Päävalikko

Radiolaitteet

Aloittaja TeroK, 26.04.04 - klo: 09.01

TeroK

Kun ostan polttiksen, ja liikkeen sivuilla lukee "täydellinen RTR paketti ilman radiolaitteita", niin riittääkö jos ostan nämä: 2-kanavainen radio, jonka mukana tulee 2 servoa ja vastaanotin? Lisäksi tietysti patterit, mutta kävin tuossa miettimään käytetäänlö polttiksissa nopeudensäätimiä? Ikinä minulla ei vielä ole ollut polttista  :oops:
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

l150040

Radiolaitteilla tarkoitetaan juuri tuota. Hyvin harvoin tarvetta voi olla esim. 3-kanavaiselle radiolle esim. peruuttavan polttiksen tapauksessa. Kannattaa siis varmistaa vielä myyjältä.

Polttiksessa nopeudensäätimenä toimii se toinen servo. Eli sähköautoista tuttua noparia ei käytetä.

TeroK

Kiitos! :mrgreen:

Sitähän pitää varmaa Traxxas nitro rustleria kätdä miettimään... Jos jollakin on tuo auto, voisi kertoa mielipiteitä?Onko se 4 vai 2wd?
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

hellgren

Ota ny ihmeessä perusasioista selvää, ennen kun käyt kyselemään.

http://www.traxxas.com/
Lahti Rock City

TeroK

Juu, 2WD on. Ja kulkee 75 km/h, kytkinkellon vaihdolla 80 km/h. Ihan hyvä pihasudittelu autoksi. Mutta mielipiteitä! Kannattaisiko siihen jo samalla autoa tilatessa ostaa jotain osia mitkä menevät helposti rikki?
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

copter

Lainaus käyttäjältä: "noob"Juu, 2WD on. Ja kulkee 75 km/h, kytkinkellon vaihdolla 80 km/h. Ihan hyvä pihasudittelu autoksi. Mutta mielipiteitä! Kannattaisiko siihen jo samalla autoa tilatessa ostaa jotain osia mitkä menevät helposti rikki?
En nyt itse auton osista osaa sanoa, mutta kun tuossa aikaisemmin kyselit noista radioista, niin niihin liittyen kannattaisi varmastikin panostaa servoihin. Eli kun mukana ei tule radiolaitteita ja ostat tuollaisen jonkun ohjaimen servoineen, niin niissä tulee mallista riippuen 1-2 vakioservoa mukana. Vakioservot ovat kuitenkin tehoiltaan ja kestävyydeltään sitä luokkaa, että niiden käyttäminen polttiksissa on hieman kyseenalaista. Tämäm takia suosittelenkin, että hankkisit autoon hieman paremmin servot, jotta tulevaisuudessa ikäviltä yllätyksiltä vältyttäisiin.

Suosittelisin hankkimaan näiden kahden servon tilalle vähintään 2 metallirattaista servoa, mutta ei kyllä olisi pahitteeksi hankkia metallirattaista voimaservoa ohjaukseen. Tietysti parhaassa mahdollisessa tapauksissa autossa olisi 2 metallirattaista voimaservoa.

TeroK

No, kerrohan olisiko tässä hyvät voimaservot(jos nuo nyt niitä vaa on... :oops: ):

http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=49&products_id=322

Metallirattaat siinä ainakii on...
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

TeroK

Ja sitten sitä, että enkös tarvitse "pikkuservon" vaihtamiseen?Ja silloinhan pitäisi vissii olla 3-kanavainen radio?
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

Mika R

Käytä muokkaa -toimintoa lisätäksesi/poistaaksesi tekstiä viestiisi. Ei tarvitse lisätä uutta viestiä. Se on toi sakset -ikoni tossa oikealla. Tänks!

copter

Lainaus käyttäjältä: "noob"No, kerrohan olisiko tässä hyvät voimaservot(jos nuo nyt niitä vaa on... :oops: ):

http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=49&products_id=322

Metallirattaat siinä ainakii on...
En suosittele Acen (Thunder Tiger) voimaservoja. Niiden yhteensopivuus on huono ja varsinkin voimaservot ovat erittäin huonosti yhteensopivia mm. Futaban ja Hitecin vastareiden kanssa. Kaverini juuri osti näitä kyseisiä servoja n. kuukausi takaperin ja niiden kanssa oli suuria ongelmia kunnes yhteensopiva Graupnerin vastari löytyi. Hän myöskin osti servot samasta paikasta kuin mistä tuon linkin laitoit ja kun paketti hänelle tuli, niin kumpikaan hänen tilaamansa servo ei ollut sitä mallia mitä pitäisi. Toinen oli muovirattainen vakioservo ja toinen sitten erimallinen voimaservo. Tämän sekä muiden kokemusten perusteella en suosittele servojen hankkimista tuosta liikkeestä.

fiesta6

Lainaus käyttäjältä: "noob"Ja sitten sitä, että enkös tarvitse "pikkuservon" vaihtamiseen?Ja silloinhan pitäisi vissii olla 3-kanavainen radio?

Vaihtaminen tapahtuu automaattisesti ykkösvaihteelta kakkoselle. Ja toisinpäin... Eli 2-kanavainen riittää. Jos kaupan ilmoituksessa lukee pelkkä RTR niin siinä tulee radiot mukana.
Taas kehissä.. ;)

TeroK

Lainaus käyttäjältä: "copter"
Lainaus käyttäjältä: "noob"Juu, 2WD on. Ja kulkee 75 km/h, kytkinkellon vaihdolla 80 km/h. Ihan hyvä pihasudittelu autoksi. Mutta mielipiteitä! Kannattaisiko siihen jo samalla autoa tilatessa ostaa jotain osia mitkä menevät helposti rikki?
En nyt itse auton osista osaa sanoa, mutta kun tuossa aikaisemmin kyselit noista radioista, niin niihin liittyen kannattaisi varmastikin panostaa servoihin. Eli kun mukana ei tule radiolaitteita ja ostat tuollaisen jonkun ohjaimen servoineen, niin niissä tulee mallista riippuen 1-2 vakioservoa mukana. Vakioservot ovat kuitenkin tehoiltaan ja kestävyydeltään sitä luokkaa, että niiden käyttäminen polttiksissa on hieman kyseenalaista. Tämäm takia suosittelenkin, että hankkisit autoon hieman paremmin servot, jotta tulevaisuudessa ikäviltä yllätyksiltä vältyttäisiin.

Suosittelisin hankkimaan näiden kahden servon tilalle vähintään 2 metallirattaista servoa, mutta ei kyllä olisi pahitteeksi hankkia metallirattaista voimaservoa ohjaukseen. Tietysti parhaassa mahdollisessa tapauksissa autossa olisi 2 metallirattaista voimaservoa.

Osaisitkos kertoa, mikä olisi paras vaihtoehto servoiksi, jos vastarina toimii kyöstin kr-1n? Vai olisiko tuosta  kyöstin ks-101 servosta mihinkään? :roll:
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

fiesta6

Ei niistä kyoshon servoista oo ainakaan mihinkään.
Tilaa tämä servo, maksaa vain 32€
http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/gws/gws_tuotesivut/servo_S10.htm
Itsellä hyviä kokemuksia.
Taas kehissä.. ;)

MarkusH


copter

Fiestan ehdoittama GWS  vakioservo S10BB MG vaikuttaa ihan pätevältä kaasulle / jarrulle. Ohjaukseen _makke_:n lähettämästä linkistä Futaba S3305 vaikuttaisi ihan sopivalta. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on, mutta noilla ainakin luulisi pelittävän ihan hyvin.

fiesta6

Mulla oli T-maxin ohjauksessa tuo GWS servo. Väänti ihan hyvin. Sit kaasussa oli vähän aikaa juuri tuo Futaba S3305. Sitten tein "pienen" ulosajon ja servo meni mäsäksi  :roll:
Taas kehissä.. ;)

TeroK

Mites, sopiiko tuo kyoshon kr-1n vastari noiden ehdottiaminne servojen kanssa? Ostan varmaan tuon hobbypeoplen servon, mielenkiintoinen, vaikka samalla aika "rikollisen" halpa  :mrgreen:
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

mascot

GWS ON KIROSANA!! Mulla on tuossa hyllyssä 5kpl erilaisia GWS:n ja JP SuperTec:n servoja jotka päällepäin vaikuttavat ihan ok, mutta totuus selvisi niistä pienen perehtymisen jälkeen.

suoritin jokaisella servolla 5 edestakaisin liikettä, yksikään servoista ei pysähtynyt kahta kertaa peräkkäin samaan kohtaan! koetapa tuollainen servo ohjauksessa sitten ajaa autoa kun se puoltaa aina eri suuntaan.....
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

fiesta6

No monsterissa se ei oo niin tarkkaa  :wink:
Joo, nuo JP servot on aika kuppasia, on niin kovaäänisiäkin  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

hellgren

Täytyypä ottaa kantaa GWS:n. Ilmeisesti autokäytössä eivät nauti suurta suosiota. Lennokeissa kuitenkin, etenkin puistokoneissa, GWS/JP-servot ovat varsin suosittuja. Ehkäpä juuri hieman edullisemman hintansa takia. Itsekin olen kuitenkin naro-servoissani (9gramman kuulalaakeroituja pikkuservoja) havainnut tuon, että eivät palaudu samaan kohtaan.. Mutta, eipä ole menoa haitannut. Voisiko tästä siis päätellä, että GWS-servot sopivat paremmin lennokkikäyttöön(?), ilmeisesti GWS painottuukin enemmän lennokkituotteisiin.
Lahti Rock City

mike_87

Voisko joku kertoa, mitä eroa on FM- ja AM radioilla? Toimiiko kummatkin 27- tai 40mhz taajuudella. Miksi edes on kahta "lajia", ja kummat ovat parempia?

Serpent

Am toimii mun muistaakseni 27 taajuudella ja Fm 40 taajuudella...
Itse suosittelisin ostamaan Fm radion.
Mutta fm radio voi olla myös 27 mekahertsinen...
jne..

Sami L

Molemmissa lähettimissä on 27 ja 40 malleja. AM laitteet ovat halvempia ja ottavat häiriöitä kuulemani mukaan helpommin, kuin FM laitteet. Itselläni on 27AM ja hyvin on toiminut.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

mascot

Hellgren enpä olisi laittamassa 3D koneeseeni servoja jotka eivät palaudu samaan kohtaan, siinä kun laput kääntyy n 55 astetta suuntaansa... Tarvii jossakin määrin tarkkoja servoja ;) Mutta sepä sitten niistä lennokkivehkeistä....

Tuossa omassa Supertenissä oli hetken futaban S3004 ohjauksessa ja senkin heitin pois epätarkkuutensa vuoksi... Nyt siinä on Multiplex PROFI 3BB (metallirattailla) ja riittää tarkkuutta, nopeutta ja voimaa...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

l150040

AM- ja FM-radion ero on modulaatiossa. Eli AM-radiossa signaali lähetetään muuttamalla kantoaallon amplituudia = korkeutta. FM-radiossa signaali lähetetään muuttmalla kantoaallon taajuutta.

AM ja FM- radioita on kumpaakin olemassa 27 ja 40 MHz ja muutamana muunakin taajuutena.

AM-radioita on olemassa sen takia, että niiden valmistus on halvempaa kuin FM-radioiden. AM- radion häiriäherkkyys on mielestäni enemmänkin teoreettista kuin todellinen heikkous.