Syy miksi kilpailija voi joutua kärsimään alkuerissä tästä on se, että 40 MHz alueella on hieman tiukkaa näiden kiteiden kanssa ja tämä voi erikoiskide aiheuttaa sen, että kaksi ns normaalia kidettä ei ole käytössä. Järjestäjä voi silloin tiputtaa tämän kuljettajan seuraavaan erään, jos kiteet sopii siellä paremmin. Finaaleissahan tämä ei ole ongelma, koska siellä kiteet jaetaan suoraan tulosten perusteella.
Ei tässä mitään henkilökohtaista erikoiskiteillä ajavia kohtaan ole kenelläkään, mutta kunhan esimerkin annoin miten saattaa käydä.
Minkä takia nollaan päättyvä kide on "erikoiskide" eikä vain kide? Sääntöjen puitteissa molemmat ovat ihan yhtä laillisia ja myöskin silloin niiden pitäisi olla täysin tasa-arvoisia mielestäni. Päättyy kide sitten nollaan taikka viitoseen, niin silti kyse on laillisesta kiteestä molemmissa tapauksissa ja sen pitäisi olla ainut mikä merkitsee?
Tietysti järjestäjien tulee huolehtia siitä, että käytettävien taajuuksen välillä on vähintään tuo 10KHz. Nyt kun on kuljettaja joka ajaa ns. nollaan päättyvällä kiteellä ja sitten muita jotka ajavat viitoseen päättyvällä, niin tässä tapauksessa taajuusväli on vähintään 15KHz molempiin suuntiin ja sen käsittääkseni pitäisi vain olla hyvä asia. Otetaanpa pieni esimerkki tällä hetkellä säännöissä ilmoitetulla taajuusalueella 40,660-40,790 MHz ja kuvitellaan että nollaan päättyvä kuljettaja ajaa taajuusalueella 40,710MHz ja että radalla on 10 kuskia:
Kuljettaja 1: 40,665
Kuljettaja 2: 40,675
Kuljettaja 3: 40,685
Kuljettaja 4: 40,695
Kuljettaja 5: 40,710Kuljettaja 6: 40,725
Kuljettaja 7: 40,735
Kuljettaja 8: 40,745
Kuljettaja 9: 40,755
Kuljettaja 10: 40,765
Jos tätä nyt hieman tutkiskellaa, niin ei ole mitään ongelmaa sijoittaa nollaan päättyvää kidettä käytössä olevalle taajuusalueelle jos radalla on 10 kuljettajaa. Yllä olevaan esimerkkiin on vielä mahdollista lisätä yksi nollaan päättyvällä kiteella ajava kuski taikka sitten kaksi vitoseen päättyvällä kiteellä ajavaa kuskia. Eli siis kaikki on kunnossa tähän asti.
Varsinainen ongelmahan tässä tulee siinä, että vitoseen päättyviä kiteitä ei välttämättä ole näitä kaikkia erässä olevilla kuljettajilla ja tässä tapauksessa nollaan päättyvän kiteen omistaja voi joutua "kärsimään" eräjaossa sen takia. Kysymykseni kuitenkin kuuluu että miksi juuri tämä nollaan päättyvällä kiteellä ajava kuljettaja kärsii tässä tapauksessa?
Ongelman ydinhän tässä on siinä, että kuskit hankkivat kaikki samoja vitoseen päättyviä kiteitä ja yhdessä erässä voi olla helpostikin 5 kuljettajaa joilla kaikilla on ainakin kaksi samaa taajuutta ilmoitettuna (yleisimmät vitoseen päättyvät taajuudet) ja tästä johtuen ne kuskit, jotka ovat vaivaa nähneet harvinaisempien, mutta täysin laillisten kiteiden hankkimiseen, niin joutuvat loppujen lopuksi kärsimään.