Kirjoittaja Aihe: Servo ja BECki asiaa?  (Luettu 2703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Servo ja BECki asiaa?
« : 23.06.12 - klo: 18.19 »
Nonni. Seuraavanlainen ongelma. Servona halpa asson 1504 ja ei jaksa corrissa edes kääntää nurmikolla renkaita. Servo on ns. HV malli, mutta noparin BECki antaa vain 5v ulos. Auttaako ulkoisen 6V becin hommaaminen vai miten homman saisi toimimaan mallikkaasti?
Ospa Rc

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #1 : 23.06.12 - klo: 18.44 »
Ilmeisesti tämä servo:

www.servodatabase.com/servo/associated-electronics/shv1504mg

Tuo servo kuitenkin kestää 2s-lipot, eli ulkoisen becin sijaan toisin servolle virran suoraan lipoilta. Mutta edelleen vääntöä on vähän niukasti corriin, varsinkin jos kyseessä on 4wd-corri. Suosittelisin sijoittamaan kunnon servoon, vääntöä sais olla semmonen 10kg.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #2 : 23.06.12 - klo: 18.56 »
Auto on tuuppari, mutta toki servo on siihenkin köykänen. Piti nyt jollain päästä alkuun.

Miten kytkentä on järkevin tehdä? Vastarihan ei varmaankaan syö 8.4VDC jännitettä? (markan radio-setti HK:sta)
Ospa Rc

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #3 : 23.06.12 - klo: 20.51 »
Servon + johto irti vastarille menevästä liittimestä ja kytket sen suoraan akulta tulevaan säätimen + johtoon.

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #4 : 23.06.12 - klo: 21.08 »
Kiitti tiedosta, näin arvelinkin.

Miten muuten yleisesti servo valikoimassa löytyy 5v jännitteellä hyvin toimivia servoja vai tehdäänkö aina edellä mainittu modis?
Ospa Rc

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #5 : 23.06.12 - klo: 21.38 »
Futaban digtaalinen yli 13 kilon servo olis nopea, toimis hienosti 5 voltilla, mut kotimaan kauppiaan listassa hinta 156 ja risat......
Mä käytän Hongnorin SC pitusessa autossa orkkista isompia ja leveempiä kumeja ja ajelen 15½kilosella äärimmäisen halpis-servolla tyytyväisenä. Kestänyt about 2 vuotta ulkona ajelua, kun avasin ja rasvasin heti. Noparin bec tosin vähän amppeerin määränsä rajoilla. Toisessa autossa mulla on radioliikkeestä kipastu passiivinen 7805CT, 3A:n regulaattori tekemässä Ubec:in työtä. Metallipohjaan jäähyttääpi.

https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=194201&langId=-11&parent_category_rn=20414&top_category=20411&selectedTopCategory=18051&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20411&categoryId=20414&searchMethod=

Noita kun ostaa kulutustavarana vielä 2 kerralla, ni saa samaan postikuluun alle 1/10 hintaan kipale.

PS vielä rasvaamisesta: kaikki HITEC servot 30-180 euron hintahaarukassa on olleet vain millin rasvanokareella! 40-120 euron haarukassa futabatkin. Ehkä kestää 14 euron servoon laittaa isomman nokareen itte? kuulalaakereille ja rattaille, että kitkalämpö pääsee rasvaan  = pois. Sama rasva tuo kosteussulun akseliin.
- jos tiiveys sen jälkeen pelottaa, voi avattuna piirikortiin ruikata lakkaa, varoen potikkaa.
Tai teipata saumat. Mä lakkasin ne saumat laiskana, pullokin käen luona valmiiksi. Kaveri teippasi, samaan aikaan toissavuonna osti.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #6 : 07.12.12 - klo: 16.38 »
Servon + johto irti vastarille menevästä liittimestä ja kytket sen suoraan akulta tulevaan säätimen + johtoon.

Jos ja kun nuo HV servot kestää tuon kahden kennon jännitteen, niin onko ideoita miten tekee kun on 4S-6S akku? Onko ihan ok jos nappaa virrat balansseriliittimestä? Onkohan tuo ohjausservon vetämä virta jo sitä luokkaa että tuottaa ongelmia kennojen välisen jännitteen suhteen (=purkaa pari kennoa liika tyhjäksi ennen kun noparin cutoffi katkaisee pelin)? Ei tunnu järkevältä sekään että laittaisi erillisen akun pelkälle ohjausservolle...
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #7 : 07.12.12 - klo: 20.34 »
Servon + johto irti vastarille menevästä liittimestä ja kytket sen suoraan akulta tulevaan säätimen + johtoon.

Jos ja kun nuo HV servot kestää tuon kahden kennon jännitteen, niin onko ideoita miten tekee kun on 4S-6S akku? Onko ihan ok jos nappaa virrat balansseriliittimestä? Onkohan tuo ohjausservon vetämä virta jo sitä luokkaa että tuottaa ongelmia kennojen välisen jännitteen suhteen (=purkaa pari kennoa liika tyhjäksi ennen kun noparin cutoffi katkaisee pelin)? Ei tunnu järkevältä sekään että laittaisi erillisen akun pelkälle ohjausservolle...

Jos cut off on säädetty riittävästi pelivaraa, niin ei se kennon jännite liian alas laske, mutta huomaat kyllä mittaamalla mistä kennosta olet virran servolle ottanut. Minä käytän tälläistä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/emax-hv-ubec-58-p-2069.html Tuon olen suoraan kytkenyt ajoakulle. Tässä myös edullisempi: http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-regulaattori-3a-5a-v2-p-237.html

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Servo ja BECki asiaa?
« Vastaus #8 : 07.12.12 - klo: 21.08 »
Speksien mukaan kumpikaan noista ei anna 7,4V jännitettä, eli ei auta tähän minun ongelmaan. Toisaalta kun miettii miten pienillä vastarinakuilla polttis vehkeet pärjää, niin ei se servo ihan mahottomia ota.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...