pakkia käytössä niin nopari kestää enemmän...  :laugh:
Eli tästä lähtien kaikki nämä säätimet joissa on suosituksena 5.5 voidaankin olettaa että tuo on vain pakki päällä ja kestää tuplat kireemmän koneen ilman pakkia...
Eihän tässä tarvita pro säätimiä enää mihinkään.

On kyllä mielenkiintosta kun käytäntö ei ole vuosien aikana tuonut ilmi mitään tällaista.

Ihan oikeesti faktaa esiin tai tän höpinän voi heittää samantien syvälle unholaan.

Vänkäys seis ja näyttöjä peliin.
vänkävänkä vänkä, vastaat varmaan ihan jokaiseen viestiin missä lukee Hoke?

Laitoin sulle faktaa, Tekineissä FET:t puolittuu jos käytät pakkia. Sun kannattais myös pohtia kuka raapustaa sen virtamäärän siihen säätimeen, onko se insinööri vai markkinointimies? Tajuaako markkinointimies mitä FET on?

omalta osalta OT loppuu tähän, ehkä joku kiltti moderaattori jaksaa siivota tänkin threadin jonnekkin perjantaivääntötopiciin, niitä taitaa olla pari mihin mene hyvin jatkeeks.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #39 : 01.06.12 - klo: 10.52 »
No hyvä että aloitit vänkäämisen ja myös jatkat sitä.

Osoitas mulle missä kohdassa on sitä faktaa edes tekin säätimistä.


Tuohon fettien määrän puolittumiseen kuulisin minäkin vähän teknisemmän perustelun. Eihän se pakki tee muuta kun vaihtaa 2 vaiheen kulmaa 180 astetta, eli sama kun kääntäisi kaksi moottorin johtoa. Tai näin ainakin taajuusmuuttajissa, tuskin näissä sitä sen monimutkaisemmin on toteutettu.

Näinpä...
Tämän takia sellainen oikea fakta kiinnostaa, eikä kenenkään vänkä spekulointi.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #40 : 01.06.12 - klo: 10.55 »
Osoitas mulle missä kohdassa on sitä faktaa edes tekin säätimistä.
Randy Pike joka toimii Tekinin tehtaan virallisena edustajana. Sieltä sen kommentin voi käydä kaivamassa rctechin Tekin RS threadista joskus vuodelta 2010 alkuvuodesta. Oisko jollain sivulla 700-1200
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Jarpeli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #41 : 01.06.12 - klo: 11.01 »
Pitäs tehdä oma topicci tälle aiheelle.
Minulle ei kyllä käy järkeen miten tuo virran kesto puolittuu.
Ainoa tapa puolittaa tehonkesto samoilla komponenteilla on poistaa rinnalta toinen samansuuntainen fetti.Myötäsuuntaisesti fettin/transistorien määrä ei missään vaiheessa mielestäni voi puolittua pakille mentäessä. Ja tuolla rinna  kytketyllä fetillä ei ole mitään tekemistä pakin kanssa.
Toinen tapa pakille tuon vaihesiirron lisäksi olisi laittaa vastasuuntaisesti fetit ja kytkeä niitä päälle pakitettaessa mutta ei niidenkään poistaminen tuo lisää tehon kestoa sillä niitä ei voida hyödyntää taas myötäsuuntaan mentäessä.
« Viimeksi muokattu: 01.06.12 - klo: 11.15 kirjoittanut Jarpeli »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #42 : 01.06.12 - klo: 11.27 »
Laitoin sulle faktaa, Tekineissä FET:t puolittuu jos käytät pakkia.

Laitoit mulle faktaa???

Aijaa... siis rctechin kirjoitus vuodelta 2010...

Joku ei nyt menny ihan yksiin.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #43 : 01.06.12 - klo: 12.47 »
Tää topic on muuten hyvä. SC autolle noparia itse valkatessa meinasi lähteä homma lapasesta, kun en hankkinut tällä kerralla tuotteita combona. Tuo alle 5.5 T moottorin rajoitus tuli eteen uusimmassa Wingissä ja Speed Passionissa.

Näiden seikkojen vuoksi + PJ:n suosituksesta päädyin Lerppuun.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #44 : 01.06.12 - klo: 20.12 »
http://www.teamtekin.com/rs.html

"RS specs"

Motor Limit Brushless Mode: 7.5 Turn, 540 2-pole (36mm)
Motor Limit Brushed Fwd Only Mode: None
Motor Limit Brushed Fwd/Rev Mode: 12 Turn

Taitaa siis olla kyseessä se että harjallista moottoria käyttäessä tuo esc pystyy käyttämään vain puolia Fet:eistä jos on pakki päällä.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #45 : 01.06.12 - klo: 20.48 »
Taitaa siis olla kyseessä se että harjallista moottoria käyttäessä tuo esc pystyy käyttämään vain puolia Fet:eistä jos on pakki päällä.

Noniin, tuo kuulostaa järkevältä, harjallisissa vehkeissä se virran suunta täytyy oikeasti kääntää, mutta 3-vaihemoottoreissa se pyörimissuunta määrätään sillä, missä järjestyksessä niihin vaiheisiin/käämeihin tungetaan virtaa.
« Viimeksi muokattu: 01.06.12 - klo: 23.00 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #46 : 01.06.12 - klo: 22.12 »
Goos vaan haluaa myydä 2 noparia autoon. Toinen eteenpäin ja toinen taaksepäin ajoon :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #47 : 01.06.12 - klo: 23.57 »
Goos vaan haluaa myydä 2 noparia autoon. Toinen eteenpäin ja toinen taaksepäin ajoon :)
Hehe, mutta selvennyksi niin Goos kyllä omistaa Eurorc:n mutta kirjoittelee yksityishenkilönä. EuroRC.com nimimerkki toimii sitten kaupan edustajana.

Mutta joo ehkä se sitten oli harjallisissa, jos joku haluaa tsekata niin voi tosiaan kahlata tekin RS threadin läpi :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #48 : 02.06.12 - klo: 02.09 »
Sääli että näinkin hyvä topicci on menny tällaseen järmäämiseen. Jos joku modi vois siivota täältä pahimmat pois niin voitais jatkaa siitä mihin topicci jäi.
Fakta taitaa nyt olla että harjallisissa tolla pakilla on merkitysä, mutta jos faktaa löytyy harjattomiinkin niin laittakaa ihemmeessä.
Mikään expertti en oo mutta eiks ton pakkijutun sais helpolla testattuan niin että ajaa esim 5 minuuttia pakki enabloituna ja sitten vaikka samalla akulla latauksen jälkeen toiset 5 minuuttia niin että pakki on pois ja katsoo onko mennyt eri määrä virtaskaa akkuun.

Mutta asiaakin...
Ite olen ollut tyytyväinen Novakin SC Prohon, vaikkain mun SC Pro/Ballistc 550 combo pimahti parisen viikkoa sitten, mutta en ole vielä kerennyt varmistamaan onko vika moottorissa vai noparissa. Novakin tech supportista sain nopesti vastauksen (eli se puoli toimii Novakilla) miten testailla ja kunhan ehdin niin testailen missä vika piilee. Suurin ongelma tossa Novakin noparissa varmaankin on että se ei toimin kuin minuutin verran ilma tuuletinta ja noita tuulettimia on hajonnut monta. Syynä on varmaan paljolti myös rajut alastulot hypyistä ja niiden aheuttat täräykset.

Nyt autossa on Hobbywingin SCT Pro nopari, se on ollut käytössä vasta viikon verran joten arvosanaa on vaikea antaa vielä. Ajoin kyllä oman bestläpin Jyrkkälässä ekalla kerralla kun ton kanssa siellä ajelin. Moottorikin oli kyllä myös uusi ja se tohon läppiin varmaan enemmän vaikutti. Mutta jos toi mun 550 ballistic motti osittauttu ehjäkis niin sitten saan suoraan verrattua Novakkia ja Hobbywingiä
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #49 : 02.06.12 - klo: 09.12 »
Onko kokemuksia Viper nopareista? Nopareista ilmoitetaan vaikka mitä arvoja virrankeston lisäksi. Voisiko joku täsmentää mitä kaikkea ne tarkoittavat. Siellä on ilmoitettu sisäisistä vastuksista ja jännitteen tippumisista jne.

Onko muuten noparien dynaamisesta ennakosta mitään hyötyä 540/550 kokoisissa 4,5t moottoreissa? Aka moni valmistaja ei edes salli dynaamista ennakkoa käytettäväksi noin kireissä moteissa?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #50 : 02.06.12 - klo: 10.04 »
Ainakin 4 pole moottorit "tykkäävät" staattisesta ennakosta joka on juuri kohdallaan. Riippuu toki käämityksestä. Se liene yksi syy siihen ettei esim hobbywing SCT:ssä ole dynaamista ennakkoa kun se on juurikin niille moottoreille suunniteltu.
Valmistajan suositukset pitäisi löytää sille ennakolle ja säätää sen mukaan, kaikki moottorit eivät ole edes viileimmillään 0 ennakolla.
Tuota hobbywing SCT pro:ta voi kyllä hyvin suositella 4x4 sc:hen koska se on ylivertainen monessa suhteessa 1:10 nopareihin ja pienempi kuin 1:8 noparit. Siinä on hyvä kaasutuntuma, jäähdytysteho on todella hyvä, virrankesto luvattu 120A on aivan varmasti enemmän kuin vastaavassa 1:10 noparissa tuon jäähdytystehon takia. Sitä pystyy käyttämään 2-4S akuilla ja hinta on todella edullinen.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #51 : 02.06.12 - klo: 10.15 »
Onko kokemuksia Viper nopareista? Nopareista ilmoitetaan vaikka mitä arvoja virrankeston lisäksi. Voisiko joku täsmentää mitä kaikkea ne tarkoittavat. Siellä on ilmoitettu sisäisistä vastuksista ja jännitteen tippumisista jne.

Onko muuten noparien dynaamisesta ennakosta mitään hyötyä 540/550 kokoisissa 4,5t moottoreissa? Aka moni valmistaja ei edes salli dynaamista ennakkoa käytettäväksi noin kireissä moteissa?

Nyt vuoden verran pöristellyt Viperin nopereilla ja hienosti pelaa. Tärkein juttu noissa on helppokäyttösyys ja viileys.
Tosi helppoja säätää tolla kapulalla ja säädöt selväkielisiä.

Hyvä juttu on myös markkinoiden paras BEC eli servolle voit antaa 4-7v ja 5A, joten millään servolla ei saa tuota kyykkäämään ja 7v takaa nopeuden ja väännön.

Tuo resistanssi "ON Resistance: 0.000225Ω * 2" on suoraan verrannollinen noparin lämmöntuotteen, sillä vastushan perjaatteessa lämmön noparissa aiheuttaa.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #52 : 02.06.12 - klo: 19.29 »
Pitäis saada lisää vauhtia koneeseen, niin kannattaako 4.5t 550 Novakin Ballisticissa vääntää lisää ennakkoa koneen päädystä vai säätää mieluummin lisää punchia ja dynaamista ennakkoa Novakin säätimestä?

Miten käy väännön kummassakin tapauksessa?
Entä epäilys miten lämmöt muuttuu? Moottorissa? Noparissa?


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #53 : 02.06.12 - klo: 19.44 »
Itse en ole yleensä muuttuvan ennakon kannalla, koska se tappaa kaasutuntumaa...
Mutta toisaalta nykyään ainakin säätimet joita itse käytän, on niin hyvin ohjelmoitavissa että voi lisätä sitä ennakkoa sinne korkeille kierroksille, eli niin että ennakkoa tulee lisää vain pääsuoralla.

Tosin ilmalennon aikana jos joutuu korjailemaan hyppyasentoa niin tuo tekee hieman tunteettoman sillekin.

Mielummin aina säätelisin ennakot vain säätimestä, eli sitä perus ennakkoa vaan.

Toisinsanoen sanoisin että kokeile mielummin kääntää ennakkoa lisää mekaanisesti... mielummin kuin dynaamista säätimestä.

Mutta siis kokeilemalla tuo tietysti selviää parhaiten mikä on omalle sormelle paras.

Jos dynaamista laittaa niin pitää sen hyvin maltillisena, eli niin että sillä saa vain karvanverran lisää vauhtia pääsuoralle.
Ja viiveet tietysti minimiin.

Liiallinen dynaaminen ennakko tekee pintakaasusta tosi pehmeän tuntuisen ja kaasua pitää painaa enemmän jotta auto liikkuu kunnolla.
Ei mun ajotyylille ollenkaan sopiva, koska tykkään ajaa hyvin pienellä kaasulla ja loput kaasusta on lähinnä vain reserviä pääsuoralle.
Eli ajan siis yleensä radan läpi korkeintaan puolella kaasulla ja vain pääsuoralla käytän kaasua pohjassa.

Sellaiselle tyylille dynaaminen ennakko ei oikein sovellu, koska se vaatii yleensä kaasun pohjaan painamisen ennenkuin se ennakko alkaa tulemaan mukaan.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
http://www.rctech.net/forum/members/randy_pike-52215.html

On oikea ja tosiaan Randy on Team Tekinin edustaja ja toimii äänenä harrastajien suuntaan.

Löysin vuodelta jotain hämärää keskustelua pakin käyttämisestä jarruna .. Randy varoitti sen polttavan nopareita. Sitten löysin tämän:
http://www.rctech.net/forum/6422281-post7313.html

Lainaus käyttäjältä: cyanyde
Randy, is there any difference in performance between brushless fwd/brake and fwd/brake/revese?

Lainaus käyttäjältä: Randy_Pike
There will be no performance difference between fwd/brake and fwd reverse since we're simply changing the order that we fire the phases...

(Selasin läpi Randyn kirjoitukset, joissa oli sana "reverse" tai "fet". Oli muuten paljon mielenkiintoisia kirjoituksia. Kiitoksia vinkistä.  :wink:)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #55 : 03.06.12 - klo: 15.53 »
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #56 : 03.06.12 - klo: 16.00 »
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?

Mieto asetus eli pienin mahdollinen, tsekkaa lämmöt ja jos ei vieläkään kulje tarpeeks niin voihan sitä pykälän nostaa ja kattoo sit lämpöjä taas.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #57 : 03.06.12 - klo: 16.58 »
Thanx,
Näin mä asian päättelinkin. Kieltoa käytöstä ei ainakaan heti löydy, vaikka näin olen kuullut.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #58 : 03.06.12 - klo: 17.11 »
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Eikös Novak kieltänyt dynaamisen ennakon antamisen tuolle koneelle? Mekaanista ennakkoa taitaa olla se vakio 30astetta?

Mikä rajoittaamoottoria? Moottorin kierroskestävyys sekä lämmöt? Entä mikä rajoittaa noparia? Eikö nopari vaan pysy vauhdissa mukana?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« Vastaus #59 : 03.06.12 - klo: 18.55 »
Mielenkiinnosta kyselen ajaako kukaan sensorittomalla säätimellä nelkkua?
Onko edes kokeillut?
Tarvitaanko nelkussa oikeasti sensorillisen parempaa kontrollia hiljaisilla pyörimisnopeuksilla?
Tässä olisi kohtuu edullinen sensoriton